Hjemmerøverier/selvtægt

hejsa

i forbindelse med den 16 årig dreng der blev kørt ned/ihjel i sabro her ved århus i weekenden har jeg tænkt meget på om selvtægt ved tyveri/hjemmerøveri er iorden. og er det ok at forsvare sig med våben el våbenlignende genstande og har i noget i jeres hjem som kun er der for forsvarets skyld og vil i turde bruge det.

jeg er både for og imod selvtægt, for vores politi er der for at forsvare os borgere og tage sig af evt kriminelle, at vores politi så har så travlt at de kun ka tage sig af ca halvdelen af anmeldelser er så en anden snak

personligt vil jeg forsvare mit hjem og mine kære så godt jeg nu kan og ja jeg har “våben” i vores hjem som kun er købt som forsvarsvåben, der er så ikke tale om skydevåben el andet, men et slagvåben som ligger under min madras om natten.
samtiddig har jeg en pæn stor samling af japanske kampsværd(katanasværd) som jeg så har politi-tilladelse til, ved et evt hjemmerøveri her er det ikke utænkelig at et af dem bliver brugt som forsvarsmiddel.
jeg er så samtiddig så heldig stillet at jeg kender straffeloven og ved hvor langt jeg ka gå inden det bliver strafbart, grunden til mit kendskab til straffeloven er pga af min uddannelse som vagt.

hvor langt vil i gå

Jeg må indrømme, at det er ikke noget, jeg ligger vågen og spekulerer over. Selvfølgelig er det noget, der kan ske for alle, men det er ikke noget, jeg gider gå og frygte. Måske hvis der var en bølge af det i området men ellers ikke.

Skulle jeg mod al forventning blive udsat for den slags, jamen så lad dem da endelig løbe med de få ting, jeg har, bare der ikke er nogen, der kommer til skade, og det er der nok størst sandsynlighed for, at ingen gør, hvis jeg bare lader dem få ting.

Jeg vil forsvare mig selv, mine kære og mine kattes liv :slight_smile:

men jeg vil aldrig sætte mit eget liv, eller andres, på spil for egendele, at jeg så godt kunne ønske sådan nogen bøller de rendte med hovedet først ind i en pæl det er jo noget andet.

for mange år siden besluttede jeg mig for at jeg aldrig ville have nogen form for våben liggende i mit hjem, en ting er at blive truet med ens egen brød kniv, men at blive holdt op med et decideret våben (kølle, bat, kniv eller andet) som jeg selv havde bragt ind i huset det ville være endnu mere skrækkeligt, bare tanken om at have forsynet sådan en bandit med et våben :blegne:

[quote=Jane;175415]Jeg må indrømme, at det er ikke noget, jeg ligger vågen og spekulerer over. Selvfølgelig er det noget, der kan ske for alle, men det er ikke noget, jeg gider gå og frygte. Måske hvis der var en bølge af det i området men ellers ikke.

Skulle jeg mod al forventning blive udsat for den slags, jamen så lad dem da endelig løbe med de få ting, jeg har, bare der ikke er nogen, der kommer til skade, og det er der nok størst sandsynlighed for, at ingen gør, hvis jeg bare lader dem få ting.[/quote]

jeg ka sagtens følge dig i det du skriver, men desværre er det jo efterhånden sådan at ved disse hjemmerøverier bliver folk slået ned,svinebundet osv og det uanset om de forsvarer sig eller ej.
jeg bor så i et området hvor der nu og da er en bølge af indbrud og der har da osse været forsøgt indbrud både hos os og vores genbo, begge gange er gerningsmændene blevet opdaget i tidet og jaget på flugt af vores “naboværn”

[quote=Johnny;175410]

hvor langt vil i gå[/quote]

Jeg ville nok gå langt, hvis der var trusler på min familie og deres liv, men døde ting er jeg nu ret ligeglade med.
Synes det er en meget kedelig sag fra Sabro og den såkaldte familiefar er gået langt over stregen imo. Det er sgu tragisk, at den 16 årige måtte lade livet pga. sådan en klaphat. :frowning:

Nu bor vi i et meget fredeligt kvarter ( har også boet i Tilst :stuck_out_tongue: ) og vores hus er lukket inde i vores have- altså man skal igennem havelågen og haven for, at komme til vores hoveddør. Det + at vi har 4 hunde gør, at jeg føler mig meget sikker her, selvom folk også stjæler med arme og ben her i byen.
Vores hunde gør ikke en flue fortræd, men de kan godt have en illussion af, at være farlige.

Ville gerne have en peberspray i huset og ja, ved godt det er ulovligt, men samtidig et effektivt og uskadeligt forsvarsmiddel- tror jeg, ellers må det være op til politiet at klare sagen. Ville ikke ty til selvtægt, så længe det bare var døde ting.

[quote=Lunica;175418]Jeg vil forsvare mig selv, mine kære og mine kattes liv :slight_smile:

men jeg vil aldrig sætte mit eget liv, eller andres, på spil for egendele, at jeg så godt kunne ønske sådan nogen bøller de rendte med hovedet først ind i en pæl det er jo noget andet.

for mange år siden besluttede jeg mig for at jeg aldrig ville have nogen form for våben liggende i mit hjem, en ting er at blive truet med ens egen brød kniv, men at blive holdt op med et decideret våben (kølle, bat, kniv eller andet) som jeg selv havde bragt ind i huset det ville være endnu mere skrækkeligt, bare tanken om at have forsynet sådan en bandit med et våben :blegne:[/quote]

du har helt sikkert ret, osse derfor der ikke skal nogen form form for skydevåben i vores hjem, det våben jeg har er så osse velvalgt og det er et jeg ved hvordan jeg bruger.
samtiddig vil jeg påstå at min blotte tilstedværelse ka sætte i skræk i en evt tyv for jeg fylder noget i landskabet og de fleste vil nok lige tænke sig om en ekstra gang inden de går i lag med mig
jeg vil så gå så langt som til at sige at ved hjemmerøverier tror jeg godt man ka regne med at tyvene er godt bevæbnet, så et slagvåben vil ikke gøre nogen forskel

[quote=Buffy;175423]Jeg ville nok gå langt, hvis der var trusler på min familie og deres liv, men døde ting er jeg nu ret ligeglade med.
Synes det er en meget kedelig sag fra Sabro og den såkaldte familiefar er gået langt over stregen imo. Det er sgu tragisk, at den 16 årige måtte lade livet pga. sådan en klaphat. :frowning:

Nu bor vi i et meget fredeligt kvarter ( har også boet i Tilst :stuck_out_tongue: ) og vores hus er lukket inde i vores have- altså man skal igennem havelågen og haven for, at komme til vores hoveddør. Det + at vi har 4 hunde gør, at jeg føler mig meget sikker her, selvom folk også stjæler med arme og ben her i byen.
Vores hunde gør ikke en flue fortræd, men de kan godt have en illussion af, at være farlige.

Ville gerne have en peberspray i huset og ja, ved godt det er ulovligt, men samtidig et effektivt og uskadeligt forsvarsmiddel- tror jeg, ellers må det være op til politiet at klare sagen. Ville ikke ty til selvtægt, så længe det bare var døde ting.[/quote]

jeg er squ osse ligeglad med de døde ting, de ka mere el mindre erstattes, det er min kone og vores katte jeg vil forsvare og der vil jeg gå meget langt for at forsvare dem

vi har de våben liggende som vi har tilladelse til… og de befinder sig i soveværelset som er det sted der er størst sandsynlighed for at vi befinder os i tilfælde af indbrud…

indbrudstyve er notorisk en trussel mod mine katte - så jeg ville ikke tøve for at forsvare mine katte… der ville jeg hverken tøve eller stoppe

[quote=Buffy;175423]Jeg ville nok gå langt, hvis der var trusler på min familie og deres liv, men døde ting er jeg nu ret ligeglade med.
Synes det er en meget kedelig sag fra Sabro og den såkaldte familiefar er gået langt over stregen imo. Det er sgu tragisk, at den 16 årige måtte lade livet pga. sådan en klaphat. :frowning:

Nu bor vi i et meget fredeligt kvarter ( har også boet i Tilst :stuck_out_tongue: ) og vores hus er lukket inde i vores have- altså man skal igennem havelågen og haven for, at komme til vores hoveddør. Det + at vi har 4 hunde gør, at jeg føler mig meget sikker her, selvom folk også stjæler med arme og ben her i byen.
Vores hunde gør ikke en flue fortræd, men de kan godt have en illussion af, at være farlige.

Ville gerne have en peberspray i huset og ja, ved godt det er ulovligt, men samtidig et effektivt og uskadeligt forsvarsmiddel- tror jeg, ellers må det være op til politiet at klare sagen. Ville ikke ty til selvtægt, så længe det bare var døde ting.[/quote]

hvorfor bruge peberspray når en lille rejse-hårlak er ligeså effektiv:)
og helt lovlig at ha

Ja, enig, men i sagen fra Sabro er manden jo gået helt i selvsving over en crosser eller hvad det var de 16 årige havde været ude efter og han vidste så heller ikke om det var de rigtige børn han kørte efter og så desværre dræbte den ene.

[quote=Johnny;175422]
jeg bor så i et området hvor der nu og da er en bølge af indbrud og der har da osse været forsøgt indbrud både hos os og vores genbo, begge gange er gerningsmændene blevet opdaget i tidet og jaget på flugt af vores “naboværn”[/quote]

Hvis jeg boede i sådan et område, så investerede jeg hellere i et pålideligt alarmsystem fremfor at gå og være nervøs og gemme køller under sengen osv.

sådan noget findes ikke… ikke for alvor…

men vi er igang med et hjemmestrikket et som vi arbejder lidt med… det udsender en alarmtone på 160 Db - jo kattene dør af skræk hvis det nogensinde bliver aktiveret, men det gør tyvene forhåbentlig også… med det resultat at de forsvinder…

160 db er nok til at man bliver halvt døv men ikke nok til skader…

han er helt sikkert gået over stregen og gjort noget han ikke skulle.
nu kender jeg det område hvor det er sket ret godt og kommer forbi der flere gange om ugen og desværre er det et sted hvor unge drenge færdes meget og hærger og reagere som det passer dem og det er måske blevet for meget for den 35årige og han har så set rødt og gjort noget frygteligt dumt

[quote=Battlestar;175436]sådan noget findes ikke… ikke for alvor…
[/quote]

Det tror jeg nu nok, at det gør. Det er jo ikke CIA, jeg skal holde ude. Den gennemsnitlige indbrudstyv har nok en begrænset intelligens.

vi har alarm på samtlige døre og vinduer i stueetagen, men jeg tror desværre ikke det gør nogen forskel for dem der virkelig vil ind, for de er squ ligeglade og så kolde og kyniske at de ikke har respekt for andres liv og de skyr ingen midler for at de får hvad de vil ha

du har delvis ret, men alle de hjemmerøverier der sker efterhånden er squ nøje planlagte og som regel laves de af østeuropæriske bander som er ligeglade og kyniske og derfor er de ligeglade med om de skader andre.
den alm indbrudstyv er som regel en narkoman som bare lige ser sit snit til en billig vare han ka sælge, så han ka få sit fix

min svigermor har tidligere haft et billede af mig hængende udenpå hovedøren til skræk og advarsel for evt tyve

Jeg går ikke og tænker over det til dagligt, nu bor jeg også i et ret roligt område…

men når jeg høre om dt tænker jeg puha, mon jeg skulle finde et eller andet der kan beskytte mig og mine dyr…

Jeg ved ikke om min hund ville kunne holde dem for døren… smiler tjo hvis de vil tage hendes katte

nej - det har de bestemt ikke…

en pige jeg dyrker spinning med fortalte igår at hendes forældre var blevet røvet - hvis i tilfældigvis så station 2 forleden - det var det par med den underborede dør

de havde fundet alt af værdi + dankort og de HAVDE afluret pinkoden forinden for der blev hævet kæmpe summer på kortet MED pinkode…

så de er bestemt ikke dumme - tværtimod

Hvis nogle er så dumme at tro, at der findes noget af værdi hjemme hos mig … så kan de bare komme an :tihi:

Jeg har ikke nogen våben liggende og har ikke overvejet at skaffe mig nogen …