Hjælp til øjenfarve?

Jeg har søgt stamtavler til killingerne, men glemte at skrive øjenfarven og har lige fået en mail om det.
Jeg aner ikke hvad farve man kalder de øjne :surrender1:
Er der nogen som vil hjælpe.
Håber I kan se fotoet, jeg kan ikke ligge foto ind her nemlig :frowning:
Jeg kan nemlig ikke ligge foto ind her :frowning:
Eller kig på mit banner, det er de tre killinger det drejer sig om.:slight_smile:

Det er da kun Domino du skal skrive øjenfarve på?? :?

Ja, det er det, men han har samme farve som de to andre og jeg aner ikke hvad man kalder farven. :?
Er de grønne, eller er de orange eller?

Med tanke på at du kun kan vælge mellem nedenstående:

61 Blå
62Orange
63 Odd eyed
64 Grøn

Ville jeg skrive 62.

Jeg vil tippe på, de bliver grønne:) Hvilken øjenfarve har forældrene:?

Det kan sagtens være at det er en ny regel, som jeg har misset… men siden hvornår er man begyndt at skrive øjenfarve for MCO?
Og hvorfor er det kun den ene af killingerne, der skal have specificeret sin øjenfarve - den anden er da også med hvidt? Så jeg antager at det ikke er grunden?

Hvis det er en ny regel, gør det samme sig gældende for NFO og SIB?

Hvorfor har man overhovedet lavet denne nye regel? Der er jo ikke angivet noget som helst om øjenfarve hos det tre nævnte racer… Det er jo ikke som fx hos Perser og Brite at en bestemt pelsfarve også skal have en bestemt øjenfarve… Så hvilken betydning tillægger man nu lige pludselig øjenfarve? Kan man risikrer at der lige pludselig angives en "korrekt øjenfarve hos bla de tre nævnte racer?

Bare nysgerrig…

Ang øjenfarven i dette tilfælde, hælder jeg også mest imod enten gul eller grøn… ikke orange, som efter min mening er den der flotte varme kobberfarve…

[QUOTE=Ann K;944753]Det kan sagtens være at det er en ny regel, som jeg har misset… men siden hvornår er man begyndt at skrive øjenfarve for MCO?
Og hvorfor er det kun den ene af killingerne, der skal have specificeret sin øjenfarve - den anden er da også med hvidt? Så jeg antager at det ikke er grunden?

Hvis det er en ny regel, gør det samme sig gældende for NFO og SIB?

Hvorfor har man overhovedet lavet denne nye regel? Der er jo ikke angivet noget som helst om øjenfarve hos det tre nævnte racer… Det er jo ikke som fx hos Perser og Brite at en bestemt pelsfarve også skal have en bestemt øjenfarve… Så hvilken betydning tillægger man nu lige pludselig øjenfarve? Kan man risikrer at der lige pludselig angives en "korrekt øjenfarve hos bla de tre nævnte racer?

Bare nysgerrig…

Ang øjenfarven i dette tilfælde, hælder jeg også mest imod enten gul eller grøn… ikke orange, som efter min mening er den der flotte varme kobberfarve…[/QUOTE]

Det er også første gang jeg skal skrive øjenfarven på, det er noget nyt som kom for et stykke tid siden.
Det er kun Domino som jeg skal skrive farven på, men han har samme øjenfarve som de to sorttabby.
Mon sort-tabby altid har kun en øjenfarve siden man ikke skal skrive noget ved dem :?
Der er kun fire farver at vælge mellem, ikke gul :slight_smile:

61 Blå
62Orange
63 Odd eyed
64 Grøn

Jeg hælder også mest til grøn :slight_smile:
Men er da lidt i tvivl.
Jeg har lige været hele runden rundt for at se hvad farve øjne misserne har her, jeg syntes alle har grønne øjne her :tihi:

Ja, det tror jeg også at de bliver.
Mener også at begge forældres ser grønne ud, hvis det er det som jeg kalder grøn :tihi:

Jamen hvorfor kun lige den ene killing? Er det pgr hans fordeling af hvidt i ansigtet eller hva’?

Ja, jeg ved det heller ikke.
Jeg skrev til stambogsføreren at han har samme øjenfarve som sine to søskende der er sort-tabby…men det er åbenbart ikke nok.

[QUOTE=Coon Danica;944766]Ja, jeg ved det heller ikke.
Jeg skrev til stambogsføreren at han har samme øjenfarve som sine to søskende der er sort-tabby…men det er åbenbart ikke nok.[/QUOTE]

Det lyder bare så underligt! :slight_smile:
Netop fordi han jo altså har en søskende, der også er med hvidt, at han “bare” er en almindelig sorttabby m hvid (køn ja, da, men ikke usædvanlig :wink: )… og ikke mindst fordi han er MCO.
Der ER jo ingen krav ang øjenfarven hos den race… Han kunne have haft blå øjne for den sags skyld - uden at det blev regnet for forkert i forhold til standarden!

Nå… det er ikke alt man skal forstå :smiley: men besværligt - det må det da være…

Jeg vil også sige grønne :slight_smile:
Ja det er mængde af hvid ,så ved 01 - 02- 03 og helt hvide skal øjne farven fremover skrives på.

[QUOTE=Ann K;944771]Det lyder bare så underligt! :slight_smile:
Netop fordi han jo altså har en søskende, der også er med hvidt, at han “bare” er en almindelig sorttabby m hvid (køn ja, da, men ikke usædvanlig :wink: )… og ikke mindst fordi han er MCO.
Der ER jo ingen krav ang øjenfarven hos den race… Han kunne have haft blå øjne for den sags skyld - uden at det blev regnet for forkert i forhold til standarden!

Nå… det er ikke alt man skal forstå :smiley: men besværligt - det må det da være…[/QUOTE]

Jeg giver dig helt ret :slight_smile:

[QUOTE=Noël;944772]Jeg vil også sige grønne :slight_smile:
Ja det er mængde af hvid ,så ved 01 - 02- 03 og helt hvide skal øjne farven fremover skrives på.[/QUOTE]

Tak for forklaringen…jeg læste lidt for noget tid siden…men havde glemt alt om hvorfor og hvem der skulle skrives øjenfarve ved.
Jeg skriver tilbage at han har grønne øjne…det er jo også lige både din og min farve :tihi:

[QUOTE=Noël;944772]Jeg vil også sige grønne :slight_smile:
Ja det er mængde af hvid ,så ved 01 - 02- 03 og helt hvide skal øjne farven fremover skrives på.[/QUOTE]

Arh, da ikke 03 :?

[QUOTE=Noël;944772]Jeg vil også sige grønne :slight_smile:
Ja det er mængde af hvid ,så ved 01 - 02- 03 og helt hvide skal øjne farven fremover skrives på.[/QUOTE]

Jamen, hvorfor?
Og hvorfor så ikke ved 09?
Det virker fuldstændigt ulogisk… både at man overhovedet begynder at tillægge øjenfarven nogen betydning -og at man så alligevel undtager en bestemt farve/mønster fra reglen…

Jeg havde ret ifølge dette.

Registrering af øjenfarve hos racer med højt hvidt (van og harlekin mønster / hhv. 01 og 02
Hos følgende racer skal øjenfarven registreres hos katte med hvid andel van og harlekin på følgende måde - 01 og 02 for andel af hvidt, alle 60-numre er angivelse af øjenfarven:
ACL/ACS 01, 02 61/62/63/64/65/66/67
MCO/NFO/SIB/TUA 01, 02 61/62/63/64
CRX/DRX/GRX 01, 02 61/62/63/64/65/66/67
JBT 01, 02 61/62/63/64
KBL/KBS 01, 02 61/62/63/64
MAN/CYM 01, 02 61/62/63/64/65/66/67
SPH/DSP 01, 02 61/62/63/64/65/66/67
PEB 01, 02 61/62/63/64/65/66/67

Bicolor katte og katte med uspecificeret hvidt, altså 03 og 09 skal IKKE opgive øjenfarve ved stambogsføring.

Og begrundelsen er???

Jamen så er jeg forkert på den med 03 , tak for rettelsen Annie :slight_smile:

Måske du kan få stillet din nysgerrighed her.