Hjælp!

Hej alle

Jeg har fået en huskat for ca. 1-1,5 mnd siden. Vi har fodret hende med Royal Canin (3 forskellige slags), Perfect Fit og Hills Science Plan Steriliseret kat. Ja, jeg er godt klar over, at det er skidt at skifte mellem så mange slags foder, men jeg fik det sammen med katten, så vi prøvede bare dem alle. Ingen problemer der, undtagen at hun ikke sked de første 4 dage, men det var lige da vi fik hende og var sikkert pga. stress.

Nu har jeg købt en stor pose Hills Science Plan Steriliseret kat, da det var den sidste tørfoder hun fik før det. Og missen har haft tynd mave i snart en uge nu. Afføring er meget blød og brunlig (sådan baby overraskelsesfarve). Hun skider en gang om dagen.

Hun drikker meget, har adgang til kattegræs, som hun ignorer for det meste (hun er korthåret). Hun har fået en ormekur lige inden jeg fik hende og er vaccineret.

Hun er glad og kælen og ser ikke ud til at være generet/i smerter. Hun bøvser en gang imellem og jeg så hende hikke lidt et par gange. Hendes mave brummer lidt en gang imellem og jeg har oplevet hende slå en fis 2-3 gange i løbet af de sidste 7-10 dage.

Jeg har ringet til Inges Katehjem, hvor de sagde, at det er sikkert pga. foderskifte og at jeg skal se det an i løbet af 14 dage og ikke bekymre mig så meget.

Så ringede jeg til dyrlægen fra Ryesgade 100 og fik at vide, at Hills ikke var det bedste man kan give sin kat og at jeg skal skifte til Specific FRD foder, forde det indeholder mere fibre og give hende Pro-Kolin.

Og nu er jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre?

Jeg kan se, at der er en del her der anbefaler Iams Hairball Control, som skal blandes 50/50 i hendes normale foder, A38, ZooLac, ris og kylling eller ris og tun i vand…

Nu er jeg total forvirret. Hvad skal jeg gøre?

På forhånd tak!!!

Åh, der er frygtelig mange råd. Jeg mener bestemt ikke at Specifik er bedre end Hills…

Er din kat plaget af diarréen? Jeg tænker på feber, appetit, lege, sove etc.?

Hej Eife

Nej, hun ser absolut ikke ud til at være plaget af det. Det er ikke decideret diarre, men meget blødt :frowning: Hun sover ret meget i dag, men det er mest min skyld - sidder og læser, da jeg skal til eksamen i morgen :uha:

Hun spiser lige så meget som hun plejer (hun får ca. 75 g om dagen) og drikker rigtigt godt. Er meget socialt og insisterer på at holde mig et selskab hver gang jeg går ud af rummet - men det gør hun altid.

Vores killing, Bobby, havde også meget skidt mave da han var lille. Først troede jeg det var fordi han havde orm, men da det så var udelukket søgte jeg lidt om hvad det så kunne være. Alle tre katte fik så alle tre skåne kost (a38, kogt ris og kogt kylling), i en uge . Det virkede fint indtil det fik tørkost igen , så prøvede med zoolac og skiftede foder til Nutra Gold - indoor kitten , siden har hans mave været fin :slight_smile:

Du skal ihvertfald ikke skifte til Specific - et skodfoder af format

IAMS Hairball control er det foder med mmest fiber - det samler hurtigt en ubalance.

Skal jeg så starte med at give hende ris og kylling i en uge og så tilbage til Hills med 50% af Iams Hairball i? Eller skal hun bare have Iams med det samme? Synes det er surt at smide 3,5 kg Hills ud :(((

Hvor mange gram ris og kylling skal hun så have om dagen?

Jeg har med held brugt Hills i/d ved bløde maver, men Iams kan sikkert være lige så fint (kan jeg se at andre har haft held med).

Jeg har aldrig oplevet nogen positivt effekt af ris og kylling, men måske…

Jeg ville selv give i/d eller Hairball og kun det til der var styr på den bløde mave, så ville jeg vente en uges tid eller mere, og så forsigtigt begynde at blande lidt hills i (f.eks 10/90 forhold) og hvis kattens mave vedbliver at være fin de næste par dage, vil jeg stille og roligt øge forholdet :slight_smile: Så ingen grund til at smide foderet ud, efter min mening, det kan nemlig sagtens være en infektion, som hun skal have lidt hjælp til at komme sig over :slight_smile: Vedbliver hun at få problemer af Hills Sterilised, så vil jeg nok ikke bruge det :slight_smile:

Men det der virker bedst for mine kræ, er jo ikke nødvendigvis det bedste for dine :slight_smile:

Tak for svar!

Jeg tror jeg vil tage forbi apoteket i morgen og starter med at købe et digital termometer for at se om hun har feber eller ej. Hvad er normal temperatur for katte? 38-39C?

Og så ved jeg ikke om hvad der er bedre: Zoolac, Prokolin eller A38?

Og så køber jeg Iams Hairball til hende og se om det hjælper.

og giv hendes mave tid til at falde til ro når du nu skifter til Hairball :slight_smile: mange foderskifter får ofte misse-mavser til at gå i stykker

jeg er en af dem der har haft STORT held med hairball… så jeg giver lis ret - det er et super sted at starte!

Mit bedste råd: Lad være med at bruge den dyrlæge i Ryesgade - har et utroligt dårligt ry helt generelt - og jeg kender et par stykker, der har benyttet den og fraråder den kraftigt.

Prøv du IAMS Hairball en uges tid.

Du behøver ikke smide dit Hills ud, hvis IAMS samler maven, kan du stille og roligt blande dit Hills med Hairball.

Åh… Kan I anbefale en dyrlæge man kan stole på? Og som evt. ikke koster det hvide ud af øjnene?

Jeg kunne faktisk ikke få lov til at tale med selve dyrlægen, det var hans russiske klinikassistent Eugenia der talte med mig i stedet for. Syntes nu også det var underligt…

[quote=Avli;516077]Åh… Kan I anbefale en dyrlæge man kan stole på? Og som evt. ikke koster det hvide ud af øjnene?

Jeg kunne faktisk ikke få lov til at tale med selve dyrlægen, det var hans russiske klinikassistent Eugenia der talte med mig i stedet for. Syntes nu også det var underligt…[/quote]

Jeg vil anbefale dig Dyreklinikken Skovlunde-Herlev.
Hvis du bestiller en tid der, så bed om at få Pernille Hansen - hun er specielt dygtig til allergiproblemer :ok:

Og så er det generelt en klinik, der ikke flår dig (altså mere end højst nødvendigt ;))

[quote=Battlestar;516048]og giv hendes mave tid til at falde til ro når du nu skifter til Hairball :slight_smile: mange foderskifter får ofte misse-mavser til at gå i stykker

jeg er en af dem der har haft STORT held med hairball… så jeg giver lis ret - det er et super sted at starte![/quote]

Tak for råd! Skal jeg give hende zoolac, prokolin eller A38 samtidigt?

[quote=Avli;516077]Åh… Kan I anbefale en dyrlæge man kan stole på? Og som evt. ikke koster det hvide ud af øjnene?

Jeg kunne faktisk ikke få lov til at tale med selve dyrlægen, det var hans russiske klinikassistent Eugenia der talte med mig i stedet for. Syntes nu også det var underligt…[/quote]

Jagtvejens Dyreklinik v/Lone Riberholdt www.jagtvejensdyreklinik.dk
Fasanvejens Dyreklinik www.fasanvejensdyreklinik.dk

Nej det er der ingen grund til.

ZooLac - har endnu ikke set det hjælpe på andet end at skrumpe pengepungen …

det burde ikke være nødvendigt…

plus - at hvis mis har dårlig mave - så er det omvendt også vigtigt at du kan bruge udelukkelsesmetode ifht hvad der virker og hvad der ikke gør så du ikke pludselig rammer square one fordi du har fjernet det der virkede