Hjælp til kattebudget

Hej Kattegale

Hvilket bedre sted end herinde er der til at få hjælp, så derfor med så mange garvede katteejere håber jeg i kan hjælpe mig lidt.
Som nogle har bemærket så står jeg til at flytte i lejlighed med mine to drenge, og dette giver for første gang i mange år luft i min økonomi, jeg får mulighed for at lave lidt forskellige opsparinger og der har jeg så brug for jeres hjælp.
Tinkerbell flytter med os midlertidigt indtil eksen kommer på plads i hans bolig og han er færdig med skolen, derefter flytter hun ned til ham hvor hun får mulighed for stadig at komme ud og kan bo sammen med Garfield igen.

Min plan er så, at den opsparing som bliver startet skal fortsætte med at eksistere selv når hun er flyttet da der så vil komme penge til en killing/ungkat/voksen på et senere tidspunkt, når lysten og overskuddet og den helt perfekte kat melder sig.

• MEN så er mit spørgsmål så, hvad er jeres erfaring der skal lægges til side i måneden? Det skal kunne dække eventuelle dyrlæge regninger, foder og grus som det mest basale.

Jeg har selv prøvet at regne lidt på det med foder i forhold til hvad vi bruger pt, hvor jeg i november købte for 600kr og stadig har en lille bitte smule tilbage, det har fået mig til at sige en 150kr i måneden til foder.
Grus har vi ikke brugt en god slat tid fordi begge bor udenfor da Garfield trods manglende vedhæng og tjek ved dyrlægen bare ikke er spor renlig han strinter på ALT og det vil jeg simpelthen ikke. Så der har jeg sjusset mig frem til 50kr i måneden, med stor chance for det nok skal sættes op.
Dyrlægen der har jeg tænkt lidt på en 300kr i måneden, men synes den er meget svær man kan jo være uheldig med en kat der fejler alt og det på den måde er alt for lidt eller en som er sund og rask til det sidste og derfor kun skal til årligt tjek og det så passer fint alligevel.

Men hvad siger i? Hvor meget vil i sætte ind, og gerne til de forskellige ting, ved godt mange af jer har flere katte og derfor ikke kan sammenligne så let, men hvad er realistisk?
Der bliver tegnet en forsikring på den ved Agria tænker jeg, så det vil jo lette en smule på eventuelle dyrlæge regninger og det beløb er ikke med regnet i hvad der skal lægges til side.

50 kr. til en kat til grus om måneden tror jeg er et fint estimat (især hvis man køber kvalitetsgrus på tilbud). Mht foder, så har jeg på fornemmelsen at du er oppe i den dyrere ende med det, men det kommer selvfølgelig også an på hvor meget vådkost der er indregnet deri?

Mht dyrlæge regning, så tror jeg netop at det at man har en sygeforsikring, og så derudover har en 1-3000 kr. stående (dvs. spare op til man har det) gør at man er ret godt dækket ind i forhold til det meste.

[QUOTE=Eife;1235677]50 kr. til en kat til grus om måneden tror jeg er et fint estimat (især hvis man køber kvalitetsgrus på tilbud). Mht foder, så har jeg på fornemmelsen at du er oppe i den dyrere ende med det, men det kommer selvfølgelig også an på hvor meget vådkost der er indregnet deri?

Mht dyrlæge regning, så tror jeg netop at det at man har en sygeforsikring, og så derudover har en 1-3000 kr. stående (dvs. spare op til man har det) gør at man er ret godt dækket ind i forhold til det meste.[/QUOTE]

Tak Eva :slight_smile: ved godt jeg fodermæssigt er oppe i den dyrere ende, men det sådan at der er råd til at købe forskellige varianter af vådfoder til dagligt brug, og så muligheden for at kunne købe lidt kyller fra Hittekat som ekstra godbidder så vil hellere sætte den lidt højere.

Regner med at bestille alt via den tyske zooplus, dem har jeg været så glade for indtil videre og det er lidt billigere herhjemme og udvalget stort.

Mht. dyrlæge og forsikring: Det er jo ikke alt, forsikringen dækker, så du skal sætte til side, så du har til det årlige tjek. Desuden skal du nok også indregne en tandrensning med jævne mellemrum. Ud over den årlige præmie har forsikringen også en selvrisiko, plus at du selv skal betale 20 %, og forsikringen dækker heller ikke udleveret medicin (jeg har Dyrekassen, men med de helt grundlæggende ting tror jeg næsten, at Agria er det samme?).

Hvis uheldet er ude, så kan selvrisiko + 20 % + udleveret medicin godt løbe op, så man skal nok helst have lidt stående på kontoen, selv om man er forsikret.

Nick og jeg overfører HVER 200kr pr kat pr måned (for os vil det sige at kattekontoen vokser med 1600 kr månedligt).
Det går så til månedligt køb af mad og grus.
Resten står og tikker og bruges til dyrlæge, nye transportkasser, nyt tilbehør engang imellem, legetøj, krads, senge.
Udstillingsbeløb går fra vores “så meget har vi tilbage til pjat i denne måned”-kontoen.
Vi har ikke sygeforsikring mere da vi ikke synes det kan “betale sig” (heldigvis) med fire katte - så hellere have en opsparring til det, synes vi fungerer bedst (også med 7-9-13 at vi har haft 1 syg kat på et år).

[QUOTE=galath;1235682]Mht. dyrlæge og forsikring: Det er jo ikke alt, forsikringen dækker, så du skal sætte til side, så du har til det årlige tjek. Desuden skal du nok også indregne en tandrensning med jævne mellemrum. Ud over den årlige præmie har forsikringen også en selvrisiko, plus at du selv skal betale 20 %, og forsikringen dækker heller ikke udleveret medicin (jeg har Dyrekassen, men med de helt grundlæggende ting tror jeg næsten, at Agria er det samme?).

Hvis uheldet er ude, så kan selvrisiko + 20 % + udleveret medicin godt løbe op, så man skal nok helst have lidt stående på kontoen, selv om man er forsikret.[/QUOTE]

Det er skam også planen at der altid skal være en plus på kontoen til dyrlægen, jeg ved man kan tilkøbe til medicin ved Agria og det tænker jeg at gøre. Alt der vil jo komme 3600kr ind om året kun til dyrlægen, og det kan godt sættes mere op det var bare for at høre hvad i syntes ville være realistisk at sætte af til en kat.

[QUOTE=galath;1235682]Mht. dyrlæge og forsikring: Det er jo ikke alt, forsikringen dækker, så du skal sætte til side, så du har til det årlige tjek. Desuden skal du nok også indregne en tandrensning med jævne mellemrum. Ud over den årlige præmie har forsikringen også en selvrisiko, plus at du selv skal betale 20 %, og forsikringen dækker heller ikke udleveret medicin (jeg har Dyrekassen, men med de helt grundlæggende ting tror jeg næsten, at Agria er det samme?).

Hvis uheldet er ude, så kan selvrisiko + 20 % + udleveret medicin godt løbe op, så man skal nok helst have lidt stående på kontoen, selv om man er forsikret.[/QUOTE]

Agria dækker medicin, hvis man vælger deres medicinforsikrin til (99 kr. om året). Men ellers enig mht betragtningerne. Tandrensninger er dog nok meget forskelligt fra kat til kat. Jeg har kun haft 1 kat der har haft brug for det (+ få fjernet tænder) ud af de 4 jeg har i alderen 3-10 år, alle de andre har været fine ved undersøgelser. Men det er selvfølgelig værd at have med i overvejelserne.

[QUOTE=ThildeL;1235684]Nick og jeg overfører HVER 200kr pr kat pr måned (for os vil det sige at kattekontoen vokser med 1600 kr månedligt).
Det går så til månedligt køb af mad og grus.
Resten står og tikker og bruges til dyrlæge, nye transportkasser, nyt tilbehør engang imellem, legetøj, krads, senge.
Udstillingsbeløb går fra vores “så meget har vi tilbage til pjat i denne måned”-kontoen.[/QUOTE]

Så er det umiddelbart hvis jeg hæver med 100kr så vil det være det samme som i overføre pr kat. Så var jeg ikke helt ved siden af, tager imod alle råd og forslag. :smiley:

Jeg har tre katte, og de spiser for ca. 800-1000 kr. pr. måned tilsammen. Deres tørkost er i den dyre ende (Gourmix, 500 kr. for 5 kilo). De får så vådfoder nogle gange dagligt (ca. 3-4 poser pr. dag til deling), der får de mest Felix/Pussi sensations og Gourmet Perle, det er nærmest det eneste, de gider æde. :venter:
Men ja, gennemsnitligt spiser mine så for ca. 300 kr. pr. måned hver. :slight_smile:
Men alt efter hvad du køber af fodermærker - og hvad katten gider æde :wink: - så kan du godt gøre det billigere.

Forsikringen er på godt 1000 kr. pr. kat pr. år.

Grus…tja…mon ikke, der ryger ca. halvanden pose pr. måned til mine tre? Så hvis du køber kvalitetsgrus er det nok ikke helt urealistisk med 50 kr. pr. måned.

Dyrlægeregninger…uha…den er jo svær at forudsige. Jeg ville nok sørge for at have en ‘buffer’ på nogle tusinde, som står klar på kontoen, hvis der bliver et eller andet. Tandproblemer dækkes jo fx normalt ikke af forsikringen. Det årlige check/vaccine ligger vel på ca. 600 kr. vil jeg mene.

Og nå ja, så er der jo også lige alle opstartsudgifterne mht. tilbehør til mis. Og der skal jo også være lidt til noget nyt legetøj og udskiftning af kradsebrætter osv. i ny og næ. (Jeg bruger adskillige kradsebrætter til væg pr. år, de slider dem godt nok hurtigt op…)

Her er vores udregning på 1 kat:

Tørkost: 50,50 kr (50g Feline Porta GF pr dag, 2kg pose købt på zooplus.de)
Vådkost: 75 kr (200g LUX pr dag)
Grus: 123 kr (1 pose Tigerino trægrus/måned, men betonit kan gøres billigere)
Forsikring: 76 kr (Dyrekassen: 908 kr/år)
Vaccine+tjek: 62,50 kr (har sagt 750 kr/år)
Uforudset: 250 kr (et tal jeg læste engang)
= 637 kr pr måned

Det kan sikkert gøres billigere, men det er de valg, vi tog, da vi kun havde Nobby :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1235694]Her er vores udregning på 1 kat:

Tørkost: 50,50 kr (50g Feline Porta GF pr dag, 2kg pose købt på zooplus.de)
Vådkost: 75 kr (200g LUX pr dag)
Grus: 123 kr (1 pose Tigerino trægrus/måned, men betonit kan gøres billigere)
Forsikring: 76 kr (Dyrekassen: 908 kr/år)
Vaccine+tjek: 62,50 kr (har sagt 750 kr/år)
Uforudset: 250 kr (et tal jeg læste engang)
= 637 kr pr måned

Det kan sikkert gøres billigere, men det er de valg, vi tog, da vi kun havde Nobby :)[/QUOTE]

Tørkost: 74,40kr (såfremt jeg bruger 2 kg, af det vi har brugt pt kan ikke huske navnet)
Vådkost: 75kr (vi har os brugt LUX indtil nu uden problemer)
Grus: 75kr (vi har brugt Golden Grey Master førhen så den ville jo passe fint at bruge igen, såfremt hun bruger 14kg i måneden?)
Forsikring: Kender jeg af gode grunde ikke, men var heller ikke tænkt den skulle regne med
Vaccine+tjek: 62,50kr (passer nok meget godt)
= 286,90kr
Så ville der være 213,10kr tilbage ud af min egentligt tanke, så det nok ikke helt forkert.

Jeg tror ikke hun bruger mere end 14 kg om måneden, snarere mindre :slight_smile:

Tror os jeg har regnet med at sådanne 28 kg godt kunne strække sig over 3 mdr så passer det med 50kr i måneden.

Ja, for jeg bruger nok 2 sække om måneden, eller sådan noget, til 6 katte :slight_smile:

[QUOTE=LoanS;1235704]Tørkost: 74,40kr (såfremt jeg bruger 2 kg, af det vi har brugt pt kan ikke huske navnet)
Vådkost: 75kr (vi har os brugt LUX indtil nu uden problemer)
Grus: 75kr (vi har brugt Golden Grey Master førhen så den ville jo passe fint at bruge igen, såfremt hun bruger 14kg i måneden?)
Forsikring: Kender jeg af gode grunde ikke, men var heller ikke tænkt den skulle regne med
Vaccine+tjek: 62,50kr (passer nok meget godt)
= 286,90kr
Så ville der være 213,10kr tilbage ud af min egentligt tanke, så det nok ikke helt forkert.[/QUOTE]

Nej, det lyder meget passende :slight_smile:
Godt du kunne bruge opstillingen til inspiration :slight_smile:

Vi talte forsikringen med, fordi vi ville have ALT med i vores budgettering til kat.

Vores bakke er først fyldt med en hel pose grus, så derfor vi regner med 1 ps pr måned. Og vi renser i bund hver måned, så der ryger resten så bare ud (det gjorde vi også, da vi stadig brugte betonit).

Det kommer nok lidt an kattens størrelse osv. Med betonit varede 14 kg ca 3 uger til Sigga. Med cats best øko plus er forbuget mindre. Men nok for ca.100 kr pr måned uanset. (Men Marie siger så også at Sigga tisser store tåre::wink:

[QUOTE=Lykke;1235713]Nej, det lyder meget passende :slight_smile:
Godt du kunne bruge opstillingen til inspiration :slight_smile:

Vi talte forsikringen med, fordi vi ville have ALT med i vores budgettering til kat.

Vores bakke er først fyldt med en hel pose grus, så derfor vi regner med 1 ps pr måned. Og vi renser i bund hver måned, så der ryger resten så bare ud (det gjorde vi også, da vi stadig brugte betonit).[/QUOTE]

Det var selvfølgelig også en mulighed at gøre det på den måde, og så vaske bakken helt ren for hver måned så den ikke skulle blive ulækker, eller gruset gammelt.

Men tak for opstillingen, den kunne bestemt bruges :slight_smile:

Det bare at prøve at se hvad forbruget bliver og så ændre lidt i hvad der sættes over så det passer. Der er heldigvis til der kan sættes ekstra af :slight_smile:

Måske også hvor tit man kasserer det man har? Noget af det jeg går meget op i med det grus jeg vælger er nemlig holdbarheden inden det skal udskiftes helt :slight_smile: Og så også så dyb en bakke at kattene kan komme til at grave og ikke ramme de gamle klumper (nok ikke så meget en problemstilling med kun 1 kat)

Inden du tegner forsikring, så kig lige på om det ikke er billigere med Dyrekassen . Mine 2 kælekatte er i dyrekassen, og øglen som er avlskat er i Agria. Jeg mener at huske dyrekassen er billigere når det kun er kælekatte man har

Tak for rådet, det vil jeg huske når den skal skrives :slight_smile: