Hund og kat

Jeg mangler et rigtigt godt råd til hvordan jeg skal gribe det an når jeg skal have min nye hund (en 2½år gammel westie/Cairn terrier) på fredag. Vi får den fra en familie der ikke kan have den mere og har haft den på besøg flere gange for at skiftet skal være så let som muligt for den.

Vi har en hunkat på ca. 7 år og den er min største bekymring nu. Katten er ikke vant til hunde og de få møder den har haft - resulterer i at den spurter væk eller kravler højt op i et træ - hvilket vel ikke er en unormal reaktion.

Jeg vil så gerne gøre tingene rigtigt fra starten da målet er at de - hvis ikke lige skal elske hinanden - så ihvertfald tåle at de er i nærheden af hinanden uden at det bliver en konstant jagt.

Hunden har mødt en kat der kom traskende ind i dens hus som 1-årig og der endte det med at den lagde sig op i kurven til den. Jeg tror at grunden til dette fantastiske udfald var at katten var ligeglad med hunden - det er vores bestemt ikke - den vil spæne og sikkert forstærke det spændende i at jagte den for hunden.

Vores kat er meget selstændig - den gider ikke for meget larm - når der er gæster er den aldrig hjemme. Faktisk er den mest ude - har hule og mad i et udhus - men kommer gerne ind og er selskabelig når børnene er lagt i seng.

Kan nogen hjælpe mig med nogle gode råd?

Men nogen kender en “expert” i nærheden af Århus hører jeg også gerne om dette.

Tak for hjælpen.

[QUOTE=snolder;857238]Jeg mangler et rigtigt godt råd til hvordan jeg skal gribe det an når jeg skal have min nye hund (en 2½år gammel westie/Cairn terrier) på fredag. Vi får den fra en familie der ikke kan have den mere og har haft den på besøg flere gange for at skiftet skal være så let som muligt for den.

Vi har en hunkat på ca. 7 år og den er min største bekymring nu. Katten er ikke vant til hunde og de få møder den har haft - resulterer i at den spurter væk eller kravler højt op i et træ - hvilket vel ikke er en unormal reaktion.

Jeg vil så gerne gøre tingene rigtigt fra starten da målet er at de - hvis ikke lige skal elske hinanden - så ihvertfald tåle at de er i nærheden af hinanden uden at det bliver en konstant jagt.

Hunden har mødt en kat der kom traskende ind i dens hus som 1-årig og der endte det med at den lagde sig op i kurven til den. Jeg tror at grunden til dette fantastiske udfald var at katten var ligeglad med hunden - det er vores bestemt ikke - den vil spæne og sikkert forstærke det spændende i at jagte den for hunden.

Vores kat er meget selstændig - den gider ikke for meget larm - når der er gæster er den aldrig hjemme. Faktisk er den mest ude - har hule og mad i et udhus - men kommer gerne ind og er selskabelig når børnene er lagt i seng.

Kan nogen hjælpe mig med nogle gode råd?

Men nogen kender en “expert” i nærheden af Århus hører jeg også gerne om dette.

Tak for hjælpen.[/QUOTE]

Jeg er meget bange for at du kommer til at have samme problem med katten som vores naboer… nemlig at katten helt reelt ikke vil være hjemme længere, men kun lige kommer for at få mad og måske et kort hvil indendøre…
Vores nabos kat kan ikke fordrage den nytilkomne hund… katten er stresset i sådan en grad, at den tidligere har slikket alt pelsen af maven… og nu tyr den altså til sidste udvej, nemlig kun lige at komme hjem, når den er tvunget til det pgr sult :frowning:
Vores nabo er naturligvis fortvivlet - det her var bestemt ikke meningen, da de hjemførte en sød lille hundehvalp sidste år!

Pt arbejder naboen på to fronter i håbet om at det vil hjælpe…¨
Dels med katten… den er kommet på Zylkene og man tager sig rigtig meget af den udendørs, ligesom at man har installeret kattelem ind til bryggerset, hvor hunden ikke har adgang, her står kattens bakke, mad og vand… Der er talt med samtlige naboer og ingen af os fodrer katten, hverken med kattemad eller guf fra grillen eller frokosten, der er lavet et isoleret hundehus til katten ud ei haven, så den har et sted at søge ly i dårligt vejr, hvis ikke den vil være inde… og endelig så er naboen begyndt at hente sin kat ind om aftenen, hvis ellers den befinder sig i nærheden (den ligger ofte i vores ene havestue og er lige til at tage :slight_smile: )
Del bliver der arbejdes seriøst med hunden… På mit råd er hunden nu fastgjort til livet på en af husets voksne med en line på max 1½ meter.- det forhinder efffektivt hunden i at kunne komme til at jage efter katten. Samtidig er der indkøbt et enormt lager af vovses yndlingsguf, der bruges som belønning, når hunden kan forholde sig roligt i nærheden af katten… masser af ros og godbidder…
Vi håber på at træningen vil lykkes, så Missy kan komme hjem… men ingen af os ved det…