HJÆLP - overvejer nyt tørfoder og hører gerne om jeres erfaringer

Jeg bruger en blanding der hedder ½ Acana, 1/4 Iams anti-hairball, 1/4 Sanabelle dental og en seperat skål med Hill’s kitten. Til hankattene blander vi kitten i foderet, og så holder de en fin form.

Vi kører med en blanding af følgende tørfoder, som jeg har indtryk af er kvalitetsfoder med højt kødindhold, og jeg kan godt lide, at der er lidt forskelligt at vælge imellem for kattene, samt idéen om, at man ikke vænner deres maver til kun at kunne tåle en slags.

Orijen
Applaws
Acana
James Wellbeloved
Porta 21 grain free
IAMS hairball

Den blanding har vi egentlig været glade for, men på det seneste har vi observeret lidt tendens til tynd mave, så jeg tror, at vi skal prøve at pille porta 21 ud af blandingen i en periode.

Jeg bruger feline finest grain free og har været glad for det. Drengene kan jo være svære at holde i kondition i disse måneder, så for mig er det vigtigt at de får et foder med et højt proteinindhold :slight_smile: Jeg ved at Britt Hammershøi også er skiftet over og hendes abyer kom i noget bedre kondition efter at have være skiftet væk fra RC.

jeg har 7 på en blanding FP21 duck/rice og Iams Hairball…

jeg testede FP21GF i sidste kvartal og det gik ikke - mine fik mega tynd mave selv om jeg startede meget langsomt… så GF varianten vil jeg være forsigtig med men resten af FP21 er de vilde med og ingen af dem er overvægtige… Imhotep der kun er 2 er liiiidt rund i det, men jeg venter lige og ser til han bliver 3-3½ før jeg begynder at spekulere på det…

så FP21 har klart min anbefaling

En opdrætter har anbefalet mig at bruge Eukanuba og Iams hairball. Den blanding giver lidt ranglede katte en flot og fyldig vægt, og de i forvejen fyldige katte holder vægten perfekt.

De har været tilfredse efter de gik fra RC.
Pelsen (i dette tilfælde semilanghåert) er også blevet markant flottere.

På udstillingen i Snejbjerg i søndags, anbefalede Bette Lind RC Siamese til en temmelig tynd ung fertil NFO han.
Hun bruger det selv med stor succes til fertile katte.

Det argument der sagde mig mest, var at når katten ikke er i stand til at spise en større mængde end den allerede gør, så man skal tænke over hvad det er, den får.
Siamese er åbenbart ekstra godt til katte der skal bygge muskulatur op - og en siam er jo også meget muskuløs at se på.

Lige som du får mine katte også en del forskelligt vådmad, men at tørfoder har jeg i flere år brugt Arion.
Det er i modsætning til mange andre produkter ikke coatet og kattene kan lide det og stortrives på det. De kaster heller ikke nær så meget op, som de i sin tid gjorde med RC.

Jeg har også valgt dette produkt aht. fedtindholdet, som giver en fin hud (uden skæl) og pels.

Hunden og Kattens Storkøb (Helsingør) leverer gratis til døren hver torsdag ved køb over 1.000 kr. (ellers 50,- kr.)

Hvis du tilmelder dig Arion, får du opdrætterrabat, så prisen for 10 kg. adult er 252,- kr. - Killing ca. 20 kr. dyrere.

ADULT:
Fugtighed: 9% - Råprotein: 32% - Råfedt: 20% - Fibre: 2% - Aske: 7%
Mineraler: Kalcium; 1,40% - Fosfor: 0,94% Magnesium: 0,08 % - Natrium: 0,46% - Kalium: 0,36% - Kobber: 22mg.
Tilsatte vitaminer/kg: Vitamin A: 25000 IE, Vitamin D3: 2000 IE - Vitamin E: 150 mg - Biotin: 0,25 mg - Nikotinsyre: 75 mg x) - Folinsyre: 1,8 mg
Aminosyre/kg: Taurin 2500 mg - Arginin: 17,2 g - Methionin: 8,8 g
x) niacin (nikotinsyre, tidligere kaldt B-3 vitamin) - må ikke forveksles med nikotin i cigaretter

KITTEN:
Fugtighed: 9% - Råprotein: 34% - Råfedt: 22% - Fibre: 2% - Aske: 7%
Mineraler: Kalcium; 1,40% - Fosfor: 0,94% Magnesium: 0,08 % - Natrium: 0,47% - Kalium: 0,40% - Kobber: 22mg.
Tilsatte vitaminer/kg: Vitamin A: 25000 IE - Vitamin D3: 2000 IE - Vitamin E: 150 mg - Biotin: 0,25 mg - Nikotinsyre: 75 mg x) - Folinsyre: 1,8 mg
Aminosyre/kg: Taurin 2500 mg - Arginin: 18 g - Methionin: 8,9 g
x) niacin (nikotinsyre, tidligere kaldt B-3 vitamin) - må ikke forveksles med nikotin i cigaretter

Husets blanding består her altid af ca. 50% Hairball, den anden halvdel kan være et eller flere forskellige mærker. - Alle må være solidariske med en hunkat der ikke har verdens bedste tarmsystem - derfor IAMS Hairball.

Pt består den anden halvdel af Acana Grassland - den kunne også bestå af ProPlan eller Applaws eller noget helt andet …

Ja nu kan jeg ikke tie stille mere lidt sjovt at se hvor mange der bruger applaws katte foder når man tænker på hvor et rama skrig der var her inde på kattagal siden om de ihverfald ikke skulle give deres kat det foder når der ikke står noget om taurin med mere, men sikke en ændring på den sidste som folk har skiftede foder …

Mange er gået over på orijen, acana og applaws som er foder uden korn i og når man ser ca. 6 md tilbage hvad folk fodret med der, den er faldet mig ind nogen gange

Hmm - Og det viser bare at du slet ikke forstod diskussionen dengang heller…

Er ikke opdrætter, men har 6 huskatte af forskellig fremtoning (læs: lidt for kraftige)…så jeg gik igang med at læse og studere "vild"ledningen på foderposerne…for blot at konstatere, at jeg blev mere forvirret.

P.t. er jeg landet på denne blanding: - som jeg førte dem over på i en periode af 3 måneder, tidligere var det kun RC. Jeg skiftede p.g.a. lidt bøvl med dårlige maver, grovæderi hvor flere af kattene kastede op (det har jeg ikke mere…)

25% RC, 25 % porta feline finest - grain free, 50% james wellbeloved adult lamb & rice

  • skifter RC ud med noget andet når posen er tom.

Jeg synes, at kunne spore små bitte vægttab hos vore lidt for buttede huskatte…og det var også idéen med det. Jeg synes ikke, at de spiser så meget som tidligere - og bilder mig ind, at Porta og JW giver dem en bedre mæthed.

Guf: dåsemad Lux fra Aldi og diverse andre sorter for variationens skyld - en gang imellem tun…
små strimler råt kød til de katte, der gider spise det.

  • bare en sidebemærkning. Men jeg FATTER IKKE det skal være så bøvlet en jungle at tjekke kattefoder/indhold. Nu har jeg haft katte i mere end 40 år, og jeg er STADIG lige så rundforvirret…om end mere i dag.

Det man kan læse på poserne er jo langt fra hele sandheden om foderet. Og flere vil ikke ud med den korrekte og fulde indholdsfortegnelse bla Applaws holder informationerne tæt til kroppen hvad angår deres tørfoder.

Så primært finder man i mit skab RC, Hill’s, Sanabelle, James Wellbeloved, Iams og Eukanuba.
Opdrættere har anbefalet mig at blande.

Jeg lægger vægt på kattens trivsel, fylde, pelskvalitet og madglæde (og konsistens af afføring i bakken, samt mængde), og er blevet en ørn til at mikse så katten er i absolut trivsel.

Hvis han KUN får ét produkt som fx RC som han kom med, oplevede jeg mat pels, tør og spaltet hale. Hill’s alene gav fedthale og en let fedtet pels, så ved at blande synes jeg kan fremdyrke de kvaliteter jeg er ude efter…

Men det er jo ikke en erfaring jeg som sådan kan give videre.

Katte er så individuelle, nogen tåler det ene, andre det andet. Men taler vi racekatte, så er det meget spændende at føre kostdialogen med ligesindede der har samme race, for der KAN være guldkorn at hente og ekstremt interessante erfaringer, og når jeg har korresponderet med opdrættere af Ragdolls, i primært USA og Australien, så har jeg ofte haft sådan en ‘‘ahaa oplevelse’’…og har direkte kunne overføre en erfaring til min egen kat og set et forbedret resultat næsten pr omgående.