Hjælp til brev ang udstillinger/farver på vores katte

Min rekord var 13 hunkillinger i gruppe 5. Det tog dælme også sin tid - og det er nok den eneste gang jeg har været glad for en EX4. :stuck_out_tongue:

Hvis man vil diskutere fuld farveopdeling, er det nok klogest nøgternt at diskutere fordele og ulemper, fremfor at gøre det til et spørgsmål om hvorvidt der er “for megen” konkurrence eller ej. For det vil jo altid variere fra race til race og fra farve til farve og fra verdensdel til verdensdel hvad der lige er “hot” her og nu.
Men selv med den variation kan man da godt stille spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i, at nogle racer dømmes i farvegrupper, mens andre ikke gør.

Nu må vi vist lige skille tingene helt ad. . . . . lidt firkantet

Man er opdelt i en Kategori (MCO er i kat. 2.) derefter i farvegruppe (evt. gr. 5). . . og til sidst i klasser (kl. 12 for killing)

Hvor står der er der er begrænsning på antal ??? . . . det har jeg da aldrig hørt om :?

Jeg har deltaget med en hankilling. . . vi var 11 og det tog det meste af en fomiddag at komme igennem bedømmelserne[/quote]

Enig -thumbs
Jeg har heller ikke hørt der er loft på hvor mange katte der må være

Jeg kan se at min sag køre fint her inde og det er dejligt.
Jeg må sige at jeg aldrig har hørt der er loft på hvor mange katte der er i en grp
Som min sag køre nu og har hørt på jeres meninger, som jeg syntes er gode.
Vil jeg undersøge det noget mere hvad Inge nord og inge balle mener.

Det jeg også gerne ville have i skulle var at komme med nogle gode ide,er om hvad jeg evt skulle skrive i det brev.

Det er så ikke kommet så meget af endnu, så jeg vil undersøge sagen noget mere.

Jeg er rigtig glad for jeres mening, men det hjælper mig ikke rigtig på vej :?

jeg vil blive ved med at læse om i skriver noget nyt og helt klart det håber jeg at i gør…

Gugger - Altså om der var tale om farvegrupper eller klasser er vel ligemeget? :slight_smile: Jeg citerede bare noget der blev skrevet, og som jeg havde læst forkert. Jeg læste det som om at der var et max antal, men skrev jeg jo så i sidste indlæg var en fejl fra min side. Jeg havde heller ikke hørt om det før. Tydeligvis fordi det ikke eksisterer :stuck_out_tongue: Og det var en fejl fra min side.
Om der var 10 i gruppen eller klassen skal jeg ikke udtale mig om, det ved hende der skrev det nok bedst :slight_smile:

Hej

Som skrevet i den debat Charlotte ( Safircoon) har oprettet i Offtopic - en aftsemning om samme emne, så er jeg ikke decideret imod en fuld farveopdeling, men jeg kan ikke se formålet med det :S
Man skal også tænke på at det kun er i DK der er så mange MCO’er der deltager på udstillinger & syntes det er ærgeligt når vi inden for vores racer ikke kan konkurrere om BIV og det er jo netop det der ville blive et problem med fuld farveopdeling !

Og så skal der tages højde for om vi skal til at have vores egen kategori som hos perserne eller ? Hvis vi skal bibeholde kategori II som den er nu, vil det jo ikke gøre en forskel på NOM, men det vil minimere antallet af uddeling af BIV og ja det ville bliver delt flere Cert.

Mette (Justice) kom med et ret ide i den anden tråd -thumbs

/Charlotte

NEJ - det syn’s jeg absolut ikke er lige meget . . . . .jeg syn’s det er meget væsentligt, om vi taler om farver eller om klasser/titler

Gugger - Jamen vi taler jo slet ikke om det? Det er jo derfor det var ligemeget om der er grupper eller klasser, jeg havde misforstået noget der blev skrevet, og trak derfor udtalelsen tilbage?

Så har jeg talt med Inge Nord og Lene Balle fra katteklubben.
og det er stadig om vores farver ikke klasse
De sige at jo flere farve grp vi har jo flere biv er der også til os,
den er sådan her.
A – Blå
D-- Rød
E-- Creme
F-- Tortie
N-- Sort
S-- Sølv
W-- Hvid
smoke for sig
og så videre

Da vi var på udstilling i ålborg så jeg en brun tabby harlekin som var oppe imod bruntabby med hvid, selv om han var med så meget hvid… og det er fordi der ikke er en grp for dem alene
I kan ringe til katteklubben for at høre om mere.

Det bliver måske taget op på et kursus,
Kattenklubben taler om at der vil komme kursus i sølv, hvid, og de andre farver.
og hvis vi få delt vores farver op noget mere, er der også mange der er fri for at få deres katte til farvebedømmelse. Det fortalte Inge NOrd mig

Tinah - Hvordan kan der gå hen og blive flere BIV når man deler det op i yderlige farve-grupper? Når der allerede nu (i mange af farvegrupperne) ikke engang nu er konkurrence nok til at køre et biv (at der er de tre det kræver)

Jeg forstår heller ikke hvordan at det at vi deler farvegrupperne yderligt op lærer opdrætterne at blive bedre til at se deres kattes farve/mindre i tvivl? (Du skriver det med at der så er færre til farvebedømmelse hvis man deler op) :slight_smile:

Enig i begge Evas sidste indlæg

BIV ville vi jo kun få flere af såfremt der mødte flere katte op i de respektive farvegrupper og den med farvebedømmelse har da noget at gøre med at opdrætterne simpelthen er for dårlige til at farvebedømme deres killinger hjemmefra, det kan udstilling da ikke hjælpe med, men evt. et genetik kursus og så besøg hos erfarne opdrættere hvor man kan se de forskellige farver -thumbs

Enig i begge Evas sidste indlæg

BIV ville vi jo kun få flere af såfremt der mødte flere katte op i de respektive farvegrupper og den med farvebedømmelse har da noget at gøre med at opdrætterne simpelthen er for dårlige til at farvebedømme deres killinger hjemmefra, det kan udstilling da ikke hjælpe med, men evt. et genetik kursus og så besøg hos erfarne opdrættere hvor man kan se de forskellige farver -thumbs[/quote]

Hmm, - en fuld opdeling incl. vel ex. at gr. III opdeles i både farve og mønstre?
Hvis det er tilfældet vil det i flere farve grupper ex. gr. III og VI kunne gives flere certifikatter, og flere BIV, idet der i de farve grupper som regel altid er rigtig mange tilmeldte.

Syntes nu mest at i de to nævnte farvegrupper er antallet af katte størst hos killinger / ungdyr, derefter er konkurrencen ikke så stor længere -thumbs

[quote=“Yooncoon”]

Syntes nu mest at i de to nævnte farvegrupper er antallet af katte størst hos killinger / ungdyr, derefter er konkurrencen ikke så stor længere -thumbs[/quote]

Prøv at se tilbage i katalogerne over udstillinger (hvis ikke I har smidt dem ud) - så vil I se, at klasserne Killing/ungdyr eksploderer totalt - det har de gjort de sidste par år. Det er her problemet ligger (i mine øjne) - ikke i voksenklasserne . . . . inden for hver farvegruppe

Ja det er fordi at der er mange der er usikker på deres sølv og med hvid.
hvor meget hvid der evt skal være og så videre
sølv er der også mange der har problemer med, det er hvad lene balle fortæller
men igen ring til lene hun kan måske bedere forklare det end mig ggg

Enig i begge Evas sidste indlæg

BIV ville vi jo kun få flere af såfremt der mødte flere katte op i de respektive farvegrupper og den med farvebedømmelse har da noget at gøre med at opdrætterne simpelthen er for dårlige til at farvebedømme deres killinger hjemmefra, det kan udstilling da ikke hjælpe med, men evt. et genetik kursus og så besøg hos erfarne opdrættere hvor man kan se de forskellige farver -thumbs[/quote]

Enig -thumbs
det er rigtig, men hvis vores farve grp var delt mere op, var der også flere der kunne finde ud af de farver og ikke lave farvebedømmelse.
og der kommer også genetik på det i katteklubben, de ved bare ikke hvornår det kommer endnu.
nok til næste år og der vil de også tag denne sag op så de kan forklar det bedere end jeg kan :?

Syntes nu mest at i de to nævnte farvegrupper er antallet af katte størst hos killinger / ungdyr, derefter er konkurrencen ikke så stor længere -thumbs[/quote]

Prøv at se tilbage i katalogerne over udstillinger (hvis ikke I har smidt dem ud) - så vil I se, at klasserne Killing/ungdyr eksploderer totalt - det har de gjort de sidste par år. Det er her problemet ligger (i mine øjne) - ikke i voksenklasserne . . . . inden for hver farvegruppe[/quote]

Enig -thumbs
det er helt rigtigt, men skal vi tag killing /ungdyr er vi nød tilæ at tag alle vores grp [bigloony]

Enig i begge Evas sidste indlæg

BIV ville vi jo kun få flere af såfremt der mødte flere katte op i de respektive farvegrupper og den med farvebedømmelse har da noget at gøre med at opdrætterne simpelthen er for dårlige til at farvebedømme deres killinger hjemmefra, det kan udstilling da ikke hjælpe med, men evt. et genetik kursus og så besøg hos erfarne opdrættere hvor man kan se de forskellige farver -thumbs[/quote]

Hmm, - en fuld opdeling incl. vel ex. at gr. III opdeles i både farve og mønstre?
Hvis det er tilfældet vil det i flere farve grupper ex. gr. III og VI kunne gives flere certifikatter, og flere BIV, idet der i de farve grupper som regel altid er rigtig mange tilmeldte.[/quote]

Enig -thumbs

Om farvegrupperne bliver opdelt yderligere el. ej tror jeg ikke hjælper på, om folk kan se farven på deres kat. . . . -uha

Desuden har vi RET til at farvebedømme på udstillingerne . . . betaler ovenikøbet 100,- for det. Hellere det end betale flere 1000,- for at få avlsrådet ud og undersøge kræet. . . .

Gad vide hvor Inge Nord egentlig vil hen, med alt det hun her har sat gang i ??? :? :? det lyder mere i mine øre, som om hun er træt af at man farvebedømmer på udstillingerne, og det er her hunden ligger begravet -øøøvvvs

Enig i begge Evas sidste indlæg

BIV ville vi jo kun få flere af såfremt der mødte flere katte op i de respektive farvegrupper og den med farvebedømmelse har da noget at gøre med at opdrætterne simpelthen er for dårlige til at farvebedømme deres killinger hjemmefra, det kan udstilling da ikke hjælpe med, men evt. et genetik kursus og så besøg hos erfarne opdrættere hvor man kan se de forskellige farver -thumbs[/quote]

Enig -thumbs
det er rigtig, men hvis vores farve grp var delt mere op, var der også flere der kunne finde ud af de farver og ikke lave farvebedømmelse.
og der kommer også genetik på det i katteklubben, de ved bare ikke hvornår det kommer endnu.
nok til næste år og der vil de også tag denne sag op så de kan forklar det bedere end jeg kan :?[/quote]

Ikke helt enig. Jeg tror på ingen måde at der automatisk bliver flere der kan finde ud af hvilken farve de har fordi grupperne bliver delt op :slight_smile:
AT der kommer genetik i katteklubben er jo fint. Men nu er katteklubben jo ikke den eneste klub, jyrak har jo deres opdrætter seminare. FD plejer også at forsøge at holde det. Jeg ved Pil ofte er ude og fortælle om genetik, bla fornyelig i mco-klubben. Så at der kommer genetik i katteklubben er jeg helt ærligt ikke så imponeret over, det er der så mange andre steder der allerede er, hvis man bare kigger efter det :slight_smile:

Mht at der er mange i killingerne og ungdyr, og få i voksen - hvad er vores katte lige i længest tid? Voksne eller killin/ungdyr?
Jeg ved godt at der er NOGLE grupper der er mange i, men det er altså ikke alle. Så jeg vil personligt langt hellere se det grebet an på en anden måde end ved at der kom fuld farveopdeling og jeg fik ENDNU mindre mulighed for at vinde (eller tabe for den sags skyld) et BIV.
Hvordan det så lige skal gribes an har jeg ikke tænkt på. Men man kunne jo måske dele yderligt op efter alder - hvis der er så mange hos killing ungdyr, så slap man for at skulle dele de voksne yderligt op. Eller man kunne sætte en max begrænsning på hvor stor en klasse i dens farvegruppe må være, og så sige at der ellers blev delt op/delt ud på to dommere?