Hjælp til samsung wb2000 (kamera)

Ja, jeg ved jo at der er nogle stykker herinde der forstår sig på kameraer. Det gør jeg ikke rigtig.
Jeg har dog fået et samsung wb2000 i julegave, men jeg døjer altså med det!

Når jeg forsøger at bruge funktionen smart auto - så bliver de stort set alle uskarpe i en eller anden grad, og det er da bare irriterende! Jeg kan ikke finde noget på nettet om det heller (eller også søger jeg ikke på det rigtige, men har prøvet på lidt af hvert - engelsk).
Jeg har den på 8 megapixel fremfor 10, da mit hukommelseskort ikke er så stort (skal have købt nyt, har bare ikke prioritet). Men synes da ikke at det burde gøre SÅ meget…

Jeg har vedlagt nogle billede eksempler af hvordan kameraet tager billeder

(Jeg er ved at prøve at mig lidt frem ud fra manualen, men aner jo intet om det, så ville være rart hvis der var nogen der havde nogle gode råd eller selv kendte kameraet :))

Jeg kender ikke lige det mærke sorry :frowning:
Er det et spejlrefleks kamera???

hmm det virker som om, at når du sætter den på smart auto, så sætter den lukkertiden for høj, idet der ikke er lys nok…
derfor er de “auto”'er nogle gange noget hø fordi den først og fremmest tager højde for lysmængden og blot øger lukkertiden.

på langt de fleste “nyere” kamera er der en funktion, hvor alt er automatisk - pånær lukkertiden. Den bruger jeg rigtig ofte, hvis jeg fotografere i f.eks. idrætshaller, fordi jeg så styrer lukkertiden, og så indstiler den selv blænde efter forholdene…
Hvis du kan vælge hvilken ISO du fotografere med, kan det også være en idé at sætte den lidt højt - dog skal man huske at jo højere iso, jo mere “støj” kan der forekomme på billedet, så det er en balance gang.

kender ikke kameraet som sådan - men om du har 8 eller 10 mp gør ingen forskel på, om billedet bliver skarpt :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;579003]hmm det virker som om, at når du sætter den på smart auto, så sætter den lukkertiden for høj, idet der ikke er lys nok…
derfor er de “auto”'er nogle gange noget hø fordi den først og fremmest tager højde for lysmængden og blot øger lukkertiden.

på langt de fleste “nyere” kamera er der en funktion, hvor alt er automatisk - pånær lukkertiden. Den bruger jeg rigtig ofte, hvis jeg fotografere i f.eks. idrætshaller, fordi jeg så styrer lukkertiden, og så indstiler den selv blænde efter forholdene…
Hvis du kan vælge hvilken ISO du fotografere med, kan det også være en idé at sætte den lidt højt - dog skal man huske at jo højere iso, jo mere “støj” kan der forekomme på billedet, så det er en balance gang.

kender ikke kameraet som sådan - men om du har 8 eller 10 mp gør ingen forskel på, om billedet bliver skarpt :)[/QUOTE]

Ja jeg bruger også oftest programmet Tv indendørs, da jeg så selv styrer lukkertiden :wink:
Og så har jeg købt et objektiv, med en blænde på 1.8, det var super i Fredericia, da jeg så også slap for at bruge blitz :wink:

Her er et billed, jeg har taget derovre fra :wink:

Rikke - niks, bare et alm. digital kamera :slight_smile: Dit billede er ikke lagt korrekt op :slight_smile: Det vist noget med at man skal gøre det i avanceret redigering, for at vi andre kan se det :slight_smile:

Pia - Ja, sad og prøvede mig lidt frem igår som sagt, og fandt der ud af, at det blev bedre hvis jeg sætter ISO lavere?! (Skarpere - også ved bevægelse om aftenen m. alm. lampelys) Men det er jo det omvendte af hvad du siger? :slight_smile:

[QUOTE=Eife;579098]Rikke - niks, bare et alm. digital kamera :slight_smile: Dit billede er ikke lagt korrekt op :slight_smile: Det vist noget med at man skal gøre det i avanceret redigering, for at vi andre kan se det :slight_smile:

Pia - Ja, sad og prøvede mig lidt frem igår som sagt, og fandt der ud af, at det blev bedre hvis jeg sætter ISO lavere?! (Skarpere - også ved bevægelse om aftenen m. alm. lampelys) Men det er jo det omvendte af hvad du siger? :)[/QUOTE]

grunden til at du skal sætte ISO lidt op, er fordi, at den så ikke sætter lukkertiden så høj, da den ikke behøver så meget lys ind :slight_smile: billedet bliver ikke sløret, men ved rigtig svære forhold kan det blive lidt “grynet” i de meget høje ISO…
En højere ISO tillader en lidt lavere lukkertid ved den samme blænde - og omvendt!
Jo lavere ISO du har, jo højere lukkertid er der påkrævet ved den samme blænde.

Prøver lige igen så :wink:
Håber du kan se det nu :wink:

Rikke - Det kan jeg - hvorfor tog du ikke billeder for mig! :tihi:

Pia - Tak for forklaring af ISO. Har lige prøvet at sætte den højere op. Indtil videre ser det ud til at jeg skal bruge funktionen S (shutter) og så styre ISO :slight_smile: - ved indendørs billeder i hvert fald…

[QUOTE=Eife;579109]Rikke - Det kan jeg - hvorfor tog du ikke billeder for mig! :tihi:

Pia - Tak for forklaring af ISO. Har lige prøvet at sætte den højere op. Indtil videre ser det ud til at jeg skal bruge funktionen S (shutter) og så styre ISO :slight_smile: - ved indendørs billeder i hvert fald…[/QUOTE]

Det var godt :wink:
Jeg tog jo billeder for hende på billedet istedet :wink: