Hjælp - sidder på bakken uden at komme af med noget

Jeg er grædefærdig, jeg er SÅ bange.

Milo (burmeserdreng, 2 år) sidder her til aften på bakken i evigheder, uden at komme af med noget??
Han kom ud af bakken, fik sin “aftensmad” og da den var spist gik han direkte ind i bakken igen.

Han er livlig og legesyg som altid, der er faktisk ingen ændring i hans adfærd, når han ikke lige sidder i bakken.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg ringe til dyrlægen med det samme?

Jeg bliver SÅ bange når sådan noget her sker, da jeg jo for snart 2 år siden mistede min højtelskede burmeserdreng Simba, pga. nyresvigt. Han havde HELT andre symptomer end Milo her udviser, men jeg elsker sq mine dyr uendelig højt, og frygter så meget at miste dem.

Kan det være forstoppelse?
Men når han kommer ud af bakken, og jeg tager ham op og tjekker under ham, er spidsen af penis ude? Han trækker den dog ind igen…

Er det dyrlæge NU, eller imorgen tidlig??

Prøv at ringe til dyrlægevagten og fortæl dine observationer, de plejer at være flinke til at give råd i telefonen, og jeg er sikker på de sagtens kan vejlede dig om du skal komme nu, eller se tiden an

Pøj - pøj med ham :slight_smile:

tisser han el kommer der slet intet ud.
er sikker på det er ubehageligt for ham, så mon ikke en tur omkring dyrlægen snarest muligt er det bedste

Alice - Tak, det vil jeg prøve. Dyrlæge vagten ligger også ca. 30 km. væk, så har meget svært ved at komme dertil hvis det er :frowning:
Men vil straks prøve at ringe. Tak :slight_smile:

johnny - Der kommer ikke noget, men jeg ved jo heller ikk hvad han prøver på, om han vil tisse eller have afføring :confused:

De gange Diego har prøvet på det samme har han haft en akut stoppet urinleder, og alle gange har han måtte indlægges og få lagt kateter. Så jeg ville nok være mere end almindelig bekymret - kan du selv palpere ham for at tjekke blærens størrelse?

Jamen jeg ringer og hører dyrlægen ad nu.
Tvivler desværre på jeg selv er i stand til at palpere hans blære :frowning:

Enig med Eva - jeg ville også være bekymret, hvis det var min kat.

Hvis han prøver at tisse og ikke kan - så er det Dyrehospitalet…jeg tør i hvertfald ikke tage ansvar for at sige, at det kan vente til i morgen.

UPDATE…

Milo kom naturligvis til dyrlægen, og blev tjekket.
Dyrlægen mente blærebetændelse eller at hans urinveje er blokerede - så han blev bedøvet og fik lagt kateter.
Han er indlagt og de ringer til mig imorgen.

Jeg er meget bekymret og bange, og får sikkert ikke megen søvn i nat.
Men tak for hjælpen herinde <3
Det var naturligvis IKKE fordi jeg bare ville se tiden an eller noget, jeg ville blot sikre mig, at jeg ikke var en pylremor, der render til dyrlægen for ingenting. Så igen, tak :slight_smile:

God bedring med ham. :kryds:

Godt han kom til dyrlæge - rigtig god bedring med ham. Håber du fortsat opdaterer, vi tænker jo på katten, når vi har hørt, at han er syg. :slight_smile:

Jeg tror ikke nogen herinde synes du er pylret - jeg synes du er en ansvarlig katteejer, der straks tager til dyrlæge når katten er syg. :slight_smile:

Mange tak.
Og jeg skal selvfølgelig nok holde jer opdateret. Håber alle vil krydse fingre og tæer for at han nok skal blive rask igen. Elsker den bette “dreng” virkelig højt!

Det var godt at han kom til dyrlægen :ok:

Jeg forstår godt at du er urolig, men nu er han i gode hænder, og jeg er sikker på at han nok skal få det godt igen :trøste:

Og ingen herinde synes at du er pylret, det tror jeg godt jeg tør sige :tihi:

God bedring til ham. Det lyder heldigvis til at det er blevet taget rimeligt i opløbet, men du skal nok regne med at han skal være indlagt i et par dage eller tre, først med kateter i og så under opsyn uden for at tjekke at han faktisk kan tisse igen selv :slight_smile:

Som du kan høre er vi flere herinde med katte der har været turen igennem (og nogle katte mere end én gang), og vores katte er alle i live og har det godt stadig :slight_smile:

Tusind tak, igen igen <3 Det betyder SÅ meget at i kan komme med nogen succes historier, og søde ord. Af hjertet tak!

Jeg talte med dyrlægen imorges. Hun forklarede hvordan og hvorledes.
Hans urin var fyldt med struvitkrystaller - øv, at jeg endnu engang er SÅ uheldig, at have en kat der skal døje med det! :frowning: Og at han stadig går med kateter. Hun mener heldigvis at det var tids nok der blev gjort noget ved det.
Hun regner med at han kommer hjem imorgen.

Jeg skal på arbejde imorgen, det bliver hårdt, når tankerne ellers er hos min lille Milo. Men jeg må have telefonen på mig, og håbe dyrlægen ringer med godt nyt.

Og samtidig har min far sat en stopper for bekymringerne omkring betalingen for hans behandling.
Jeg er afløser i hjemmeplejen, og det er ikke altid der er så meget at lave - dvs. lønnen går lidt op og ned. Og jeg har praktisk talt ingen penge i denne måned.

Jeg havde så skrevet til ham omkring hvad der var sket. Og idag ringede han så, og fortalte at betalingen skulle jeg ikke bekymre mig om. Han ville tage med mig ud når Milo skal hentes, og betale for det hele.
Så skal jeg bare betale ham tilbage lidt af gangen :slight_smile:

[QUOTE=MissHoumann;1242849]Tusind tak, igen igen <3 Det betyder SÅ meget at i kan komme med nogen succes historier, og søde ord. Af hjertet tak!

Jeg talte med dyrlægen imorges. Hun forklarede hvordan og hvorledes.
Hans urin var fyldt med struvitkrystaller - øv, at jeg endnu engang er SÅ uheldig, at have en kat der skal døje med det! :frowning: Og at han stadig går med kateter. Hun mener heldigvis at det var tids nok der blev gjort noget ved det.
Hun regner med at han kommer hjem imorgen.

Jeg skal på arbejde imorgen, det bliver hårdt, når tankerne ellers er hos min lille Milo. Men jeg må have telefonen på mig, og håbe dyrlægen ringer med godt nyt.[/QUOTE]

Struvitter har min MCO-han Sim-Sim haft 1 gang. Han løb frem og tilbage mellem køkken og badeværelse en morgen hvor jeg var i køkkenet - han ville fortælle mig, at der var noget galt - han kunne ikke tisse. Ringe til Falck og til Aalborg Dyrehospital hvor jeg kom til, straks jeg kom.
Hans blære blev scannet med ultralyd, jeg var med til scanningen for at holde ham stille, hans blære var fyldt med lysende prikker = struvitter.
Han fik antibiotika, Metacam mod smerter til 8 dage, medicin der skulle få hans urinrør til at slappe af, så de mere eller mindre opløste struvitter kunne komme ud.

Han fik Hill’s S/D i 4 uger, mener jeg det var, for at opløse struvitterne.

Hans kost skulle ikke gennemgå de store ændringer, bortset fra at jeg tilsatte Hill’s C/D til hans tørfoder - han fik i forvejen 80% vådfoder og det hjælper med vådfoder. :ok:

Det er - 6½ år siden, tror jeg - han har ikke haft problemer siden.

Det er SÅ dejligt at høre!
Jeg håber virkelig jeg kan være ligeså heldig :slight_smile:

Min tidligere burmeser, Simba, begyndte at døje med struvitter allerede i 1 års alderen. Han kom på special foder og masser af vådfoder osv.
Da han var 3 år gammel stod nyerne pludselig af - fra den ene dag til den anden, og han måtte aflives. Så naturligvis frygter jeg at det samme skal ske igen :frowning:

Så derfor er det dejligt at høre, at der også findes “succes” historier :slight_smile:

Min Mea havde en enkelt blærebetændelse (med struvitter) som ret ung (2-3 år gammel) - 6 år gammel fik hun konstateret meget dårlige nyrer. Hun blev aflivet da hun var 8 år - omkring 1½ år senere end dyrlægens bedste bud på tid tilbage. Knap så positiv historie. Men hendes datter May har haft blærebetændelse en 3 gange (med struvitter) som ung også (sidste gang for 6 år siden, hvorefter jeg begyndt at fodre med vådfoder dagligt og ikke har set noget til det siden). Hun er nu 10 år og har ingen nyreproblemer overhovedet (hun har så slidgigt, hofteledsdysplasi og fået fjernet tænder 3 gange indtil videre pga tandresorptioner). Diego har haft akut stoppet urinleder 4-5 gange, den første gang meget slemt, så han var ved at dø af chock og forgiftning, og blærens funktion var skadet. Der var lidt struvitter i de første gange men ikke de senere. Det er 6 år siden første gang, og han har stadig ingen problemer med nyrerne :slight_smile:

[QUOTE=MissHoumann;1242857]Det er SÅ dejligt at høre!
Jeg håber virkelig jeg kan være ligeså heldig :slight_smile:

Min tidligere burmeser, Simba, begyndte at døje med struvitter allerede i 1 års alderen. Han kom på special foder og masser af vådfoder osv.
Da han var 3 år gammel stod nyerne pludselig af - fra den ene dag til den anden, og han måtte aflives. Så naturligvis frygter jeg at det samme skal ske igen :frowning:

Så derfor er det dejligt at høre, at der også findes “succes” historier :)[/QUOTE]

Håber det bedste for Milo :kryds:- jeg har selv to hankastrater, så nu bliver jeg jo lidt urolig :S

Men der findes vel også katte, der aldrig kommer til at fejle noget i den retning? :kryds:

[QUOTE=Eva;1242864]Håber det bedste for Milo :kryds:- jeg har selv to hankastrater, så nu bliver jeg jo lidt urolig :S

Men der findes vel også katte, der aldrig kommer til at fejle noget i den retning? :kryds:[/QUOTE]

Ja da - jeg har haft masser af kastrater de sidste 25 år, men aldrig nogen, som har lidt af struvitter eller øvrige problemer med urinvejene :slight_smile: