Hjælp! - Vores nye kat vil ikke falde på plads!

Hej derude håber virkelig der er nogen der kan hjælpe os…
VI har igår anskaffet os en nye kat til vores lejlighed hvor vi i forvejen har en lille hankat, som både er killing, og kastareret. Vi har læst mange steder at der ikke er godt for katten at være indekat, uden at have sig en partner. vi fik igår en hun kat på ca 1 år. problemet er bare hun gemmer sig ind imellem alle hjørner og nægter at spise/ samt gå på toilet. hun vil få gange snakke, men for det meste snærrer hun af os, eller river og bider, så hjælp hvad skal jeg gøre? var det for tidligt at sætte de 2 katte sammen så hurigt, og hvad kan ellers forklare hendes underlige opførsel? (Vores hankat er - 23 uger, og vi har haft ham i 6-7 uger nu, han vil meget gerne snakke med hende, men så væser hun og så begynder han selv.)
VI er nu nået der til hvor vi ikke ved om det er bedst at få hende hjem til sin gamle familie eller om det bare kræver en god tålmodighed.
Vi vil sådan set bare det bedste for hende :ked:

Ro på!
Giv hende tid - nogle katte er flere dage om at falde til og “komme frem”.

Om 1-2 uger er hun fuldt integreret er jeg helt sikker på - bare lad hende selv bestemme tempoet :slight_smile:

Enig med Vivi - det er helt normal adfærd :slight_smile:

Tillykke med den nye :slight_smile:

I er alt for utålmodige, der kan sagtens gå noget tid inden hun er faldet til.
Alt er jo nyt for hende …

Hvordan var hun der hvor i hentede hende?

Hun var rigtig rolig da vi hentede hende ved hendes gamle ejere, men okay mange tak for hjælpen :slight_smile: vi vil give hende tid, vi kan godt se det, men vi synes det er rigtig syndt for hende at hun bare ligger der , for vi vil jo gerne vise hende vi holder af hende :slight_smile:

Lige nu er hun nok ret ligeglad med, hvor meget I holder af hende :wink:
Lige nu er I blot et forstyrrende element, hvor hun egentlig hellere vil undersøge huset og forholde sig til den anden kat.

Så giv tid - hun skal nok blive som hun var hos tidligere ejer :slight_smile:

Det gør I bedst ved at give hende ro og lade hende tage tingene i sit eget tempo :slight_smile:

som de andre siger giv hende tid. lige nu er hun jo både kommet et andet sted hen, der er en anden potentiel trussel (jeres kat), nye mennesker og nye dufte.
det reagerer de fleste katte på og bliver lidt skræmte.
herhjemme da vi kom med to herreløse killinger indtil vores gamle enspænder på 6 år, var de også meget trykkede. både dem og den gamle. ingen ville rigtig snakke og den gamle var ikke som hun plejede. men der gik vel en uge eller to hvor det bare blev bedre og bedre for hver dag!
fat mod! :slight_smile:

Okay mage tak til jer alle sammen det har været en STOR hjælp !
Fortsat god dag ! :wink:

bare rolig…

selv om det kan kommet til at tage 2-3 uger så skal de nok gå fint… den første uge er altid MEGET værre for ejere end for kattene …

så jo mere normal du kan være og jo mindre du blander dig i deres adfærd - jo hurtigere falder et hele på plads :slight_smile:

Tillykke med den lille nye

Giv katten ro - gerne et rum helt for sig selv hvor katten ikke har langt til mad/vand og bakke. Når hun er tryg der kan I åbne op til resten af huset. Er hun meget bange tør hun muligvis ikke bevæge sig rundt til mad/vand og bakke, så lad det kommen til hende.

Lige nu er katten stresset og har slet ikke overskud til jer, så lad hende endelig være. En kat der stresser på den måde ville jeg sætte alene i et rum for sig selv til hun lige er kommet ovenpå igen. Måske sove sammen med hende men uden den anden kat.

Det er ikke en unormal situaiton.

Kan se du har fået en masse gode råd fra de andre, men skriv endelig når der er gået et par dage , en uge og to uger om hvordan processen med at få hende til at falde til går :slight_smile:

Det kan være en langsom proces, når man sammenfører katte - her tog det et halvt år, før vi havde opnået “hverdag” igen: og ca. 8-9 måneder efter, havde vi opnået “idyl”.
Vores to katte nyder i dag hinanden i fulde drag og kan ikke undvære hinanden, men det tog tid at komme hertil.
Og vi valgte endda en killing, for at “lette” sammenførelsen, noget der som regel er mere eller mindre problemfrit, men hvad der ikke var det her.

Min oplevelse er uden tvivl undtagelsen fremfor reglen, men uanset hvad, er det sjældent, at de to katte elsker hinanden fra første færd - det tager tid. Og en uge eller to er slet ikke unormalt.

Så prøv at bevare roen og give kattene ro.
Det er alt for tidligt at kaste håndklædet i ringen. :slight_smile:

Jeg glæder mig til at høre om udviklingen.

endnu engang tusind tak for de mange svar. vi er meget mere rolige nu og vi vil helt sikkert give hende alt den tid hun skal havde. HUn har nu været på bakken for første gang, efter vi satte den ind på det værelse hun konstant lå og gemte sig i. vi vil holde opdateringer :slight_smile:

Godt at høre at hun nu er blevet modig nok til at gå på bakken :slight_smile: At i fortsætter med at give hende tid og ro, og lade hende gøre tingene i eget tempo skal nok give pote :ok:

Helt enig med de andre :slight_smile: Og godt I har sat en bakke ind til hende, hvor hun opholder sig mest. Gør det samme med vand og mad og så bare giv hende masser af tid :slight_smile:

Hvis I vil så kan det nogengange hjælpe katten hvis I bruger Feliway. Enten som spray eller til at sætte i stikkontakten. Det kan købes hos dyrlæge eller dyrehandel og der står på den hvordan man mere præcist bruger den. Feliway for en del katte til at slappe mere af og kan både gøre, at den nye kat hurtigere falder til og at de to katte hurtigere bliver glade for hinanden.
Jeg anbefaler det altid når vi snakker om sammenføring af voksne katte eller en voksen med en fremmed killing - ELLER en usikker kat der flytter til nyt hjem.

Men ellers er jeg helt enig med de andre - tid og tålmodighed.

Og hvis du kan så giv hende en trøje du har gået med hun kan ligge på der hvor hun gemmer sig, så vænner hun sig til din duft og den bliver tryghed for hende

hvordan går det nu ?..det vil helt sikkert glæde mange med en lille opdatering