Hjælp til brev ang udstillinger/farver på vores katte

Hej til jer alle.
Jeg sætter dette brev ind, i håb om at i vil hjælpe mig med at sætte et brev sammen til vores klubber.

jeg har talt med Inge Nord fra katteklubben på udstillingen i Ålborg.
Hun sagde at hun ikke kunne forstå at vi fandt os i at vores grubber er så store i farver.
og det er om maine coon katte.
Hun sagde at vi skulle tag at skrive et brev os opdrætter/udstiller
så vi kunne få lavet det om.
så det vil jeg prøv og jeg håber at i vil være med til at komme med nogle gode ideèr
til mig.
når jeg har fået sat et brev sammen, vil jeg gerne sætte det her ind, så i kan tag et kopi og evt få dem i kender til at skrive under på det.

Jeg ved at der skal være stor møde i feb mdr og klubberne skal havde det seneste i jan mdr.

Jeg mener også selv at vores grubber/ farver er for store når vi er på udstillinger.
og kunne godt tænke mig at de bliver delt mere op i farver/med og uden mønstre.
Det kunne også være mere spændene i vores opdræt når vi laver killinger. -ked

Jeg vil sætte mig og prøve at flette et brev sammen, og håber at i vil hjælpe mig, med
nogle gode ide,er så jeg har en del at sætte ind i brevet.

Jeg ved at maine coon katte er i store grubber, men om der er andre grubber som har det samme problem ved jeg ikke helt noget om, men i er velkommen til at skrive det så sætter jeg det i brevet.

-ked
Jeg har også talt med Lene Balle fra katteklubben og hun vil gerne hjælpe mig med at sætte det sammen

Jeg skriver igen, at det er maine coon katte der har de store grupper på udstillinger.
(jeg skriver det fordi den køre på kattegalleri, og den gå ikke helt i god jord der inde)

ER DET EN RIGTIG GOD IDE; ELLER SYNTES I JEG ER SKØR I HOVEDET ( det er jeg gggg) -thumbs
Hav en god weekend
tina
sunways

Hvor vidt det er en god ide eller ej kan jeg som korthårsopdrætter ikke udtale mig om.
I har vel et Breed Counsil - det ville være det rigtige sted at tage det op.
Sådan en ændring skal først godkendes i de fire danske hovedklubber inden det bringes for FD - er der flertal kan det tages med til FIFe.
For at være sikker på forslaget ikke falder i FIFe er det en rigtig god ide at få de andre FIFe tilsluttede klubber med på ideen

Jeg syntes tit der manglede hvide katte, da jeg udstillede i grp 9.

Men i grp 6, som jeg udstiller i nu, synes jeg der er rigeligt med katte.

Jeg ved ikke hvor meget det skifter, men mit gæt er - en del. :slight_smile:

Tinah ideen er ikke helt tosset, og det skal vel sendes til Breed Counsil når det er lavet. :?

Jeg mener så også at NFO har samme problem, men er ikke sikker :?

Jeg vil tænke lidt mere over det så vender jeg tilbage til dig :smiley:

Jeg har haft de samme tanker… Og jo der er samme problem hos de norske Skovkatte… der kan være op til 10 i en gruppe, det er så mest tortie med hvid, og så er der sølv klassen… der er også tit mange…

Jeg har tit tænk de burde også være farve opdelt…

Men oplevelse er, at det er lidt i perioder hvordan antallet af katte er i de forskellige grupper :?

Da jeg startede med at udstille min blå MCO dreng i gruppe 1 var der faktisk en del i klassen. Og det synes jeg da var sjovt. Nu er der altid kun os selv. Så det er kun til BIV og NOM der er konkurrence.

Så har jeg to katte i farvegruppe 3 og det er også meget varierende. Nogle gange er der 5 andre gange kun 1 eller 2.

Men måske kunne gruppe 5 og 6 hos MCO godt opdeles lidt mere nuanceret -thumbs

Enig -thumbs
Ja jeg ved at der kan være rigtig mange i grp 6 og ikke så mange i hvid.
har selv hvid og syntes at der begynder at komme nogle :smiley:

Enig -thumbs
Ja det er også derfor at jeg skrev dette brev, for de kan ikke tag det op før vi har skrevet til vores klubben at vi ønsker det.
så kan det kommme op til fd

Enig -thumbs
Hej Karen.
ja jeg ved at det skal sendes til Breed counsil, men der skal være en del der skriver brev til dem, før at de vil tag det op :smiley:
Det er hvad Inge nord sagde til mig på udstillingen så nu må vi se hvad der sker, håber da at nogle vil være med, om skov kattene også har det problem er bare fint så er vi måske mange der kan skrive det brev

Jeg har haft de samme tanker… Og jo der er samme problem hos de norske Skovkatte… der kan være op til 10 i en gruppe, det er så mest tortie med hvid, og så er der sølv klassen… der er også tit mange…

Jeg har tit tænk de burde også være farve opdelt…[/quote:3ehxt4x7]

Enig -thumbs
Hej
det er dejligt for mig at høre at i har det samme problem, men surt for jer også lige som os der har maine coon katte.
jeg har set nogle grp hvor der er mellem 10 til 15 katte og nogle syntes jeg slet ikk skulle være i den grp
jeg ved at i sølv grp i maine coon har vi det samme problem den kan virkelig være stor.

Jamen hov, jeg mener ikke man bare kan sende forslag til Breed Council (håber jeres virker bedre end vores, suk) skal forslaget ikke ha’ stemmeflertal i FD først.
Det er jo ændring i udstillingsreglerne - og engentlig ikke standarden.

Enig -thumbs
Nej man skal sende det til vores egen klub som så tag det med til Breed Council
har lige talt med inge nord og de skal tag det op

Jeg ved ikke hvad jeg mener om ideen. Er ikke umiddelbart hooked.
Siden Diego rykkede op i voksen-kastrat har der endnu ikke været katte nok til at køre et biv, så ikke ligefrem fordi det myldre med katte i gruppe V.
Måske max grænsen bare skulle være på 5 fremfor 10?

Jeg tror nu heller ikke at det er så slemt med kastrater endnu, men det kommer nok også.
vi bliver jo flere og flere maine coon og skovkatte på udstillingerne.
jeg kan se at der er mange når det gælder tortie- sølv- og brun/sort tabby
tinah

Jeg har da max set 6 i en klasse for killinger. Er det ikke kun godt med lidt konkurrence? :stuck_out_tongue:

Jeg mener faktisk det foreslag har været stillet tidligere om fuld farveopdeling - men blev ikke godkendt.

Selv kan jeg da godt se vi ofte har et par store grupper i farverne, men igen så syntes jeg måske også ved fuld farveopdeling, vi ofte kan stå ikke og have konkurrencen og faktisk bare få certifikaterne foræret om man kan sige.
Selv ville jeg jo ikke møde nogen konkurrenter da jeg pt. er en af de få som udstiller amber, de andre som har farven i DK udstiller i grp. uden hvid

MVH
Gitte

ØØØØhhhh . . . hvad mener du lige med det - forstår ikke helt :?

Enig -thumbs

Så langt tilbage som jeg kan huske -uha . . . ca. 15 år, så har spørgsmålet om fuld farveopdeling for MCO været til debat . . . . men er (som alle ved) aldrig blevet gennemført.
Det er en lang og trang vej - men jeg tager hatten af for initiativet :slight_smile:

Gugger - Hov, det var vist mig der havde misforstået denne sætning " der kan være op til 10 i en gruppe," som jeg læste som at der var max tilladt at være 10 i en gruppe, fremfor at der indimellem kunne være 10 i en gruppe, som jeg nu tror der blev ment :slight_smile:

Nu må vi vist lige skille tingene helt ad. . . . . lidt firkantet

Man er opdelt i en Kategori (MCO er i kat. 2.) derefter i farvegruppe (evt. gr. 5). . . og til sidst i klasser (kl. 12 for killing)

Hvor står der er der er begrænsning på antal ??? . . . det har jeg da aldrig hørt om :?

Jeg har deltaget med en hankilling. . . vi var 11 og det tog det meste af en fomiddag at komme igennem bedømmelserne