Hjælp

Sidder på biblioteksvagten og har lovet en låner at maile hende nogle nyrediætfodernavne.
Min viden indenfor dette er minimal, da jeg aldrig har haft en nyrekat endsige en kat med så meget som en lille blærebetændelse.
Jeg vil maile hende inden jeg lukker biblioteket kl 20…så hjælp lige med nogle gode fodermræker der kan anbefales…og det skal være vådfoder.
Lige nu er katten på Specifik FKW
Den er 20 år…og grunden til alt dette er den er træt af at spise det samme dag ud og dag ind.
Der behøves kun at svares i denne tråd frem til 19.45 :tihi:

Hills K/D kan fås i små (lækre?) portionsposer - de påstår det har kyllingesmag. Emma elsker at slikke sovsen af men nægter at spise bidderne (hun spiser K/D tørfoder). Desuden - et trick jeg fik fra min dejlige dyrlæge - må nyrekatte godt få animalsk fedt. Så jeg spæder Emmas K/D tørfoder op med fedtegrever - det elsker hun - og det gør også at hun ikke taber sig HELT så hurtigt - hun har faktisk holdt vægten næsten et halvt år nu.

…Tror også K/D fås i dåser.

:slight_smile:

Sience Diet K/D!

Sakset fra en dyrlægebrevkasse:

Hvis du gerne vil fodre lidt ved siden af, giver jeg dig hermed en komplet hjemmelavet diæt til nyrepatienter:(Hills prescription diet)

115 gram lever
2 store æg som er kogte
350 gram kogte ris uden salt
1 spsk (15 gram/ml) olie
5 gram calcium carbonat ( fås hos matas)
1 gram kaliumklorid ( fås hos matas)
Leveren steges - fedtet fjernes, hvorefter alle ingredienserne blandes. Virker blandingen lidt tør kan der suppleres med vand.
Blandingen giver 585 gram ialt.

Det er vigtigt, at du laver hele blandingen og ikke tager enkelte dele ud af den.
Derudover er det naturligvis vigtigt at Tordenskjold har livskvalitet, og hvis du må supplere op med lidt andet guf for at opnå dette, skal du naturligvis gøre det. Du behøver ikke at give væske hvis du passer Tordenskjolds diæt godt; men du kan altid give ham lidt ekstra vand i maden eller med en sprøjte i munden

Royal Canin har nyrefoder til katte både i tør og våd udgave som kan købes via dyrlægen

…hun (han? - låneren :)) skal også være opmærksom på at der er kommet et middel der hedder Renalzin på markedet (http://www.renalzin.co.uk/). Det påstås at hvis man giver katten det LIGE inden et måltid (helst blandet i) så kan den spise små portioner af sin ynglings mad (tun, kylling etc.) da det på en eller anden måde beskytter nyrerne. Jeg har prøvet det på Emma et par gange men hun HADER det!! Så vi er gået tilbage til K/D tørfoder, fedtegrever, og en lillebitte smule kylling af og til.

Men Renalzin kan fås hos dyrlægen - så din låner kan jo snakke lidt med sin (dyrlæge :))

[quote=Ayoe;373351]Hills K/D kan fås i små (lækre?) portionsposer - de påstår det har kyllingesmag. Emma elsker at slikke sovsen af men nægter at spise bidderne (hun spiser K/D tørfoder). Desuden - et trick jeg fik fra min dejlige dyrlæge - må nyrekatte godt få animalsk fedt. Så jeg spæder Emmas K/D tørfoder op med fedtegrever - det elsker hun - og det gør også at hun ikke taber sig HELT så hurtigt - hun har faktisk holdt vægten næsten et halvt år nu.

…Tror også K/D fås i dåser.

:)[/quote]

DEu har helt ret Ayoe k/d fås også i dåser.

http://www.hillspet.dk/Adult/Products.aspx?sc_lang=da-DK

Når linket sender ikke vidre til k/d siden men hvis man klikker Prescription og videre på kat også nyresygdom kommer man til produkterne.

Renal fra RC som kun fås hos dyrlægen

[quote=Mega;373352]Sience Diet K/D!

Sakset fra en dyrlægebrevkasse:

Hvis du gerne vil fodre lidt ved siden af, giver jeg dig hermed en komplet hjemmelavet diæt til nyrepatienter:(Hills prescription diet)

115 gram lever
2 store æg som er kogte
350 gram kogte ris uden salt
1 spsk (15 gram/ml) olie
5 gram calcium carbonat ( fås hos matas)
1 gram kaliumklorid ( fås hos matas)
Leveren steges - fedtet fjernes, hvorefter alle ingredienserne blandes. Virker blandingen lidt tør kan der suppleres med vand.
Blandingen giver 585 gram ialt.

Det er vigtigt, at du laver hele blandingen og ikke tager enkelte dele ud af den.
Derudover er det naturligvis vigtigt at Tordenskjold har livskvalitet, og hvis du må supplere op med lidt andet guf for at opnå dette, skal du naturligvis gøre det. Du behøver ikke at give væske hvis du passer Tordenskjolds diæt godt; men du kan altid give ham lidt ekstra vand i maden eller med en sprøjte i munden[/quote]

Hmmm er der ikke protein i lever og æg:?

Ifølge min dyrlæge er det protein der skal undgås når der er nyrerproblemer

specific har også en linie til nyrerpatienter, både våd og tør :slight_smile:

En god ide er også at fortælle hende at hun skal sætte flere skåle med vand, steder hvor der normalt ikke står. Det er så vigtig at de drikker og katte er jo nysgerrige så står der en ny skål et sted skal den da afprøves :høhø:

Min dyrlæge rådede mig også til nogle gange at sætte Revolyt vand frem når det virker som om at Emma drikker for lidt (når hun er lidt ‘mat’ i pelsen). Jeg gør det ikke så tit da jeg er lidt bange for saltene i det -men NÅR jeg gør det labber begge kattene det i sig - de elsker simpelthen smagen. Så hvis det går lidt dårligt med at drikke nok vand er det en god ide (i samråd med dyrlægen)

Du kan også anbefale denne bogen ‘Caring for a cat with kidney failure’ (http://www.catprofessional.com/kidney.html). Den har jeg haft stor glæde af, og den giver mange gode tips til at holde appetitten i gang. Desuden har denne hjemmeside http://www.felinecrf.com/ mange gode tips og råd.

Lidt sjovt…de varianter I nævner er lige præcis de jeg har…tusind tak…og tak til hanne. Den opskrift vil jeg maile for låneren efterlyste faktisk en opskrift til hjemmelavet mad
Så må hun selv finde ud af det
Hendes faglighed (prof) er indenfor faget…blot i menneskeverdenen, men hun er yderst fornuftig
Tak…nu vil jeg gøre biblioteket klar til lukning og bruge mine næste 4 dage fri fornuftigt :yatta: