Hun sutter på dynen

Hejsa katteelskere!

Min lille Misha, kom fra et lidt grimt sted. Jeg har haft hende siden 8 januar, og hun var 12-13 uger på det tidspunkt. Hun har været igennem en kæmpe udvikling siden vi fik hende. Hun var meget underernæret og havde feberpels, moren så heller ikke vildt frisk ud. Det var en meget syg og nervøs killing jeg fik hjem, men hun har virkelig ændret sig. Hun elsker virkelig opmærksomhed og hun er super udadvendt! Pelsen er blevet så lækker og hun har fået en flot tyk killinge mave! Hun er virkelig blevet en fin lille prinsesse!

Min bekymring ligger i, at hun ligger og patter på dynen og hun bider faktisk hul i dynen, men hun har dog ikke slugt noget af stoffet… Og jeg forstår ikke hvorfor? Det kan selvfølgelig være hun ikke var klar til at komme væk fra moren, eller moren ikke havde taget sig godt nok af hende… Men hvad kan det ellers være? Kan der være noget jeg kan gøre anderledes, eller skal jeg bare lade hende gøre det?

Jeg skal selvfølgelig ikke kunnet sige hvad der er grunden til at Misha sutter på dynen, men vores Teddy herhjemme gjorde det også. Faktisk helt indtil han var omkring halvandet år, så når han rigtig skulle hygge med os lå han på dynen/tæppet ovenpå os og æltede, spandt og suttede på dynen mens han blev nusset :tihi:
Vi synes bare det var sødt, så han fik bare lov. Han gik helt i trance når det var og hyggede sig tydeligvis. Det gik ligesom i sig selv igen, og han gør det ikke længere :slight_smile:

Nogen er 12 uger "hjemme"bare ikke nok for - og hvor sikker kan du være på den var det når du henter kat så useriøst et sted?

Jeg har opdrættet killinger, der er flyttet hjemmefra som 17-18 ugers, som meget gerne har villet sutte på enten ledige katte (det har de så ikke fået lov til) og så ellers ørerflipper… Simpelthen fordi de hygger med det :slight_smile: Så min erfaring er efterhånden at det ikke så meget handler som alder, som om de får en idé om at de kan gøre det ved andet end deres mor :slight_smile:

Lis - det var da ikke en særlig pæn velkomst at give en ny bruger ? Og vi kan jo ikke alle træffe perfekte valg hver gang uanset vores bedste intentioner.

Ifht sutning: Nogen katte har det med at sutte også selvom de har haft en normal barndom. Fx kan plastic poser være et yndet emne. Uld ting kan også. Nogle er så grelle at de spiser det ( ret upraktisk !)
Hos nogle aftager det med alderen, hos andre er det en livslang vane.
Umiddelbart ville jeg nok afbryde adfærden og erstatte med krælighed og se om det går over. Alternativt så forhindre adgangen til dyner helt. så vil det nok også hurtigt vise sig om det kun er dyner der trigger det.
Hvis det er et mere vedvarende problem ( sutte på farlige ting, “overdreven” sutten, mundproblemer osv) vil jeg tro at der kan være god hjælp at hente hos en adfærdsterapeut

Og Så - Velkommen til !

[QUOTE=kira v;1160667]Lis - det var da ikke en særlig pæn velkomst at give en ny bruger ? Og vi kan jo ikke alle træffe perfekte valg hver gang uanset vores bedste intentioner.

Ifht sutning: Nogen katte har det med at sutte også selvom de har haft en normal barndom. Fx kan plastic poser være et yndet emne. Uld ting kan også. Nogle er så grelle at de spiser det ( ret upraktisk !)
Umiddelbart ville jeg nok afbryde adfærden og erstatte med krælighed og se om det går over. Alternativt så forhindre adgangen til dyner helt. så vil det nok også hurtigt vise sig om det kun er dyner der trigger det.
Hvis det er et mere vedvarende problem ( sutte på farlige ting, “overdreven” sutten, mundproblemer osv) vil jeg tro at der kan være god hjælp at hente hos en adfærdsterapeut

Og Så - Velkommen til ![/QUOTE]

Tak for de pæne irettesættelse …

Men at det ikke er pakket ind i flere lag vat gør det vel ikke usandt? Jeg ved godt at siam er mere sutter end de fleste - men det er jo ikke dem der er tale om. Og valgmuligheder og intentioner har jeg ingen kommetarer til anno 2014

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1160677]Tak for de pæne irettesættelse …

Men at det ikke er pakket ind i flere lag vat gør det vel ikke usandt? Jeg ved godt at siam er mere sutter end de fleste - men det er jo ikke dem der er tale om. Og valgmuligheder og intentioner har jeg ingen kommetarer til anno 2014[/QUOTE]

Næh, men der er da mange måder at sige tingene på? Man kan godt være ærlig og stadig sige tingene på en pæn måde?

Jeg ville bremse det stille og roligt, aflede, ikke skælde ud da det hos nogle individer kan udvikle sig til Pica. Sådanne katte skal nogle gange opereres fordi de får maven fyldt med uld, plastik osv så det er ikke en adfærd der er velkommen herhjemme. Nogle udvikler den sig ikke ved, men jeg tager ikke chancen.
Pica ses ikke kun hos siam. Man mener der kan være en genetisk disponent, men jeg har set det hos huskatte, birma, perser, Maine Coon og siam/ori. Det er ret sjældent - heldigvis - dog findes det tilsyneladende i nogle linjer af katte uanset race. Andre årsager kan være tillært, fordi ejer synes det er ret hyggeligt som lille killing og ikke stopper det, eller det kan være fordi killingen er kommet for tidligt fra sin mor eller ikke har en mor (flaskebarn). Endelig ser man det sjældne tilfælde hos katte der er stressede - man mener det frigør stoffer i hjernen ala dyr der bider i sig selv, slikker sig til hudløshed eller ødelægger omgivelserne (ofte hunde) det at sutte, tygge frigør endorfiner og beroliger en selv. Det kan også ses hos dyr med smerter, da disse stoffer man modvirke smerterne og berolige.

Måske det er på sin plads at forklare, hvad pica er? Jeg tror ikke, det er en lidelse, der er så almindeligt kendt. Præcis hvordan den defineres, ved jeg ikke, men hos mennesker giver den sig udslag i indtagelse af ting, der ikke er beregnet til at spise. Som fx papir. Hos dyr kan det være indtagelse af uld og plastik, som Helle nævner.

Faktisk har jeg også set kattes indtagelse af græs betegnet som pica. Om det er korrekt, ved jeg så ikke. Det har jo i hvert fald en funktion, når de gør det.

For mange år siden fik jeg en kattekilling, der - set i lyset af hvad jeg ved nu - blev taget alt for tidligt fra sin mor. Den udviklede en vane med at sutte på pelsen på sin egen mave, mens den spandt og spandt. Uden tvivl en adfærd, der havde en beroligende effekt på katten. Det var en ret langhåret kat, så det havde den uheldige konsekvens, at den hele tiden udviklede knuder på maven :frowning:

Jeg tror også, jeg ville forsøge at vænne killingen af med at sutte på dynen. Meget, meget forsigtigt - og hvis katten bruger det som et beroligende middel, så skal den have noget andet at sætte i stedet for, som stadig får den til at føle sig tryg, men som er lidt sundere for den. Det er der andre, der allerede er kommet med bud på, og jeg har ingen. Det lykkedes slet ikke for os med vores killing dengang :frowning:

Hvis ikke du har noget konstruktivt at indbyde med, så behøves du ikke svare på mit indlæg :slight_smile: Jeg har fået nogle rigtig gode svar! :slight_smile: Selvom katten kommer fra et useriøst sted, så fortjener den også en chance…

[QUOTE=kira v;1160667]Lis - det var da ikke en særlig pæn velkomst at give en ny bruger ? Og vi kan jo ikke alle træffe perfekte valg hver gang uanset vores bedste intentioner.

Og Så - Velkommen til ![/QUOTE]

Tusind tak! :slight_smile: Det varmer med venlige og konstruktive svar! Det lyder meget rigtigt i mit hoved. Hun gør det også på min trøje, det er oftest når vi lige nusser at hun gør det… Jeg har forsøgt adfærdsterapeut, men hun sagde at jeg bare skulle ignorere det, også bare holde øje med at hun ikke slugte noget af det… Men det kan selvfølgelig være jeg bare skal prøve en anden, hvis det fortsætter :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;1160756]Jeg ville bremse det stille og roligt, aflede, ikke skælde ud da det hos nogle individer kan udvikle sig til Pica. Sådanne katte skal nogle gange opereres fordi de får maven fyldt med uld, plastik osv så det er ikke en adfærd der er velkommen herhjemme. Nogle udvikler den sig ikke ved, men jeg tager ikke chancen.
Pica ses ikke kun hos siam. Man mener der kan være en genetisk disponent, men jeg har set det hos huskatte, birma, perser, Maine Coon og siam/ori. Det er ret sjældent - heldigvis - dog findes det tilsyneladende i nogle linjer af katte uanset race. Andre årsager kan være tillært, fordi ejer synes det er ret hyggeligt som lille killing og ikke stopper det, eller det kan være fordi killingen er kommet for tidligt fra sin mor eller ikke har en mor (flaskebarn). Endelig ser man det sjældne tilfælde hos katte der er stressede - man mener det frigør stoffer i hjernen ala dyr der bider i sig selv, slikker sig til hudløshed eller ødelægger omgivelserne (ofte hunde) det at sutte, tygge frigør endorfiner og beroliger en selv. Det kan også ses hos dyr med smerter, da disse stoffer man modvirke smerterne og berolige.[/QUOTE]

Jeg tror ikke det er pica, det er bare når vi nusser hun gør det :slight_smile: Men jeg vil aflede hende i at gøre det, tusind tak for det gode svar! :smiley:

[QUOTE=galath;1160834]Måske det er på sin plads at forklare, hvad pica er? Jeg tror ikke, det er en lidelse, der er så almindeligt kendt. Præcis hvordan den defineres, ved jeg ikke, men hos mennesker giver den sig udslag i indtagelse af ting, der ikke er beregnet til at spise. Som fx papir. Hos dyr kan det være indtagelse af uld og plastik, som Helle nævner.

Faktisk har jeg også set kattes indtagelse af græs betegnet som pica. Om det er korrekt, ved jeg så ikke. Det har jo i hvert fald en funktion, når de gør det.

For mange år siden fik jeg en kattekilling, der - set i lyset af hvad jeg ved nu - blev taget alt for tidligt fra sin mor. Den udviklede en vane med at sutte på pelsen på sin egen mave, mens den spandt og spandt. Uden tvivl en adfærd, der havde en beroligende effekt på katten. Det var en ret langhåret kat, så det havde den uheldige konsekvens, at den hele tiden udviklede knuder på maven :frowning:

Jeg tror også, jeg ville forsøge at vænne killingen af med at sutte på dynen. Meget, meget forsigtigt - og hvis katten bruger det som et beroligende middel, så skal den have noget andet at sætte i stedet for, som stadig får den til at føle sig tryg, men som er lidt sundere for den. Det er der andre, der allerede er kommet med bud på, og jeg har ingen. Det lykkedes slet ikke for os med vores killing dengang :([/QUOTE]

Det var en træls historie du lige kom med der, øv også! :frowning: Jeg tror som sagt ikke det er pica, bare en måde hvorpå hun finder tryghed. Hun gjorde det også i starten på min hankat, men det gad han ikke i længden… Jeg vil forsøge at aflede hende i at gøre det stille og roligt, men hvad kan jeg erstatte med? Jeg prøver at sætte mine hænder for nogle gange, men så forsøger hun bare at komme til dynen igen… Og igen tusind tak for dit gode og konstruktive svar, jeg kan virkelig bruge det til noget! :smiley:

En af mine kolleger havde stor succes med at tage blidt og forsigtigt i kattens nakkeskind, når den begyndte at sutte… Altså IKKE noget med at løfte eller holde fast, men kun lige tage fat… Det virkede som om at katten faldt til ro og slappede af, når taget løsnede, puttede katten bare videre uden at sutte…
Det man uden tvivl efterligner er nok kattemors tag i nakken for at løfte killingen - altså noget somm killingerne kan genkende som en situation, hvor de skal forholde sig roligt… og som også er tryg for dem. Så det blide tag i nakken repræsenterer formentlig noget kendt og trygt - og mange mener netop at overdreven sutteri er tegn på at katten søger tilbage til nogen kendt og trygt…
Damn en rodet forklaring - jeg er bare ikke vågen på det her tidspunkt! :slight_smile: Håber man kan forstå det alligevel…

[QUOTE=Ann K;1160862]En af mine kolleger havde stor succes med at tage blidt og forsigtigt i kattens nakkeskind, når den begyndte at sutte… Altså IKKE noget med at løfte eller holde fast, men kun lige tage fat… Det virkede som om at katten faldt til ro og slappede af, når taget løsnede, puttede katten bare videre uden at sutte…
Det man uden tvivl efterligner er nok kattemors tag i nakken for at løfte killingen - altså noget somm killingerne kan genkende som en situation, hvor de skal forholde sig roligt… og som også er tryg for dem. Så det blide tag i nakken repræsenterer formentlig noget kendt og trygt - og mange mener netop at overdreven sutteri er tegn på at katten søger tilbage til nogen kendt og trygt…
Damn en rodet forklaring - jeg er bare ikke vågen på det her tidspunkt! :slight_smile: Håber man kan forstå det alligevel…[/QUOTE]

Det var let at forstå, tusind tak for svaret! :smiley: Det vil jeg prøve og det giver jo meget mening at du giver den tryghed på den måde :smiley:

[QUOTE=Lubas;1160857]Hvis ikke du har noget konstruktivt at indbyde med, så behøves du ikke svare på mit indlæg :slight_smile: Jeg har fået nogle rigtig gode svar! :slight_smile: Selvom katten kommer fra et useriøst sted, så fortjener den også en chance…

[/QUOTE]

Svaret var fra min side konstruktivt (ikke det samme som det er et svar du kan lide) - og mundkurv siger jeg pænt nej tak til.

Brugere der går over “grænsen” får af admin tildelt et gult eller rødt kort - er ikke ejer af nogen overhovedet :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1160956]Svaret var fra min side konstruktivt (ikke det samme som det er et svar du kan lide) - og mundkurv siger jeg pænt nej tak til.

Brugere der går over “grænsen” får af admin tildelt et gult eller rødt kort - er ikke ejer af nogen overhovedet :p[/QUOTE]

Jeg spurgte om svar, du stillede dømmende spørgsmål. - Jo dit spørgsmål var farvet!

Du spørg:

hvor sikker kan du være på den var det når du henter kat så useriøst et sted

Havde du spurgt:

Hvordan kan du være sikker på at hun var 12 uger?
, så havde jeg taget det mere konstruktivt til mig… Og dine øvrige bemærkninger, det er bare spild af din tid :slight_smile:

Nunuu kan godt lide at sutte på dynen og samtidig ‘‘gogger’’ han. Det er hygge for ham så hvorfor dog fratage ham den glæde. :smiley:

Jamen problemet er at hun jo bider hul og hvis hun sluger det, så kan hun jo få forstoppelse og jeg ville være ked af at skulle til dyrlæge pga det :smiley:

Du skal helt klart have hende fra dynen. enten over på noget “mindre farligt” som ikke er sådan at tygge i stykker, men selvfølgelig helst have afvænnet hende.
men ville klart formene adgang til dyner i en lang periode- dvs nul adgang til soveværelset. og hun vil sikkert mene hun er ved at dø de første dage, men det går over :slight_smile:

Og så et godt råd til dig som ny bruger herinde, om du vil bruge det er jo selvfølgelig helt op til dig : livet for kort til at indlade sig på debatter med nogle af vores brugere når de er i et bestemt humør. Du skulle se nogle diskussioner der indimellem er herinde. At folk gider fatter jeg ikke, for man kommer ingen vegne og det skaber bare dårlig stemning. Indimellem er det svært at lade være, men man kommer virkelig langt ved at ignorere uønsket adfærd, lidt som med små børn og kæledyr.
Her er plads til alle og vi bærer over med hinanden langt hen ad vejen så længe man holder sig inden for de regler der er sat op for forum, fordi mangfoldighed er en styrke og vi alle har forskelligartede og værdifulde erfaringer at byde ind med.

nå - nok pædagogik fra mig .

uanset glæder jeg mig til at møde det lille suttedyr i hedensted.

Vel talt, Kira :ok:

[QUOTE=kira v;1161111]Du skal helt klart have hende fra dynen. enten over på noget “mindre farligt” som ikke er sådan at tygge i stykker, men selvfølgelig helst have afvænnet hende.
men ville klart formene adgang til dyner i en lang periode- dvs nul adgang til soveværelset. og hun vil sikkert mene hun er ved at dø de første dage, men det går over :slight_smile:

Og så et godt råd til dig som ny bruger herinde, om du vil bruge det er jo selvfølgelig helt op til dig : livet for kort til at indlade sig på debatter med nogle af vores brugere når de er i et bestemt humør. Du skulle se nogle diskussioner der indimellem er herinde. At folk gider fatter jeg ikke, for man kommer ingen vegne og det skaber bare dårlig stemning. Indimellem er det svært at lade være, men man kommer virkelig langt ved at ignorere uønsket adfærd, lidt som med små børn og kæledyr.
Her er plads til alle og vi bærer over med hinanden langt hen ad vejen så længe man holder sig inden for de regler der er sat op for forum, fordi mangfoldighed er en styrke og vi alle har forskelligartede og værdifulde erfaringer at byde ind med.

nå - nok pædagogik fra mig .

uanset glæder jeg mig til at møde det lille suttedyr i hedensted.[/QUOTE]

Problemet er jo bare at hun ikke gør det når hun er alene, det er en måde hun “hygger” med os på. Hvis vi sidder i sofaen med hende, så er det bare trøjen hun patter på… Så jeg tror ikke det har nogen effekt at lukke til soveværelset, og det ville jeg også være ked af, for den ene kattebakke står her… Men vi prøver det der med at løfte i nakkeskindet og det virker også sådan lidt… :slight_smile:

Jeg ved godt at jeg lige lader mig kommentere på det, og jeg ved jo godt at jeg bare skal ignorere det… Men ja, du har jo ret og det vil jeg lige have ekstra i tankerne for eftertiden :smiley:

Jeg har flasket rigtig mange op og de gør det alle sammen - jeg tager dem roligt væk, hvergang. Gør de det igen så tager jeg dem væk igen. Helt konsekvent hver gang. Samtidig får de lov at blive hos mig. Dvs jeg sætter dem ikke ned eller noget. Jeg lægger fx en hånd i vejen så de ikke kan sutte, snakker lidt til dem, når de er stoppet og nogle gange flytter jeg dem et andet sted hen og ligge.

Jeg synes heller ikke det lyder som Pica, men du har ret i, at det kan udvikle sig til det over tid. Jeg har været hos en birma, der desværre suttede hul på at muligt i hjemmet. Strømper, vasketøj, tøj i skabe, overtøj, puder, endda sofaen - sådan en kat er der meget ringe fremtidsudsigter for desværre.

Jeg ser det sjældent SÅ slemt som den. Vi har fx en der sutter plastik - det betyder at alle poser skal i et skab. Det er let at undgå.

Jeg synes din kat lyder som en tryghedssøgende kat snarere end en Pica-kat. Dvs den er ike tvangsmæssig i sin motivation for at gøre det. Målet er tryghed. men jeg ville stadig stoppe det, fordi jeg kan se, hvor slemt det KAN blive på sigt.

Forsøg når du stopper det at undgå at belønne det. Dvs du skal ikke sige en masse til mis før mis er stoppet. Så ros den for at stoppe. Ellers KAn man komme til at lære den at det at sutte giver opmærksomhed.

Jeg har ikke selv prøvet at give sådan en kat støtte i form af nogle af de naturmidler, der findes og som skaber tryghed, men du kunne jo afprøve det selv. Anxi Calm eller Bach ville være mit valg til sådan en kat i en periode på en måned eller 2