How to alienate a cat in 3 days

Ja…

suk

Vi kom jo så hjem fra dyrelægen og fik at vide at Willow har noget let tandkødsbetændelse. Vi fik tandpasta med og specialfoder. Jeg har blandet foderet op med det almene foder så de får de der tandkroketter hver eneste dag også - men forhåbentlig uden at de bliver fede af det.

Så har jeg købt små tandbørster - bløde naturligvis - og så skal jeg så børste tænder på dem.

Dette er en guide til hvordan man får ens kat til at hade en:

1: Man lader dem smage på den her “lækre” tandpasta som dyrelægen påstår katte elsker. “Forever Bright” - Sparkling Aloe Vera Toothgel. Uden floor og med naturlig mintsmag. Ja godmorgen…

Efter at have smagt på det så jeg ikke røven for bare skosåler…hvis katte havde haft sko på altså…

Så venter man 2 dage - for man ville jo lige lade katten komme sig oven på dyrelægebesøget.

2: Efter råd fra dyrelægen indkøbte jeg gaze, smurte tandpasta PÅ gazen og brugte fingeren som tandbørste. Willows tandkød bløder en del, og han holder sig fra mig næste 2 timer.

I 2 dage har han nu ikke sovet inde hos mig - som han ellers plejer.

3: Indser at det med gazen slet ikke er holdbart og prøver med tandbørsten i stedet for. I samme sekund katten ser tandpastaen flygter han. Tager den lille killing først. Cheops sprang, vred sig, hylede som var jeg ved at slå ham ihjel og fik endelig vredet sig fri, efter at jeg kun havde strøget børsten let over den ene side af hans gummer…og så så jeg ikke ham længere.

Den store fik jeg narret frem. Efter hvad der til sidst udviklede sig til regulær magtkamp gemte han sig under sengen i en time. Jeg måtte lokke dem frem med vitaminpasta.

Jeg er hermed gadens mest hadede kvinde. Blokkens - Amagers! Hvis ikke ligefrem Sjællands.

Jeg gør det for hans skyld - men de kunne på ingen muuuulig måde give mig tydeligere besked om at de hader gaze, tandbørste, tandpasta, og frem for alt MIG for at tvinge dem til det bæ!

og jeg…ja jeg sidder her og er dybt ulykkelig og føler mig atter engang som verdens værste katte-ejer.

Jeg føler det grænser sig til dyremishandling det jeg laver. Men hvad skal jeg ellers gøre? Jeg er desperat. Jeg vil jo gerne passe på mine katte…men jeg vil heller ikke have de hader mig…

En gang i mellem ville jeg ønske jeg ikke hade kat…men det er kun fordi jeg ikke bryder mig om at være “grim” ved ham…

Er super ked af det lige nu.

De har søgt tilflugt sammen oppe øverst i deres kradsetræ. Jeg tror de har lavet en “Vi Der Hader Gry” - Klub. Badges sælges for 5 kr.

suk

been there, done that, got the t-shirt

Det er en af “fornøjelserne” ved at være “forælder” hvad enten det er til børn eller dyr, så må man gøre det der er nødvendigt, osse selvom kræet mener at det tangere mishandling, vi VED at det er vigtigt for deres helbred/velbefindende, men sjovt er det ikke når de bliver fornærmede :frowning:

Iflg Jens Ruhnau er det ikke tandpastaen, men “gnubningen”, der har den store effekt.
Så jeg ville undlade tandpastaen helt i første omgang.

okay - men hvad så når han heller ikke vil tandbørsten? Det prøvede jeg aller aller først, og jeg skal fange ham og holde ham og kæmpe med ham før jeg får lov…

Det er virkelig hæsligt!

Brug gaze i første omgang :slight_smile:

mkay. så går jeg tilbage til gazen…jeg tror ikke det hjælper på at jeg får lov til at stikke fingrene i munden på ham uden kamp…men nu prøver jeg det.

Men øv jeg synes ikke det er sjovt.

Anskaf nogen rå bløde knogler og brusk til dem at gnave i som erstatning.

Det er naturlig “tandbørstning” for kattene.

Medmindre kattene er arveligt disponerede for tand/tandkødsproblemer, så får en kat der fortrinsvis lever af “groft” råfoder ikke dårlige tænder/tandkød…derimod er det endnu en af tørkostens svøber.

Det er ganske bestemt ikke naturligt at bruge såvel gaze som en tandbørste til at gnubbe dem i munden med…og sgu da slet ikke med tandpasta med mintsmag.

Og “Forever Bright” - Sparkling Aloe Vera Toothgel*…det er virkeligt modbydeligt…kan godt forstå hvis kattene ikke ligefrem elsker dig lige nu ;-)))))
Har selv prøvet det…(Et af FLP’s “saligtgørende” produkter der ellers fortrinsvis mest sælges af private og på “Homeparty-basis”) …det har en meget speciel smag og en fornemmelse som tænderne slibes med sandpapir.

ja jeg tør ikke gøre mig klog på noget som helst. Det være dyrelægen Anna/Anne på kliniken herlev/skovlunde, og hun virkede enormt prof da hun fortalte om det.

Men det er godt nok ikke et hit herhjemme - hold da helt op.

Jeg har prøvet at fodre med råt en gang i mellem. Altså rå kyllingebryst med lå og knogle, og det er willow meget glad for, men killingen gider det slet slet ikke.

Hvad skal man bede om ved slagteren for at få ting med masser af brusk som de skal arbejde på?

Jeg lurede meget på de der dentasticks til hunde, men jeg tvivler lidt på at katte gider at sidde og gnave i sådan nogle?

[quote=Gry Gressbakken;294023]
Jeg har prøvet at fodre med råt en gang i mellem. Altså rå kyllingebryst med lå og knogle, og det er willow meget glad for, men killingen gider det slet slet ikke.[/quote]

Lige nu er det Willow, der har problemet, så giv det og lad ham gnave det - killingen får sikkert smag for det efter et stykke tid.
Al råt er godt - også selvom der ikke er brusk :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;294023]
Jeg lurede meget på de der dentasticks til hunde, men jeg tvivler lidt på at katte gider at sidde og gnave i sådan nogle?[/quote]

Man kan også få nogle til katte - det er sådan lidt “blødseje” i konsistensen. Nogle af mine er meget glade for dem, de andre gider dem ikke.
De købes på zooplus :slight_smile:

Gry, det behøver jo ikke være enten eller.

Hvis jeg var dig, ville jeg kombinere tandbørstningen med råfodringen, og
når I er kommet godt i gang med det, så eventuelt starte nedtrapning
af tandbørstningen i takt med mere råfodring. Og du kan jo hele tiden
holde øje med, om det går den ene eller den anden vej.

Jeg er helt enig med Felis, og så ville jeg nok betakke mig for at få gnubbet ømme, betændte gummer med hverken gaze eller tandbørste.

Det ender bare med, at de konstant flygter, hver gang de ser dig.

[quote=Vivi_Fletcher;294024]Lige nu er det Willow, der har problemet, så giv det og lad ham gnave det - killingen får sikkert smag for det efter et stykke tid.
Al råt er godt - også selvom der ikke er brusk :slight_smile:

Man kan også få nogle til katte - det er sådan lidt “blødseje” i konsistensen. Nogle af mine er meget glade for dem, de andre gider dem ikke.
De købes på zooplus :-)[/quote]

Gud er det rigtigt? Det anede jeg ikke! Det må straks undersøges! Jeg kan godt se at jeg skal købe mig fattig her til den første.

[quote=Mega;294027]Jeg er helt enig med Felis, og så ville jeg nok betakke mig for at få gnubbet ømme, betændte gummer med hverken gaze eller tandbørste.

Det ender bare med, at de konstant flygter, hver gang de ser dig.[/quote]

Det er jo ligesom med os hvis vi har betændte gummer. Det skal desværre gøre ondt før det gør godt. Eller det tror jeg da. Dyrelægen sagde jeg skulle.

Jeg ved ikke om jeg virker hjælpeløs eller håbløs fordi jeg stoler blindt på dyrelægen i første omgang. Men jeg troede virkelig at jeg gjorde det bedste for min kat. Jeg vil jo ikke have han mister sine tænder eller bliver virkelig dårlig.

[quote=Gry Gressbakken;294034]Det er jo ligesom med os hvis vi har betændte gummer. Det skal desværre gøre ondt før det gør godt. Eller det tror jeg da. Dyrelægen sagde jeg skulle.

Jeg ved ikke om jeg virker hjælpeløs eller håbløs fordi jeg stoler blindt på dyrelægen i første omgang. Men jeg troede virkelig at jeg gjorde det bedste for min kat. Jeg vil jo ikke have han mister sine tænder eller bliver virkelig dårlig.[/quote]

Nu skriver du jo, at han har let tandkødsbetændelse, så jeg synes du skal prøve at tage det en lille smule med ro og gå stille frem, så du ikke får et dårligt forhold til kattene.

Var det mine katte, ville jeg afgjort fodre en hel del råt - men det ved du vel efterhånden :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;293971]Iflg Jens Ruhnau er det ikke tandpastaen, men “gnubningen”, der har den store effekt.
Så jeg ville undlade tandpastaen helt i første omgang.[/quote]

Enig og træne det gradvist

Gry, hvorfor er din overskrift på engelsk?

det lyder bedre på engelsk end dansk? -høhø eller hvad ved jeg…

Men jo giv dem noget at tygge i. Du kan også prøve med tørrede svineører eller kaninører. Herhjemme gider Diego ikke kyller, men tørrede ører tygger han geeerne på og gnaver og gnaver på sådan et hele dagen til der ikke er mere tilbage :slight_smile:

[quote=Eva K;294067]det lyder bedre på engelsk end dansk? -høhø eller hvad ved jeg…
[/quote]

Sikkert … ved bare der sidder flere her, der ikke er stærke i engelsk …
Men den diskussion har vi vist haft tidligere :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;294075]Sikkert … ved bare der sidder flere her, der ikke er stærke i engelsk …
Men den diskussion har vi vist haft tidligere :-)[/quote]

Det kan godt være at der ikke er det, jeg har aldrig lagt mærke til diskussion omkring det emne… Og mener sådan set heller ikke at det burde afholde nogen fra at putte en engelsk frase eller to ind i et indlæg. Jo ikke fordi det hele er på engelsk :slight_smile:
Jeg forstår da absolut heller ikke svensk eller norsk, og ved at der er flere andre herinde der har det som mig :slight_smile: Men jeg har det fint med svenske og norske indlæg, så må jeg få det ud af det som jeg kan

Tørrede svineører, er det dem til hunde? Lyder som noget, der er et forsøg værd :smiley:

Forresten, hvad med de der bolde og “sko” til hunde at gnave i? (ved ikke lige hvad de er lavet af…) Må katte også få dem?

Hvad angår tandkød, så havde min Choise på et tidspunkt ikke så pæne gummer, og ved et dyrlægebesøg bemærkede dyrlægen da også, at hun snart skulle have renset tænder.

Jeg vænnede Choice til at sætte pris mere vådmad end tørfoder + råt kød, hun skulle tygge, og jeg genindførte også fodring med daggamle kyllinger.

Da dyrlægen senere så på hendes tænder, var det ikke nødvendigt med tandrensning, og i dag har hun stadig intet med sit tandkød.

PS: Prøv forresten at sammenligne tykkelsen af din pegefinger med kattens mund og forestil dig så det samme størrelsesforhold, hvis det drejede sig om din egen mund.

Jeg skulle i hvert fald træne meget, meget længe for at vænne mig til at få den proppet i munden. -what

Engelske ord og udtryk er fink nok som input i en sætning, men som overskrift finder jeg det ikke på sin plads. Jeg synes heller ikke, det kan sammenlignes med norske og svenske indlæg, da disse brugere ikke kan dansk.

Mestrer man det danske sprog, så brug det - Ellers kan det virke en smule krukket :stuck_out_tongue: