Hoste hos kat?

En veninde af mig har en MCO-pige, som er begyndt at hoste. Hun har tid hos dr dyr en af dagene, men er der ikke noget med, at hoste tit skyldes orm?
Som sagt er der bestilt tid hos dyrlægen, men måske har nogen et bud på almindelige årsager til hoste :slight_smile:

Det kan sagtens være orm, har oplevet det nogen gange.
Knus Elin

Det kan sagtens være orm.

Jeg vil så lige nævne, at det også sagtens kan have andre årsager :wink:

Er det en inde- eller udekat?

Jeg troede sådan set os det var derfor at mine hostede. Så de fik alle en ormekur. Så begyndte de at nyse, og så fik de øjenbetændelse… Calici…

Og dyrlægen sagde “Jamen det går over efter en 14 dages tid”… Møg dyrlæge…

Hoste kan desværre også være herpes

/Birgitte

Hoste kan også være astma. Det skal undersøges.
Camilla

Hoste kan være mange ting
Jeg vil bestemt råde dig til at få det undersøgt.
Jeg har selv en hoste kat hvor de ikke kan klarlægge hvad den fejler.

Blonde hoster også af og til, og det har han stort set gjort hele sit liv (13år). Han blev i sin tid undersøgt for ting som har med hoste at gøre, altså orm, hjerte mm. Vi mener det er noget med hans allergi at gøre, han har/havde allergi overfor eet eller andet.
Han kan pludselig sidde og hoste og så kommer der ligesom noget slim op som han synker, og så går den vilde jagt bagefter. Underligt noget, men vi har lært at leve med det, og det påvirker ham åbenbart ikke.

En kat jeg har solgt hoster også en del og har fået konstateret astmatisk bronkitis. Det kan ikke høres på hende, så det er påvist ved røntgen.

Min datters kat Milton, hostede også og det viste sig at være foderallergi. Han får special kost og er lige blevet 8 år.
Knus Elin

Det var også det, der gjorde at Bailey hostede :frowning:

[quote=Vivi_Fletcher;127795]Jeg vil så lige nævne, at det også sagtens kan have andre årsager :wink:

Er det en inde- eller udekat?[/quote]

Det er en indekat, men den bor sammen med en hund, der jo luftes 3 x dgl - og de to er meget kærlige overfor hinanden.
Uden at ane meget om det, tænker jeg, at der godt kan overføres smitte? F eks hvis hunden har haft snuden nede i noget inficeret materiale, og kommer hjem og ‘vasker’ katten kærligt (det sker tit)?

Katten har nu været hos dr. dyr, og jeg tilstår, at jeg ikke husker den præcise diagnose (men det var en infektion - ikke orm eller virus), den fik et skud antibiotika og en pillekur på ca 6 dage.

Mange tak for alle forslag og tanker. Det er rart at få de erfarnes svar udfra en konkret situation.

måske Bordetella?

Pigen har blot fået at vide, at katten har ‘en halsinfektion’, og katten for nu Noroclav vet. 40 mg 2 x dgl i 8 dage, udover en antibiotika-indsprøjtning plus vaccine.
Jeg er afsløret som nørd…:ups:
Jeg ville have spurgt efter de faglige betegnelser og have tjek på både navn og aktivt stof i alt, hvad katten havde fået -høhø
På den anden side: Raiku sagde jo også bare til mig, at Leise ‘havde lidt på lungerne’ og så fik han Zitromax (Azithromycin). Og det er vist desværre kommet tilbage, for forleden stor-gispede han igen. :confused:

Jamen nogle gange, så ved dyrlægen måske ikke reelt om det er det ene eller det andet…
Man kan udfra symptomer finde ud af om det fx er en halsinfektion og den behandler man så med et eller flere former for antiibiotika, fordi det i ca 97 % af tilfældene har vist at være både en korrekt diagnose og en korrekt behandling… hvorofr dog pålægge ejerens flere udgifter til test osv end højst nødvendigt?
Det er så i de sidste (måske) 3 % af tilfældene, hvor almindelig behandling viser sig enten ikke tilstrækkelig eller helt uden effekt, at man kan begynde at dyrke og teste dvs oparbejde en solid regning…
Men at have det som udgangspunkt, mener jeg er en anelse “over-kill” og bestemt ikke noget, jeg bare lige vil gå med til! Dybest set har jeg nemlig ikke brug for ved en helt almindelig, let behandlet bakteriel infektion at vide, om det er Baktusse eller Baktrisse min kat har, bare det kan behandles med Baktdræb :slight_smile:

Jeg ved, at min dyrlæge absolut aldrig bruger Zitromax første gang en kat kommer ud for noget, der kræver antibiotikabehandling.
Han gemmer nemlig lige denne type til de tilfælde, hvor andet antibiotika ikke virker.
Problemet ved, at dyrlægerne ofte bruger “det gode” antiobiotika er jo risikoen for at der udvikles resistens - og har man for alvor et problem.
Jeg kender til et par opdrættere, der har brugt Zitromax meget ofte gennem en årrække - og de står med store problemer i dag - for der er intet der virker på kattene.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;131910]Jeg ved, at min dyrlæge absolut aldrig bruger Zitromax første gang en kat kommer ud for noget, der kræver antibiotikabehandling.
Han gemmer nemlig lige denne type til de tilfælde, hvor andet antibiotika ikke virker.
Problemet ved, at dyrlægerne ofte bruger “det gode” antiobiotika er jo risikoen for at der udvikles resistens - og har man for alvor et problem.
Jeg kender til et par opdrættere, der har brugt Zitromax meget ofte gennem en årrække - og de står med store problemer i dag - for der er intet der virker på kattene.[/QUOTE]

Som jeg har hørt det er Zitromax slet ikke det vidunder antibiotika man først troede - og at gode gamle Ronaxan faktisk virker bedre på langt det meste…

Men enig i man skal ikke køre for store skyts frem - der kan komme en dag man virkelig skal bruge det, har man så brugt det til hudløshed er der ingen anden behandling.