Hjælpe fond til dårlig stillede

Min nabo har fået en tilflytterkat, som nu er mor til 4 killinger.

Hun er blevet utrolig glad for katten og vil beholde hende og den ene af killingerne. Men de sidste 3 killinger, ville jeg gerne kunne blive neutraliseret inden de flytter til nye hjem, men desværre har min nabo ikke pengene til den udgift.

Findes der en fond eller noget, hvor hun kunne søge økonomisk støtte til dette ??

Jeg har hjulpet så god ejeg kunne med udstyr og foder. se evt denne tråd
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?28423-En-spændende-oplevelse&p=596657#post596657

Fonde der hjælper private kæledyrs-ejere

Jytte & Knud Vagn Thoustrup Nielsen Fond
v/ Dyrlæge Vibeke Korup
Uhresøvej 23 7500 Holstebro

Dyrenes Dag Kommite
Hovedvejen 46 5750 Ringe
tlf. 65 99 28 45 email. [email protected]

Fr. Sophie Johansens legat
Den Kgl. veterinær & Lanbohøjskole
Studieforvaltningen
Bülowsvej 17
1870 Frederiksberg C

Bamses Venner
Yder tilskud til pensionister og andre mindre bemidledes dyrlægebehandling
af hunde, katte og andre mindre husdyr. Kriteriet for ydelse af tilskud er
økonomisk trang. Ansøgning om tilskud rettes normalt inden behandling
iværksættes og efter samråd med den behandlende dyrlæge.
Ansøgningsskema: nej.
Dyrehospitalet Hobrovej, Dyrlæge Thomas O. Larsen, Hobrovej 40, 9000
Aalborg.

Jeg tror ikke fonde giver penge til sådanne “unødige” tiltag.
For fakta er, at det er det nok for rigtig mange.

Jeg ville hellere forsøge at få en aftale i stand med den lokale KV eller DB og høre om ikke de kan hjælpe.
Ofte har de jo netop selv tilknyttet dyrlæge, der måske kan gøre det billigere end normalt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;596705]Jeg tror ikke fonde giver penge til sådanne “unødige” tiltag.
For fakta er, at det er det nok for rigtig mange.

Jeg ville hellere forsøge at få en aftale i stand med den lokale KV eller DB og høre om ikke de kan hjælpe.
Ofte har de jo netop selv tilknyttet dyrlæge, der måske kan gøre det billigere end normalt.[/QUOTE]

:gruble::gruble:

Når fondene nu er der for at hjælpe private kæledyrsejere, giver de vel også økonomisk støtte ??

Når fondene nu er der for at hjælpe private kæledyrsejere, giver de vel også økonomisk støtte ??[/QUOTE]

Der er med stor sandsynlighed en meget begrænset mængde penge i de fonde og så vil de nok hellere give penge til behandling af syge dyr, der ellers ville være blevet aflivet end til neutralisering af killinger, ejeren end ikke skal beholde :slight_smile:

Det er simpel prioritering og noget, alle er nødt til at gøre - men det skal da ikke afholde nogen fra at forsøge at få udgiften dækket den vej. Man får ikke noget her i livet, hvis man ikke spørger :slight_smile:

Når fondene nu er der for at hjælpe private kæledyrsejere, giver de vel også økonomisk støtte ??[/QUOTE]

Jo, men jeg tvivler på at fondene mener neutralisering af killinger er et behov de skal dække.

:):slight_smile:

Det giver da ellers rigtig god mening at få steriliseret så mange killinger som muligt ??? :gruble:

[QUOTE=Tante Tut;596716]:):slight_smile:

Det giver da ellers rigtig god mening at få steriliseret så mange killinger som muligt ??? :gruble:[/QUOTE]

Det er ikke noget jeg egentlig gider diskutere, Tut.
Jeg tvivler bare meget på man får en fond til at betale for at få et helt kuld neutraliseret. Den kommende ejer kan sandsynligvis sagtens betale denne udgift selv. Fondene giver penge til ejere, der ikke kan betale for at få helbredt deres syge dyr. Og ærlig talt finder jeg selv dette meget vigtigere end at levere killinger neutraliserede.

Min pointe er bare, at jeg tror man får afslag der, men vil have større muligheder hos KV, DB og lign. organisationer.

:høhø::høhø:

Jeg gider heller ikke at diskutere emnet yderligere… man kan jo forsøge sig frem og håbe på lidt hjælp.

Som allerede sagt er fondenes midler begrænsede, men derfor sker der jo ikke noget ved at prøve.

Ansøgernes økonomiske forhold vil dog helt sikkert indgå i overvejelserne ved fordelingen, og her er det vel i virkeligheden de kommende killingeejeres økonomi, det burde dreje sig om?

Jeg synes, det er udmærket at tage en symbolsk pris for killingerne, som Jeanette fortæller i den anden tråd, men man kunne så overveje en refusion efter neutraliseringen, hvis den nye killingeejers økonomi også er anstrengt.

Jeg tror ikke at hun har en kinamands chance for at få dækket den udgift.
Jeg tror at der vil blive set på at hun rent faktisk ville kunne få mere for killingerne, når de er neutraliserede og dermed “tjene” på et evt. bidrag og jeg tror ikke at det er det de vil med deres penge. Dernæst tror jeg også at de vil betragte det som risikabelt, for hvis de giver tilskud til hende, hvor mange andre mon så vil søge med samme situation?

Jeg tror ikke at nogen vil betragte et kuld friske og raske killinger som katte i nød og det er de jo heller ikke. Der er masser af opdrættere, der sælger uneutraliserede killinger helt frivilligt, så disse killinger er ikke dårligere stillet.

I stedet skal hun vel bare være omhyggelig med, hvem hun sælger dem til.

Præcis. Hun må jo sikre sig, at hun sælger til nogen, der vil få dem neutraliseret. Selv om der ikke er nogen garantier for, at de så også vil gøre det, kan man vel så nogenlunde få en idé om, hvordan folk ser på det at have katte, hvis man snakker lidt med dem om det.

Der er jo intet i vejen for at hun sælger dem med en kontrakt, hvor køber bl.a. forpligter sig til at neutralisere.

Tak for alle indput og gode råd :slight_smile:

Der er selvfølgelig flere sider af sagen og umidelbart kan det se ud som om at hun er almindelig kattejer, der ikke vil tage ansvar for sine handlinger, men sagens kerne er at hun ikke selv har valgt at skulle have kat, katten har valgt hende, da den højest sansynlig er blevet smidt af på rastepaladsen 100m fra hvor hun bor.

Jeg prøver at kontakte KV og DB, men DB tvivler jeg på er til gavn, for sidst jeg kontakted den lokale DB mand, fik jeg at vide, de ikke kunne hjælpe alle løsrende katte, så jeg kun bare aflive den, hvis jeg ikke ville beholde den :thumbdown:

Hov, her er jo en tråd, hvor jeg for en gangs skyld kan bidrage med lidt katte-viden…
Jeg er nemlig selv i gang med at søge diverse fonde (som nogen af jer ved, blev min kat Ebony opereret i forgårs - midt i karenstiden på hendes forsikring, så desværre uden mulighed for, at vi kan få erstatning derigennem).
Jeg har skimmet de informationer de forskellige fonde oplyser lidt igennem og “Georg Hirms Legat” skriver bl.a…: "Ubemidlede kan søge tilskud til dyrlægebehandling af syge hunde, katte og andre stuedyr. Dog ikke til sterilisation eller forhold, der må anses som almindelig pasning."
Dyrenes Dag Komite skriver: “(…)Vaccination, tandrensning og lignende anses for almindelig røgt og pleje og støttes derfor ikke.”

• Hvilket vel underforstået betyder, at de ikke støtter sterilisation (måske!).
    Ligesom mange andre er det dog selvfølgelig altid et forsøg værd - men som mange andre også har skrevet, har de begrænsede midler. Jeg har fx allerede fået svar fra DDK, at de vil behandle en evt. ansøgning til deres møde i juni, men at de gør opmærksom på at de ikke yder støtte i nærheden af det beløb, jeg har betalt for at få opereret min kat … hvilket jo også er ganske forståeligt!
    Derfor tror jeg umiddelbart ikke, at de vil yde støtte - men det er selvfølgelig et forsøg værd. :slight_smile: