Hold nu op med at være så frelst

Jeg har lige set i nyhederne på DR1 OG hørt det i radioen hele dagen, at de vil sænke anbefalingen af alkoholindtag.

Jeg kan sagtens forstå at man vil have folk der indtager meget store mængder alkohol, til at drosle lidt ned på forbruget, men jeg er altså snart ved at få nok at “forbuds” Danmark som det er ved at blive.

Tidligere sagde man, at kvinder højest bør indtage 14 genstande om ugen og mænd 21.
Fremover vil retningslinien være højest 7 genstande for kvinder og 14 for mænd om ugen.

Kan vi for HULAN da ikke snart få lov til selv at tage ansvar for vores liv, i stedet for at alle mulige skal til at pådutte os en eller anden hellig mening om en given ting.

Jeg er udemærket klar over, at nogle ting er/kan være sundhedsskadelige, men ligefrem at kæmme alle i Danmark over en kam er altså ved at blive LIIIIIIGE en tand for meget efterhånden.
Lad os da for pokker nu få lov til selv at tage bare en lille smule ansvar for os selv, i stedet for hele tiden at blive påduttet og/eller pålagt et eller andet nyt modeflip.

Nå jeg skulle bare lige ud med lidt galde. :doh:

Jeg forstår dig udmærket godt…
Sat meget på spidsen så ender vi, hvis vi fortsætter i den retning, som nazityskland eller med et slags demokratisk diktatur.
Jeg ved godt at det er lidt langt ude, men som man siger: Overdrivelse fremmer forståelsen.

Jamen det er da kun anbefalinger, det står jo frit for om man vil efterleve det.

Og det er jo ikke sikkert, at alle er klar over hvilke skadevirkninger der kan være af for stort alkoholforbrug…men hvis det kan bevirke at nogen enten skærer forbruget ned eller lader være med at oparbejde afhængighed er det da fint.

For selv om det er folks egen sag hvor meget alkohol de hælder indenbords, så er det pludselig vores allesammens sag at betale når skaderne efter det skal forsøges repareres

Danmark har et stort alkoholforbrug i forhold til andre lande.

Efter min mening er det helt fint med de nye henstillinger.
Jeg føler mig aldeles ikke frelst, fordi jeg har den mening.

De eneste der kan føle sig frelst - hvis ellers henstillingerne efterleves, er vel de trafikanter, der ikke skal dø i trafikken. :uha:

Enig med Felis.
Fordi vi bliver oplyst om at noget ikke er hensigtsmæssigt, er det jo ikke det samme som at nogen kommer efter dig fordi du ikke overholder det. Det er stadig helt din egen beslutning.
Og så længe det er sådan, kan jeg ikke få ondt af det. Oplysning kan aldrig være af det onde. Og i dette tilfælde, at man retter en tidligere oplysning, der viste sig at være forkert - det er vel i orden :slight_smile:

(I øvrigt er det da gamle nyheder? Det har da været fremme længe at det vi engang har fået at vide er for højt sat :øhmm:)

Jeg ved godt det er anbefalinger, som i langt de fleste tilfælde er til folks eget bedste, men efterhånden synes jeg der er kommet en tendens til at kaste sig over den nyeste modedille, blot for at nogle kan holde sig mere “frelst” (jeg er simpelthen blottet for andre ord der kan dække det jeg mener) og på et eller andet plan “pege fingre” ad dem der ikke passer ind i den lille firkantede kasse Danmark efterhånden er ved at udvikle sig til.

Selvfølgelig er det op til den enkelte, om man vil leve efter disse henstillinger, og selvfølgelig er oplysninger/viden kolosalt vigtigt, men jeg er bare ved at få fnidder af at der lige skal laves endnu en henstilling som i sidste ende meget muligt vil blive overset af dem det er tiltænkt (Og vi er enige om at det desværre kan have tragiske konsekvenser)

Nej jeg drikker skam ikke hver dag. Heller ikke hver anden dag, jeg mener bare, at det er ved at være lidt for meget efterhånden.
I aller værste tilfælde kan Danmark ende med at være et land, der enten i protest drikker det dobbelte end anbefalet eller ender i den anden grøft, hvor folk ikke lærer at tænke selvstændigt, men er nødt til at forholde sig til henstillinger og anbefalinger for at kunne fungere.
Det er stadigvæk tilladt at lære at tænke en smule selvstændigt :sorry:

Åååhh det er altså ikke helt så nemt at forklare hvad jeg mener, men jeg håber I kan få en fornemmelse af det.

Sjovt som ting ser forskellige ud.
Jeg synes det er nemmere at tænke selvstændigt, hvis jeg har de tilgængelige facts - herunder sundhedsmæssige anbefalinger. Så tager jeg selv stilling til om jeg tror på dem, om jeg kan bruge dem, om de overhovedet er relevante for mig. Og en masse andet.
Men først og fremmest vil jeg gerne ha’ oplysningerne. Så er det op til mig, hvad jeg gør med de oplysninger. Jeg føler mig ikke puttet i en kasse eller andet - bare bedre rustet til at bestemme selv :slight_smile:

Som datter af en alkoholiseret far, der døde af skidtet inden han fyldte 60, synes jeg det er fint nok med anbefalinger. Jeg er i princippet ligeglad med hvor meget og lidt andre mennesker drikker, bare jeg slipper, så kan jeg nemlig køre hjem, når jeg synes det bliver for meget :smiley:

Hov, glemte lige … retningslinierne har intet med alkoholisme at gøre - og en alkoholiker er også drønende ligeglad med om det er max 7,14 eller 21 genstande pr. uge, det er jeg udmærket klar over.
Der er desværre bare rigtig mange, der ikke helt er klar over, hvor grænsen går når der tales sundhed, og der kan vejledende anbefalinger være fine :slight_smile:

Jeg er skam stor fortaler for facts og saglighed, men der hvor filmen knækkede for mig var, at argumentet for at sætte tallet ned lød næsten sådan:

“Danskere kan ikke mødes mere, uden der kommer alkohol ind i billede, og det er en tendens vi skal væk fra”

Det er IMO ikke saglighed eller facts, men blot en holdning til en ting.
Hvis der kom nogle faktuelle tal på bordet, noget reelt omkring sundhed eller andet, så ville jeg slet ikke være sådan imod, men jeg har det bare MEGET svært med, at fordi nogle mener, at Danskere (sikken grov generallisering synes jeg) drikker hver gang de mødes, så skal vi alle påduttes hans mening. (noget i den stil)

Personligt kan jeg godt mødes med venner, familie, bekendte, naboer osv. uden der kommer alkohol ind over, så jeg føler mig altså en anelse stødt på manchetterne ved at blive kæmmet over en kam :ups:

[quote=Annette O;402710]Jeg er skam stor fortaler for facts og saglighed, men der hvor filmen knækkede for mig var, at argumentet for at sætte tallet ned lød næsten sådan:

“Danskere kan ikke mødes mere, uden der kommer alkohol ind i billede, og det er en tendens vi skal væk fra”
[/quote]
Ja okay. Jeg har ikke selv hørt det, men det har du da ret i.
Spørgsmålet er om det er noget sundhedsmyndighederne har sagt? Jeg synes mere det lyder som en journalist, der desperat prøver at peppe en tør nyhed op - at få det til at lyde som en historie :øhmm:
Jeg kan heller ikke li’ generaliseringer - men de er alle vegne, ikke kun her. Jeg føler mig ikke specielt stødt, jeg kan slet ikke se det berører mig, dansker eller ej :slight_smile: Jeg drikker max 7 genstande - om måneden… :wink: Uanset anbefalinger :wink:

[quote=Ann R;402716]Ja okay. Jeg har ikke selv hørt det, men det har du da ret i.
Spørgsmålet er om det er noget sundhedsmyndighederne har sagt? Jeg synes mere det lyder som en journalist, der desperat prøver at peppe en tør nyhed op - at få det til at lyde som en historie :øhmm:
Jeg kan heller ikke li’ generaliseringer - men de er alle vegne, ikke kun her. Jeg føler mig ikke specielt stødt, jeg kan slet ikke se det berører mig, dansker eller ej :slight_smile: Jeg drikker max 7 genstande - om måneden… :wink: Uanset anbefalinger ;)[/quote]

Det var ikke en journalist der kom med udtalelsen, men en fra et eller andet sundhedsudvalg (Jeg fik ikke helt fat i hvorfra han er)

Jeg ved godt at jeg kan være en hel del kontrær, men jeg må nok indrømme, at sådanne udtalelser irriterer mig. :tihi:

Jeg drikker skam heller ikke det anbefalede (som tallet er i dag - og heller ikke som det nye tal lyder) langt fra, men jeg mangler i den grad noget mere faktuelt fremfor “blot” en holdning til lige denne sag, og vupti så skal “alle” mene det samme.

Ja jeg skulle bare lige lufte min “indre svinehund” (irritation) :sshh:

[quote=Annette O;402723]Det var ikke en journalist der kom med udtalelsen, men en fra et eller andet sundhedsudvalg (Jeg fik ikke helt fat i hvorfra han er)

Jeg ved godt at jeg kan være en hel del kontrær, men jeg må nok indrømme, at sådanne udtalelser irriterer mig. :tihi:
[/quote]
Okay. Jaeh, de kan jo ikke være lige kvikke allesammen :rulleøjne:
Men jeg tager de oplysninger, jeg kan bruge - og ser stort på sådan en udtalelse. Livet er for kort og det er for varmt til andet :slight_smile:
Men jeg kender godt det med, at et eller andet lige kan få en til at blive vildt irriteret. Hos mig er det så bare noget andet, der udløser galden :slight_smile:

Enig med Annette:
Forleden havde jeg en god snak med en god gammel veninde om “pegefinger-samfundet”, der rask væk gardinprædiker og moraliserer a la “det er din egen skyld, hvis du bliver syg, du skal bare lade være med at drikke alkohol, spise fedt og sukker, ryge (OK fair nok), og du skal motionere mindst ½ time daglig (sic!)”.
Hvad i alverden er det for en formynderisme!!

Samtidig hører jeg om venner, der bliver skudt alkoholisme i skoene, fordi nogen har set dem have mange tomme vinflasker stående efter en fest!
En anden en har selv i årevis pakket alt glas i indkøbene, så tasken ikke klirrer - for hvad må folk ikke tænke!

I dag har jeg et pænt, men nydelsesfuldt alkoholforbrug. Til gengæld ryger jeg ikke, jeg køber ikke kager eller chips, og sjældent slik (fedtfattigt vingummi). Jeg spiser generelt ret sundt, måske for mange kulhydrater.
Men:
Hele min ungdom fra 14 - 28 (hvor jeg fik egen lejlighed) blev jeg dømt ude som frelst og underlig, fordi jeg ikke kunne lide alkohol. Både på kostskoler, i gymnasiet og på kollegiet var det afgørende for ens rygte og popularitet, at man drak, og drak igennem. Jeg syntes bare ikke, at det smagte godt, og ingen skulle diktere mig noget.

Så ærlig talt: Præk for dem, der har det nødigt. Ungdommen, storforbrugerne, og informer om skader ifht mængde.
Og lad mig så ellers have min whisky, min bubbly i fred sammen med mine venner.
:tak:

Jeg kan sagtens se, hvad Annette mener.

Kampagner og reklamer fylder os snart helt op.
Jeg kan også få det sådan … come on - det kan jeg selv styre.
Jeg bryder mig ikke om at blive beruset, så for mig er det ikke noget “problem” at holde mig på max. 14 genstande -engel

Virker de kampagner - og på hvem?
Ungdommen? Nej det tror jeg ikke.
Kampagne el. ej, så vil de drikke det de har lyst til. Mine drenge på hhv. 15 og 18 år drikker når de er i byen, men helt pr. automatik, holder de det på et “normalt” niveau.

Alkoholikere? Nej dem tror jeg altså heller ikke en kampagne virker på.

Alle andre, tjaaaa, neeeeej, måske?

Jeg savner nærmere lidt facts på, om tidligere kampagner har virket samt på hvem / hvilke befolkningsgrupper.

Så når de igen, igen taler om danskernes alkoholforbrug, så får jeg det lidt sådan … “aaaarrrghh skal vi nu høre om det igen” - og så lukker jeg af.
Det er da den stik modsatte virkning - måske sundhedsmyndighederne burde have dén oplysning :tihi:

Jeg synes det samme som ham der eksperten med det søde ansigt, som kaldes et eller andet med misbrugskonsulent, ham som altid er i tv ved den slags emner. Prsen på alkohol skulle tredobles, før det har nogen effekt.

Ungdommen og min generation inkl. drikker alt alt alt for meget, og det skal vi danskere væk fra. Det er dødpinligt. Og ja, enig med Annette, det er sgi da lisså pinligt at vi skal have staten til at fortælle os det. Men vi kunne jo ikke selv finde ud af at administrere det. Face it!

jeg tror det ville være bedre med fokus på den del afkampagnerne der handler om mængden pr. gang ! for ja jeg kan da snildt holde mig under 14 genstande - men hvis jeg drikker dem allesammen fredag nat er det sgu hårdt for både lever, hjerne og min krop der skal stå model til usikker sex, flad fra høje hæle og junkfood dagen efter.
så om folk drikker et glas vin - fred med det. nej lad os hellere få sat fokus på hvor usundt og usmart det er at være stang bacardi

  • sagt af en der selv har en karriere ud i stang b. og sikkert gør det igen- men ikke så ofte som for 5 år siden

Jeg tvivler endda stærkt på at det ville hjælpe med prisstigning… Der er ingen der er i tvivl om at for meget alkohol er skadeligt. Jeg fester i perioder en del - nogle gange med den del alkohol involveret - og også for hvad der overstiger grænsen (Det er jo ikke det samlede antal genstande på en gang der er gældende, men gennemsnitligt fordelt over en uge, altså 2-3 ganstande dagligt)

Oh well… Jeg er ikke frelst, vil jeg havde en sjov aften byen eller hjemme med nogle venner, ja, så gør jeg det - uden dårlig samvittighed.
Den eneste der står til ansvar i sidste ende er jo mig selv - det tager vi til den tid…

(Super elendig holdning for en der i fremtiden er en del af vores sundhedspersonale - I know)

Det er også skadeligt at spise for mange gulerødder :wink:

Generelt… der ikke noget der er godt i for store mængder…

Det er fint at de informere om det - den information kan man så bruge som man vil… Jeg har ikke tænkt mig at ændre noget :wink:

Seriøst… Hvem sætter lige sit forbrug efter det?
Jeg drikker sjældent alkohol. Men kender en del som deler ½-1 flaske vin til aftensmaden. Jeg tvivler altså stærkt på der seriøst er nogen (okay måske findes der nogle stykker) som sidder lørdag og siger “Ej hvor ærgerligt - jeg må ikke drikke mere denne uge”.
Der er jo ikke nogen der er i tvivl om det er “usundt” at drikke alkohol… Ligesom rygning…
Ligesom at køre for stærkt…
Ligesom for lidt motion…

Jeg synes skam det er fint nok med nogle kampagner - men må indrømme jeg ikke kan se hvad det nytter… De fleste mennesker i dag er jo netop opdraget til at være selvstændige samfundsborgere - og så kan man sagtens selv vurdere, analysere og finde ud af hvad man gør.

Snakkede med min chef engang, om de reklamer der var for rygning(Antireklamer?) - dem som var lidt “klamme”… Hans svar til dem: De er så klamme… Så jeg bliver nødt til at rejse mig og gå ud og ryge en smøg når de kommer.
Og jeg tror egentlig ja… Der er ikke EN ryger id ag der vil påstå det er sundt at ryge. ALLE ved det er usundt.
Og sådan er det med alle de kampagner… Vi ved det jo allesammen - hold liiiige en pause…

Lige nu synes jeg der er de der “Her er det for sent”-røde reklamer OVERALT… :S

Så længe jeg er fri for at drikke sprit, så er jeg helt ligeglad med, hvad andre gør

jeg kan fint forstå at fru olsen syntes at det er for meget med alle disse påbud osv, lad os da for dytten selv tage ansvar for vores liv og vores gerninger.
jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg mener nu jeg er ansavrsfuld nok til selv at kunne tage ansvar for de ting jeg gør og måden jeg gør dem på, det behøver jeg ikke en eller anden skrankepave til at fortælle mig.

vi havde for nogle år siden så travlt med at kalde sverige for forbudslandet over dem alle, jeg er efterhånden meget overbevist om at lille dk har overhalet sverige med flere længde hvad angår påbud og forbud