Hjælp til oversættelse søges

Jeg har fået nogle æblecidereddikepiller som jeg skal tage, men de er norske og jeg kan ikke finde ud af hvad en af de ting der er i betyder på dansk, så er der ikke nogen der kan hjælpe mig?

det ord jeg søger hjælp til er “krompikolinat”…resten kan jeg godt hitte ud af men hvad i alverden betyder det sidste ord???
På forsiden af pakken står det bare som “krom”…

Jeg spiser aldrig noget jeg ikke ved hvad er…

[quote=Ronja;153625]Jeg har fået nogle æblecidereddikepiller som jeg skal tage, men de er norske og jeg kan ikke finde ud af hvad en af de ting der er i betyder på dansk, så er der ikke nogen der kan hjælpe mig?

det ord jeg søger hjælp til er “krompikolinat”…resten kan jeg godt hitte ud af men hvad i alverden betyder det sidste ord???

Jeg spiser aldrig noget jeg ikke ved hvad er…[/quote]

HAr googlet det og tror bare det er en variant af Chrom… Men de siger jo at Chrom skulle kunne nedsætte ens lyst til sukker (læs store mængder slik… ;)) og det er også det jeg har hørt om æblecidereddike-pillerne… Så skulle da ikke undre mig at der også er Chrom deri…

Krompikolinat er en kilde til krom i bioform :slight_smile: Så som der står er det krom

Jeg kan finde frem til at det er en biologisk Chrom version

Jamen er det ikke giftigt?
Det eneste krom jeg kender til er det på biler ggg

Krom er noget kroppen bl.a. bruger til at holde blodsukkeret nede. Findes også i kød og i brød.

[quote=Ronja;153625]Jeg har fået nogle æblecidereddikepiller som jeg skal tage, men de er norske og jeg kan ikke finde ud af hvad en af de ting der er i betyder på dansk, så er der ikke nogen der kan hjælpe mig?

Jeg spiser aldrig noget jeg ikke ved hvad er…[/quote]

Krompikolinat er Chromsaltet af picolinsyre (nedenfor) som åbenbart findes i relativt store mængder i modermælk, og som vi har nemt ved at optage i tarmen - det udnytter man så til at “smugle” chrom ind i organisnmen… Det er det H yderst til højre, der erstattes med et Cr-atom, som så binder endnu et picolinat. Jeg vil tro, det er Chrom-to-ioner, da picolinsyre også hjælper på optagelsen af zink og andre divalente ioner (Chrom(VI)-forbindelser er giftige, så det skal der helst ikke stå)

[quote=M&M-mor;153656]Krompikolinat er Chromsaltet af picolinsyre (nedenfor) som åbenbart findes i relativt store mængder i modermælk, og som vi har nemt ved at optage i tarmen - det udnytter man så til at “smugle” chrom ind i organisnmen… Det er det H yderst til højre, der erstattes med et Cr-atom, som så binder endnu et picolinat. Jeg vil tro, det er Chrom-to-ioner, da picolinsyre også hjælper på optagelsen af zink og andre divalente ioner (Chrom(VI)-forbindelser er giftige, så det skal der helst ikke stå)

[/quote]

…øøøh…ok…øøøh…jowjow…:confused:
Noget med en dims der kan smugle krom ind i kroppen, men at der e r2 slags krom hvor det er den “sunde” slags der er i mine piller…?

[quote=Ronja;153661]…øøøh…ok…øøøh…jowjow…:confused:
Noget med en dims der kan smugle krom ind i kroppen, men at der e r2 slags krom hvor det er den “sunde” slags der er i mine piller…?[/quote]
Nej, nu er det da mig, der er forvirret :?.. du ville vide hvad pikolinat var, ikke???

ville vide hvad krompikolinat er…

Ja, nemlig - og det er så chromsaltet af pikolinsyre, som er en almindeligt forekommende syre i bl.a. modermælk, og som vi derfor har nemt ved at optage. Når man sætter chrom på pikolinsyre-resten (som så kaldes pikolinat), så optages chromet lettere i tarmen fordi det følger med pikolinsyren, når denne optages… Så vidt jeg lige har kunnet læse mig til, så er det et ofte anvendt transportmolekyle til forskellige andre metalioner også - zink, jern, kobber…