Hjælp til lille killing

Hej alle.

Jeg har en mormis med 3 skønne (han)killinger på 6 uger, der alle er begyndt at lege voldsommere, rengøre sig selv, tisse på kattebakken, drikke lidt at vandskålen (hvis de ellers ikke falder i :)) De spiser stadig hos mor, og kun den ene er begyndt at nappe lidt til killingefoderet, som altid står fremme. Den ene killing vejer dog 120g mindre end den store, og 90g mindre end den mellemste, og ser dermed meget lille og tynd ud - og er også tynd. Bør jeg være bekymret for at han er så meget mindre end sine brødre?
Han tager på hver dag, men altid nogle gram mindre end de to andre og nogle gange 10g mindre. Han ligger sig til og dier, men ynder dog at falde i søvn hurtigt. Men han leger med de andre, løber og forsøger at springe rundt, og virker ikke til at have ondt.

Har du tjekket hans mund for ganespalte:? Han skal over på fast føde. Modermælk er ikke længere nok næring for killinger på 6 uger. Prøv med råt hakket oksekød (gerne med høj fedt%) eller vådfoder til killinger. Det er muligt, kødet skal rulles i bittesmå kugler og placeres i killingens mund til at starte med, så den lærer at tygge det, og at det smager godt:) De andre skal også over på fast føde, men de smager nok på det selv allerede;)

I stedet for kun at tilbyde killingeTØRfoder, så husk også masser af god vådmad… det er langt lettere for killingerne af få ned og generelt mere tiltrækkende pgr en bedre duft.

Der står både tørfoder og opblødt tørfoder fremme hele tiden - dog synes morkat at hun skal spise alt der er blødt og lækkert :). Han ser fin ud både inde i munden og på kroppen generelt, men er bare noget tynd. Jeg tilbyder ham også dåsemad og forskelligt slags kød, men han vender bare om, også selv når jeg dypper lidt på næsen og munden, og han snuser kun til det når han selv går forbi. Men jeg vil give det hakkede oksekød som små kugler et forsøg, det kan være han vil synes det er lækkert.

Ormekur. Det kan nogle gange løse de underligste problemer, herunder manglende tilvækst.
VH
Susanne

Absolut ikke fan af råt hakket her. Alt for mange e.coli = dårlig mave.

Men jeg ville helt sikkert give vådfoder. Opblødt tørkost er ikke ret spændende i følge de fleste killinger. De går meget efter duft også, kattene. Og spiser mormis det hele, så er der bare ikke hældt nok op :slight_smile: Det kræver vædske og masser af næring at producere mælk, så godt vådfoder er rigtig fint til en mormis :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1250582]Absolut ikke fan af råt hakket her. Alt for mange e.coli = dårlig mave.

Men jeg ville helt sikkert give vådfoder. Opblødt tørkost er ikke ret spændende i følge de fleste killinger. De går meget efter duft også, kattene. Og spiser mormis det hele, så er der bare ikke hældt nok op :slight_smile: Det kræver vædske og masser af næring at producere mælk, så godt vådfoder er rigtig fint til en mormis :)[/QUOTE]

Som udgangspunkt er hakket fra supermarked ikke det bedste fordi det ofte er ‘gammelt’ og har mere bakterieudvikling. Hvilket gør at det ikke lugter godt for kattene - og de derfor ikke spiser det.

(e-coli og salmonella er typisk ikke et problem for sunde og raske katte/killinger da deres hurtige fordøjelse gør at disse bakterier ikke får vækstvilkår)

Carnibest laver hakket - frost (prof-pet.dk) og det har jeg fodret killinger med uden problemer - og det er godt at starte op med.

Hvis du har en kvalitets slagter i nærheden kunne du også prøve noget frisk hakket herfra (eller hakke selv)

Men prøv at køb noget god kvalitet kød frossent - eks kylling, torsk. skær ud i små happere og server. Selv giver jeg kun killinger råt de første ca. 12 uger - og det har fungeret fint.

Opblødt tørfoder og tørfoder i det hele taget ville jeg ikke anbefale til små killinger der skal i gang med at spise - specielt ikke når der er en der er mindre killing som er langsom om at gå i gang…(tørfoder opblødt i vand udvikler også bakterier og er ikke særlig næringsrigtig for voksende killinger)

og ja, masser af vådt og råt til mor kat - og i så rigelige mængder at der er nok til killinger også. Killingernes tilvækst afhænger også af mor’s mælke kvalitet - og den afhænger af hendes foder.

Nogen gange kan der være killing som bare er lidt mindre - men hvad vejer de totalt? (eks fra et af mine kuld knap 6 uger - største 637 og mindste 542, så der er også lige ca. 100 g forskel).

Så der kan være forskel - men det er så vigtigt at trivsel og udvikling er normal - ellers er en tur til dyrlægen en god ide.

Killinger må godt have størrelses forskelle - men de skal ikke føles tynde. Lille killing skal være lækker at mærke på også - som en mindre version af større søskende.

Opgrader mad til både mor og killinger - det kræver virkelig god og lødig mad for både mor og killinger - så det skal gode sager til. (zooplus.de er et godt sted at købe dåsemad)

Og prøv at ring og tag en snak med din dyrlæge også for en sikkerheds skyld :slight_smile:

Størrelsesforskel i kuldet er ikke i sig selv et problem. Det drejer sig om den enkelte killings vægt og tilvækst.

Hvad vejer killingerne? Og er det huskatte eller en bestemt race?

vh

Andreas

[QUOTE=Musashi;1250590]Som udgangspunkt er hakket fra supermarked ikke det bedste fordi det ofte er ‘gammelt’ og har mere bakterieudvikling. Hvilket gør at det ikke lugter godt for kattene - og de derfor ikke spiser det.

(e-coli og salmonella er typisk ikke et problem for sunde og raske katte/killinger da deres hurtige fordøjelse gør at disse bakterier ikke får vækstvilkår)[/QUOTE]

Det er altså bare ikke rigtigt at de undgår den slags kød. :slight_smile: Nogle katte gør måske, men altså langt fra alle. Jeg har haft to ungkatte (maine coon hankastrater), der plyndrede skraldespanden for en muggen frikadelle mad der var blevet glemt et par dage i bunden af en skoletaske! Så jeg vil absolut ikke lade det komme an på at jeg havde en kat der kunne finde ud af at sortere på den måde ud fra lugten. Dertil så er killinger i 6-8 ugers alderen ganske følsomme overfor infektion, da det er der deres mors antistoffer er ved at klinge af og deres eget immunforsvar endnu ikke er så udviklet, så råt hakket kød ville jeg holde mig langt, langt fra. Tilberedt kød eller f.eks. rå kyllingefilet skåret i stykker vil jeg have det meget bedre med at skulle give. Men vådfoder eller tilberedt ville jeg personligt nøjes med til killingerne var et par uger ældre, for ikke at risikere noget med deres maver. :slight_smile:

Hej Julie. Jeg har faktisk aldrig bekymrer mig meget om mine Burmeser killingers vægt! Den første uge er de blevet vejet dagligt- ( hvis muligt for. morkatten der altid har smuppet dem fra vægten når de sagde “hyl”,) den næste uge ca hver 2. dag og derefter har jeg kun set /nusset/ betragtet dem, og jeg lover dig, at du ikke er i tvivl hvis en killing mistrives,-- og så er det dyrlægen !

Så held og lkke med både store og små [:wehuu:](javascript:void(0))

Cats og Conni
Cats og Conni

Jeg forstår ikke “råt kød forskrækkelsen” til killinger :S Med mindre vores racekattes tarmsystemer har udviklet sig til kun at kunne omsætte forarbejdet føde (det ville være en katastrofe!), så burde vores katte kunne leve af mus, mus og atter mus - måske med en enkelt fugl som variation;) Mus fanges og rå (eller nydræbte) med pels og knogler af katte i alle aldre. Det har katte levet godt af i århundreder uden at blive synderligt syge af det - hvorfor må de så ikke få råt hakket kød som killinger:? Min erfaring er, at det er noget af det bedste at få killinger i gang med at tygge på - de elsker det! og tåler det fint :slight_smile: Vi skal huske, at vores katte er rovdyr med tilhørende instinkter - det er vigtigt at stimulere disse instinkter.
Jeg er absolut fortaler for råfodring, men jeg praktiserer det ikke selv, da mine voksne katte ikke vil have det. Killinger, der skal lære at spise fast føde, skal introduceres for alt muligt forskelligt fra råt kød til tørfoder - når de bliver ældre, kan det være sværere at få dem til at smage på nyt. Jeg har dog oplevet, at killinger kan have deres helt egne meninger om mad - et helt kuld nægtede at spise killingefoder af nogen art - de gik direkte fra modermælk til voksentørfoder (noget skulle de jo spise!) og klarede sig fortrinligt :slight_smile:

Jamen mine måtte skam godt få rå mus, hvis de ville spise dem. Men i hvert fald det rå hakkede som vi køber i kølediskene i supermarkedet er efter min mening alt for fyldt med bakterier til at blive spist råt af dyr eller mennesker. Overfladen er for stor, og det er igennem alt for mange stadier og ligger i for lang tid. Så mine får også lov at få råt kød - bare ikke råt hakket. Og så ville jeg være lidt tøvende med at introducere det lige i den alder, hvor deres immunforsvar er mest skrøbeligt. Så det der argument med “det naturlige” er fint, hvis man faktisk så giver kattene det der ér naturligt - og det er råt hakket ikke (og der er da i øvrigt heller intet at tygge på deri ifht mus eller alternativt rigtige kød lunser)

Mine voksne får tit råt kød - men aldrig råt hakket heller (og generelt så gider de faktisk ikke rigtig oksekød, fjerkræ og fisk er som regel mere interessant i følge dem)

fersk kød fra supermarked (hakket eller ej) til små killinger - nej. det har typisk ligget for længe, så næringsværdi er dårligere og bakterieindhold højt

carnibest - som er hakket og frossen har jeg givet til 4 uger gamle killinger - ingen problemer. det jeg typisk server når de er 4 uger er kød købt helt/frossen - skåret ud i små happere: fasan, kylling, and, torsk. (daggamle kyller har de fået her fra en 7-8 uger)

Når man køber kød til sine katte skal man naturligvis være kritisk - sørge for at dato er i orden og at det er frisk. Jeg køber sjældent fersk (fordi det jo desværre er svært at finde i god kvalitet) men køber jeg fersk ryger det lige en tur i fryser.

Men jeg har da også fået frisk højlandskvæg hjem da min Buffy var omkring 8 uger - og det guffede hun til den helt store guld medalje - og slog så mave 9 timer i sofaen :slight_smile:

Naturligt vil kattemor komme med mus/fugle fra killinger er ca. 4 uger - det er killinger bygget til at kunne klare. Jeg har selv en af mine hunkatte der når killinger er 4 uger (om det er hendes egne eller børnebørn) henter friskfanget i indhegnede have til de små.

Men naturligvis hvis man har sygdom, højt smitte press, høj indavls% etc. så kan killinger jo evt. være mindre godt rustet til at klare et normalt katteliv - men jeg tror faktisk der skal meget til, for råt kød er jo optimal fodring for katte - så det giver mere at stå i mod med.

Det hjælper vel ikke noget? Ikke at jeg på nogen måde er ekspert i bakterier, men selv om man muligvis kan tage livet af nogle af dem ved at fryse kødet, så er der andre, der trives i bedste velgående i optøningsprocessen. Og jeg går ud fra, du tør det op, før de får det :slight_smile:

du har ret - mangler lidt uddybning - tur i fryseren stopper/nedsætter bakterieudvikling - men den går igang i gen når kød fryses op. så at fryse kød ned er mest et spm om at det er en god vane at få kød i fryseren asap - for så er bakterien udvikling ikke så stor som hvis man bare putter det i køleskabet.
man bør ikke have råt kød i køleskab til kattene stående i mere end 8 timer ca. Eks hvis man tager en større portion frem om aftenen - kan man tage et frossent stykke fra og sætte i køleskab så det er klar om morgenen.
eller hvis nogle ikke har spist helt op - man man lige putte det i køleskabet et par timer. Men kun for at det skal spises umiddelbart efter. en god finger regel er max 8 timer i køleskab (altså natten over) - og er det ikke spist herefter skal det smides ud. ikke noget med at fryse igen.

Hvis jeg køber fersk - så er det også i så store portioner at noget af det under alle omstændigheder skal i fryseren - og er der nogle der vil have en happer mens jeg putter i frost poser så får de det :slight_smile:

Hvis mine skulle have hakket kød, ville det blive tatar, som jeg også selv kan spise råt. Jeg elsker råt kød. Men jeg kan så ikke klare rå fisk, yrkkk!!