Hunde-opførsel?

Jeg har naboer, der har en lille hund en westi-terrier, hun er vel 1½-2 år gammel nu.

Det har ind imellem givet lidt problemer fordi hun gør og hyler når hun er alene.

Jeg har undret mig lidt over hvor sjældent hun egentlig bliver luftet :frowning:

I dag “skræmte” hun næsten livet af mig, jeg sad udenfor og røg og pludselig out of no where stod og hoppede op ad mig, hun vil altid snakke/kæle når hun ser mig, i dag var hun rendt i forvejen og kom farende op til mig, da manden så kom, kaldte han på hende, jeg holdt op med at kæle med hende, for ikke at hindre hende i at lystre, men hun ville ikke gå hen til ham, så gik han hen imod hende, og hun trykkede sig klynkende ned, umiddelbart var min reaktion at hun måske har fået en hårdhændet behandling når hun ikke har lystret, men min hundeviden er altså ikke så stor, så jeg kan tage fejl, derfor sig endelig frem hvis I ved mere end jeg.

Det er meget svært at sige, når man ikke har set på hunden/situationen.

Min Buffas kan også sagtens krybe sig sammen hvis han ved, at han har gjort noget forkert. Og det ved han på vores stemmeleje.
Vi har aldrig været hårdhændet ved ham, og dog, Brian har en enkelt gang haft fat i ørene på ham, fordi han bed ud efter Brian. Det var lige da vi havde fået, så Buffas skulle “bare” lige finde ud af hvor langt han kunne gå.

Hunde kan blive noget så ynkelige at se på, uden at det har en betydning. Men prøv næste gang, at løfte hånden i en hurtig bevægelse imod hende. Og efter min mening, hvis hun krymper sig sammen, så er det nok ikke bare kærlige klap hun får.

Okay, tak :slight_smile: jeg vil prøve at dels lægge mere mærke til hendes opførsel, og prøve tricket med hånden.

Bella er en utrolig dejlig lille charmetrold, så hun skulle helst have et godt liv :slight_smile: :slight_smile:

Når der bliver sagt noget til Joey og han ikke hører efter, så siger jeg det hårdere og hårdere indtil han fatter det, når han så fatter det, så kryber han ligesom du beskriver. Men jeg har aldrig slået ham :slight_smile:

Prøv at tilmelde dig underforaet “os med hund” der er sikkert flere der kan svare dig :slight_smile:

Hun kan sagtens have fået en hårdhænet behandling, men det kan også være, at hun bare er meget usikker. Vores Biva kryber ofte ( men klynker ikke ) og det har hun altid gjort. Hun liver op, hvis man bruger en meget lalleglad, lys stemme.

Har mødt tre hunde ( to af dem med samme ejer ), der har fået drag over nakken af deres ejer- den ene, som var en schæfer krøb og lorgrede, den anden schæfer gemte sig inde i vores hus, under vores bord og bagved os og ville ikke med sin ejer hjem og den tredie, som var en gårdhund måtte vi ikke røre på ryggen og han snappede efter mig de første par gange.

Du må evt. sammenligne lidt med om hundens opførsel er markant ændret ift. andre gange du har mødt den- hvis du kender den så godt ?

Anyway- hvis den sjældent bliver luftet, kan de jo også blive nervøs for alt og alle, men det at den trykker sig så meget overfor ejeren, kunne jo godt tyde på, at noget ikke er rigtigt…

Lyder som en understimuleret lille hund - uden at have set den.

Er en hund ikke stimuleret tilstrækkelig kan dens tendens til at udvise udsving på adfærden være markante. Disse kan vise sig som angst, aggressivitet, over-ivrighed osv - generelt ude af kontrol i forskellig grad.

Det er al overskuds-energien, der kommer ud via disse kropslige reaktioner.

Løsningen er mental stimulering og træning - noget som alt for mange hundeejere desværre tror de kan slippe for…

MVH Helle

tak for jeres hjælp :slight_smile:

først en lille beskrivelse af hvordan vi bor, vi er som sagt naboer, vi har en fælles udvendig trappe og en 6-7 m. “svalegang” jeg bor i modsatte ende af trappen. Blokken ligger langs med Slotsherrensvej, pæn stor, meget traffikeret.

Jeg havde fornøjelsen af Bella igen i går eftermiddags, mand, ca 4 årig søn og en ven sad på trappen med hunden, da jeg skulle ud at ryge.

Bella kom omgående spurtende hen og skulle nusses, hun var mest ved mig, så gik hun ned ad trappen, så en dame på vej over vejen, og hun havde nær givet mig hjertestop hun galoperede hen til hende og skulle nusses, manden måtte ned og hente hende.

Mit indtryk er at hun er en glad, kærlig og ikke en forsigtig hund, men ja Helle du har nok ret i at hun er meget understimuleret. På et tidspunkt da hun havde stået og gøet en hel aften, satte jeg en seddel på døren om at de måtte gøre noget ved det, de var ikke hjemme, derefter hverken hørte eller så jeg noget til Bella i næsten 4 md, jeg var begyndt at tro de havde skilt sig af med hende. Jeg er ikke altid hjemme, men meget :slight_smile:
og efter jeg er begyndt at sætte mig ud og ryge, så ser/hører jeg en del, man er vel et nikotinvrag.

Konen i huset er bedre til at lufte Bella end manden, som er hjemmegående, han tager sønnen, men ikke hunden, med når han går.

Bella er urenlig, men det kan man vel næsten sige sig selv, når hun ikke bliver luftet regelmæssigt, ikke desto mindre er hun en pragtfuld lille sag, og efter min mening fortjener hun bedre. De er polakker og konen er desværre ikke særlig god til dansk, ellers ville jeg med glæde kaste mig ud en god snak om det, manden er bedre til dansk, men efter min mening fjolset i problemstillingen, så en snak med ham ville nok ikke ændre noget. :frowning:

Kan konen ikke engelsk ?

Anyway- vovsen lyder jo glad nok, men trænger så nok til lidt mere aktivering. ½ liters sodavandsflaske med tørfoder i eller tørfoder spredt rundt omkring, kunne være en fin beskæftigele til start, så det kunne du måske foreslå dem, hvis du kunne komme igennem sprogbarrieren…

Og træning behøver ikke tage tid, kan du fortælle dem. Mange øvelser kan, som den Buffy nævner her, foretages af hunden selv uden at ejeren skal gøre ret meget.

De må gerne sende mig en mail, så skal jeg skrive nogle forslag ned - på engelsk.
Det koster naturligvis ingenting:-)

Det er først, når der er benzin involveret, at jeg er NØDT TIL at tage lidt (de priser er himmelhøje jo:-))

Du må også gerne sende mig en mail via hjemmesiden, så kan jeg maile det til dig, Marianne, hvis det er bedre for dem på den måde.

Jeg synes det lyder som en dejlig lille hund med behov for lidt ekstra opmærksomhed.

MVH