Kære Kattegale mennesker
Jeg har fået 3 små 4 ugers gamle missekillinger i pleje, som ingen mor har
De er bare SÅ dejlige, de er kælne og spinder så snart jeg snakker til dem eller nusser dem lidt. De er glade for deres mælkeerstatning, men jeg bliver i tvivl om, hvor meget sådanne små pus “bør” indtage?
Altså, hvor mange ml. skal de indtage pr. potion?
Samtidig bliver jeg usikker på, om jeg kan holde op med at hjælpe dem af med deres afføring og tis, når de selv kan gå på kattebakke?
De går selv på kattebakke i løbet af dagen nu, de laver både afføring og tisser på bakken, kan jeg så efter jeg har madet dem, lade være med at hjælpe dem af med ting og sager?
Til sidst:
Er der nogen der ved, hvad der er vigtigt, at hjælpe sådanne små pus uden en mor med, for at de får en god start på livet?
Mange venlige hilsner fra
Chantay
Walder
Ingeborg
og
Panter:pote:
Det ville være rigtig godt, hvis de have selskab af en eller flere voksne katte, så de kan lære kattesprog og katteadfærd.
Hvis de går på bakke selv, behøver du ikke længere stimulere tis og afføring.
Får de kun killingemodermælkserstatning nu?
De skal i gang med at spise fast føde nu - start med et godt killingefoder og varier kosten med lidt råt kød osv.
tak for svar!
Jeg har noget Babykattefodder, men de er ikke interesseret endnu.
Råt kød siger du, er der ikke risiko for, at de bliver syge af det?
Jeg har desværre ikke mulighed for at de kan være sammen med en voksen mis
[quote=Chantay;417145]tak for svar!
Jeg har noget Babykattefodder, men de er ikke interesseret endnu.
Råt kød siger du, er der ikke risiko for, at de bliver syge af det?
Jeg har desværre ikke mulighed for at de kan være sammen med en voksen mis :([/quote]
De skal som oftest starte med vådmad, da de lige skal lære at tygge maden i stedet for at sutte det først… Nogle killinger skal mades - have vådmaden lagt ind på tungen - indtil de fatter konceptet med selv at spise fra den flade tallerken…
Hvis mormis var der, ville hun på nuværende tidspunkt begynde at bringe mere eller mindre døde mus til killingerne og lære dem at spise det - de er sjældent tilberedte;-) Start med råt hakket oksekød - gerne med en pasteuriseret æggeblomme i…
Hvis de er glade for mælkeerstatningen, så rør det op med noget torskerogn og prøv at give dem det. Det er en god overgang til fast føde.
Makrel i tomat plejer også at være nemt at få dem igang på.
Du skal ikke regne med de starter op på tørfoder. Tilbyd dem det, men som regel går der nogle uger, før de begynder at spise af det.
Som andre skriver, ville en voksen kat være ideelt - de skal helst have en voksen at “spejle sig i” og det kan ingen mennesker erstatte.
Man risikerer de bliver lidt “forkerte i sproget”, hvis de vokser op uden voksne katte, så hvis de fx skal afleveres til hjem, hvor der er andre katte eller gå ude blandt andre katte, kan de få store “sprogproblemer”.
Tak for jeres svar
Jeg prøver med noget hakket oksekød… De er SÅ dejlige, så jeg poster lige et billede som tak for jeres svar
Men er der nogen af jer der ved, hvor meget de plejer at spise? Lige nu spiser de ca. 20 ml. mælkeerstatning pr. portion. Hvis I ikke ved det, prøver jeg inde på hittekilling.dk
Ved I om jeg kan gøre noget, evt. lege, jage m.m. som kan virke som en ringe erstatning for en missemor?
Chantay: Jeg kan kun finde ud af at poste billeder hvis jeg først lægger dem i et album på min profil og så kopierer den adresse der er under billedet og så sætter den ind i tråden. Håber det giver nogen form for mening:)
Når til dem der lige har fulgt med, vil jeg bare lige sige at jeg har været ved dyrlægen med de små pus, og de fik noget binyrehormon og antibiotika. Nu sover de små pus og jeg håber de snart får det bedre
Ellers sagde han ang. alt det her spisesnak, at jeg skulle vente lidt med at give dem fast føde, men ellers starte ud med torskerogn blandet med fløde
[quote=Beydana;417997]Så lige billederne - Hvor er de dog bedårende alle tre
Rigtig god bedring med dem [/quote]
Tak, jeg er også helt solgt!!!
De har det forresten bedre, undtagen lille Tulle, hun spiser ikke rigtigt Hvis ikke hun begynder i morgen, må jeg vist til at gøre alvor af den tvangsfodring
Hvor er de dog kære Men jeg kan nu alligevel ikke lade være at bekymre mig, om disse råd der tit gives med råt kød. Det er ikke smart når de skal vænnes til fast føde og er i en stresset situation hvor deres mor ikke er der mere. Deres immunforsvar kan ikke bekæmpe bakterier ligeså nemt, som killinger med en mor. Men jeg ved godt at i gør alt for dem og af et godt hjerte. Så det var mere for lige at nævne, at det kan gøre dem ret syge.
Held og lykke med de små