Jeg synes at her er nogle opdrættere herinde der har været det i mange år… og jeg tænkte på hvad i serverede jeres katte før der kom tørfoder på markede…
Min mentor har fortalt lidt, da jeg så hendes hankat spise avokado (stave) og da jeg prøvede at give mine det spiste de det pænt op… Så jeg er nysgerig… Jeg tror da det minder om BARF, men jeg er nostalgisk anlagt så jeg vil gerne høre…
Jeg kunne jo forstå at killinger f.eks. skulle havde ekstra kalk og lignende… Men fortæl endelig hvis i ved eller har hørt om noget
det er ikke fordi jeg har lyst til at servere det (fast), men det kunne være sjov at høre om for jeg troede f.eks. ikke katte gad avokado
Nu er jeg ny opdrætter, men for 20 år siden fik min kat dåsemad og han ville ha’ agurk ovenpå det, ind i mellem blev der blandet babymad på glas i, og ellers så fik han kogt hjerte og hvad der elers var af kød efter aftensmaden.
Dengang fik kattene madrester, rugbrød med leverpostej, fisk, kød, mælk o.s.v…
Kattene på landet fik ofte kun mælk og så det de selv fangede…nogen spiste grisepiller.
Specielt kattefoder fandtes ikke rigtigt, hverken tørfoder eller på dåse.
Og der var bestemt ikke noget med tilskud af noget som helst.
Kattefoder er blevet en industri, skabt for at det er nemt for mennesker og for at fabrikanterne kan tjene penge mere end det er lavet for kattenes skyld.
Det jeg mener med det er, at kattene klarede sig lige så udmærket dengang, ja måske ofte bedre end de katte i dag, der spises af med en skålfuld tørkost, som konsistensmæssigt ligger så langt fra kattes naturlige fødeemner som tænkes kan.
Killingefoder er et andet eksempel…jamen hvad gjorde folk dog før det blev en kunstigt frembragt videnskab at fodre katte ;-))))))
[quote=Felis;169547]Dengang fik kattene madrester, rugbrød med leverpostej, fisk, kød, mælk o.s.v…
Kattene på landet fik ofte kun mælk og så det de selv fangede…nogen spiste grisepiller.
Kattefoder er blevet en industri, skabt for at det er nemt for mennesker og for at fabrikanterne kan tjene penge mere end det er lavet for kattenes skyld.[/quote]
Den kat jeg havde dengang var i 1986, og der var der dåsemad til kat, jeg kunne i hvert fald godt købe det. Men der var ikke så stort et udvalg som i dag.
[quote=Felis;169547]Dengang fik kattene madrester, rugbrød med leverpostej, fisk, kød, mælk o.s.v…
Kattefoder er blevet en industri, skabt for at det er nemt for mennesker og for at fabrikanterne kan tjene penge mere end det er lavet for kattenes skyld.
Det jeg mener med det er, at kattene klarede sig lige så udmærket dengang, ja måske ofte bedre end de katte i dag, der spises af med en skålfuld tørkost, som konsistensmæssigt ligger så langt fra kattes naturlige fødeemner som tænkes kan.
Killingefoder er et andet eksempel…jamen hvad gjorde folk dog før det blev en kunstigt frembragt videnskab at fodre katte ;-))))))[/quote]
Dyrlægerne mener at pga forbedringen af fodder, bliver kattene ældre idag:)
Killingefoder er et andet eksempel…jamen hvad gjorde folk dog før det blev en kunstigt frembragt videnskab at fodre katte ;-))))))[/quote]
Sig mig, har du aldrig hørt om mus til killinger, mus til voksne og mus til seniorer :?, det må være det de spiste dengang :fløjte::fløjte:
Kan da fortælle at min barndoms kat fik rugbrødsmadder med leverpostej, makral i tomat, indvolde fra bla kylling og åleskind når min far havde fanget ål. Hun blev 18
Og hvis vi formastede os til at servere kattedåsemad til hende ville hun ikke spise det
Da jeg var barn blev jeg sendt til fiskehandleren efter fiskeaffald, og det spiste misserne med stort velbehag. Ellers tror jeg de fik alt muligt som vi andre fik, også rugbrød med leverpostej.
På et tidspunkt da jeg selv fik kat var der - muligvis ikke fra starten - kommet dåsemad frem. Det var ret store dåser ca dobbelt af whiskas dåser og på et tidspunkt var der 6 forskellige smagsvarianter, og der var både ærter og gulerødder i.
NB! Line - jeg troede avokado var giftigt for katte.
Nogen fødemidler, (f.eks. chokolade, løg, rosiner, vindruer, avocado, nogle nødder, lakrids, fødemidler og slik sødet med xylitol) kan være giftige for dyr. Liste over gifte, der kræver øjeblikkelig henvendelse til en dyrlæge, hvis et dyr har indtaget det:
Store mængder af chokolade, løg, vindruer, rosiner, avocado, macadamianødder