Hjemme igen + diagnose

Så har jeg hentet Buster hos dyrlægen, og vi er hjemme igen.

Buster fik taget blodprøver af to omgange, scannet bughulen, samt taget urinprøve gennem maveskindet. Og dyrlægen sagde at det tog han i stiv pote, det synes jeg var godt at høre.

Busters blodsukker blev målt til 22 mmol/L, og det normale må ikke gerne være over 8 mmol/L, så det er næsten sikkert at Buster har udviklet sukkersyge. Der er sendt blodprøver til udlandet for at bekræfte dette, svaret skulle gerne komme i løbet af et par dage, og så ringer dyrlægen til mig.

Scanningen af bughulen viste intet unormalt, hvilket er dejligt. Så de skæve levertal skyldes formentlig at Buster har gået med for højt blodsukker gennem længere tid.

Er diagnosen “bare” sukkersyge er jeg helt afklaret med det, og så starter vi op med insulin. Har allerede fået specialfoder med hjem til ham.
Som jeg skrev i en tidligere tråd havde jeg også på fornemmelsen at der måske var noget med hans blodsukker, men tænkte at jeg måske så spøgelser eftersom jeg selv har sukkersyge, og derfor kender alle tegnene.
På en måde føler jeg mig som en dårlig ejer at jeg ikke har haft ham til dyrlæge tidligere, men på den anden side har han jo virket fuldstændig frisk på alle områder.

Lige nu ligger Buster ude i havestuen og nyder solen, og virker fuldstændig upåvirket af dagens hændelser, hvilket er dejligt at se.
Han ser dig lidt sjov ud med bare pletter på begge forpoter - fra blodprøverne - og en stor bar plet på maven. Men hvad, pelsen vokser ud igen…

Vi takker begge for alle de krydsede fingre, poter og haler i løbet af dagen

NB: Efter at dyrlægen havde ringet i eftermiddags satte jeg mig og tudede, for sæt nu jeg ikke fik Buster med hjem idag, sæt nu jeg var nødt til at tage den tungeste beslutning af alle.
Rystede simpelthen så meget da jeg kom ud til dyrlægen, så nervøs og bange var jeg.
Så på en måde er jeg lettet hvis det “bare” er sukkersyge, for det kan jeg forholde mig til. Håber ikke det lyder forkert.

Prøv at læse denne side om sukkersyge hos kat www.sukkerkat.dk

Dejligt at han tog det hele i stiv pote :rock:

Kender godt siden, og har planlagt at kigge på den i dag eller i morgen…
Men ellers tusind tak for linket.

Hov, glemte lige noget:
Fordi Buster har gået med forhøjet blodsukker over en periode har han også en blærebetændelse, som han så skal have behandlet.
Fik Noroclav 50 mg med til 10 dage, han skal have 2 om dagen.
Lige om lidt vil jeg gå ud og give ham den første, er meget spændt på hvordan han tager, har aldrig givet ham en pille før.

Edit:
Har lige givet ham pillen, det tog han også i stiv pote. Han var ikke meget for at jeg puttede den i munden på ham, men han hverken bed eller kradsede.
Og nu sidder han med hoved nede i en portion a/d:thumbup:

Ønsker god bedring med Buster - Og god vind fremover. :slight_smile:

Har selv haft en sukkersyge kat, han fik det i sine senere år hvor dyrlæge mente vi sagtens kunne starte insulin op, og ikke aflive. Han fik mange gode år. Og blev ikke aflivet pga. sukkersyge.

Jeg var overrasket over hvor nemt det var med en sukkersyge kat. :slight_smile:

Når man først er nået frem til den dosis, katten skal have, er det værste overstået (har jeg ladet mig fortælle).

En kat fra mit opdræt fik som voksen konstateret sukkersyge, og han registrerede dårligt nok, når han blev stukket(i forbindelse med et måltid). Han levede derefter otte gode katteår med det, men det krævede også ofre fra hans ejeres side. Hans injektioner skulle gives på bestemte tidspunkter, og først da et familiemedlem flyttede i nærheden af familien og kunne aflaste dem dermed, havde de mulighed for at være længere tid væk ad gangen.

PS: Det er for øvrigt set, at en sukkersyge er forsvundet igen uden behandling efter et stykke tid.

God bedring med Buster.
Dejligt du ikke bare panikker totalt over sukkersygen… Er der også forskellige typer hos katte?

Godt at høre Buster er hjemme hos dig igen …Og endnu bedre er det, at han ikke fejlede noget livstruende.

Egentlig sjov så mange ligheder der er mellem katte og mennesker. Jeg har jo osse lige fået konstateret diabetes. Og da jeg efter alt sansynlighed er gået uopdaget med sygdommen i længere tid, var mine levertal osse fuldstændig ude af kontrol - Og jeg havde osse blærebetændelse. Som du ved som diabetiker, så er vi jo ekstra udsat for blærebetændelse pga. sukker i urinen - Så du må friste Buster til at drikke væske ekstra meget, så nyrene og blæren bliver skyllet godt igennem hver dag.

[quote=Lone;394510]God bedring med Buster.
Dejligt du ikke bare panikker totalt over sukkersygen… Er der også forskellige typer hos katte?[/quote]

Ja, tror der er flere typer hos katte. Men dyrlægen sagde at de fleste katte med sukkersyge har insulinkrævende sukkersyge.
Nej, jeg panikker slet ikke over det, men er da kommet til at tænke på at det nu vil kræve noget andet når han skal passes etc, da han skal have insulinen på ret faste tidspunkter.
Men ellers er jeg bare glad for at vide hvorfor Buster har skrantet lidt, og at det let kan behandles.

Godt det ikke var ‘‘værre’’ :wehu:
Prøvede du at byde ham Noroclav som en godbid ? Det smager ikke grimt og jeg fik i vinters Ossy til at spise det, blandet i hendes tørfoder …

Hvor godt at du reagerede -kramer
Nogle gange er det bare så små ændringer i adfærden, der skal til for at vi opdager og fanger tingene i tide.

Rigtig god bedring med ham :slight_smile:

Hvor godt du har fået ham hjem igen. Håber det bedste for jer begge i fremtiden.

Dejligt at høre, at det trods alt ikke var værre - selvom sukkersyge selvfølgelig er slemt nok! Men det kan håndteres og det er jo det vigtigste :thumbup:

Fortsat god bedring med Buster, så han lige får det sidste blærebetændelse overstået :slight_smile:

God bedring med Buster. Han skal nok klare den med sådan en super mor som dig :thumbup:

Jeg har læst denne (og din anden tråd) og vil bare sige:

HURRRAAAA :yatta:

Er så glad på Busters og dine vegne.

:wehu::wehu::wehu:

Hvor dejligt, at Buster allerede er hjemme hos sin moar - der har de det jo bedst.

:hjerte::hjerte:

Tak for updaten, Louise - jeg er sikker på at Buster har mange gode år sammen med dig at se frem til.

:wehuu::wehuu:

Dejligt at høre, det var noget, du kan håndtere og I dermed kan leve mange gode år sammen endnu :thumbup::thumbup:

Og i sådan et tilfælde er det dejligt at have sin sygeforsikring :smiley:

Jeg kan sagtens følge dig i at du er lettet over at det “bare” er sukkersyge. :slight_smile: Den skal I helt sikkert nok få styr på. :ok:

Jeg er så lettet på jeres vegne! :yatta:

Ja, det var da bestemt ikke den værste diagnose han kunne få.

Mht pillerne - en del katte tager dem altså helt af sig selv. Enten som godbid, eller et stykke dåsemad med pillen i. Det er noget nemmere end at skulle proppe den i gabet på dem. (Mvh hende der i et godt stykke tid har givet Diego 5 piller hver morgen)