Hosten/rallen

Nogen der kan hjælpe…? Min Birma Alinea (bliver 11 til påske) har lige vækket mig med en kraftig hosten/rallen. Det varede i ca 5 min og var ret voldsomt. I går da jeg kælede hende og hun spandt, var det også ligesom hun rallede lidt. Det lød ikke godt :frowning: Hun virker ellers frisk nok, - har spist og drukket og vil gerne nusse/lege. Skal jeg være bekymret? Ved ikke om jeg kan tage på job (kommer først hjem sent i eftermiddag) eller om jeg skal tage hende akut til dyrlægen?
Tak for hjælpen

Har du noget kattemalt, det ‘kan’ godt være en hårbol, som sidder og kører lidt frem og tilbage. Så længe hun virker frisk og glad - spiser som hun skal, så tror jeg ikke du skal være så bekymret.

Tak for svaret. Forsøger alligevel lige at få hende tjekket hos dyrlægen i dag. Hun bliver ved med at gå og ‘ralle’ lidt :frowning:

Uden at ville forskrække dig…så raller det, hvis der er vand i lungerne, fx ved dårligt hjerte, så det er fornuftigt, at du tager hende til dyrlæge. :slight_smile:

Jeg ville ikke turde påtage mig det ansvar at sige, at “det nok ikke er noget” - hvis det nu er “noget”.

Jeg krydser for, at det er noget ganske harmløst, men jeg ville, hvis det var min kat, overlade det til en dyrlæge. :kryds:

Det KAN måske hænge sammen med, at indeluften er blevet mere tør, fordi man har varme på, og det generer luftvejene.
Når Surin spinder, nærmest gurgler hun højt og lyder, som om hun er ved at drukne, men dr. meget-dyr siger, hun er OK - og det virker hun også til at være.

Har tid hos dyrlægen her kl. 12. Han nævnte også det med hjertet som en mulig årsag. Hvordan tjekker de for dårligt hjerte, - og kan jeg stole på at diagnosen er 100 % rigtig, hvis han siger det er hjertet? Er der noget at gøre ved det? Min anden birma fik hjertestop for 2 år siden. Håber virkelig ikke det er så alvorligt med Alinea :-((

Dyrlægen lytter på hendes hjerte, ser farven på tandkød og slimhinder og spørger nok også, om hun bliver hurtigt forpustet, når hun leger.

Hvis din dyrlæge har ultralydsscanner, kan man tjekke på den måde…så får man en sikker vurdering.

Jeg har haft en NFO, der via ultralydsscanning blev diagnosticeret med HCM, da hun var 9-10 år og med medicinsk behandling levede hun et godt liv til hun blev 14½…hun rallede pludselig en aften, jeg tog til vagtdyrlægen…hendes hjerte var ved at stå af og hun blev straks aflivet.

Du skal ikke blive forskrækket over min historie…min NFO havde som sagt HCM.

Jeg håber, du opdaterer når du kommer hjem igen…der behøver ikke være noget i vejen med din kat, men lad en dyrlæge vurdere det.

Min dyrlæge mener, Alinea har halsbetændelse. Hun har ikke feber men er hævet i halsen. Han lyttede også på hjerte og lunger og der var umiddelbart intet mistænkeligt. Hun fik en sprøjte med noget der skulle få hævelsen i halsen til at falde, men intet antibiotika. Iflg. ham skulle hun ikke hoste/ralle mens medicinen virker (1-2 døgn) Hun har dog hostet lidt her til aften :frowning: Hvis hun fortsætter med hosten, tager jeg til dyrlægen igen. Tak for svar og gode råd :slight_smile:

Tak for update, :kryds: og god bedring

Du kan tro jeg har tænkt på dig og Alinea…tak fordi du opdaterede og god bedring med hende :slight_smile:

1000 tak :slight_smile:

God bedring med hende! Alle fingre er krydset for, at hun kommer sig hurtigt og helt :kryds:

Tak :slight_smile: Der har kun været en smule hoste i dag, så det går den rigtige vej :slight_smile:

Vender lige tilbage til tråden her for gode råd. For 3 uger siden begyndte Alinea at hoste igen. Et par store ‘anfald’ og rallen og jeg opsøgte dyrlægen igen. Han tog en røngten, - intet væske i lungerne og hjertet så fint ud. Han synes ikke, at der var grund til scanning, men mente det måtte være lidt virus. De sidste 3 uger har jeg ikke hørt noget hoste (ved selvfølgelig ikke om hun har hostet, når jeg ikke er hjemme) men i dag fik hun et hosteanfald igen. Det forløber sådan at hun hoster et par minutter og derefter ‘raller’. Jeg kan også nogen gange høre rallen, når hun spinder. Hun er ikke påvirket ellers. Spiser, sover og leger normalt. Hvad synes I, jeg skal stille op?

Jeg tænker på om din kat kan have bronkitis :? Tilstanden kan forværres af anstrengelse og kold, tør luft.

Hej Hanne. Tak for dit svar. De hosteanfald jeg har hørt, er startet når hun sover og som sådan ikke er anstrengt. Er der andre symptomer ved bronkitis? Det er lidt mærkeligt, er at der går lang tid imellem. Det kan selvfølgelig godt være, hun hoster når jeg ikke er hjemme.

En kat med bronkitis behøver ikke at hoste “konstant”, og det behøver ikke være ifm. anstrengelse :cool2: Det kan være periodevis og være afhængig af luftfugtigheden og temperaturen i de omgivelser som katten befinder sig i. Måske også kombineret med en eller anden form for infektion. Bronkitis høres som hosten og rallen som du beskriver.
Jeg vil opfordre dig til at tage din kat til Dr. dyr igen :slight_smile:

Hvordan stilles diagnosen? Ringer til Dr. dyr på mandag.

Jeg vil tro dyrlæger lytter sig frem til det + sammenholder med dine observationer.
Som du selv tidligere skrev, så har hun før haft en inflammation (hævelse). Derfor fik hun noget, der skulle få hævelsen til at falde. Bronkitis er inflammation af de små bronkier.
Måske er der også en infektion med ind over, men det vurderer/undersøger dyrlægen.
Nu er jeg hverken dyrlæge eller det der ligner. Det er bare lige mine udmiddelbare tanker :slight_smile: