Hjælp, sammenførsel af kat og killing

Kære alle,

det er meget længe siden, jeg har besøgt kattegale… I hvert skrevet noget… De sidste par år har stået på Masteropgave, flytning, flere jobskift, mv. Men nu har jeg virkelig bring for jeres hjælp.

Jeg har jo haft en katteflok på tre i lang tid; to Briter og en Burmilla. I slutningen af marts fik Nemo (Brite, knap 7 år) konstateret HCM i svær grad. Han blev givet max et år tilbage at leve i, og vi påbegyndte livsforlængende medicin. Desværre gik det meget stærkt, så søndag den 1. maj døde han hjemme i løbet af kun 20 min. Det var en væmmelig oplevelse og vi kunne intet gøre for ham, og kunne ikke nå at køre nogen steder hen med ham. Eneste gode var, at vi var hjemme, og han slap for stress på vej til dyrlæge, mv.

Så var katteflokken nede på to, og i løbet af 14 dage besluttede vi at få en ny killing. Den 1. juli flyttede så en 12 ugers blanding af Ragdoll og Siameser ind. Det skulle vise sig, at to ‘gamle’ ikke synes, den idé var god, og her 20 dage efter er der stadig problemer. Min Burmilla, som ellers har sovet trofast hos mig hver nat bruger næsten al tiden udenfor. Han giver sig ikke engang rigtig tid til at spise når han ellers kommer ind. Han flygter hver gang han ser hende. Når hun får listet sig ind på ham er han ellers, efterhånden, meget overbærende, hvæser nogen gange slet ikke, og lader hende snuse lidt. Men så stikker han ellers også af. Min Brite, som ellers er meget rolig jagter hende fortsat, hvæser og dasker hende. Heldigvis er hun en sej lille killing, og mister ikke så nemt modet. Hun er meget legesyg, social og kærlig. Hun er meget interesseret i Burmillaen, og viser med al sit kropssprog, at hun bare vil lege og underkaster sig for ham. Men det preller fuldstændig af på ham. Jeg har flere gange været lige ved at returnere hende, da stressniveauet jo er for højt, og det påvirker mig meget at min bassemand har ændret sig så meget… Og jeg savner ham frygteligt… Når jeg pusler i haven kommer han stadig og snakker med mig og kæler, men så snart han får øje på killingen, så flygter han. Og min Brite er også meget utilfreds med den nye beboer… Så det store spørgsmål; skal jeg fortsat bevare tålmodigheden og tro på, at tingene får et normalt leje, at de vil vænne sig til killingen og til sidst acceptere hende, eller bliver det en af de situationer, der aldrig vil ende lykkeligt, og en omplacering derfor blive nødvendig? Vi er jo allerede blevet knyttet til hende, og vil gerne beholde hende, men det er også bare så uendeligt hårdt at se min bassemand flygte. Og så er det anstrengende at vi hele tiden skal se til, at hun får slag og hvæs at Briten. Jeg er meget splittet, og har virkelig brug for hjælp…

Til info kan jeg nævne at Briten er 6 år og Burmillaen 5 år.

På forhånd tusind tak for jeres hjælp.

Jeg har ikke stor erfaring med at føre katte sammen, men har i februar i år ført en Maine Coon killing på 16 uger sammen med to 11 årige huskatte og det er gået forbavsende godt. Men ja hvis killingen blev for killingevild fik han det højlydt at vide.

Dynamikken har ændret sig men faktisk til det positive mine to huskatte er blevet meget mere aktive og søger nu mit selskab modsat før hvor de sov hele tiden.

Pointen er det kan godt lade sig gøre.

De råd jeg fik og som jeg blandt andet gjorde brug af var at sørge for at de gamle får mindst lige så meget opmærksomhed som før.
Få dem til at føle sig som første misser med at kæle med dem først, give dem mad først, lukke killingen fra når de gamle trænger til ro etc. Med andre ord giv dem plads.

Jeg kender ikke meget til briter og burmilla men hvordan er deres aktivitetsniveau?
En killing mosler jo rundt og fylder meget, men nogle killinger er mere aktive end andre.

Et andet råd/kommentar jeg fik var at få to killinger sådan de kunne tumle med hinanden og dermed have en legekammerat. Er det en mulighed for dig at have 4 katte?

Håber det lykkedes for jer og at I får ro og fordragelighed i flokken!

Jeg har ikke stor erfaring med at føre katte sammen, men har i februar i år ført en Maine Coon killing på 16 uger sammen med to 11 årige huskatte og det er gået forbavsende godt. Men ja hvis killingen blev for killingevild fik han det højlydt at vide.

Dynamikken har ændret sig men faktisk til det positive mine to huskatte er blevet meget mere aktive og søger nu mit selskab modsat før hvor de sov hele tiden.

Pointen er det kan godt lade sig gøre.

De råd jeg fik og som jeg blandt andet gjorde brug af var at sørge for at de gamle får mindst lige så meget opmærksomhed som før.
Få dem til at føle sig som første misser med at kæle med dem først, give dem mad først, lukke killingen fra når de gamle trænger til ro etc. Med andre ord giv dem plads.

Jeg kender ikke meget til briter og burmilla men hvordan er deres aktivitetsniveau?
En killing mosler jo rundt og fylder meget, men nogle killinger er mere aktive end andre.

Et andet råd/kommentar jeg fik var at få to killinger sådan de kunne tumle med hinanden og dermed have en legekammerat. Er det en mulighed for dig at have 4 katte?

Håber det lykkedes for jer og at I får ro og fordragelighed i flokken!

Tusind tak for svar. Jeg tror, vi gør alt det rigtige; tager os først af de gamle katte, forkæler dem med yndlingsmad, katteslik, mv. Flytter killingen, så de kan få ro ind i mellem, mv. For to sek. siden nussede jeg briten, og killingen kom så lidt for tæt på, så hun jagede den væk, væltede den omkuld og hvæsede og spruttede højt. Det var meget ubehageligt… :ked: Jeg er bekymret for, om killingen på et tidspunkt bliver for mærket af det…

Jeg tænkte faktisk også på en killing mere, men jeg må indrømme, at jeg ikke tør lave endnu mere rav i dén, og faktisk har jeg heller ikke lyst til at have fire katte. Jeg har forsøgt med Zylkene til de voksne, men det er svært, for de spiser lidt ad gangen ,så jeg kan ikke styre det når det kommer i maden. Findes der andre præparater, man kan give mere direkte?

[QUOTE=Bamselette;1288872]Tusind tak for svar. Jeg tror, vi gør alt det rigtige; tager os først af de gamle katte, forkæler dem med yndlingsmad, katteslik, mv. Flytter killingen, så de kan få ro ind i mellem, mv. For to sek. siden nussede jeg briten, og killingen kom så lidt for tæt på, så hun jagede den væk, væltede den omkuld og hvæsede og spruttede højt. Det var meget ubehageligt… :ked: Jeg er bekymret for, om killingen på et tidspunkt bliver for mærket af det…

[/QUOTE]

Pas på ikke at få blandet dine “følelser” ind over hvad der er killingens følelser. Jeg siger ikke at du gør det, men vær opmærksom på det :slight_smile:

Min killing fik sig også nogle svar med på vejen i starten, men det fik han også da han voksede op hos opdrætter. Opdrætter havde 8 fertile hunkatte og 8 killinger på samme tid, stort hus, men ja der blev også delt håndmadder ud… Det ser voldsomt ud for mennesker, men killingen drejer to gange om sig selv og har glemt alt. (igen min erfaring og min killing er stadig fuldt af krudt og gå på mod nu her 6 mdr. senere).

Killinger er notorisk nysgerrige og de lærer grænser ved at blive fortalt “hertil og ikke længere” - men om det i dit tilfælde er mere/værre end “normal” afretning fra voksne katte til killinger er jo meget svært at svare på.

Men lad os se om nogle af de mere erfarne opdrættere og “mange katte hjem” har at sige, der skal nok være en eller anden der kommer lige med det råd som du kan bruge :slight_smile:

Der ligger god artikel her - lidt nede på siden under ‘Andre dyr’

Du skriver ikke hvordan du har introduceret dem til hinanden - men det kan være nødvendigt ‘at starte forfra’ - artiklen giver masser af gode råd

samme råd kan du også finde i video her

Er det rigtigt forstået at der nu er gået 2 måneder? :slight_smile:

Nope Eva - killingen flyttede ind " Den 1. juli flyttede så en 12 ugers blanding af Ragdoll og Siameser ind"

Aah, ja, den havde jeg overset. Huskede det med 14 dage efter d. 1. maj besluttede vi… OK, ja for så er det jo kun 3 uger (og ikke knap 3 mdr), for så er der håb endnu.

HolmeInc; du har ret, jeg blander egne følelser ind i det. Og Mushasi; mange tak for links; dem vil jeg kigge nærmere på. Er også glad for dit indlæg, Eva, rart at høre, at je måske skal være tålmodig lidt endnu.

Kære alle, nu her efter 5 uger går det desværre ikke så meget bedre. Min hunkat strinter, og den anden flygter fortsat. Der bliver hvæset og spruttet og langet øretæver ud. Jeg aner ikke, hvorfor tingene ikke snart finder et leje… kan det virkelig blive ved…? Har I flere gode råd? Kan jeg give noget beroligende til de voksne katte? Ikke fordi jeg ønsker at medicinere mig ud af problemet for evigt, men for at skabe lidt ro… Zylkene er forsøgt, uden held. På forhånd tak for hjælpen.

Er Feliway prøvet.
Det prøvede jeg under første sammenføring med rigtig god resultat.
Du kan også vælge at få Bach dråber. Kan købes i Matas eller igennem Michelle Garnier.

Forstår godt din afmagt og situation. Meget af dine beskrivelser kan jeg selv nikke genkendende til herhjemme, ved at vores ældste kat også trækker sig. Så nu får vi en lille ny til Elliot. Forhåbentlig vil det hjælpe til at den ældre kat kan få lidt ro.
Beklager at jeg ikke rigtig kan hjælpe dig. Men vil også sige, at du måske skulle prøve at starte forfra på sammenføringen eller få en ekstra kat, selvom man heller ikke kan blive ved og ved.

Alt held og lykke

Mange mange tak, Mijv, jeg har aldrig hørt om Bachs, men det skal da prøves. Feliway har jeg tidligere prøvet, men min mand påstod han fik hovedpine af det, så det duer ikke. Men nu prøver jeg Bachs og håber på, at tiden også hjælper mig lidt… :neutral_face:

velbekomme. Håber de vil hjælpe dig :slight_smile: de er hellere ikke så dyre igen.
Vil lige sige, at calm tørfoder måske også kan hjælpe. Det er tørkost, som jeg ved af, er tilsat noget beroligende. Men det skal gives en måneds tid før sammenføringen, før det har en virkning.

held og lykke