Hoste

Timian har siden november gået og hostet en del. Indimellem lyder han som om han har en masse slim, men der er ikke noget at se. Ingen flod fra næse eller øjne, ingen sår i munden og han er stadig kælen og virker frisk. Han har dog tabt sig en del. Jeg har indtil videre været hos dyrlægen med ham 4 gange. Første gang kunne hun høre noget på lungerne. Han fik 7 dages penicillinkur. Det hjalp også efter nogle dage, men det kom igen efter et par uger. Afsted med ham igen og 10 dages penicillinkur. Det var mellem jul og nytår. Hun ville så gerne tage blodprøver på ham, men da alting var lukket i den periode, måtte vi komme tilbage efter nytår. Penicillin hjalp igen efter nogle dage og blodprøver viste heldigvis ingen tegn på sygdom. Nu er han så igen på penicillin. Denne gang på en mere bredspektret type og i 20 dage. Han har fået i 11 dage indtil videre, men han hoster stadig, så det tyder ikke på det virker denne gang:(
Det er ikke hele tiden, men måske 2-3 host om dagen, hvor det lyder som en hoste med slim. Indimellem lyder det også som om han er stoppet i næsen, men som sagt intet sekret.
Næste skridt er at få røntgenfotograferet hans lunger.
Er der nogen der har haft en kat med lignende symptomer og som har et bud på hvad det kan være?

Marianne

Har også en plejemis, der har hostet lidt ‘vådt’. Ikke så ofte som du beskriver der. Ingen andre symptomer overhoved. Jeg fik taget røntgen på hende allerede på første konsultation. Det vil jeg forslå dig! Skygger på lungerne kan f.eks. være lungebetændelse, men den er ved at være udelukket med alle de her (nu lange) antibiotikakure. Eller måske har katten astmatisk bronkitis. Hav også orm i tankerne - tag evt. en prøve med næste gang for at få udelukket spole- og lungeorm.

Min første mistanke ved tilbagevendende hoste ville være astmatisk bronkitis http://www.vetfamily.dk/sw13008.asp

HCM er også en mulighed…

I første omgang dette fra mine gemmer:
“Vi var så uheldige at ramle ind i en ondsindet omgang huste for ca. 3 uger siden. De arme bæster var ved at hoste lungerne ud, og blev mere og mere udmattede.
Først først fik de Clamoxyl uden nærneværdig virkning.
Så for der en djævel i mig, og jeg kontaktede Dyrlægevagten, for at spørge om der ikke var et eller andet som kunne løsne hosten?. Ja- sagde han- du skal bare give dem Mycomyst brusetabletter. 1 dl. vand til 1 tablet på 200mg. Ca. 1 ml- til killinger på, 500 gr. og 2-3 ml. til de voksne. og vupti, nu løsnede hosten sig, og de kunne hoste igennem. Et rent vidundermidel som hjalp på få timer. Dosis skal gives 2 gange i døgnet, og er helt uskadelige for kattene, og det er ikke svært at give dem på en sprøjte. Han anbefalede også, at vi skiftede til Ronaxan- dosering efter dyrlægens anvisning.
Nu er der kun en som ikke er smittet, men hun klarer nok ikke frisag. Men alt i alt en lærerig oplevelse, som jeg gerne vil dele med jer.”

Så er jeg her igen!

Jo, jeg har prøvet det / prøver det også nu.

Det begyndte med min voksne huskat - derefter en MCO-kastrat - nu så småt en helt tredje.

Ingen af dem har andre symptomer end en meget slimet hoste, som starter som en dyb rumlen dybt nede i maven og arbejder sig op som gennem et glas vand for til sidst at komme som hæse, slimede host. - Kattene sidder i normal stilling med lukket mund. Deres slimhinder er normaltfarvede og de spiser, drikker og leger normalt.

Jeg har nu ledt rundt på Nettet og fundet frem til, at “kennelhoste”, som normalt forbindes med hunde, også kan forekomme hos andre pattedyr.

Jeg gør opmærksom på, at jeg endnu ikke har talt med min dyrlæge om nedenstående, og at hosten kan have andre årsager end bakterier, f.eks. virus.

Men læs selv (vær obs på, at det evt. kan behandles med tetracyklin).
Har for øvrigt læst et andet sted, at hvis hosten har stået på i mere end 2 mdr. (uger? husker det ikke) vil bronkiegrenene være ødelagt for evigt, og at katten resten af sit liv dagligt skal i inhalator.

[COLOR=black][FONT=Times New Roman]Bordetella bronchiseptica-infektion[/FONT][/COLOR]

[FONT=Times New Roman]Hvad er Bordetella bronchiseptica?[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR][I]Bordetella bronchiseptica /I er en gram-negativ bakterie, som koloniserer[/FONT]
[FONT=Times New Roman]luftvejene hos pattedyr.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Det er et primært patogen hos tamkatte, specielt i situationer med mange[/FONT]
[FONT=Times New Roman]katte på et begrænset areal som eksempelvis i dyreinternater og i husstande[/FONT]
[FONT=Times New Roman]med flere katte.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Bb kan i sjældne tilfælde inficere mennesker (zoonose).[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Bakterien er følsom for almindelige desinfektionsmidler.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Infektion[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Bakterien udskilles i orale og nasale sekreter fra inficerede katte.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Bb koloniserer det ciliebærende epitel i værtens luftveje og etablerer kroniske[/FONT]
[FONT=Times New Roman]infektioner.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Efter infektion stiger serumantistoffer hurtigt, men det er usikkert, hvor længe[/FONT]
[FONT=Times New Roman]de persisterer.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Hunde med luftvejsinfektioner forårsaget af Bb (”kennelhoste”) udgør en[/FONT]
[FONT=Times New Roman]risiko for katte.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Kliniske symptomer[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]En lang række symptomer fra luftvejene er blevet forbundet med Bb-infektion.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Fra en mild sygdom med feber, hoste, nysen, øjenflåd og lymfadenopati til[/FONT]
[FONT=Times New Roman]alvorlig lungebetændelse med åndedrætsbesvær, cyanose og død.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Lungebetændelse ses ofte hos killinger under 10 uger, men ældre katte kan[/FONT]
[FONT=Times New Roman]også rammes. Bb-infektion bør overvejes hos enhver hostende kat.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Diagnose[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Bakteriedyrkning og PCR er tilgængelige, men har en lav sensitivitet.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Prøver til påvisning kan tages fra oropharynx (svaber) eller ved transtracheal/[/FONT]
[FONT=Times New Roman]broncho-alveolar skylning.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Identifikationen af Bb fra bronchoalveolare skylleprøver fra katte med[/FONT]
[FONT=Times New Roman]symptomer fra de nedre luftveje er diagnostisk.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Cytologiske undersøgelser af trachealskylninger viser polymorfkernede[/FONT]
[FONT=Times New Roman]leukocytter, makrofager og bakterier.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Håndtering af sygdommen[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Antibakteriel terapi kan være indiceret, selv ved milde symptomer.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Når oplysninger om følsomhed ikke er tilgængelige, anbefales tetracykliner.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Doxycyklin er det foretrukne antibiotika.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Alvorligt angrebne katte har behov for støtteterapi og intensiv pleje.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=ZapfDingbatsITC]■ [/COLOR]Intravenøs væskebehandling kan være nødvendig for at kompensere[/FONT]
[FONT=Times New Roman]dehydrering og genskabe elektrolyt- og syre-base-balancen.[/FONT]