Hej
Vi har lige fået en lille ny legekammerat til vores 11 måneder gamle hankat
Max.
Den lille ny skulle efter ejeres udsagn være en hankat… men Max er lidt for glad for ham… Han hopper op på ryggen af den lille nye og bider ham i nakken.
Kan katte godt tage fejl af kønnet, eller er det ejeren der er gal på den?
Vi kan ikke se om det skulle være det ene eller andet…
Jeg er sikker på at hvis du sætter et billede ind af bagenden, får du svar herinde
Det er nok nærmere dig der ikke helt forstår Max’s adfærd, som er et udtryk for dominans…altså han sætter killingen på plads og viser, at det er ham der bestemmer.
Det bruger dyr også “parringsadfærd” til, det er helt normalt
Super, så er jeg mere rolig Tak
[QUOTE=Felis;558637]Det er nok nærmere dig der ikke helt forstår Max’s adfærd, som er et udtryk for dominans…altså han sætter killingen på plads og viser, at det er ham der bestemmer.
Det bruger dyr også “parringsadfærd” til, det er helt normalt[/QUOTE]
Min ene hankastrat “parrer” også min anden hankastat - men aldrig min hunkastrat, hvilket har undret mig… Altså ikke så meget med kønnet, men at han kun gør det på den ene… Jeg har også hørt, at det skulle være dominans, men det stiller jeg mig alligevel spørgende overfor - for hvorfor skulle han så ikke “parre” dem begge? Desuden er det tydeligt, at han faktisk er den der er nederst i hiearkiet herhjemme. Derudover ser man ofte samme adfærd hunde imellem, men her det ikke et tegn på dominans, som mange ellers fejlagtigt tror, men derimod stress.
Jeg har også en kastrat som hopper på min sterile hunkat og det er helt klart dominans…
Hunner og hanner leger gerne forskelligt. Kastrater eller ikke.
Hannerne vil gerne lege brydelege mens hunner heller vil jagte, løbe efter hinanden og springe rundt. Din han lærer sikkert den nye han hvordan man er en rigtig hankat/-kastrat.
De som her i tråden har ytret at hunner og hanners forskelige måder at lege på skaber problemer hos jeres katte (går ud fra det er det, I mener med ‘dominans’) ville nok ikke have problemerne hvis jeres katte havde en ven af samme køn og lignende temperament at lege med.
Næ, ikke for mit vedkommende…hvis/når jeg bruger ordet dominans er formålet at udtrykke det som ordet betyder, nemlig at den ene kat viser den anden sin styrke og overlegenhed…uanset om det er mellem hankatte eller hunkatte, fertile eller kastrater
Jeg har aldrig hørt om dyr bortset fra mennesket, der dyrkede SM sex…
Mine katte gør det i hvert tilfælde ikke. Så dybe tanker har de ikke. For mine dyr gælder det, at de er katte. Ikke flokdyr, men domesticerede tamdyr, der via selektion er egnede til at leve sammen, da domesticeringen har øget deres tolerancetærskel. De nedstammer dog stadig fra et solitært dyr naturligvis.
Når mine hanner parrer ændrer det intet i deres interne roller eller i gruppen overhovedet. Det ser tvært imod ud til at være en art automatpilot, der slår til og kommer til at kickstarte adfærden, da der er noget i omgivelserne, der stimulerer til adfærden. Det kan være lugte eller en fertil hunkat eller noget helt andet. Endda en berøring kan kickstarte adfærden.
Mine katte lever i en gruppe - ikke en flok - og den gruppe er en flerartgruppe for jeg er også en del af den. Der findes ingen dominante katte hos mig og heller ingen liniær fast struktur. Dog er de enkelte kattes roller temmelig faste, men ikke mere faste end at de kan ændre sig. Det er dog aldrig sket efter en parring, og generelt lader de til at trives ganske godt med deres roller, som de er nu.
Jeg ved dog, at høns hakker ned af i en fast hakkeorden. Men mine fine fascinerende solitære domesticerede rovdyr er bestemt ikke høns.
Jeg ved også, at man i mange år troede, at hunde udviste dominans på denne måde, men den tanke er man heldigvis gået væk fra i dag, og mine katte er jo heller ikke hunde, så hvorfor bruge ord fra hundeverdenen til at beskrive mine katte, der er helt unikke fordi de er katte?
Det er naturligvis muligt, at andres katte dyrker den form for sex, men mine gør ikke.
De er - trods alt - bare katte.
Heldigvis!
Og nå ja - når Fie parrer med Viggo, så sker det kun for at reproducere. Det er ikke fordi de elsker hinanden… faktisk tror jeg ikke de tænker ret meget over, hvad de gør. Der ser ikke ud til at være tid til de store tanker og filosofier, og det gør der heller ikke når to hanner parrer hos mig i mit hjem.
Jeg læser derfor med undren al denne snak om dominans i en tråd om katte, for jeg har aldrig set adfærden hos mine eller andres katte. Aldrig. Og ih jeg har set mange katte…
MVH
PS dyr kan sagtens være homoseksuelle. Hver femte måge er fx bøsse…
Også måger af hunkøn?
Nej kun hannerne:-) Er det ikke sjovt? Jeg synes det er en af de sjoveste "Hvad-skal-jeg-dog-bruge-den-til oplysninger som jeg har:-)
Lenschow - jeg er HELT enig med dig.
Dit indlæg (nr. 10) forklarer lige præcis, hvordan tingene er.
Jeg har hørt flere katte-adfærds-kyndige personer, sige nøjagtig det samme.
Der findes ikke dominans indenfor katte - det er blot sådan vi mennesker ser/tolker deres adfærd.
Typisk her i det tidlige forår oplever jeg det samme med Whiskey. Han leger med Ziggy, og pludselig vil han parre. Men lige så hurtigt igen stopper det, og han ser lidt forvirret ud.
Det er typisk Ziggy det går ud over, men det er også de to der tumler/leger/slås mest sammen…
[QUOTE=lenschow;560083]Jeg har aldrig hørt om dyr bortset fra mennesket, der dyrkede SM sex…
Nu er der jo nok ligesom forskel på afvigende seksuelle udfoldelser og fysisk dominans…jeg mener ikke, at kattene er seksuelt perverse fordi de dominerer hinanden, men dominerer som i vise sin fysiske overlegenhed/styrke.
Jeg læser derfor med undren al denne snak om dominans i en tråd om katte, for jeg har aldrig set adfærden hos mine eller andres katte. Aldrig. Og ih jeg har set mange katte…
MVH[/QUOTE]
Jamen det er da også i orden at undre sig, for ellers får man jo ikke lyst til at udvide sin horisont og finde ud af ting man ikke vidste.
Og uanset hvad du har set eller ikke set hos dine katte,. så er der altså ikke nogen tvivl om, at den samme ageren som når dyr parrer sig, den bruges af både han- og hundyr når de vil udvise dominans over for artsfæller eller andre dyr.
Man ser for øvrigt også to kæmpende hankatte, hvor den stærkeste pisser på den anden som et udtryk for dominans…det er heller ikke som følge af en seksuelt afvigende adfærd
[QUOTE=Lindvig;560125]Lenschow - jeg er HELT enig med dig.
Dit indlæg (nr. 10) forklarer lige præcis, hvordan tingene er.
Jeg har hørt flere katte-adfærds-kyndige personer, sige nøjagtig det samme.
Der findes ikke dominans indenfor katte - det er blot sådan vi mennesker ser/tolker deres adfærd.[/QUOTE]
Selvfølgelig er der dominans indenfor katte, hvorfor skulle de adskille sig fra resten af dyreverdenen på det område? Selv hos os mennesker som måske burde være klogere end som så, så trives og bruges dominans fint.
En arts overlevelse handler om forplantning af de stærkeste individer, både genetisk og bestemt også fysisk. Enhver han vil forsøge at holde andre “fra fadet” og signalere styrke, blandt andet ved at parre andre foran rivalen. Om det så er en hun eller en anden han er i den sammenhæng ligegyldigt, det er signalværdien der tæller, det er ikke forlystelsesværdien der spiller ind der på nogen måde. Så civiliserede er vores katte altså heller ikke
Vores første og til dato mest fertile han, vovede ikke at parre så længe jeg var i rummet eller synlig for ham. Han var helt klart “under dog” i fht mig, der af både flokken og ham betragtedes som lederen, men det afholdt ham bestemt ikke fra at forsøge sig med at dominere mig. Han fandt et tidspunkt hvor jeg - i hans øjne - var sårbar (jeg snorksov) og så pissede han mig ganske enkelt i øret!
Selv vores kastrater gør brug af de samme metoder, altså at parre sig, for at markere og fastholde deres pladser i hierakiet. Om man så vil kalde det for dominant adfærd eller hieraki kampe, det er i mine øjne helt det samme. Og det gælder både for hanner og hunner, i højere grad hanner, men hunnerne kan nu også være med. De har bare forfinet det, og benytter sig sjældent af decideret parringer for at vise dominans, men i langt højere grad af “stirren” og stive ben.
Uagtet om vi så lægger meget mere i vores parringsakt, så er det i bund og grund et spørgsmål om underkastelse og artens overlevelse. Der hvor vi - forhåbentligt da - adskiller os, er at vi også har følelser med. Men selvom vi kalder det for sex og ikke forplantning, så er det altså stadig et spørgsmål om dominans og artens overlevelse. Vi er sgu bare så snedige at vi har fundet ud af at nyde det også
Jeg erklærer mig stadig uenig:-)
Og jeg mener heller ikke at denne type for motiver kan findes ved andre dyrearter. Kan I nævne nogle?
jeg har set denne adfærd hos:
- far til killinger da killinger var hrm…omkring en 10 uger (far tog forsigtigt fat i nakken på killinger)
- ældre kastrat og ung fertil hankat (kastrat har fat i den unge fertile hankat)
jeg har tænkt over adfærd og hælder nok mere til at det er sådan lidt en adfærd når katten er i tvivl om hvordan den skal håndtere en situation
far kat med 6 frække og meget aktive killinger der drønede rundt i haven…han syntes måske at de var lidt for fremme i skoene
kastrat med den unge fertile hankat fordi den unge også var meget kæk og frisk, ‘her kommer jeg’
altså ikke så meget dominans, men mere et udtryk for at der er adfærd man ikke helt er tilfreds med - og som kat der ‘bider nakke’ syntes ikke er helt ok - men ellers ikke helt ved hvordan man skal gøre det klart (uden brug af aggression) over for den anden kat…mor killinger kan jo også tage fat i killingers nakke og så bliver de jo helt rolige i forbindelse med flytning
jeg ser det mere som en art håndfast og venlig hint om at der er adfærd som er på kanten til hvad man syntes er ok
i øvrigt også kun noget jeg har set mellem katte som er glade for hinanden…og hvis der var dominans involveret ville der også være aggression tror jeg - og det har jeg ikke set overhovedet
[QUOTE=lenschow;560349]Jeg erklærer mig stadig uenig:-)
Og jeg mener heller ikke at denne type for motiver kan findes ved andre dyrearter. Kan I nævne nogle?[/QUOTE]
Marsvin
Hamster
Kaniner
Grise
Hunde
Kvæg
fortsæt selv listen af pattedyr