Hjælp til Killinge foder ( scottish fold)

Hej Folkens. Jeg får en scottish fold killing om en uges tid, og vil lige hører om der er nogle specifikke kattefoder i kan anbefale? ( vådfoder) Jeg har specifikt kigget på Miamor, men er ikke sikker på at det er foder der er tilstrækkeligt.

Hilsen Lina.

Specifik til racen eller generelt godt foder?

Hvis den sidste så er der en hel del tråde om emnet og generelt anbefales det at der er over 40%protein og over 20%fedt…

Orijen, acana, purizon er nogle af de mærker mange bruger

1 Synes om

Det er nok bedst, hvis du spørger opdrætteren.

Du skal ikke regne med, at der er ret mange herinde, som har erfaring med Scottish Fold, da racen er helt forbudt i FIFe.

Fra Breeding & Registration Rules, § 3.6.2:

3 Synes om

Miamor er et glimrende vådfoder, men det er ikke et fuldfoder, så du skal sørge for at give den noget andet også.

Hvis du vil have racespecifikt tørfoder, ville jeg gå efter britefoder, da det nok er den race, de ligger tættest op ad (ud af dem, der er lavet racespecifikt foder for).

Ellers vil jeg anbefale dig at prøve dig lidt frem, for det bedste foder er nu én gang det, din kat vil spise :slight_smile:

Ja, jeg tænkte nemlig hun kunne få en blanding af Royal Canin ,tørfoder og Miamor vådfoder. Nu hvor Miamor er godkendt, tror jeg det er det jeg skal gå efter.

1 Synes om

Opdrætteren nøjes bare med tørfoder, men vil godt forkæle min lille basse, med noget vådfoder.

Håber du er bekendt med mange fold får en gigt tilstand der gør dem stive i ledene og kæmpe smerter. Er det noget du ønsker at støtte. Mange falder for der nuttede look uden at kende prisen for katten.

3 Synes om

Det tætteste på Scottish fold som er tilladt (da den ikke skulle få de samme problemer) er vel amarican curl og den opdrætter @trillingsgaard så måske hun vil kunne sige noget om foder i forhold til fold

Jeg mener ikke, de to racer er beslægtet på nogen måde. Til gengæld bruges briten som outcross af visse opdrættere af Scottish Fold/Straight og dermed er der en vis sandsynlighed for, at britefoder er ganske brugbart for Folds (ikke at jeg selv bruger racespecifikt foder, men det er jo en anden snak :slight_smile: )

1 Synes om

Jeg vil meget gerne sætte en stor fed streg mellem fold og curls - de har INTET med hinanden at gøre!! :wink:

Folds er fremavlet på en defekt som giver kæmpe gener for kattene… Stik modsat af curls… Jeg er og vil altid være kæmpe modstander af Folds, det er for mig ikke en sund race og folk burde tænke mere på kattens ve og vel (og sundhed i al almindelighed!) end kattens udseende… :blush:

Jeg ønsker trådstarter al held og lykke med killingen.

2 Synes om

Hej @Lina - tillykke med din kommende killing og velkommen til! :grinning:

Som du nok har fornemmet, er der herinde en del :wink: afstandtagen til avl på den pågældende gendefekt - og nok med god grund, omend visse måske ku’ ha’ udtrykt sig knap så bastant… :sunglasses:
Håber det bedste for dig og det nye familiemedlem - forhåbentlig er du ikke skræmt væk, for det er virkelig et rart forum, hvor man kan hente en masse nyttig viden, og hyggelig sparring! :ok:

3 Synes om

Hvorfor ikkebruge samme tørfoder som opdrætteren, hvis det er noget hun anbefaler og hendes katte trives på det.

Af vådfoder, ja så er det jo lidt afhæbgi af hvad killingen vil spise, her køre vi med flere forskellige mærker Tropic, Cosma, Gourmet, applaws, Bozita, Porta 21
syntes hvis vi kun køre med en type, så render de træt i den.

selv om det ikke har med dit spørgsmål at gøre, men med dit valg af race vil jeg nok anbefale dig at tegne en god forsikring på killingen.

2 Synes om

Nu er det vist supplerende vådfoder, TS efterlyser forslag til - hvilket jo bestemt ikke udelukker, at hun følger opdrætters anbefaling af tørfoder… :wink:

2 Synes om

Sorry :frowning:

Hej Dorte, Tak for den varme velkomst. Jeg havde nok på forhånd regnet med en smule modstand. :smile: hvis man bare kunne forholde sig, til indlægget vil det være super. :smiley:

Vi bruger Topic fra Aldi :slight_smile: Det er ikke superfoder, men langt fra det værste på markedet.

Katte må meget gerne få et par hundrede gram vådfoder om dagen, da de er dårlige til at drikke vand.

Hej Lina

Velkommen til :slight_smile:
Som Lykke bruger jeg også Topic fra Aldi. Jeg bruger dåserne, da der hverken er korn eller sukker i dem. Jeg kan ikke huske, hvordan det er med foliebakkerne. Dåserne er nemme at sætte et låg på og putte i køleskabet.

Derudover køber jeg Bozita-brikkerne, som du kan få billigst på enten zooplus.de eller zooplus.dk. Her finder du også et supert mærke som Cosma, som nærmest kun indeholder ren tun, kylling og krabbe mv.

Jeg vil også gerne slå et slag for Animonda Carny. Det er ren kødpaté, som er meget mættende. Denne købes også på zooplus.

Generelt er det rigtig godt at give ens kat et lødigt vådfoder, og jeg vil anbefale dig at mose det ud på en tallerken med lidt hævede sider og putte noget vand på. Det giver katten ekstra vand, og vandet fylder også i maven, så katten ikke spiser uanede mængder og bliver tyk :slight_smile:

1 Synes om

Det kan vel også være godt at starte med Canosan?

Jeg ville tage snak med dyrlæge ved første sundheds tjek om man må give til killinger - det er jo normalt kun noget man bruger til ældre katte. Men led sygdom er jo sikker :frowning:
https://icatcare.org/advice/cat-health/scottish-fold-disease-–-osteochondrodysplasia

Når du har fået killingen hjem og den lige er faldet til vil jeg lige så stille starte op med vådfoder og evt. råt. Hvis sælger åbenbart ikke bruger det, så pas på med ikke at give for meget, da killingens mave så ikke er vant til det overhovedet. Men giv gerne forskellige slags, især mens katten vokser op, da det gør dem mindre kræsne at have prøvet meget forskelligt. Cosma, Porta 21, Animonda Carny er nogle af vores foretrukne varianter herhjemme, men vi bruger også Bozita, Topic, Wildcat (tror jeg nok det hedder), Gourmet og flere andre forskellige.
Vil du prøve råt er rå killingelår en god og nem mulighed (de må aldrig få tilberedte knogler), skær evt. lidt lunser af låret de første par gange, da det kan være lidt svært for dem at komme igang, og det er nemmere når benet er lidt mindre (og de har fået smag for det ved at spise lunserne først :smil:)

Det samme gælder med tørkost, vi blander typisk 3-5 forskellige slags, da det både gør kattens mave mere hårdfør for foderskifte, og mindsker senere kræsenhed. Purizon, Hill’s Kitten, Orijen, Applaws, Arcana etc. er mærker du kan overveje.

Jeg havde dog samme tanke som Musashi, at når du nu er garanteret at katten i en tidlig alder udvikler slidgigt, så ville jeg nok ret tidligt skifte den over på et foder, som støtter led funktionen, f.eks. Hill’s j/d. Du kan prøve at spørge dyrlægen fra hvornår en kat må få det, det er jo beregnet til primært ældre katte og ikke helt unge. Ellers så er glycoflex også en mulighed, ligesom canosan er det. Glycoflex indeholder bare både chondroitin, glucosamin og msm, hvor canosan (sidst jeg tjekkede) kon indeholder glucosamin. De fleste katte spiser gerne begge slags som godbider. Dette her studie siger i hvert fald at en af de observerede at Scottish Fold kattene havde gavn af få glucosamin som fodertilskud

Clinical signs were ameliorated by administration of pentosan subcutaneously in two of three cats in which it was trailed, and one of these also benefited from an oral glycosaminoglycan preparation. Clinical and radiological findings were ascribed to defective maturation and function of cartilage, particularly in the distal limbs, ears and tail. As all Scottish Fold cats suffered from osteochondrodysplasia of some degree, the best solution would be to avoid using fold-eared cats for breeding and instead use Scottish shorthairs.

Det jeg har lavet fed skrift på.

Held og lykke med din nye killing.

Super, tak for alle disse input så har jeg ihvertfald en del at gå efter. :smiley: