Hjælp til studie om hankattes reproduktion

En dyrlæge studerende, Kaisa Savolainen, er igang med et studie om hankattes reproduktion, og vil gerne have en masse svar fra opdrættere :slight_smile: (og hvis nogen synes navnet virker bekendt, så er Kaisa Savolainen FIFe dommer, og dømte i Hedensted sidste weekend)

6 Synes om

Jeg har jo desværre ikke nogen erfaring her endnu - men glæder mig til at se den færdige undersøgelse; håber der er mange der kan hjælpe hende.

Hvordan svarer I andre vdr udvikling over tid - specielt 'Stud behaviour '?

Syntes ikke helt spm ‘passer’ til kronologiske udvikling hankat typisk gennemgår. Altså der mangler spm til udvikling de første par år…som er ret markant her.

Hos mine er første urin markering omkring 8-9 mdr…lugt kommer et par mdr senere…ved omkring 2 år kommer rigtig hankatteadfærd…ved 3 års alderen er de socialt modne og nogle begynder så for alvor at blive aggressive med andre hankatte (fertile og kastrater)
Kan parre fra omkring 1 år…super søde og kærlige med mennesker - høflige over for damerne…men forhold til alt andet end fertil hunkat (og egne killinger) ændre sig for det meste til det værre. Tilsvarende større krav til hvordan hankatte bor…(How was the male living) og hvem de kan være sammen med…

Altså jeg har svaret 7 mdr. Samme alder som han parrede med resultat og blev chippet.
I uddybende svar har jeg så skrevet at han aldrig har strintet og historikken med chip og efterfølgende afkom.

1 Synes om

Så har jeg også svaret. Guliver har dog ikke været særlig fertil, har ikke været agressiv og har ikke strintet. Man tabte sig lidt og derfor har vi chippet ham nu.

Mine kan typisk parre fra 9-10 mdr, og det er ca. der hankatteadfærd ligeså stille starter :slight_smile: efterfulgt af lugtende urin.

Det er lidt sjovt for Brian har aldrig lugtet fertil og siden han ikke strinter så er det heller ikke noget jeg har tænkt over.
Da han blev chippet for et par uger siden og kom hjem og var stander skæv, satte han sig med hovedet inde i Bakken og tissede på gulvet udenfor. Føj da… da kunne jeg pludselig lugte han var fertil. Så godt grus tager tilsyneladende også meget hankatte lugt :slight_smile:

2 Synes om

Jeg har været nødt til at bruge kassen til uddybende kommentarer, for ellers dækker det ikke. En bimsedreng kan som regel sagtens parre når han er et år, og man kan være heldig at han hverken strinter eller er en bisse. Gamle Helios gik faktisk løs til han var omkring 3, før han blev en bandit. Men når så først de finder ud af hvad de er… så skal man have en plan B. De fuldvoksne bimse drenge er simpelthen ikke legetøj - mange når bare ikke at opleve fuldvoksne hanner, fordi de kastreres inden de bliver “et problem”. Jeg skrev det iøvrigt samme dag, som gammelfar senere åd veterinærsygeplejersken :slem: Heldigvis synes hun i det mindste at han VAR tålmodig inden han bed hende…

2 Synes om