Hjælp vedr. Klara og killinger

Jeg skriver efter en meget hård nat. Klara besluttede sent i går at killingerne ikke var hendes og hun ville hele tiden forlade dem. Jeg har i nat været vågen for at berolige hende og hun sover nu med dem, men vil de patte er hun den som er gået igen og at gøre dem rene m.m vil hun slet ikke.

Jeg har givet dem lidt KMR da de var sultne og drengen virkede mat, det gør han stadig og er den eneste som ikke selv vil sutte.
Klara selv virker ellers fin, altså ikke som om hun har ondt eller andet, hun har spist flere gange og været i bakken og vil gerne nusses med af os mennesker, men killingerne fatter hun ikke interesse for.

Har I nogen gode råd, har aldrig prøvet dette før ?

Hvis det ikke bliver bedre i dag overvejer jeg at se efter en amme evt. vil være så ked af og miste dem, men også ked af at Klara pludselig ikke vil i rollen som mor.

MVH
Gitte

Hej Gitte
Hvis hun ikke vil ligge ved killingerne og har gjort det fint indtil nu, er der evt. noget galt med hende. Hvor gammel er killingerne og hvor mange er der i kuldet?
Du kan give den trætte druesukkervand, det vil kunne give ham energi.
Marina

Jeg har desværre ingen råd, men du får lige et knus -kramer og så -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser alt hvad vi har af fingre og poter i huset for athun fnder ud af de små mislinger er HENDES og at det hele nok skal gå

Nogle hunkatte vil ikke ligge ved deres killinger hvis der er noget galt med en af dem, måske du skulle prøve at fjerne den matte han og se om det kunne hjælpe.

Marina

Marina.

Jeg kan se at du er på nu, så jeg svarer lige for Sacala.

Killingerne er fra lørdag nat og søndag morgen. Altså knap et døgn.

Hejsa

De er 1 døgn gamle og der er 3 stk. Hun ligger ved dem, men vil ikke lade dem die, har prøvet at tage drengen lidt væk, uden effekt.
Dyrlægen kommer om ½ time og tjekker Klara for at sikre der ikke er noget med hende, men hun virker fin -bare ikke interesseret som sådan i de små.
Drengen har fået 1 ml. vand/druesukker for kort tid siden og KMR er ca. det samme ved ham, mere kan jeg ikke få i ham, pigerner drikker fint 2-3 ml.KMR selv pr.gang

mvh
Gitte

Jeg håber det bedste for jer. Giv endelig en update, når du får tid.

Pøj-pøj

-jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser Bar missemor og de små er ok…

har du tjekket dem for ganespaltning…

puha… kan godt sætte mig ind i det

Det varer lidt inden man kan se en virkning. Ellers få dyrlægen til at give ham væske.
Der er desværre tit en grund til at de bliver svage, øv.

Håber det bedste.
Marina

-jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser
Har intet andet at byde ind med end det er skrevet af råd.
Mange tanker

Tak alle sammen, dyrlægen har tjekket Klara som er helt okay og de små - han kan ikke garantere at drengen er okay da han kan høre en lille mislyd på ham, men de er tjekket for ganespalte m.m og drengen har fået lidt mere mod og drak for lidt siden 2 ml. KMR :slight_smile:

Jeg har været heldig og finde en amme, så at have hende i baghånden giver mig lidt mere håb, venter indtil sent eftermiddag og se om der er nogen forandring med Klara, ellers så kommer de små op til amme hvor der i går blev født 2 killinger.

MVH
Gitte

Åh, hvor godt, at der er lidt fremskridt, og super at du allerede har en amme i baghånden
-jegkrydser -jegkrydser for at Klara selv vil finde ud af det, og at drengen nu vil finde ud af at spise, men ellers har du i hvert fald den næstbedste løsning nu

Kan du ikke sætte dig ved hende og nusse hende, så killingerne kan die hos hende? I takt med, at mælken løber ordentligt til, og hu får mælkespændinger, skal hun nok lade dem drikke.

Har hun ikke ret meget mælk, kan du måske bruge dette råd, som jeg har sakset for nylig. Det skulle være ret effektivt og et råd fra en dyrlæge.
Jeg var selv skeptisk, da jeg læste det, da Primperan er et kvalmestillende middel til mennesker, men det indeholder også et stof, som fremmer mælkeproduktionen gevaldigt. (Din dyrlæge kan ordinere det).

Primperan
Dyrlægen sagde til os : ½ - 1 mg pr. kg. kat. - 1 gang dagligt.
De tabletter vi fik var på 10 mg det vil sige hun skal have 1/4 pille hver dag i 8 dage !!

Hejsa

Tak for jeres gode råd. Mega. Tak for det - havde set det i et andet indlæg og gemt det dengang, men hun har mælk nok, har hende her ved siden af mig og nusser hende og hægter de små på, men når de starter med at die går hun simpelthen i panik -rulleøjne
Men nu venter vi lidt og ser , er mere fortrystningfuld med drengen nu som virker lidt mere frisk og håber sådan Klara kommer efter det.

MVH
Gitte

Opdate her fra.
Klara vil bare ikke killingerne og blev mere og mere frustreret, så valgte at køre dem til amme, da den lille pige begyndte at blive mat også.
Ammen tog godt i mod dem, og de blev rigtig vasket og lagt til, kun den lille pige havde ikke den store lyst til at patte selv.
Håber de små klare sig og at Klara snart er sig selv igen, pt. ligger hun og sover og min søn som passede hende mens hun var væk fortælle at hun slet ikke har ledt efter dem.

MVH
Gitte

Æv æv -græd den lille pige er død, hun sov stille ind ved siden af sin ammemor. Er bare så trist nu - har virkelig brug for krydsede fingre for de to sidste klare sig igennem.

mvh
Gitte

Kommer nogle her -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser

Håber, det bedste for de to tilbageværende.

-riprip lille hun-killing -ked

-kramer

Åh hvor trist -ked

Håber godt nok de sidste klarer den… Krydser hvad der krydses kan -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser

Held og lykke med dem. -bebe

Ååååhhh nej øv øv -blåblå -blåblå -ked Hvil i fred llle misser -ked -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser for de to andre -sorry

hvor er det trist :frowning: -riprip lille missepige… godt du venter på mor og søskende i fin stil ved Regnbuebroen

hvordan har de andre 2 små det her til morgen ?

Knus og alle de mest -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser fingre i hele verden :slight_smile: