Hjælp!

Jeg er ny her inde, og jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde :´(
Jeg fik for ca. 4 mdr. siden 2 hellig birma piger. Historien er, at jeg mistede min elskede hund til sygdom, tog en gammel efterladt kat til mig, som bare var den skønneste kat. Det viste sig efter et par måneder, at den var meget syg, da tidligere ejer havde efterladt den 12 årige gamle kat ude til vinteren. Så den måtte aflives en sen nat, da organerne stod af.
Jeg måtte bare have en ny dejlig kat. Jeg finder en annonce med en ældre Birma til omplacering. Men da ejeren fortæller at denne og en anden er meget afhængige af hinanden, er jeg nødt til at tage begge to.
Skæbnen vil vise… At ingen af kattene er sterilliserede, alderen på kattene passer ikke og der er falsk stambog på den yngste, som skulle være 4 år, men har vist sig at være en stor killing. Kattene kunne ikke være i stue sammen, så jeg fik den ældste sterilliseret efter noget tid, i håb om at det kunne hjælpe. Jeg har snart brugt en formue i Feliway, jeg nusser og kæler dem konstant da de ikke er så vant til at være tætte. De bryder sig bestemt ikke om at være på armen.
Den yngste skulle sterilliseres, men jeg ville lige vente til den gamle ikke var så meget efter hende, så hun bedre kunne være i fred med sine efterfølgende smerter. Hun kalder konstant og vil ud 2 aftener i træk (Jeg har IKKE den store forstand på katte) og jeg vælger at lukke hende ud. De plejer begge at ligge ude på trappestenen hver dag. Hun kom begge gange ind efter noget tid, hvor der pludselig ringer en klokke, da jeg har 6 hankatte i haven der sidder og venter på hende! Åååhh nej!! Jeg googlede og googlede, men syntes ikke at der var tegn på at hun skulle være blevet drægtig.
NU… Er hun blevet mere bestemt, har fået lidt større mave, lyserøde brystvorter … og jeg tror hun er drægtig :´(
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg synes hun skal have lov til at have et enkelt kul, men jeg skal på 3 ugers kursus i den anden ende af landet kort tid efter at hun får eventuelle killinger og jeg har ikke råd til killinger!
What to do??? Jeg er virkelig i syv sind og frygtelig ked af det :´(

De bedste hilsner
Line

Ps. Jeg skal huske at sige at opdrætter viste sig at være svindler og er stukket af til Spanien, efter en del købere har anmeldt hende.

Jeg ville klart bede dyrlægen sterilisere hunkatten og fjerne killingerne hurtigst muligt. Det er ikke optimalt i din situation at få killinger i huset. Hunkatten vil ikke savne dem.

Få hende snippet hurtigst muligt - dyrlægen kan sagtens sterilisere hende selv om hun er drægtig. Og der er ingen grund til at vente - verden er fuld af søde killinger, der har svært ved at finde et godt hjem, og de koster en mindre formue at give en god start på livet uanset om vi taler stamtavle eller ej. Dyrlægen - hurtigst muligt!
VH
Susanne

Mine tanker går på om hun mon bliver lige velafbalanceret om hun får killinger eller ej. Jeg har hørt at de får det bedre psykisk ved at gå et enkelt kul killinger.
Og vil den gamle kat igen være på nakken af hende når ikke hun er hormonel længere?

For pokker en masse tanker :frowning:

I må undskylde at jeg er sådan et pyldre hoved. Jeg er bare så træt og træt af så mange problemer jeg har med dem, når jeg ønskede mig en enkel rolig og harmonisk kat…

Det er en skrøne at de får det “bedre” efter et kuld killinger.
Som Susanne skriver, så få hende steriliseret nu. Hunkatte får først moderfølelser når de føder, dvs at hvis man “ordner” hende nu, så ænser hun det slet ikke.
Og dyrlæger ER vant til at sterilisere drægtige katte, så det er hverken tabu eller pinligt eller hvad end du kan gøre dig af tanker omkring det.

Når din unge hunkat bliver steriliseret vil hun falde til ro rent hormonelt. Det burde virkelig hjælpe på din situation derhjemme. Jeg kan godt høre at du har været igennem en del!

HVIS det ikke hjælper at få snippet yngstepigen, så tager vi den til den tid. Den bedste løsning for dig lige nu, i mine øjne, er at få ordnet missen og få ro på hjemmet. Det inkluderer også dig, du skal ikke rende og stresse over mulige killinger. Du kan få ro til at nyde dine katte.

Når yngestemissen kommer hjem fra dr dyr, så installer hende i soveværelset og lad hende være der indtil at hun virker friskere. Du kan evt få en bodystocking til hende, så hun stadig kan bevæge sig og du slipper for evt krave. Men den anden kat vil helt klart synes at hun lugter grimt af dyrlæge i starten. Det er ret normalt.

De mest harmoniske katte er steriliserede hunkatte og kastrerede hankatte. Det er ammestuesnak, at en hunkat skal have et kuld killinger inden sterilisation - hun er ligeglad.

Jeg er fuldstændig enig i, at du skal lade hende neutralisere nu.
Ud over hvad de andre skriver, kan jeg tilføje, at du for alvor kan vente problemer mellem de to katte, hvis hun får lov til at føde killinger. Disharmonien mellem dem kan forstærkes til det uhåndterbare, fordi hun får en stærk beskyttertrang over for de små.

Held og lykke!

PS: Set i bakspejlet, skulle du have ladet dem neutralisere samtidig, men bedre sent end aldrig.

Når Susanne W, dkkorat og Mega siger, at det er det bedste, kan du roligt regne med, at de ved, hvad de snakker om. Jeg tør ikke helt gætte på, hvor mange år de til sammen har opdrættet katte, men det er mange! :slight_smile: Og det er slet ikke for at underkende Barky, som også har haft kat i mange år - men som ikke er opdrætter.

Jeg skriver det bare for at understrege, at uanset hvad du har hørt andre steder, så kan du godt regne med, at de har noget at have det i, når de anbefaler dig at få katten neutraliseret hurtigst muligt.

Kønsormonerne er en enorm drivkraft for fertile katte. De pisker rundt i kroppen og fortæller katten, at den skal sikre artens overlevelse NU, NU, NU! Så derfor er der alle muligheder for, at en neutralisering vil gøre katten mere rolig og harmonisk - og forhåbentlig også vil hjælpe på de to kattes indbyrdes forhold. At have en fertil kat kan i den grad påvirke den anden kat også.

TUSIND tak for alle jeres svar! Jeg forsøgte at få en tid i dag, men skal ringe igen i morgen, da dyrlægen var travlt optaget.
Det bliver rart at få det overstået, ikke mindst hvis det også kan hjælpe på deres indbyrdes forhold!

Tak for forståelsen alle sammen :slight_smile: