Hjælp, vi har fået killinger

Hej alle katteeksperter!

Vi har købt vores kat Carla af en privat for cirka 3 måneder siden. Det viste sig så at hun var gravid og hun har nu 5 smukke killinger.
Vi var dog slet ikke forberedt på det og mangler lidt viden trods en masse søgning på google😄
Men vi tager det med oprejst pande og får det bedste ud af det. Vi ønsker det bedste for killingerne og de bliver alle dyrelægetjekket med vaccine, chip osv. Og morkat kommer selvfølgelig også til dyrelægen!
Men…

De er nu 4 uger og ligger på vægt mellem 380-570 gram (de 2 hanner vejer mest)
Jeg vil begynde at introducere dem for killingefoder da morkat Carla er begyndt at blive lidt overvælder af 5 killinger der skal die på en gang, og derudover er de begyndt at bide lidt i hendes dievorter og det bryder hun sig bestemt ikke om og derfor går fra dem. Jeg holder meget øje med om hun bliver spændt ved mælkekirtlerne eller bliver sløj men hun virker helt normal og har masserer af appetit! Hendes mave hænger lidt på grund af mælken men det er vel meget normalt eller hva?
Det skal siges at hun klarer rollen som mor virkelig godt!

Jeg har forsøgt at bløde foder op med lidt modermælkserstatning og 2 af dem drikker lidt af de overskydende der er hældt i foderet, resten synes det er mega uinteressant… tager det bare lidt tid før de viser interesse?

Og hvordan giver i killinger foder uden at mor spiser det?
Carla synes at deres mad er meget mere spændende selvom at hun får præcis det samme og altid har mad til rådighed så længe hun dier.

Beklager det lange skriv

2 Synes om

Lad endelig mormis spise killingefoder - hun har i den grad brug for ekstra fedt og protein når hun producerer mælk. Sæt foderskålen et sted hvor killingerne kan se hun spiser af den, de efterligner gerne mor.

Når jeg introducerer mine til mad, så bruger jeg enten Royal canins babymouse, eller Babypate fra Animonda Carny. Det giver jeg også mormis, igen kililngerne efterligner gerne hendes adfærd. Hvornår de begynder at spise tørfoder er meget forskelligt. Nogen gør hurtigt, andre gør det sent eller aldrig. Jeg har kuld nu på 14 uger, der er en der endnu ikke spiser tørkost. Den første begyndte at spise da han var ca. 6 uger, men det er meget individuelt

EDIT: ift. babypate / babymouse uanset hvilket mærke så blander jeg det op med modermælkserstatning i starten så det bliver sådan noget "smat"agtigt snask. Det er nemmere for dem at spise når de skal lære det.

Ift. killingernes vægte, så vej dem dagligt eller hver anden dag så du har styr på at der ikke pludselig er en der begynder at tabe sig. Hvis jeg har nogen der falder lidt af på den eller de andre skubber dem væk, så plejer jeg at støttefodre dem.

5 Synes om

Enig, giv mormis alt det mad hun kan rumme :slightly_smiling_face:
Der er kæmpe stor forskel på, hvornår de begynder at spise selv, jeg har haft en der først smagte andet end babs dagen før hun blev 9 uger :smile:
Men det er fint at starte med at introducere dem for det nu :slightly_smiling_face:
Det første slam mine præsenteres for er mousse af en eller anden variant slemmet op med kaffefløde. Det kan også være torskerogn med kaffefløde, det lugter godt i missenæser :wink:
Og igen, Mormis må voldæde det også :slightly_smiling_face:
Noget andet er, de er 4 uger… så kan hun være på vej i løbetid igen, så pas på hun ikke smutter ud og laver et kuld mere :wink:

5 Synes om

Når de så på et eller andet tidspunkt for alvor interesserer sig for rigtig mad, så ændrer deres afføring og tis sig, så mormis vil på et tidspunkt ikke rengøre dem mere, så det er også en god ide at gå igang med at bakketræne dem allerede nu, så de kan lære at blive renlige.

Jeg bruger havregryn eller ikke-klumpende grus til mine. Sidste kuld lærte det kun på havregryn, for de æd det ikke-klumpende grus, der ville jeg alligevel hellere have at de spiste havregrynen end gruset :wink:

2 Synes om

Når der er 5, så “taber” mormis altså :wink:
Mit det seneste kuld med mor :heart: De er omkring 12 uger på billedet :smile: og fik hyggetår til de var omkring 16-17 uger :heart:

8 Synes om

Tusind tak for svar!
Carla er indekat og bliver stereliseret når hun ikke dier længerer :blush:

8 Synes om

Og hvis du gerne vil hjælpe det lidt på vej, så propper du lidt i munden på dem. Nogle fatter det fluks og gnaver i din finger, tallerken kant osv andre skal startes nogle dage.
Gør det oftest for at skåne mormis.
Det sviner forøvrigt til start, poter i maden etc.
Anbefaler en voksdug under.
Og frem med bakker og det billige ikke klumpende grus.
For det smager de også på

3 Synes om

Velkommen til dig og dine katte
Med venlig hilsen

1 Synes om