Hund og kat imellem

Hej derude !

Jeg har rigtig meget brug for jeres hjælp ! :smiley:

Jeg poster lige noget lignende jeg sendte inde på hunde-forum, hvor der dog ikke var nogen der lå inde med noget åbenbart… Men tror det her er det perfekte sted ! :slight_smile: Jeg søger nemlig råd fra nogen der både har hund og kat ! :wink:

Ja, nu er jeg så også blevet den heldige ejer af to fantastiske kattekillinger, og denne tråd henvender sig egentlig lidt til de (forhåbentligt) andre herinde der også er den heldige ejer af både hund og kat…

Mit spørgsmål er nemlig - eller, det jeg mangler råd til - er hvordan man lettest får introduceret hund og katte uden for meget bøvl ? De har set hinanden an, Flossy min dejlige 2-års lab, er vældig interesseret (han har altid jagtet de vilde katte der kommer forbi vores gård), men lydig som han er rør han dem ikke da han fik at vide at dem her måtte man altså ikke mobbe - og det gør han så ikke (det har han prøvet før, lærte han også dengang lillebror fik marsvin, og hamster osv, så han har været der før…), men killingerne er noget mere hysteriske. De hidser sig op, hvæser og spiller farlige, og gemmer sig helst ellers, men de er så også altid blevet terroriseret af naboens to sorte labradorer der hvor vi har fået dem fra… Så de har vel selvfølgelig lidt fordomme, men er der nogen gode råd og erfaringer I har lyst til at dele ud af? Vi tager det selvfølgelig helt roligt, arbejder langsomt og lidt af gangen, sørger for at gøre alt hvad vi kan for at de alle skal få en god oplevelse med hinanden, fedter med godbidder, sørger for ikke at glemme nogen (især ikke Flossy, min hund skal jo ikke føle sig erstattet af to katte og vice versa) osv, men kattene er virkelig ikke for glade for det… Og taget i betragtning af Flossy er vant til at sove i sengen, og killingerne også er ude på det, skulle de meget gerne lære at komme overens alle tre… :slight_smile:

Så altså, giv mig endelig alle de tips, idéer og erfaringer i har…

På forhånd tak ! :thumbup:

Jeg ville godt nok være nervøs, hvis hunden ikke har været venner med katte før. En hund kan brække ryggen på en kat med et enkelt bid.

Jeg har haft en hund som var ok med katte, men den blev introduceret til dem og opdraget af dem som hvalp.

Jeg har ikke nogen gode råd. Kan sørme godt forstå du er på vagt, når du har oplevet din hund jage katte allerede.

Så er du vist kommet til det rette sted for der er flere herinde der har både hunde og katte :slight_smile:

Sheer: Altså, nervøs og nervøs, Futte er god som dagen er lang, og med et hjerte af guld. Han jagter ganske vidst de “vilde” katte rundt om gården, men så snart en vender rundt og siger fra lusker han straks ynkeligt væk igen på trods af han er 4-5 gange større. Han er lidt en pivskid når det kommer til stykket, og har intet ondt i sig - det er jo bare selve legen/jagten der er sjov ! :wink: Og jeg kunne så omvendt selvfølgelig heller ikke finde på at anskaffe mig to katte hvis jeg virkelig troede han kunne finde på at gøre dem fortræd eller “trigge af” lige pludselig, det ville jo ikke være fair for nogen af dem. Jeg er iøvrigt noget mere fortrøstningsfuld efter igår, de har alle været sammen hele aftenen og natten fordi alle tre insisterer på at være på mit værelse, Flossy vil så gerne lege med dem, men de er stadig noget påpasselige, de har dog været henne og daske til hans logrende hale, og sniffet til ham når han ikke lige kiggede ! :wink: Så de skal nok lære det en dag ! :høhø:

Men jeg vil stadig gerne høre for andre der har været igennem det her også ! :wink:

Og Bitheras, jeg håber du har ret ! ;D

Der findes 2 slags killinger- dem der puster sig helt op og sprutter af hunden og dem, der bare vader hen til “monsteret” og tager alting med ophøjet ro.

Flossy lyder som en god hund, så hvis du fortsat kan få ham til, at slappe af omkring killingerne, skal de også nok tø op, men det lyder til, at du lige har fået dem og så er alting jo nyt og anderledes og de skal lige have tid til, at falde til, så giv det lidt tid og det lyder jo også til, at mislingerne er ved, at blive mere modige allerede. :slight_smile:

Jeg har selv 1 hund (med et UDPRÆGET jagtinstinkt) samt 2 småhysteriske katte.

Kattene (Franz og Frede) havde vi haft i ca 1 år inden vi fik hunden (Otto), og det har været lidt af en kamp. Ikke pga. at hunden vil kattene noget ondt, men han kan bare ikke lade dem være! Han er lidt en hyper hund, og med hans jagtinstinkt løber han efter alt der bevæger sig. Det betyder IKKE at han jagter kattene som så, men han vil så så så gerne lege med dem. Det er kattene naturligvis ikke specielt glade for, og de er samtidig ret hysteriske og bliver let bange (hvilket betyder de så løber, hvilket betyder Otto løber efter og…).

Ja men så til sagen. Vi blev trænet i, at give kattene mad i nærheden af hunden. Hvis din hund nu er meget madglad eller du ikke er hel sikker, så sæt hunden bag ved et gitter eller i snor, og giv så kattene mad i nærheden af hunden (de skal kunne se den i det mindste). Giv samtidig hunden godbidder i nærheden af kattene, og træn fx med hunden i nærheden af kattene, så den lærer at den godt kan være i nærheden af dem uden at være opmærksom på dem, og kattene kan så lære, at hunden godt kan være i nærheden af dem uden at den reagere på dem. Hvis I deler jer op, kan den ene give hunden godbidder i nærheden af kattene og samtidig kattene godbidder i nærheden af hunden. Ideen er jo, at de alle kommer til at associere hinanden med noget godt!

Og så det vigtigste af alt - hunden må IKKE løbe efter kattene. Ikke på noget som helst tidspunkt. Det er bare ikke ok og det kan ende galt, ligegyldigt hvor sød hunden er.

I dag er situationen hos os således, at kattene og hunden kan være i det samme rum og til tider kan ligge i sofaen sammen. Vi skal dog stadig holde øje med dem når de er sammen, men det skyldes at hunden hele tiden vil snakke med dem, og kattene bliver rigtig sure på ham, og slår ud efter ham (hvilket kan være farligt for øjnene).

Så ja vi arbejder videre, men det er helt sikkert at hunden i dag anser kattene som en del af familien og hans venner (han bliver såååå glad når han ser dem). Fremmede katte der imod mener han skal dø (så der er han altid i snor), så han ser på katte forskelligt. Kattene tror jeg dog aldrig bliver en stor fan af Otto. Det skyldes måske også, at de var 1 år, da vi fik Otto, så de havde dannet deres mening om hunde på det tidspunkt. Især den ene af kattene mistænker jeg for seriøst at hade ham. Franz kan sætte sig i nærheden af Otto og miave skingert samtidig med at han ser på mig - jeg er sikker på, at Franz siger “hvorfor er han her stadig!”. Otto derimod mener at han og Franz er BEDSTE venner - ja det siger noget om forskellen på hunde og katte (og jeg elsker dem for deres forskelle!):slight_smile:

[quote=Sheer;232521]
Jeg har ikke nogen gode råd. Kan sørme godt forstå du er på vagt, når du har oplevet din hund jage katte allerede.[/quote]

Har også en hund, der render efter fremmede katte og hun har også rendt efter vores egne, men der er intet ondt i hende og hun bliver helt forfjamsket, når kattene stopper op og giver sig til, at kæle med hende.

Nu skriver Nyxen jo også, at Flossy har været introduceret til mindre dyr uden problemer og det ville man ikke kunne gøre med en kattedræber.

Jeg vil også lige sige, at med den udvikling, som du beskriver i kattenes adfærd overfor hunden, tror jeg nu nok det skal gå godt. Jeg kender mange der har både hund og kat, og det kan let lade sig gøre. Med killinger og en godmodig og rolig hund, har jeg også set, at de er blevet bedste bedste venner (på den måde at begge hold mener det og ikke som i mine “familie”), og det kan være fantastisk.
Bare sørg for at overvåge samværet i starten så du kan se udviklingen i deres forhold.

Buffy og Randi: Først, tusind tak begge to ! (Jeg er desværre ikke den heldige ejer af en tak-knap endnu ! :stuck_out_tongue_winking_eye: det kommer !) :smiley:

Dernæst, Buffy tror du har helt ret, Flossy er virkelig en god hund, og allerede på den aften/morgen der er gået siden jeg startede den her tråd er der sket ting og sager. Både med hunden, men også det du siger med alt er nyt osv, de er livet meget mere op på alle måder. Måtte feks fiske den ene ud af undertøjsskuffen og den anden ned fra et over to meter højt skab imorges da de skulle have morgenmad. :stuck_out_tongue: Kattene er desuden mere og mere ligeglade med ham, altså ligeglade på den måde de gider ikke længere hidse sig op, eller liste af når han kommer, og da slet ikke afbryde deres leg, de er faktisk halvt interesserede i ham nu, og Futte(stadig Flossy, bare hans kælenavn fordi han er så tumpet på den søde måde nogengange - ren Garfield-Futte-Hund. :slight_smile: ) vil stadig så gerne undersøge dem på tæt hold, men har affundet sig med han må vente til de gider ham. Jeg tror i hvert fald på dem nu ! :slight_smile:
Men nej, de kommer self ikke til at være alene foreløbig, selvom jeg nu ikke tror nogen af dem gør noget - Flossy virker virkelig afklaret, og opfører sig fuldstændig normalt - som om han bare tænker "suk, endnu flere af de der små dyr de hele tiden henter… Mon de snart vil lege? " ! Men altså håber da selvfølgelig det en dag kan lade sig gøre uden man behøver skænke det en tanke ! :slight_smile:

Randi, jeg griner stadig over dit indlæg! (og det tror jeg gerne killingerne vil klage over, de ligger nemlig spindene på ryggen af mig, og det skal så også næsten lige nævnes at Flossy ligger klods op af siden på mig. Ren idyl alle tre!! Fremskridt ! :wink: :ok: ) Og altså, godt ment selvfølgelig, men jeg kan bare alt for godt forestille mig Otto ! Han lyder godt nok som en guldklump, og bare det billede jeg har i hovedet af Otto der forguder kattene, og kattene der bare er mere "arrrh, gå nu væææk ! " - det er guld værd :stuck_out_tongue: og det er netop lige sådan hunde og katte er. Kattene er mere reserverede, og hunde er på grænsen til det naive til tider :b forskellige er de i hvert fald, men fantastisk at høre de godt kan finde en mellemting med hinanden ! :slight_smile:
Og ja jeg håber også lige præcis at det er en fordel killingerne netop er killinger. De kan stadig nå at få ændret deres syn på hunde på trods af deres tidligere hundenaboer var terrorister, for det er helt tydeligt at se de er snosk forvirrede når han kommer ind og bare ligge sig til at sove selvom han har set dem, og de står og små-hvæser af ham - når han så bare ligger og snorker kan man nærmest se spørgsmålstegnene og nysgerrigheden i fjæset på dem :wink: . Men også alene med de ting der er sket på de ikke engang to døgn, som nu at de ligger lige ved siden af hinanden og accepterer hinandens selskab og bare bobler… Jeg var godt nok lidt bekymret i starten, men jeg tror på dem !

Nu er det eneste problem nærmere kærestens hund. En ulydig, uregerlig chow-chow, som går fuldstændig i spåner når den ser katte, og skræmmer livet af killingerne, og tager en halv time at få til at falde ned når den har set katte. Mad kan ikke engang distrahere hende, for det er generelt ikke en ret madglad hunderace, de bor så selvfølgelig ikke sammen, og det kommer de så nok desværre heller aldrig til… Mærkeligt nogen hunde skal se så blindt på katte…

Du kan læse på min hjemmeside www.kattene.blogspot.com indlægget At leve som hund og kat - tror det ligger under juli. Der står hvordan Julie og jeg førte Ace ind herhjemme.

MVH

Rigtig nyttig side, og tak for link ! Blev helt slugt af dine blogs! Rigtig spændende læsning ! :slight_smile: Er selv utroligt fascineret af klikkertræning og har altid brugt det på hund og hestene. Utroligt hvad man kan opnå! Burde gå igang med kattene også ! :wink:

Tak - den ligger lidt i dvale, men overvejer at genoplive den:-)

Den blev desværre hacket af en kattehandler som jeg skrev om i avisen efter hun havde fået en dom i retten. jeg linkede til det fra min blog. Og siden har jeg ladet den loigge lidt:-)

Katteejere har bidraget med rigtig mange gode og nyttige oplysninger om deres katte og fotos. De fortjener derfor størstedelen af rosen:-)

MVH

PS spørg Ann K om hundedelen, hvis det er. Hun har stor erfaring med det også…