Hjælp til valg af race søges

Hej
Vi er en familie på 4, der leder efter input til valg af katterace. Vi håber, I har lyst til at hjælpe os med input.

Lidt om os og vores ønsker ift valg af race:
Vi 2 voksne, der begge har fuldtidsarbejde
Børnene er 8 og 11 år
Vi bor i hus med have i byen (på Frederiksberg), så der er ikke vildt langt til nogle ret trafikerede veje
Vi har haft kat 3 gange tidligere. Alle 3 katte var huskatte (altså ikke racekatte)

Vi kunne godt tænke os en kat, der primært er inde, men som ikke stikker af, hvis et vindue eller havedøren står åben. Den må gerne komme med ud i haven, men vi leder efter en race, der ikke ønsker at strejfe omkring.
Vi ønsker os også en kat, der ikke har et udpræget jaginstinkt. Vores seneste kat var en meget dygtig jæger, og vi har det svært med fugle og mus spredt ud over hele huset, når hun kom med “gaver” til os.
Katten skal være egnet til en børnefamilie.
Vi har ikke problemer med pelspleje - men vi har ikke prøvet det før.

Vi overvejer at forsøge at finde en voksen kat, der leder efter nyt hjem. Primært fordi vi er tilhængere af “adopt don’t shop”.

Er der nogen af jer, der har et bud på en eller flere racer, der kunne opfylde vores ønsker? Eller er vores overvejelser helt galt på vej, hører vi selvfølgelig også gerne input om det.

Håber I har lyst til at hjælpe os.

Venlig hilsen
Anne

2 Likes

Hej Anne

Velkommen til, dejligt I gør jer nogle overvejelse ift ny kat. :slight_smile:

Jeg tror ikke I finder nogen race, der ikke vil være udesøgende ved en åben dør eller vindue. Enkelte individer måske (min nr. 2 huskat var fx slet ikke til den slags), men ikke racer specifikt. I kan evt. udforske konceptet indhegnet have på www.katteindhegning.dk eller via google :slight_smile: Det giver lidt flere muligheder og noget færre nedlagte byttedyr.
De mest rolige race, der nok ikke har det helt store jagtinstinkt er sådan noget som perser/exotic (samme race i hhv. langhår og korthår) og ragdoll. En voksen kat er slet ikke en dårlig idé da man så bedre kender kattens personlighed :slight_smile:
Ift problemet med “døde byttedyr” så kommer det nok an på kattene, over årene har jeg haft hhv. huskat, maine coon og europé som fritløbere, men ingen af dem har nogensinde taget deres bytte med ind, de har altid bare lagt det udenfor (husker dog en ungdomskærestes huskat der havde kattelem og gerne tog både fugle og mus med ind i sengen til os intetanende sovende “ofre” :rolleyes2: :tihi: )

Der er en FB gruppe der hedde “Voksne Racekatte”, hvor opdrættere af forskellige katte nogle gange annoncere, hvis de har nogen voksne katte til nyt hjem :slight_smile: Vær dog opmærksom på at en del opdrættere ikke sælger til fritløb pga de risici der er forbundet med det :slight_smile:

4 Likes

Ehh ja, jeg ville egentlig bare skrive det præcis samme som Eva_K.
Så jeg nøjes bare med at sige enig. :slight_smile:

Hvor er det dejligt at se nye folk opsøge viden og stille spørgsmål, det er altid rigtig rart for os opdrættere/sælgere.

Må jeg forøvrigt anbefale at få 2 katte i stedet for een? Det er dobbelt så sjovt, og katten bliver ikke ensom når man er væk på arbejde. Vi mennesker kan aldrig helt erstatte en katteven, jeg kender ihvertifald ikke nogen mennesker som gider slikke numse eller ører på deres katte som en katteven ville gøre det :stuck_out_tongue: , og mange voksne katte som kommer fra katterier og søger nye hjem er vant til at gå med andre. Nogen få søger dog hjem alene, så de er ikke umulige at finde, hvis man kun vil have en enkelt.

Jeg vil også gerne foreslå jer at besøge en katteudstilling og få kigget på en masse forskellige racer, samt måske besøge nogen forskellige opdrættere for at se racerne som i synes er interessante på hjemmebane. Så får man en bedre ide om hvordan det er at bo med racen, samt om den vil passe ind i jeres liv.

4 Likes

Enig med Eva og Barky.
Næste udstilling er i den kommende weekend i Dragør, der kan I se en masse forskellige racer og ikke mindst snakke med deres ejere og høre hvad de har af input.

Pøjpøj i jagten :slight_smile:

1 Like

De 2 mest fremherskende instinkter hos kat er måske nok jagt og reproduktion. Det er de 2 instinkter, der i særdeleshed sikrer katten dens og artens overlevelse. Reproduktionen kan man neutralisere sig ud af, men jagt … Det er så integreret en del af kattens væsen. Det er fx også det instinkt, man som regel stimulerer, når man leger med katten. Men nogle katte er helt klart dårligere til det end andre (sådan en har jeg), og hvis I får en voksen kat, kan det jo være, I kan finde sådan en :slight_smile:

Nu kender jeg jo ikke jeres have, men indhegning er bestemt en god måde at sikre på, at katten kan komme ud uden at kunne komme på vejen eller løbe væk. Eller genere naboerne! Og så giver det ro i sjælen til ejeren :slight_smile:

Held og lykke med at finde en kat, der passer lige netop til jeres familie. Besøg på en udstilling er helt klart en god idé.

2 Likes

Enkelt racer er knap så aktive og holder sig nær hjemmet.
Vi har Kurilean Bobtail og på nær en, så har de altid været lige omkring huset, når de er sluppet ud. Vi har solgt en del som får lov til at komme med i haven, uden den er hegnet ind.
Jagnitstinket er nok svært at undgår hos kat, min race er gode jæger, har de ikke kattelem, ja så ligger de byttet udenfor.

som de andre skriver, besøg en udstilling og snak med de forskellige udstiller og høre om racerne :slightly_smiling_face:

Hej igen
Mange tak for jeres svar og velovervejede tanker!
(Jeg kunne ikke logge ind på min oprindelige konto, så jeg blev nødt til at lave en anden for at kunne svare jer. Beklager)
Det er virkelig en stort hjælp, og det sætter vi meget pris på.
Vores have egner sig ikke til indhegning, og med børn og gæster i huset tør vi ikke stole på en indekat, da en enkelt åben dør kan ende helt galt.
Vi hælder lige nu mod, at vi ikke kan få en kat alligevel :cry: Men hvis ikke vi kan tilbyde de rigtige vilkår, kan vi ikke forsvare at få et nyt familiemedlem, og så er det jo sådan det må være.
Tak igen for jeres input!
Vh Anne

1 Like

Hej
Tak for dit svar.
Jeg prøver at følge med på den FB-gruppe, du nævner. Måske kan vi være heldig, at en voksen kat, der er vant til at holde sig i egen have, søger ny familie :crossed_fingers:

1 Like

Eller tag på internatterne. Der er ofte voksne katte som sidder længe og venter på deres nye familie. Der er sikkert også nogle der kunne passe til jeres familie og de omstændigheder I kan tilbyde.

1 Like

Hvordan er jeres have da? Hvor ligger udfordringerne? :slight_smile: Spørger fordi jeg før har oplevet folk tænke deres have ikke var til det, og med et par enkelt forslag herinde fra, har det nogle gange kunne løse sig :slight_smile: Evt. gerne med billeder af jeres have? :slight_smile:

3 Likes