Hjælp! - opdatering på omplacering der ikke blev til noget :)

Vores hunkat - 3 år, halv siameser, ikke stereliseret, får p.piller - skal hurtigst muligt have et nyt hjem.
Hun er blevet meget stresset her hos os pga for meget postyr med hunde og anden kat.
Hun har brug for fred og ro og kærlige, tålmodige omgivelser.

Hun er ved at blive vild, og bliver aflivet hvis vi ikke kan finde et nyt hjem til hende, for hun er for lille ( ca. 2,5 kg. ) og for nervøs til at ville kunne klare sig som vildkat, og da hun ikke er en indekat vil hun ikke blive her.

Jeg må sige hun er meget bedårende at se på. Jeg kan desværre ikke tilbyde hende et hjem.

Har du prøvet at annoncere hende på www.vildkat.dk og der er også andre sider ala den. Du skal måske bare ikke skrive at hun vil blive aflivet, det giver sådan en negativ klang, og det er der da ingen der gider. Du kan også forhøre dig på diverse internater om de kan tage hende! Hun ser jo ud til at være en fin lille kat!

Tak for dit svar.
Men hun lider virkelig over situationen som den har udviklet sig de sidste par mdr. Hun er nu så stresset at vi ikke kan kæle med hende mere - hun knurrer, og har så meget brug for et fredeligt hjem, at jeg syntes det vil være yderligere at stresse hende hvis hun skal via et internat først.

[quote=wina;236307]Tak for dit svar.
Men hun lider virkelig over situationen som den har udviklet sig de sidste par mdr. Hun er nu så stresset at vi ikke kan kæle med hende mere - hun knurrer, og har så meget brug for et fredeligt hjem, at jeg syntes det vil være yderligere at stresse hende hvis hun skal via et internat først.[/quote]
Jeg synes du skulle prøve at få hende steriliseret.

For det kan være at det løser alle problemerne med et snuptag. :slight_smile:

Fertilitet kan nemlig være utroligt stressende for nogle katte, og nogle fungerer ikke på p-piller.

Du bør under alle omstændigheder få hende neutraliseret inden salg. Både p-pillerne og det faktum at hun er fertil kan være en stor grund til hendes opførsel pt.

Kunne det virkelig være en løsning at lade hende blive sterileseret? Vil hun reagere med mindere stress overfor livet når hun ikke får p.piller?

Jep. :smiley:

Glemte at skrive, at hun ikke er til salg - hun skal bare have et godt sted at bo, et kærligt og tålmodigt sted med fred og ro.

ja det kan det - overhormonelle katte kan i nogle tilfælde overhovedet ikke finde deres egne poter og de reagerer 110% uhensigtsmæssigt på stress som fx at blive urenlige, vilde, bange… det du beskriver lyder som et af de tilfælde…

det er forsøget værd inden i afhænder hende!!

:kram:

PS - hun er da aldeles vidunderlig at se på… forsøg med steriliseringen… det vil være så trist at omplacere hvis det bare er det!

Tak for Jeres gode råd. Vi tager hende til dyrlæge i morgen og får hende steriliseret. Så krydser vi fingre for det vil hjælpe på hendes angst og stress, så hun igen kan blive én af flokken.

Det gør mig super glad at høre! Jeg håber du vil holde os opdateret med hvad der sker og hvordan hun har det! :kryds:

Og ja p-piller er ikke altid løsningen. Det er jo et hormon der undertrykker hendes evne til at undfange men alt det andet fungere stadig jo. Hun bliver stadig både mentalt og fysisk stresset af naturens gang.

Jeg har ladet mig fortælle at hunkatte skulle riskiere at blive lettere bims i bolden af at være fertile i længere tid (år) hvis de ikke får lov til at få killinger - simpelthen pga. det stress de bliver udsat for både fysisk og psykisk.

Nok lidt svarende til hvis en kvinde rendte rundt konstant med pms. Jeg håber virkelig det her er løsningen for dig/jer!

Sikke en dejlig løsning - helt enig.

Held og lykke!

Wina, hvor er det dog skønt med en så lyttende ny bruger :thumbup:

Jeg har en udstationeringskat med killinger, der simpelthen angreb både anden kat og hund, da killingerne nåede en vis alder (hunkatte med killinger kan være meget hormonelle).
Hun gik kort efter i løbetid (og blev sat sammen med de øvrige dyr) og blev derefter steriliseret - der har ikke siden været problemer, for hun er faldet fuldstændig til ro :slight_smile:

Håber det samme sker for din skønne pige :kryds:

Jeg kommer nok til at dryppe lidt malurt i bægeret, for lige et par spørgsmål:
Hvor lang tid har I haft hende?
Hvornår har I fået hundene og den andet kat?
Er hun inde- eller udekat hos jer?
Under hvilke forhold er hun vokset op?

Det er ikke altid, en neutralisering er en mirakalløsning, og især hvis der er andre indlysende grunde til en adfærdsændring, men det vil selvfølgelig under alle omstændigheder være et plus for katten at blive neutraliseret, især før skift til nyt hjem.

Hej Wina.
Yndig lille mis :hjerte:.
Jeg håber meget, du vil opdatere os. Der sidder en masse kattekloge folk med mange års erfaring og viden om adfærd, som helt sikkert gerne vil hjælpe dig til at få en veltilpas kat igen.
Jeg har selv kun gode erfaringer med neutraliserede katte - og har hørt om hunkatte i opdræt, som blev helt forstyrrede af p-piller (kan simpelthen ikke komme på navnet af et bestemt præperatet, jeg har i tankerne), men neutralisereing eller ændring på præperat hjalp.
Vi vil absolut gerne høre, hvordan det går :tak:.

[quote=Rita;237730]Hej Wina.
Yndig lille mis :hjerte:.

Vi vil absolut gerne høre, hvordan det går :tak:.[/quote]
Enig! Deeejlig missedame! :wehuu:

Men ja! Hvordan gik steriliseringen?

[quote=Rita;237730]Hej Wina.
Yndig lille mis :hjerte:.
Jeg håber meget, du vil opdatere os. Der sidder en masse kattekloge folk med mange års erfaring og viden om adfærd, som helt sikkert gerne vil hjælpe dig til at få en veltilpas kat igen.
Jeg har selv kun gode erfaringer med neutraliserede katte - og har hørt om hunkatte i opdræt, som blev helt forstyrrede af p-piller (kan simpelthen ikke komme på navnet af et bestemt præperatet, jeg har i tankerne), men neutralisereing eller ændring på præperat hjalp.
Vi vil absolut gerne høre, hvordan det går :tak:.[/quote]
De mest brugte p-piller hedder Perlutex, og nogle mener, at Promon (også p-piller) ikke skulle have samme negative bivirkning på temperamentet.
Det aktive stof er nu det samme, midlet er syntetisk, men fremstillingsprocessen er vist ikke helt den samme.
Min erfaring er, at der ikke er nogen forskel. :frowning:

Mange hunkatte har det mentalt meget dårligt på p-piller (lige som nogle kvinder).
De bliver indadvendte, holder sig for sig selv og bliver både sky og aggressive.

Jeg har oplevet det med to hunkatte, og lige så snart de stoppede med p-pillerne, vendte de på en tallerken og blev igen rare katte, så jeg lod dem neutralisere.

PS: Du svarede ellers ikke på mine spørgsmål længere oppe i tråden :S

[quote=Mega;237768]De mest brugte p-piller hedder Perlutex, og nogle mener, at Promon (også p-piller) ikke skulle have samme negative bivirkning på temperamentet.
Det aktive stof er nu det samme, midlet er syntetisk, men fremstillingsprocessen er vist ikke helt den samme.
Min erfaring er, at der ikke er nogen forskel. :frowning:
[/quote]

Jeg kender så flere, der har oplevet en markant forskel på deres hunkatte blot ved at skifte mærke. Og så fandt jeg ud af, at Promon er langt billigere, så jeg får fremover altid en recept på Promon :slight_smile:

Wina:

Noget nyt? Jeg er meget spændt og håber alle mine krydsninger har hjulpet!

[quote=Mega;237768]De mest brugte p-piller hedder Perlutex, og nogle mener, at Promon (også p-piller) ikke skulle have samme negative bivirkning på temperamentet.
Det aktive stof er nu det samme, midlet er syntetisk, men fremstillingsprocessen er vist ikke helt den samme.
Min erfaring er, at der ikke er nogen forskel. :frowning:

[/quote]

Det er bindemidlet, der holder pillen samlet, der er forskelligt. Jeg diskuterer lystigt med min dyrlæge om der er forskel på hvordan hunkatte reagerer eller rettere burde reagere :wink: han mener nej - men ud fra en videnskabelig anskuelse - og jeg mener ja - ud fra en praktisk baseret anskuelse. Heldigvis er vi så enige om at han giver mig det jeg vil have og så har vi hver vores holdninger eller religioner som han siger :tihi: