Hjælp til tydning

Nogen der kan tyde dette for mig :slight_smile:

det ligner en kirkebog ?

Den 16 døbt Lars (og så 3 navne mere hvoraf et er Peter)

De 3 sidste ord i linien får jeg har “for i Haab”

men resten - der giver jg fortabt

Til slut tror jeg, der står noget med “brødre Niels og (et eller andet)”. Aron?

Det er en kirkebog fra 1752

Det jeg kan tyde er…

Barn 15 døbt Lars Pedersens søn Peder. Fadd. og så en remse af navne afsluttende med alle af Haals.

Ca. midt i står der “Broder Niels” - tror jeg :slight_smile:

Den 16de døbt Lars …rs Søn Peder. Fadd. (= faddere) Fød i Haals.
Søren Inderst og Kone og Broder Niels og Søren … og Kone, alle af Haals.

Altså: Peder er søn af Lars (med ulæseligt efternavn) - blev født i Haals og døbt den 16. Herefter nævnes fadderne. Inderst (inderste) betyder en, der ikke har sit eget hus, men bor hos andre, så det er fattige, eller måske gamle folk (som på aftægt). Alle fadderne er fra Haals.

Else tak :slight_smile:

Det er rimelig korrekt, dog er det nummer der står ikke en dato men et nummer for det barn født enten i den månede eller det år.

Jeg er 99% sikker på at der står Pedersen da han selv hedder Lars til fornavn, hans søn kommer til at hedde Peder Larsen og Peder Larsens førstfødte søn hedder Lars Pedersen.

Ligner lidt en tradition for valg af navn :slight_smile:

[QUOTE=Else;620370]Den 16de døbt Lars …rs Søn Peder. Fadd. (= faddere) Fød i Haals.
Søren Inderst og Kone og Broder Niels og Søren … og Kone, alle af Haals.

Altså: Peder er søn af Lars (med ulæseligt efternavn) - blev født i Haals og døbt den 16. Herefter nævnes fadderne. Inderst (inderste) betyder en, der ikke har sit eget hus, men bor hos andre, så det er fattige, eller måske gamle folk (som på aftægt). Alle fadderne er fra Haals.[/QUOTE]

wow - godt gået !! :respekt:

Hæ-hæ - jeg er uddannet til det :slight_smile:

Birthe, du har ret i at det ville være helt naturligt at han hed Lars Peders, men hvis du sammenligner med ordet Peder, så ligner startbogstavet ikke. Jeg kan ikke helt greje, om det er et R eller hvad, men det kan sommetider hjælpe at se på resten af siden for at finde et bogstav, der ligner. Ved du i øvrigt om Peder var den førstefødte? De kan jo ikke kalde alle deres sønner Peder, så han kan også være opkaldt efter sin morfar eller en anden person.

[QUOTE=Else;620474]Hæ-hæ - jeg er uddannet til det :slight_smile:

Birthe, du har ret i at det ville være helt naturligt at han hed Lars Peders, men hvis du sammenligner med ordet Peder, så ligner startbogstavet ikke. Jeg kan ikke helt greje, om det er et R eller hvad, men det kan sommetider hjælpe at se på resten af siden for at finde et bogstav, der ligner. Ved du i øvrigt om Peder var den førstefødte? De kan jo ikke kalde alle deres sønner Peder, så han kan også være opkaldt efter sin morfar eller en anden person.[/QUOTE]

Jeg tror det og hvis hans forældre er dem jeg tror de er så bliver deres søn Poul født året efter. Han er den der bliver på gården men får åbenbart ingen børn. Forældrene er i aftægt hos ham.

Peder Larsen får sit første barn som 27 årig og er da flyttet hjemmefra og er derfor ikke med i folketællingerne fra 1787

Det er den eneste Lars jeg kan finde i Haals som får et barn der hedder Peder omkring 1752 så jeg tror på at den er god nok :slight_smile:

I folketællingerne i 1801 står deres navn tydeligt som Pedersen og også i 1787

Peder Larsen dør i 1834 og der er det nævnt at han er født i Haals :slight_smile:

Han bor hos sin søn Lars Pedersen i aftægt

Lidt forklaring…

Det hele udsprang sig af navnet Tordrup som er mit familienavn. Jeg har længe haft lyst til at finde ud af hvor det kom fra og da min daværende niece så oprettede en facebook gruppe for dem der hedder Tordrup, ja så begyndte jeg at søge for at finde ud af om alle vi som hedder Tordup rent faktisk stammer fra samme familie.

Det har jeg så lykkedes at bevise at det gør vi, alle Tordrup føre tilbage til Andreas Tordrup som var født i Gunnerup men flyttede til Vive.

Nyeste historie jeg har hørt fra andre er at der var så mange Pedersen i byen at han som skolelære og kirkesanger tog navnet Tordrup for at udskille sig fra mængden.

Han var født i et lille område der hed Tordrup så et stykke tid hed han Andreas Pedersen af Tordrup, men da hans børn blev døbt så blev de døbt med efternavnet Tordrup.

Han er den eneste af søskende der tager navnet - de andre beholder Larsen/Pedersen.

Da jeg nåede til at Andreases far hed Peder Larsen og at hans søskende ikke havde taget navnet så begyndte jeg at lede efter hans børn og deres børn.

Jeg har sidenhen koplet op med flere der søger deres fortid og som er i familie med mig - langt ude, ja men stadig familie :slight_smile:

Så er det bare skriveren, der har sjusket. :høhø: Det er heller ikke spor ualmindeligt.:slight_smile: