Hold nu op med at være så frelst

Altså, jeg kan virkelig også blive rigtig godt irriteret over den evigt løftede pegefinger, men hvis vi skrev alle de mange ‘anbefalinger’ ned, der skulle gøre livet sundt, ville det højest sandsynligt ikke kunne lade sig gøre at leve efter dem, for den ene bider den næste i halen…
Ergo, er der ingen af dem, der i realiteten er noget værd.
Hvor mange kan iøvrigt huske alle de såkaldt sunde leveregler i længden.? Nej vel…
Det vil sige, det er skønne, spildte kræfter fra de personer, der sidder og kommer op med forslag til anbefalinger, og den eneste gavn de gør, er at folk bliver sure.

Man må for eksempel efterhånden ikke ryge nogen steder, og alligevel ryger folk, - de gør det bare andre steder.
Og de personer, der vil drikke alkohol, drikker uanset ‘anbefalinger’ eller ikke. Så igen - spild af tid og kræfter.

Jeg har oplevet lidt af hvert med hensyn til forskelligt misbrug, så jeg hverken ryger eller drikker.
Alligevel mener jeg, at hver enkelt person selv bestemmer, hvordan han/hun vil leve sit liv - sundt eller usundt.
Min egen far holdt sig ikke tilbage med hverken tobak eller spiritus, alligevel blev han 90 år uden nævneværdige gener.

Jeg er ikke politiker, jeg ved ikke, om det hjælper med prisstigning, men de såkaldte anbefalinger er ikke det papir værd, de er skrevet på.

Sikke en lang historie… Det skulle jo bare være en ‘kommentar’…
Men så fik jeg også noget ud.
.

Jeg synes faktisk, at man har krav på at få formidlet sådan nogle
anbefalinger.

Tænk om myndighederne i årevis havde gået med en særlig viden om
noget, der på sigt var helbredsskadeligt, og de blot aldrig meldte det ud,
fordi danskerne måtte finde det indblandende, hvis anbefalingerne gik imod
deres vaner og adfærd. Når x-antal danskere så var blevet syge, lækkede
en eller anden notatet - så skal I bare se et ramaskrig, der ville blive, for
så havde myndighederne forholdt os vigtige oplysninger :slight_smile:

Og så skal vi da også lige huske, at der er en verden omkring os, så selv
om danske myndigheder ikke melder forskellige anbefalinger ud, så vil vi
jo alligevel høre om dem andre steder fra. Men okay - hvad tyske og
svenske myndigheder måtte mene, er jo en helt anden sag, hvis man har
fusserne i den danske muld :cool:

At arbejde med kampagner er nærmest en videnskab for sig - der ligger
mange analyser bag omkring målgrupper og formidling - og jeg mener
bestemt, at det er forkert at sige, at kampagner ikke virker. Men det
kommer jo i høj grad an på, hvad man mener med “virker”, for jeg er sikker
på, at kampagnernes succeskriterier langt fra er, at alle danskerne skal
ændre en given adfærd, men derimod ofte at bringe et givent emne til
debat, således at den enkelte får taget stilling. Og præcis der virker
kampagnerne jo - det ses også af denne tråd, hvor flere refererer til
kampagner, der ikke virker, men folk husker dem, diskuterer dem og tager
stilling.

Jeg er helt enig med Johnny - Danmark har i den grad udviklet sig til et forbudsland og jeg er så helt utroligt træt af, at alting skal være forbudt, der skal nedskrives love omkring alt og vi har ikke lov til selv at bestemme. Lad dog for pokker folk selv afgøre hvordan de lever deres liv bedst.

Jeg er så en af de “slemme” sundhedspersoner, som selv kan finde på at drikke rødvin og ryge en smøg til en fest, men jeg arbejder ud fra den teori at mennesker er ekspert på deres eget liv. Vores opgave (som sundhedspersoner) er at vejlede folk, til at finde den bedste løsning for dem, ikke at diktere diverse sundhedsparagraffer og donke dem i hovedet med…

[quote=Camilla;403972]Jeg er helt enig med Johnny - Danmark har i den grad udviklet sig til et forbudsland og jeg er så helt utroligt træt af, at alting skal være forbudt, der skal nedskrives love omkring alt og vi har ikke lov til selv at bestemme. Lad dog for pokker folk selv afgøre hvordan de lever deres liv bedst.

Jeg er så en af de “slemme” sundhedspersoner, som selv kan finde på at drikke rødvin og ryge en smøg til en fest, men jeg arbejder ud fra den teori at mennesker er ekspert på deres eget liv. Vores opgave (som sundhedspersoner) er at vejlede folk, til at finde den bedste løsning for dem, ikke at diktere diverse sundhedsparagraffer og donke dem i hovedet med…[/quote]

Jeg forstår så slet ikke, hvorfor man ikke kan skelne mellem anbefalinger
og forbud. Der er overhovedet ikke lovgivet på området - folk er i deres
fulde (:ups:) ret til at drikke sig ihjel, hvis det er det, de vil. Så hvorfor får I
behov for at kalde Danmark for et forbudsland på baggrund af noget, der
ikke er forbud??

Måske det skyldes, at ordet anbefaling for mig er positivt ladet - man får
en anbefaling med fra sin arbejdsgiver, jeg vil gerne anbefale en god bog
osv. - mens andre opfatter det som restriktioner. Det giver selvfølgelig et
lidt mudret billede, og jeg mener ikke, at det er den rigtige betydning af
ordet at give det en negativ ladning.

Og jeg forstår heller ikke, hvorfor du omtaler dig selv som en af de “slemme
sundhedspersoner” - der er ikke givet nogen forbud, der er anbefalinger -
og anbefalinger er vejledning, og det er jo præcis det, du kan bruge som
sundhedspersonale i respekt for den enkeltes valg.

Jeg er helt enig med Charlotte. Vi har vores frie vilje til at leve vores liv som vi lyster. Vi er et oplyst folkefærd, og de statestikker vi får fra videnskaben, kan vi vælge at rette ind efter eller trække på skulderen af, valget er dit.

Jeg læste i går i BT at gennemsnits-levealderen i Danmark i øjeblikket er på 78,4 år hvilket er rekordlavt for Europa. Danskernes høje alkoholforbrug og hang til at ryge er blandt de væsentligste årsager. Det er da en kedelig plads for Danmark.

Når vi får oplyst anbefalinger fra myndighederne omkring rygning og alkohol er det op til os selv om vi føler vi bør ændre noget i vores liv i den retning eller ej. Hvad vil vi med vores liv, det er jo vores frie vilje.

Jeg mener at den slags anbefalinger giver os en mulighed for at justere vores forbrug, ikke noget direktiv :slight_smile:

jeg tror det er fordi der er sket en generel sprogændring der gør at retorikken i diverse kampagner falder folk for brystet…

en anbefaling - i en sammenhæng med noget der er negativt FORDI det er en forandring og mennesker pr default tager afstand fra forandringer - bliver hurtigt til en BEfaling og ikke en ANbefaling…

hvis disse kampagnefolk brugte liiiiiiiiidt mindre tid på flashy grafik og indpakning og brugte lidt mere tid på at finde ud af hvordan budskabet skulle formidles, så folk kunne skelne mellem et godt råd og et påbud - så tror jeg de ville nå meget længere…

for kampagnerne er jo fine nok - det er folks tolkning af buskabet (og dermed budksbets udforming) der er noget hø

[quote=kira v;402830]jeg tror det ville være bedre med fokus på den del afkampagnerne der handler om mængden pr. gang ! for ja jeg kan da snildt holde mig under 14 genstande - men hvis jeg drikker dem allesammen fredag nat er det sgu hårdt for både lever, hjerne og min krop der skal stå model til usikker sex, flad fra høje hæle og junkfood dagen efter.
så om folk drikker et glas vin - fred med det. nej lad os hellere få sat fokus på hvor usundt og usmart det er at være stang bacardi

  • sagt af en der selv har en karriere ud i stang b. og sikkert gør det igen- men ikke så ofte som for 5 år siden[/quote]

Ja, det er sjovt hvad der slår igennem, for kampagnerne findes.: http://www.altomalkohol.dk/ Googlede lige lidt rundt. :fin:

Jeg er ikke enig med alle herinde.

Netop m.h.t. alkohol er det meget meget trist, at vores unge (jeg må hellere pensle det lidt ud - jeg mener ikke alle) ellers bliver jeg bare misforstået, :S
drikker alt alt for meget - og de voksne med.

Jeg har set via mit arbejde, hvilke skader alkohol gør på fysikken; men mange er fuldstændig ligeglade…

For ikke at tale om kørsel i spirituspåvirket tilstand.
Hvor helt uskyldige mennesker bliver ofre - fordi andre ikke kan “styre sig”.
:frowning:

[quote=Mona Jensen;404014]Jeg er ikke enig med alle herinde.

Netop m.h.t. alkohol er det meget meget trist, at vores unge (jeg må hellere pensle det lidt ud - jeg mener ikke alle) ellers bliver jeg bare misforstået, :S
drikker alt alt for meget - og de voksne med.

Jeg har set via mit arbejde, hvilke skader alkohol gør på fysikken; men mange er fuldstændig ligeglade…

For ikke at tale om kørsel i spirituspåvirket tilstand.
Hvor helt uskyldige mennesker bliver ofre - fordi andre ikke kan “styre sig”.
:([/quote]

Jeg er helt enig Mona, har selv mistet en søster pga Alkohol :frowning:
Mine forældre blev påkørt af en med en promille på 2,78 og blev slemt traumatiseret i 1994 forfærdeligt, det glemmer jeg aldrig.

Og jeg arbejder også med følger efter trafikofre dagligt, og ser hvilke katastrofale følger det har for folk.:frowning: