Hjemtur med (store) forhindringer

Jeg har jo været væk hjemmefra hele weekenden - udstilling i Grindsted og overnatning hos Brian, Lisser og hendes dejlige familie i Brande…
Jeg indrømmer blankt, at jeg er halvdoven - og at jeg derfor helst tiltusker mig at jeg kan overnatte søndag med, sådan at jeg først kører hjem mandag morgen.
Eller måske er jeg ikke halvdoven, men snarere bevidst om, at jeg faktisk er hundehamrende TRÆT og at det derfor nok ikke er verdens bedste ide, at begive mig afsted på en ca 3 timers køretur uden selskab til at holde mig vågen :wink:
Så derfor gik turen først hjem mandag… og det endda først sådan omkring kl 12, fordi vi jo lige skulle sludre (ikke færdigt, for dét bliver Lisser og jeg aldrig!) men i hvert fald noget noget mere -høhø
Jeg skulle desuden lige et smut omkring en grossist i Kolding… hvorfor betale for fragt, når nu jeg er lige i nærheden…

Nå, men Gamle Gule har opført sig eksemplarisk her på det sidste - dog syntes jeg at den var begyndt at “prutte” en del - og planen har da også været at bilen skulle have et eftersyn her efter Frederiksbergudstillingen, når der ville være en passende pause for mit behov for at have en stor bil at køre i…
Jeg skulle som sagt fra Brande til Kolding og turen forløb gnidningsløst… lige indtil kort før afkørsel 62.
Der sagde CRASHHHHH, KLONK og så begyndte motoren ellers at rumle som et bedre brændende bål, samtidig med at speedren ikke fungerede og strøm forsvandt!!! -what
På det tidspunkt kørte jeg vel ca 120 og var igang med at overhale seks lastbiler…
På en eller anden måde lykkedes det mig at undgå akut hjertestop og knalde hånden ned på katastrofeblinket, mens jeg desperat kiggede ind mod inderbanen… og nødsporet. Vejen derind var fuldstændigt blokeret af lastbiler og da vi var på vej op af bakke og gamle Gule var godt læsset mistede jeg hurtigt fart - i en overhalingsbane med biler susende både forbi i tredje spor og op bag mig :S Ikke godt…
Jeg er stadig imponeret (og dybt taknemmelig) over de fem lastbiler som jeg indtil da var kommet forbi… den bageste trak omgående ud bag mig, sådan at jeg var beskyttet mod påkørsel bagfra, de fire øvrige sagtnede alle farten og gjorde plads så jeg fik mulighed for at komme ind mellem dem og videre ind i nødsporet… jeg blev så at sige stille og roligt ført ind i nødsporet - helt uden nogen problemer eller sure miner (og voldsom dytten) fra mennesker, som jeg nok ellers generede voldsomt :ok: Først da jeg var helt derinde - og min hastighed vel var dalet til ca 60 km/t - satte lastbilerne igen farten op og kørte forbi.
I nødsporet opdagede jeg at mine bremser i det mindste stadig fungerede og rystende kunne jeg få stoppet bilen helt og slukket motoren, der nu rumlede som et vulkanudbrud…
Der var ingen røg eller damp - faktisk slet intet, der indikerede at noget var galt da jeg åbnede motorhjelmen… Ikke at jeg har den mindste forstand på biler, men hvis nu der var brand i motoren ville jeg altså helst finde ud af det mens jeg stod udenfor bilen!!!
Jeg satte mig derfor igen i ind i bilen (motorveje er ikke beregnet til at rende rundt på! heller ikke selv om det foregår i nødsporet!) og fik ringet til Dansk Autohjælp, min grossist og Jan.
Jeg imødeså ganske enkelt bugsering til min mekaniker her i Rødovre, og aflyste derfor aftalen hos grossisten og meddelte Jan, at jeg ville komme hjem, når han så mig…
Dansk Autohjælp kom efter ca ½ time… Gamle Gule blev hurtigt sat op ladet og vi kørte væk fra motorvejen hen til en lille rasteplads, hvor chaufføren kunne komme til at se lidt nærmere på min bil uden at være i konstant livsfare. Han var villig til meget, for at undgå en lang bugsering til Sjælland Umiddelbart mente han at forrøret til udstødningen var enten knækkket eller faldet af, hvorfor elektriciteten var forsvundet havde han dog intet bud på. Han tilbød at køre mig til DA’s central, hvor de havde en mekaniker, der måske kunne hjælpe… naturligvis sagde jeg tak!
Mekanikeren konstaterede at forrøret ganske rigtigt var “faldet af” (lang teknisk forklaring kortet ned så jeg kunne forstå den) og at han kunne svejse den fast, sådan at bilen i det mindste kunne køre til Sjælland ved egen hjælp - svejsningen kan dog sagtens holde til jeg kommer til min egen mekaniker i næste uge, hvor der så lige skal et spændbånd omkring…
Han lavede også en el-måling (igen “lægmandsforklaring”) og fandt ud af at de voldsomme vibrationer fra udstødningen havde været skyld i at en ledning var løsnet. Ledningen blev sat på plads og så fungerede alt igen som det skulle…
Imens mekanikeren rodede med min bil, fik jeg sørme tilbud om at blive kørt til min grossist, så jeg kunne få mine varer med hjem
Uheldet var sket kl ca 13.15… klokken ca 17.00 kunne jeg endelig sætte kursen mod Sjælland - i Gamle Gule :ok:

Jeg tillod mig et stop på en motorvejscafe for at få noget aftensmad…
Så alt i alt tog det mig ca 8½ time at køre fra Brande over Kolding og til Rødovre, hvor jeg endelig var kl ca 20.30 :besvimer: (der var sket et uheld lige efter Storebæltsbroens betalingsboder, som forsinkede mig yderligere)
Og hvor er jeg dog glad for at det her skete i fuldt dagslys - det var skræmmende nok og jeg tør slet ikke at tænke på, hvordan det ville have været, hvis jeg var kørt hjem søndag aften… i mørke!!! :uha:

Sikke en gyser-what Blev helt varm i hjertet, over hvilken hjælp folk ydede dig på motorvejen - altså både lastbiler og biler, som hjælper så godt de kan:wehuu:

Jeg tror nu ikke jeg havde overskud eller overhovedet tanken om at sætte nødblink på - men det er jo nok det der har fået folk til at reagere og hjulpet, så kanon reageret:thumbup:

Også glæder det mig du slap uden hjertestop:tihi:

Hold da op for en tur du har haft hjem.

Hvor var det pænt af lastbilerne sådan at gelejde dig ind i nødsporet, og rart at du ikke skulle vente på Dansk Autohjælp så længe.

Jeg kan godt forstå at du er glad for at det først var mandag du kørte hjem. Det er ligesom man bedre kan klare sådanne problemer når det er lyst og man kan se noget.

Håber det går bedre næste gang du forvilder dig så langt hjememfra i lille gule.
:kryds:
Hilsen Sanne

Dejligt når hjælpsomheden er stor :thumbup: