Hugo tisser nogle gange forkerte steder

Jeg har fået to killinger Coco og Hugo, som var 12 uger da jeg fik dem og nu er knapt 6 måneder.
De er umiddelbart renlige… og dog for Hugo har en gang imellem nogle ‘ulykker’, hvor han tisser på forkerte steder, det meste kan jeg nok namt afhjælpe, men det ser ud til, at han mener at bunden af hans kradsetræ også er en kattebakke, hvilket det ikke er (det er en plydset plade, som ligger på gulvet). Og det vill e jeg gerne have vænnet ham af med.
Jeg prøvede at sprøjte citronsaft, som jeg havde fået anbefalet, men det har ikke hjulpet.
Min tidligere kat havde sukkersyge, og inden det diagnosticeret, så hun kunne få sin insulin tissede hun der et par gange, hvilket jeg tænker om der stadig kan være duftspor efter, og det er derfor at han synes, at det er et godt sted.
Jeg har overvejet at skifte kradsetræet ud. Ikke så meget på grund af dette, men fordi det er lide klodset og nok ikke helt i deres størrelse. Jeg tænker, at det måske også vil fjerne hans tisseuoder.
Har andre problemer eller erfaringer med den slags problemer.

Det kan godt være fordi din tidligere kat har tisset der, og det kan lugtes stadigvæk. For hvis du kun har brugt citronsaft, så lugter der sandsynligvis stadigvæk af urin.

Men der kan også være andre årsager til hans tisseri

1. er han kastreret? Fertile hankatte kan meget ofte finde på at tisse forkerte steder, netop pga. deres fertilitet. Hvis ikke han er kastreret, så overvej meget kraftigt om du ikke skulle få det gjort.

2. Han kan have blærebetændelse og/eller krystaller i urinen. En af disse ting medfører at det gør ondt når katten tisser i bakke --> den forbinder bakken med smerte og gør det den skal andre steder. Der er rigtig mange af de katte der tisser forkerte steder der har dette, så tag ham til dyrlægen og bed dem om at tjekke om han har en af ovenstående.

3. det kan også være en stress-betinget blærebetændelse. Dvs. hvis der lige er et eller andet der tricker ham, så tisser han et forkert sted. Jeg har selv sådan en kat hvor vi lige har været en større udredning igennem for at finde ud af hvorfor hun tissede forkerte steder, hun havde så denne type blærebetændelse, hvor betændelsestilstandens årsag er ukendt, men meget ofte forårsaget af “noget” i miljøet som gør katten utryg… og du kan ikke nødvendigvis se at katten er utryg, de er mestre i at skjule det.

4. hvordan har hans opvækst været, er han blevet bakketrænet godt nok? Det kan også være en mulighed.

Hvis det var min kat ville jeg få ham til dyrlæge og få tjekket om han har en af de nævnte tilstande i blæren. Jeg ville også smide bunden af det kradsetræ ud. Hvis der er tisset på det gentagne gange, er det slet ikke sikkert du kan fjerne lugten. Desuden så skal du få fat i noget andet til at tage lugten med, mens I finder ud af hvad problemet er og hvis han fortsat tisser forkerte steder.

Jeg har selv tidligere brugt Urine Off, R10 fra Matas, Savic Refresh’R Household Cleaner Spray og lige nu har jeg Capturine (https://butikgydegaard.dk/products/capturine-bio-cleaning?variant=12150663620. Capturine er helt klart den der har virket bedst her i huset. Næstbedst er Urine Off i mine øjne

Han er fra Inges kattehjem, så han er kastreret, og han var i plejefamilie inden jeg adopterede ham, så jeg tror ikke, at han har fået dårlige vaner derfra, og han virker også som en energisk og velfungerende killing, så jeg tror, at det bare er en dårlig vane, som han skal vænnes af med. Hans søster fra det samme kuld har jeg heller ikke set tisse ved siden af, så jeg tor nogen gange, at han bare ikke er så klog.
Men jeg vil skifte kradsetræet, som jeg i forvejen havde overvejet at skifte og overveje at købe Urine off, så han ikke vænner sig til, at han skal tisse der.

Jeg kan ikke udtale mig om din kats intelligens :slight_smile: Men det er nu næppe derfor, han tisser på kradsetræet. Der er en årsag til det, hvad den så end er. Ikke nødvendigvis at han er syg. Teorien med kradsetræet lyder ikke usandsynlig, især hvis det er det eneste sted, han tisser uden for bakken. Så hvis du alligevel overvejer at skifte, så gør det så hurtigt som muligt, inden det for alvor når at blive en dårlig vane hos ham.