Hund og kat

Hej alle i dejlige kattegale mennesker

Casper og jeg skal hjem til Fredericia her til jul, vi vil selvfølgelig gerne have kattene med, og de skal bo sammen med mig hos mine forældre, men problemet er at mine forældre har en lille hund (cavalier king charles spaniel), hunden er intet problem, han er godheden selv.

Mine forældre har haft Phillip (hunden), med her op en gang, og hunden var meget interesseret i kattene og ville gerne se nærmere på dem. Kattene derimod synes han var noget af det farligste i verden.

Hvordan skal vi gribe det hele an? Vi skal være der i lidt over 14 dage, så de skulle helst ikke behøve at leve adskilt hele tiden. Mine forældre har været ude og købe et stort kredsetræ, så de har mulighed for at komme op i højden, plus de vil få lov til at være mange andre steder hunden ikke kan komme op.

Hunden i snor, så den ikke kan komme til at jage kattene… og så ellers masser af tålmodighed…
Sker der ikek nogne positiv udviklingen indenfor max tre dage, vulle jeg vælge at holde kattene i et væresle for sig selv - ingen grund til at stresse med en sammenførsel for så kort tid…

Det vil vi prøve :slight_smile:

Vi har også mulighed for at kunne dele huset op så begge parter har massere af plads, men det ville jo være meget dejlige hvis de kunne hygge sig i uden adskillelse.

Vil der være mulighed for at deres forhold vil kunne blive så de kunne være sammen, mine forældre er oppe ved os et par gange i måneden, det kunne jo være rart hvis Philip ikke skulle passes hver gang de skulle her op eller er det for meget at håbe på?

[QUOTE=Nadia;752362]Det vil vi prøve :slight_smile:

Vi har også mulighed for at kunne dele huset op så begge parter har massere af plads, men det ville jo være meget dejlige hvis de kunne hygge sig i uden adskillelse.

Selvfølgelig ville det være dejligt :slight_smile: især fordi du nu fortæller, at dine forældre ofte er på besøg…

Vil der være mulighed for at deres forhold vil kunne blive så de kunne være sammen… ?[/QUOTE]

Tjo… mon ikke at det kunne lade sig gøre…
Det er vel det her I gerne vil se?

Nårh sødt foto:-)

Enig med Ann

Sikke et dejligt billede :smiley: Elsker simpelthen racen, jeg skal helt klart have sådan én en gang :wehuu:

Det behøver nu ikke at blive helt så idylisk, bare de kan nyde ferien alle sammen og slappe af :slight_smile:

Nannahundens liv blev perfekt, da hun fik sin helt egen kat :slight_smile:

Ok - Thane (den store coondreng) var kun en stor killing, da han flyttede ind - og alt er jo lettere med killinger… Men Nanna eeeeeellsker alt med puls og kan virke temmelig overvældende, så vi brugte netop tricket med at have hende i snor de første par dage… på den måde fik Thane mulighed for at nærme sig hende stille og roligt i sit eget tempo. Idag er de bedste venner og opsøger aktivt hinanden for at lege og især putte sammen :venner:

Det må ligge til racen :slight_smile: Kattene syntes også Philip var meget overvældende, fordi han så gerne ville hen og hilse. Vi må prøve med snoren, så skal missernes nysgerrighed nok vinde :slight_smile:

Her i huset tog sammenføringen ikke mere end knap et halvt døgn - men Thane var som sagt også killing…
Jeg har før taget Nanna med på besøg hos andre med katte, og det plejer faktisk at gå ganske godt. Nanna kender sin plads og kan opføre sig ordentligt :wink: Men hun bliver nu alligevel altid holdt i snor for en sikkerheds skyld.
Det vigtigste er at kattene ikke får dårlige oplevelser med hunden… og det betyder, at den ikek skal have lejlighed til at jage eller gø af dem… brug snoren og afled med guffer, så skal det nok gå… Prøv evt at fodre kattene med lækker vådmad i hundens nærhed, så de også lærer at forbinde hunden med noget godt…

Du skal lige have endnu et billede af de to bedstevenner…
Jeg kan selv så godt lide det og ærgrer mig over at jeg kun havde mobilen ved hånden…

Et andet ex. er Thea og Tjalfe.

Desværre har jeg ikke ret mange putte billeder. Der er ingen tvivl om de elsker hinanden, men Tjalfe kan ikke lide når Thea putter sig ind til ham og flytter sig meget hurtigt. Jeg tror han synes det bliver for varmt. De leger stadig mange gange dagligt, både bryde kampe og tag fat hvor de jager hinanden på skift. Og Thea kommer stadig ud til døren og dutter snude med Tjalfe når jeg har været ude og gå med ham.

Uhh det lyder jo helt godt det hele :smiley:

Vi sørger for at Philip er i snor, der er ikke chance for at han begynder at gø, det har han aldrig rigtig gjort.

Jeg glæder mig helt til at se om de ikke godt kan enes, misserne er jo ikke så gamle endnu (snart 5 måneder). Der er jo også meget mere plads hos mine forældre end der er i mig og Casper lejlighed :slight_smile:

Ja, hvis misserne ikke er ældre, så skal det nok gå…
Så er det jo ikke anderledes end da Thane flyttede ind herhjemme… Han var 4½ måned :slight_smile:
Det tog tre dage - og så lå han i bunke med sin nyeste bedste veninde…

Og de ved godt hvad en hund er… Og Sargon var andeles ikke bange da han var 2-3uger gammel :smiley:

Haha nej det håbede jeg også lidt han ville komme i tanke om igen :smiley: Philip er jo lidt anderledes i udseende en Probie :wink:

Mon ikke de bare lige skal se ham an :slight_smile: Han er vel mere rolig end Probie :smiley:

Haha ja okay :wink: selvom han nu godt kan være lidt ivrig når han gerne vil snakke

Ups … Glemte jo helt at fortælle hvor godt det gik i juleferien :ups:

Der gik ca. en dag før misserne havde invaderet huset, og Philip var fulstændig ligeglad med dem, gik de fordi ham kunne han godt lige dreje hovedet og snuse, men det var også den eneste reaktion han havde på dem :thumbup:

Misserne syntes stadig han var lidt farlig og havde travlt med at undvige ham, men ikke på noget aggressiv måde :thumbup:

Efter en lille uge blev det faktisk så godt at de godt kun ligge i sengen alle tre og putte med mig :smiley:

Det er simpelthen gået over alt forventning :smiley: og det gik lige så godt da vi efter en uge i Aalborg lige tog på 5 dages ferie i Fredericia igen.

vi har sammenført katte med (jagt)hunde tre gange nu - hver gang uden problemer :slight_smile:
Faktisk er det altid hundene som ender med, at ville være venner med kattene, før kattene tør op :tihi:

og ja - det kan faktisk oftest klares på en weekend :slight_smile:
Første møde er hunden altid i snor. Normalt dækkes vores hund aldrig af indendøre, men hun blev lagt dæk i bryggerset og min far havde hunden i snor. Jeg tog kattene på armene og satte mig på 3 meters afstand med dem og satte dem ned. Kattene gloede i 5 minutter på hunden, mens min far roligt snakkede med hende (om at kattene altså var familie og de var rigtig søde :tihi: )
der blev lukket op, til stue og forstue (hvor hunden har sin kurv)… hunden blev lagt dæk i kurven og kattene sluppet “løs” i hele huset… efter ½ time kom hunden ud at gå en tur og bagefter bare lagt ind i kurven uden noget kommando…
det tog hende en weekend at lære, at kattene var familie, men ikke én gang gjorde hun udfald…

det har virket 3 gange med tre forskellige hunde :slight_smile:

og en gang har vi haft søsteren (Malu) til mine forældre hund(Zentha) på besøg - Zentha forklarede lige Malu med store ord, at Unni og Yasha var familie, og IKKE måtte jages :tihi: der sku jeg slet ikke blande mig :tihi: Malu gøede en gang af kattene (Malu er temmelig meget kattejæger derhjemme), og Zentha markerede MEGET markant, at det gjorde man bare ikke over for hendes bedsteste venner! :tihi:
3 timer senere sad Unni og legede med både Malus og Zenthas poter, som begge lå og logrede med halen og hyggede sig :høhø:

nogle gange er det super nemt :smiley:
Men vi har uden tvivl været heldige med, at det har været SÅ nemt!

Ja det gik også super nemt herhjemme :slight_smile: Vi havde den første halve time lige fat i Philips halsbånd, fordi han elsker alt nyt, og han godt kan være meget ivrig.

Efter ganske få træk i halsbåndet aftog interessen og så var han faktisk ligeglad med dem :tihi: Indtil de blev lidt modigere og begyndte at lege med hans hale når han gik og logrede (det gør han ALTID), må indrømme jeg flere gange luskede hen og fik Philip opmærksomhed så jeg havde lidt styr på ham hvis en af kattene pludselig fik rigtig fat og det gjorde ondt på ham :surrender1: Det krævede godt nok lidt is i maven at se dem lege med halen, de første gange, men Philip gloede bare på dem og kiggede så op på mig med et blik der tydeligt sagde “Hvad laver de tossede væsner?” :lol: Han fik mange nus og godbidder den første tid som ros for han gode opførsel.

godt det gik så nemt :smiley:

Hjemme hos de gamle ynder Unni gerne at ligge og GNAVE i hundens poter! :høhø: Det er i sådanne øjeblikke vi IKKE fortælle Zentha at hun er jagthund! :høhø:
Zentha elsker bare opmærksomheden, og fjerner sig gerne fra kurven, når Unni stiller sig an foran den… med lidt held, så efterlader Unni jo så meget plads, at der også er plads til Zentha, så de BEGGE ku ligge der… hun har kun haft held af det EN gang i 15 sekunder :høhø: eller stjæler Unni hele kurven for sig selv, og så sidder der 35kg hund og kigger forvirret på hende :tihi: