Jeg har fået nogle æblecidereddikepiller som jeg skal tage, men de er norske og jeg kan ikke finde ud af hvad en af de ting der er i betyder på dansk, så er der ikke nogen der kan hjælpe mig?
det ord jeg søger hjælp til er “krompikolinat”…resten kan jeg godt hitte ud af men hvad i alverden betyder det sidste ord???
På forsiden af pakken står det bare som “krom”…
[quote=Ronja;153625]Jeg har fået nogle æblecidereddikepiller som jeg skal tage, men de er norske og jeg kan ikke finde ud af hvad en af de ting der er i betyder på dansk, så er der ikke nogen der kan hjælpe mig?
det ord jeg søger hjælp til er “krompikolinat”…resten kan jeg godt hitte ud af men hvad i alverden betyder det sidste ord???
Jeg spiser aldrig noget jeg ikke ved hvad er…[/quote]
HAr googlet det og tror bare det er en variant af Chrom… Men de siger jo at Chrom skulle kunne nedsætte ens lyst til sukker (læs store mængder slik… ;)) og det er også det jeg har hørt om æblecidereddike-pillerne… Så skulle da ikke undre mig at der også er Chrom deri…
[quote=Ronja;153625]Jeg har fået nogle æblecidereddikepiller som jeg skal tage, men de er norske og jeg kan ikke finde ud af hvad en af de ting der er i betyder på dansk, så er der ikke nogen der kan hjælpe mig?
Jeg spiser aldrig noget jeg ikke ved hvad er…[/quote]
Krompikolinat er Chromsaltet af picolinsyre (nedenfor) som åbenbart findes i relativt store mængder i modermælk, og som vi har nemt ved at optage i tarmen - det udnytter man så til at “smugle” chrom ind i organisnmen… Det er det H yderst til højre, der erstattes med et Cr-atom, som så binder endnu et picolinat. Jeg vil tro, det er Chrom-to-ioner, da picolinsyre også hjælper på optagelsen af zink og andre divalente ioner (Chrom(VI)-forbindelser er giftige, så det skal der helst ikke stå)
[quote=M&M-mor;153656]Krompikolinat er Chromsaltet af picolinsyre (nedenfor) som åbenbart findes i relativt store mængder i modermælk, og som vi har nemt ved at optage i tarmen - det udnytter man så til at “smugle” chrom ind i organisnmen… Det er det H yderst til højre, der erstattes med et Cr-atom, som så binder endnu et picolinat. Jeg vil tro, det er Chrom-to-ioner, da picolinsyre også hjælper på optagelsen af zink og andre divalente ioner (Chrom(VI)-forbindelser er giftige, så det skal der helst ikke stå)
[/quote]
…øøøh…ok…øøøh…jowjow…
Noget med en dims der kan smugle krom ind i kroppen, men at der e r2 slags krom hvor det er den “sunde” slags der er i mine piller…?
[quote=Ronja;153661]…øøøh…ok…øøøh…jowjow…
Noget med en dims der kan smugle krom ind i kroppen, men at der e r2 slags krom hvor det er den “sunde” slags der er i mine piller…?[/quote]
Nej, nu er det da mig, der er forvirret :?.. du ville vide hvad pikolinat var, ikke???
Ja, nemlig - og det er så chromsaltet af pikolinsyre, som er en almindeligt forekommende syre i bl.a. modermælk, og som vi derfor har nemt ved at optage. Når man sætter chrom på pikolinsyre-resten (som så kaldes pikolinat), så optages chromet lettere i tarmen fordi det følger med pikolinsyren, når denne optages… Så vidt jeg lige har kunnet læse mig til, så er det et ofte anvendt transportmolekyle til forskellige andre metalioner også - zink, jern, kobber…