Hjælp til årets julehjælp

Hej allesammen :slight_smile:

Jeg har rigtig ofte tænkt på jeg gerne ville hjælpe en familie til jul, hvis jeg fik muligheden for det og
økonomisk havde frirum til det.
I år skulle så blive året hvor det kunne lade sig gøre, men mangler lidt hjælp til den perfekte overraskelse.
Familien består af mor, far og to drenge på 8 og 3 år. Moren har været uden indkomst siden august fordi hun bøvlet med kommunen og ikke har kunnet finde noget arbejde så hun frygtede for deres jul og det faktum at der ikke kunne blive varmt tøj til drengene.
Tøjet kunne jeg af gode grunde ikke hjælpe med da min ældste er 3 år, men der har hun vidst fundet lidt hjælp.
Hvad jeg kunne gøre var at donere en af mine juleænder til hende som alligevel ikke var reserveret hvilket hun blev lykkelig over, jeg snakkede så lidt sammen med gemalen og vi vil lave en julekurv til hende.
Indtil nu står der på listen til kurven: Grødris, vaniljestang, glaskartofler, rødkål, lidt juleslik, svesker, en flaske vin, kirsebærsovs, mandler, mandariner (synes i så det mangler noget?)

Jeg har overvejet når jeg skal ind i Kolding Storcenter for at købe ind til Paw’s pakkekalender at forhøre mig ad om der måske er nogen som vil donere et lille gavekort til en film eller noget andet, sådan at jeg kan lave en advents kalender med en pakke til hver af dem eller med to pakker til hver af drengene, man kan jo højest få et nej. Selvom jeg ved det bliver utrolig grænseoverskridende for mig.

Jeg er åben for tanker og ideer, moren har kun kendskab til juleanden, resten vil komme som en overraskelse til hende.

Jeg synes, det er en supergod idé at hjælpe i sit nærområde og det er begrænset, hvor meget, der egentlig skal til for at gøre andre glade :slight_smile:

Sidste år var konen til den ene af mine chefer ramt af kræft og midt i kemobehandlinger i perioden op til jul. Det kan godt være, de har/havde endda så rigeligt med penge, men jeg havde lyst til at gøre noget for dem og besluttede mig for at forære dem en stor portion hjemmebagte pebernødder. Når jeg alligevel bagte, var det ikke nogen stor ulejlighed at lave en ekstra portion til dem.

Ikke alene blev hun dybt rørt og lykkelig - det viste sig faktisk, at det var noget af det eneste, hun havde lyst til at spise og kunne holde nede.

Derfor: Hvis du julebager, så lav lidt ekstra og giv med i kurven. Det smager altså bedre end købekager og samtidig er det noget, der er meget tæt forbundet med jul for os alle :slight_smile:

Nødder og en nøddeknækker, måske? Hvornår skal de have kurven? Hvis det er i begyndelsen af december, kunne et kalenderlys til drengene måske også være en idé? Og evt. bare en alm. papkalender (el. en til hver) med 24 låger, der skal åbnes? Det er stadig spændende for så små børn.

I min Aldi har de lige i denne tid nogle hobbysæt med materialer til alle mulige juleting. Jeg kan ikke huske, hvad de koster, og måske er de for dyre. Jeg ved jo heller ikke, om alle Aldier har dem. Men et eller andet klippe-klistre gør-det-selv julepynt måske?

Den skal afleveres her i midt November hvor vi skal slagte alle juleænderne :slight_smile:
Har godt tænkt på sådan et par julekalendere, de koster jo en sølle 10’er de fleste steder, selvom jeg nu aldrig rigtig har brudt mig om “chokoladen” hvis man kan tillade sig at kalde det, det hehe.

Super ide Mette, regner med Paw og jeg skal bage på et tidspunkt, men ved ikk om jeg har nogen småkage bøtter :S

Gem plasticbøtter fra f.eks. færdig kartoffelsalat, vask dem grundigt af og sæt et par søde klistermærker på - det er mindst lige så godt. Eller en klar plasticpose omviklet med et rødt bånd.

Og jeg er HELT enig med dig angående de forkølede undskyldninger for chokoladejulekalendre - men børnene vil stadig være lykkelige for at få en julekalender ligesom deres venner har :slight_smile:

hvad med en eller anden julefigur/ting/bamse som de kan huske dig for…

[QUOTE=LoanS;1209649]Den skal afleveres her i midt November hvor vi skal slagte alle juleænderne :slight_smile:
Har godt tænkt på sådan et par julekalendere, de koster jo en sølle 10’er de fleste steder, selvom jeg nu aldrig rigtig har brudt mig om “chokoladen” hvis man kan tillade sig at kalde det, det hehe.[/QUOTE]

Jeg tænkte faktisk også bare på en uden chokoloade - bare med et billede, når man åbner lågen. Chokoladekalendere risikierer man også bare, de plyndrer :høhø:

Hvor er det en sød tanke, at du vil give familien en julekurv :thumbup:

Synes indholdet er tip-top, men måske også lidt sodavand til børnene?

Hvis du har en Tiger butik i din nærhed, så jeg i dag, da jeg var i Randers, at de har nogle metaldåser, som også kan bruges til småkager. Jeg lagde ikke mærke til prisen, for jeg skulle ikke selv bruge nogen.

Ellers kan du være heldig, at finde en pæn kagedåse på et genbrug, til næsten ingen penge.

[QUOTE=Temple Bar;1209650]Gem plasticbøtter fra f.eks. færdig kartoffelsalat, vask dem grundigt af og sæt et par søde klistermærker på - det er mindst lige så godt. Eller en klar plasticpose omviklet med et rødt bånd.

Og jeg er HELT enig med dig angående de forkølede undskyldninger for chokoladejulekalendre - men børnene vil stadig være lykkelige for at få en julekalender ligesom deres venner har :)[/QUOTE]

Tror du egentligt ikke det kunne glæde lige så meget med f.eks. færdig dej der skal bages? Jeg ved man kan få det til brunkager eller os er det pebernødder, så kunne det jo være noget de kunne gøre sammen som en familie?

Jeg kan huske min mor et år købte sådan en stor kasse med små Haribo poser i, fordi jeg gerne ville have haft den slags kalender men i forhold til pris og indhold var det 100 gange bedre med sådan en kasse hvor jeg kunne få flere poser om dagen.

Åh men de behøver skam ikke huske mig for det, jeg har selv stået i den situation hvor jeg knap kunne købe en gave til Paw til jul, så det er udelukkende for at gøre en god gerning, de børn er trods alt så gamle de kan mærke og se det, Paw var kun 1 år og sov fra alting.

Så må deres må holde dem i ørene, selvom dengang man var lille var det fristende at åbne en låge mere, for måske kunne man lukke den så det ikke kunne ses.

[QUOTE=Eva;1209669]Hvor er det en sød tanke, at du vil give familien en julekurv :thumbup:

Synes indholdet er tip-top, men måske også lidt sodavand til børnene?[/QUOTE]
Det var en god ide, vi har jo allerede en masse forskellige hjemme fra barnedåben, så der kan komme lidt forskelligt i.

[QUOTE=Milles mor;1209698]Hvis du har en Tiger butik i din nærhed, så jeg i dag, da jeg var i Randers, at de har nogle metaldåser, som også kan bruges til småkager. Jeg lagde ikke mærke til prisen, for jeg skulle ikke selv bruge nogen.

Ellers kan du være heldig, at finde en pæn kagedåse på et genbrug, til næsten ingen penge.[/QUOTE]
Ellers så ligger der da hvert fald en inde i Kolding, og der skal jeg alligevel ind og kigge :slight_smile:

Der er fordele og ulemper ved begge ting, men du har ret i tanken om, at de så kan lave deres egen julehygge på den måde - man kan få til brunkager og en eller to andre kager, men dog ikke pebernødder :slight_smile:

Jeg ved hvor meget min egen elsker at være med i køkkenet og især bage, så tror jeg vil prøve at satse på at finde sådanne slags dej. Ellers må vi selv bage :slight_smile:

Hvad med at komme mel, sukker, bagepulver og div krydderi i kurven ? Så kan familien selv bage.

I øvrigt syntes jeg det er en virkelig god og betænksom ide du gør.

[QUOTE=DK SismoCats;1209748]Hvad med at komme mel, sukker, bagepulver og div krydderi i kurven ? Så kan familien selv bage.

I øvrigt syntes jeg det er en virkelig god og betænksom ide du gør.[/QUOTE]

Det lyder da som en god ide, mandens sidste shoppe tur efterlod mig jo med 8 kg mel og 8 kg sukker :tihi:

Du kunne evt. ligge en lille/stor portion allerede bagte jule-godter i, og så enten færdig rørt dej eller materialer til?

Hos os har det længe været hygge at lave havregrynskugler sammen. :slight_smile:
Jeg kan høre min mor om opskriften, og om den evt. kan fryses, og så var det også noget man kunne lave med børnene?
Vi har også hygget med marcipan, og jeg var så heldig sidste år, at Marie/Velfa inviterede mig på marcipan-trilning med sig selv og hendes søster. :hjerte:
Min jul var allerede ødelagt da min mormor døde d. 13, men jeg fik lov til at få lidt december-følelse alligevel, og det er jeg meget taknemmelig for.

Ellers et kort med en invitation til at hygge-bage og lave julegodter sammen?
De kunne evt. selv tage skåle osv med, så i er sikre på at have nok, og så kunne i deles om det der blev lavet?
Med mindre det er for intimt, og grænseoverskridende for dig. :slight_smile:

Så kom jeg lidt videre med min julehjælps pakke
Der mangler selvfølgelig anden som ligger i fryseren, så har jeg lidt blandet sodavand, en flaske vin og mangler lige at købe lidt mandler og et net med mandariner, måske lidt valnødder/hasselnødder det plejer min mor altid at have fremme i julen sammen med dadler og tørrede figner.
Det blev godt nok til indkøbte bagværk, men var syg i 1 1/2 uge før det gik op for os jeg ikke kan tåle mine nye p-piller, og da den skal afleveres imorgen var det er godt alternativ.
Ting som mælk, kartofler og fløde kan jeg selvfølgelig af gode grunde ikke købe, men ellers tror jeg efterhånden jeg er ok dækket ind, men forslag godtages stadig :slight_smile:

De der 2xspiderman - er det julekalendere?

Jeg synes, det ser rigtig godt ud :ok:

[QUOTE=galath;1212345]De der 2xspiderman - er det julekalendere?

Jeg synes, det ser rigtig godt ud :ok:[/QUOTE]

Ja det er det :høhø:

Hvor ser det bare godt ud. Det er sådan en dejlig ting du gør, jeg bliver sådan helt glad indeni.