Hvis ikke du har noget konstruktivt at indbyde med, så behøves du ikke svare på mit indlæg
Jeg har fået nogle rigtig gode svar!
Selvom katten kommer fra et useriøst sted, så fortjener den også en chance…
[QUOTE=kira v;1160667]Lis - det var da ikke en særlig pæn velkomst at give en ny bruger ? Og vi kan jo ikke alle træffe perfekte valg hver gang uanset vores bedste intentioner.
Ifht sutning: Nogen katte har det med at sutte også selvom de har haft en normal barndom. Fx kan plastic poser være et yndet emne. Uld ting kan også. Nogle er så grelle at de spiser det ( ret upraktisk !)
Hos nogle aftager det med alderen, hos andre er det en livslang vane.
Umiddelbart ville jeg nok afbryde adfærden og erstatte med krælighed og se om det går over. Alternativt så forhindre adgangen til dyner helt. så vil det nok også hurtigt vise sig om det kun er dyner der trigger det.
Hvis det er et mere vedvarende problem ( sutte på farlige ting, “overdreven” sutten, mundproblemer osv) vil jeg tro at der kan være god hjælp at hente hos en adfærdsterapeut
Og Så - Velkommen til ![/QUOTE]
Tusind tak!
Det varmer med venlige og konstruktive svar! Det lyder meget rigtigt i mit hoved. Hun gør det også på min trøje, det er oftest når vi lige nusser at hun gør det… Jeg har forsøgt adfærdsterapeut, men hun sagde at jeg bare skulle ignorere det, også bare holde øje med at hun ikke slugte noget af det… Men det kan selvfølgelig være jeg bare skal prøve en anden, hvis det fortsætter 
[QUOTE=lenschow;1160756]Jeg ville bremse det stille og roligt, aflede, ikke skælde ud da det hos nogle individer kan udvikle sig til Pica. Sådanne katte skal nogle gange opereres fordi de får maven fyldt med uld, plastik osv så det er ikke en adfærd der er velkommen herhjemme. Nogle udvikler den sig ikke ved, men jeg tager ikke chancen.
Pica ses ikke kun hos siam. Man mener der kan være en genetisk disponent, men jeg har set det hos huskatte, birma, perser, Maine Coon og siam/ori. Det er ret sjældent - heldigvis - dog findes det tilsyneladende i nogle linjer af katte uanset race. Andre årsager kan være tillært, fordi ejer synes det er ret hyggeligt som lille killing og ikke stopper det, eller det kan være fordi killingen er kommet for tidligt fra sin mor eller ikke har en mor (flaskebarn). Endelig ser man det sjældne tilfælde hos katte der er stressede - man mener det frigør stoffer i hjernen ala dyr der bider i sig selv, slikker sig til hudløshed eller ødelægger omgivelserne (ofte hunde) det at sutte, tygge frigør endorfiner og beroliger en selv. Det kan også ses hos dyr med smerter, da disse stoffer man modvirke smerterne og berolige.[/QUOTE]
Jeg tror ikke det er pica, det er bare når vi nusser hun gør det
Men jeg vil aflede hende i at gøre det, tusind tak for det gode svar! 
[QUOTE=galath;1160834]Måske det er på sin plads at forklare, hvad pica er? Jeg tror ikke, det er en lidelse, der er så almindeligt kendt. Præcis hvordan den defineres, ved jeg ikke, men hos mennesker giver den sig udslag i indtagelse af ting, der ikke er beregnet til at spise. Som fx papir. Hos dyr kan det være indtagelse af uld og plastik, som Helle nævner.
Faktisk har jeg også set kattes indtagelse af græs betegnet som pica. Om det er korrekt, ved jeg så ikke. Det har jo i hvert fald en funktion, når de gør det.
For mange år siden fik jeg en kattekilling, der - set i lyset af hvad jeg ved nu - blev taget alt for tidligt fra sin mor. Den udviklede en vane med at sutte på pelsen på sin egen mave, mens den spandt og spandt. Uden tvivl en adfærd, der havde en beroligende effekt på katten. Det var en ret langhåret kat, så det havde den uheldige konsekvens, at den hele tiden udviklede knuder på maven 
Jeg tror også, jeg ville forsøge at vænne killingen af med at sutte på dynen. Meget, meget forsigtigt - og hvis katten bruger det som et beroligende middel, så skal den have noget andet at sætte i stedet for, som stadig får den til at føle sig tryg, men som er lidt sundere for den. Det er der andre, der allerede er kommet med bud på, og jeg har ingen. Det lykkedes slet ikke for os med vores killing dengang :([/QUOTE]
Det var en træls historie du lige kom med der, øv også!
Jeg tror som sagt ikke det er pica, bare en måde hvorpå hun finder tryghed. Hun gjorde det også i starten på min hankat, men det gad han ikke i længden… Jeg vil forsøge at aflede hende i at gøre det stille og roligt, men hvad kan jeg erstatte med? Jeg prøver at sætte mine hænder for nogle gange, men så forsøger hun bare at komme til dynen igen… Og igen tusind tak for dit gode og konstruktive svar, jeg kan virkelig bruge det til noget!