Hunde og katte - racer?

Hej

er der nogle racer, som I ikke umiddelbart ville sætte sammen med en kat?

Jeg gik bevidst uden om alle terrier og jagthunde, men har senere erfaret, at det går fint med kat og dem.

Så drømte jeg om en malamutte eller en amerikansk akita men har altid skudt tanken væk, fordi jeg tænkte at jeg jo altid ville have kat. Pludselig møder jeg en masse ejere af disse racer - og de har alle sammen mindst en kat, som hundene elsker og omvendt.

Så hvad tror I? Er det virkelig bare et spørgsmål om at lære hunden det her?
Kan alle racer gå sammen med katte?

Jeg drømmer fx om en saluki - og der sidder jeg igen og tænker - nix du Helle - aldrig sammen med en kat! Og du har fem! :slight_smile:

Men måske kan de også lære det - mynderne altså? Jeg aner det ikke, og salukien er også bare en skør drøm, men det fik mig til at tænke, da jeg mødte en amerikansk akita kennel med masser af katte inde mellem deres dejlige hunde…

MVH

Men Åh altså… http://images.google.dk/images?hl=da&q=saluki&gbv=2

;.)

[quote=lenschow;69455]Men Åh altså… http://images.google.dk/images?hl=da&q=saluki&gbv=2

;.)[/quote]

Sådan et par stykker drømmer jeg også om. De ville ta sig godt ud ved siden af min Araber, og så har de jo også en lang historie bag sig. Smukke, reserverede, rolige og meget yndefulde -wehuu

Men det bliver nok ved drømmen, for de kan ikke løbe frit :S

Ja, jeg tror alle racer kan gå sammen med katte, hvis de lære det fra hvalp af.

Som udgangspunkt - ja :slight_smile:

Nogle af de mindre kendte egenrådige racer ville jeg nok ikke turde at lade gå alene med kattene, ej heller ulvehybrider, og så er der vel enkelte linier inde for mange racer, som jeg heller ikke turde med.

Og endnu flere ganske alm hundemødre med hvalpe…-uha

[quote=Raggie;69521]

Og endnu flere ganske alm hundemødre med hvalpe…-uha[/quote]

Har haft hundemødre med hvalpe og der har ikke været nogen problemer ifm. kattene. De har lige været over og kigge og holdt så pænt afstand indtil hvalpene begyndte, at vakle lidt rundt.

Vi har også en gårdhund, som vi kan stole helt på ( som den eneste af vores vovser ), sammen med vores fugle. Hun er ellers typen, der kan dræbe en mus i løbet af 0,5, men hun ved, at dyrene her i huset er vi glade for og dem lader man være.
Hundene er også søde ved marsvin og kaninen og det skal de også være- vores kanin er ude og hoppe rundt i stuen hver dag. Marsvinene ser de vist som et par hvalpe- de skal bare vaskes lidt bagi.

Jeg vil også mene at at alle hunde kan lære at omgåes katte, hvis de for det ind fra hvalp.

De vil vel aldrig komme til at se katten som et bytte, når den er vokset op med den.

Og når det så er sgat: Stol aldrig 100% på din hund - uanset hvad. (Tænk her bla. sammen med børn…)

Uha der er mange “det har den aldrig gjort før…” rundt omkring -upssa

Min venindes Rottweilertæve åd et helt kuld Maine Coonkillinger, 1 uge gamle - det havde hun aldrig gjort før…
Min gamle hanhund brækkede ryggen på en af mine katte - det havde han aldrig gjort før…
Min Papillontæve ændrer sig 180 grader når hun har hvalpe - ingen katte i en radius af 4 meter ellers…og hun mener det virkelig :mad:

Og jeg har læst mange indlæg med forsvundne indekillinger, som var alene hjemme med en tæve, eller tæver som bliver meget beskyttende når de har hvalpe.

Så stol aldrig 100% på din hund, for meget kan ske på kort tid

Ace går jo fint med mine misser, men jeg indrømmer gerne, at hund og katte aldrig er alene uden opsyn. Ace sover i gangen bag en netdør og der er han også de to gange i ugen, hvor jeg ikke har ham med på job. Begge dyr trives med den ordning.

Min tanke var - jeg hørte nemlig også skrækkelige historier - at jeg havde sat dem sammen og at jeg aldrig kunne tilgive mig selv, hvis der skete noget. Jeg ville derfor ikke sætte dyrene i den risiko. Tidligere gik de jo sammen også uden opsyn.

Men så hørte jeg om en, hvis kat ved et uheld var faldet ned oven på den sovende hund - og jeg siger jer akut blodbad FORAN ejeren endda… Så fik han sit eget sted. Det har iøvrigt gjort, at Ace er blevet mere tryg inde - tror han følte sig lidt presset af kattene (Han fik tæsk af to staldkatte som hvalp).

Nå aj - jeg fodrer heller aldre to forskellige arter samtidig. Hvis der opstår ressourceforsvar så kan de måske ikke læse hinanden.

Så det er reglerne hos mig:-)

Jeg tror det var sværest for mig at lukke ham ud bag den betdør. Heldigvis har jeg siden opdaget, at kattene ofte ligger henne ved ham og så er der net imellem og så hygger de som de plejer:-) Ja den sved at lukke ham derud selv om han ikke pev… Men den sved mest på mig - og reelt syntes jeg ikke, at jeg - med min nye viden om uheld - havde noget valg:-)

Den svier stadig lidt… på mig altså. Ace er fløjtende tilfreds med at have en hel gang på 40 m2 til rådighed. Det betyder jo også, at han kan få kødben når han er alene.

MVH

Min mors terrier ELSKER mine katte-høhø
Her er det kattene der har svært ved at acceptere hunden.