Høflighedsopfordring

Jeg så noget i godaften danmark forleden dag om vi danskere bliver mere og mere uhøflige. Det synes jeg bare er SÅ rigtigt. Da vi var i usa var alle bare så høflige og rejste sig konstant for hinanden i bussen og man blev kaldt m’am med et smil osv, er bare så trist over den måde vi er afvisende overfor folk vi ikke kender på. :frowning:

Jeg vil hermed lige være så fræk at lave en lille opfordring til mindst at sige godmorgen til 1 person du ikke kender om dagen. Det kan være din buschauffør, personen ved siden af dig i toget, kassedamen i brugsen, din nabo du aldrig har fået hilst på eller bare en tilfældig du går forbi på gaden :smiley:

Håber i vil tage imod opfordringen, jeg tror de fleste af os vil blive positive overraskede -thumbs

det er en god ide :slight_smile:

jeg har opdaget at hvis jeg siger godmorgen til nogle af vores indvandrer naboer om morgenen - så er jeg sikret godt humør… de bliver SÅ glade og smiler og nikker og siger godmorgen og god dag og alt muligt sødt…

de har altså fat i noget…

derimod skal jeg ikke forvente svar hvis det er vores danske naboer,… men det er super god ide Celina :slight_smile:

[quote=Miss T;55027]det er en god ide :slight_smile:

jeg har opdaget at hvis jeg siger godmorgen til nogle af vores indvandrer naboer om morgenen - så er jeg sikret godt humør… de bliver SÅ glade og smiler og nikker og siger godmorgen og god dag og alt muligt sødt…

de har altså fat i noget…

derimod skal jeg ikke forvente svar hvis det er vores danske naboer,… men det er super god ide Celina :)[/quote]

Ja man bliver bare i SÅ godt humør både at blive sagt godmorgen til af en fremmed, men også at se den respons man kan få fra nogle mennesker (og ja det er tit danskere som ikke svarer og udlændinge som giver respons) vi må knuse vores afholdenhed for hinanden! Lad os komme hinanden ved! -kaisålæredet -gruppekram

Da jeg flyttede til Aalborg oplevede jeg også en forskel, deroppe smiler man til hinanden hele tiden. Her på Amager er det rigtig slemt, men selvfølgelig hilser vi på naoerne, det gør vi i min opgang i hvert fald. I mine forældres kvarter er der også en anden munter stemning. Og jeg har også oplevet at der er lignende fænomener i USA, forskel imellem på landet og i byen.

Jeg gik rundt ogs var ganske ærgerlig hver gang jeg kom tilbage til København. Og dog, jeg har oplevet værre.

Her i Frankrig er det en selvfølge at man siger godmorgen, goddag og godaften til mennesker man ikke kender.

Er man i haven og ser nogle der vandre forbi er det naturlig at sige goddag, og er man selv ude og gå tur…ja så hilser man på alle andre man møder.

Det var da noget af en tilvændings sag, men nu syntes jeg at det er helt naturlig.

Det er det jeg synes der er så skønt ved Samsø, alle hilser og man smiler til alle - rigtig hyggeligt og man bliver jo selv påvirket af det.
Og nede i Frankring blev man kaldt madame - man kan virkelig føle en forskel fra disse to steder også til Århus hvor vi slet ikke hilser på vores egne naboer…

Men jeg vil da med glæde være med til at sprede lidt smil :smiley:

MissT - lol det har jeg faktisk også oplevet… Udlændinge hilser straks og ændrer personlighed og danskere kigger væk og mumler hej tilbage imens de løber ned af trapperne

jeg glæder mig nu til at flytte til Dronningmølle om nogen tid - der er stemningen en helt anden… der siger alle også godmorgen til alle…

det er trist som byerne ikke rigtig understøtter den adfærd…

Kommer du tit på Samsø ?
Jeg har en onkel og en kusine derovre :slight_smile: Men besøger dem stort set aldrig. Men kom en del der, da jeg var barn, da et par onkler havde sommerhus. :slight_smile:

Men det er rigtigt, folk i USA er meget venlige og interesserede, i hvert fald lidt udenfor storbyerne, men også tit i byerne. -thumbs
Men det har noget at gøre med vi lever i det kolde nord tror jeg, vi er ikke så meget ude og mænge os med andre. Vi sidder og hygger os indendørs det meste af året. Også derfor mange af os er noget reserverede.
Men derfor kan man jo godt være høflige, men det overdrevne ligger i hvert falde ikke til os. :smiley:

[quote=Denise;55132]Kommer du tit på Samsø ?
Jeg har en onkel og en kusine derovre :slight_smile: Men besøger dem stort set aldrig. Men kom en del der, da jeg var barn, da et par onkler havde sommerhus. :slight_smile:

Men det er rigtigt, folk i USA er meget venlige og interesserede, i hvert fald lidt udenfor storbyerne, men også tit i byerne. -thumbs
Men det har noget at gøre med vi lever i det kolde nord tror jeg, vi er ikke så meget ude og mænge os med andre. Vi sidder og hygger os indendørs det meste af året. Også derfor mange af os er noget reserverede.
Men derfor kan man jo godt være høflige, men det overdrevne ligger i hvert falde ikke til os. :D[/quote]

Jeg er født på Samsø og har boet der til jeg var 4 år og min farmor og farfar har flere gange ejet butik der over flere år så er da ret bekendt med den lille ø -tihi De har lige solgt deres sommer hus som de også har haft ved Stavns og resten af familien er flyttet derfra, så nu tror jeg desværre ikke vi kommer over mere :frowning:

2 af mine onkler, som nu er døde, havde sommerhus ved siden af hinanden i Sælvig, helt nede ved vandet. En tredie onkel flyttede derover og bor nu i Onsbjerg. Min kusine er gift med borgmesteren derovre, hun er ½ Grønlænder, måske du kender hende.

Det siger mig ikke noget, men mine forældre og min fars familie er jo derfra så mon ikke de kender dem? Min mor gik på kostskole der -tihi Min mor kender næsten alle grønlændere. dog er hun ikke så god til navne, men hvis hun ser en grønlænder så kender hun dem altid hehe.