Der er uden tvivl oprettet tråde om emnet før, jeg kunne bare ikke finde dem. Det er selvfølgelig et spørgsmål, der aldrig kan gives et entydigt svar på, men jeg søger nu alligevel nogle råd. Min kæreste og jeg har længe drømt om at få en hund, og nu flytter vi snart i hus med have og store grønne områder rundt om, så vi overvejer det oftere og oftere. Hver gang ender samtalen dog med “men tænk hvis Mr. Kitty flytter hjemmefra!” Nu er det så jeg søger råd fra folk, der har erfaring med at få en hundehvalp, hvis man i forvejen har en kat. Min kat er en almindelig gråmis, der fylder 11 her om en uges tid. Er det komplet urealistisk, at han kunne vænne sig til en hund? Er han for gammel til det, tror I? Vi snakker formentligt en labrador eller lign., som gerne skulle kunne lære ikke at gøre katten fortræd. Min kat er til tider lidt sky omkring fremmede, indtil han lige har set dem an. Måske det samme kunne ske med en hund? Jeg håber nogen måske har prøvet det og kan komme med lidt gode råd.
for en gammel kat bliver det en stor omvæltning bare at flytte til nyt hus - så nyt hus + nyt dyr syntes jeg vil være rigtig synd for jeres gamle kat…
gamle katte skal have lov at blive gamle i fred
selv det at sætte ny kat sammen med gammel kat syntes jeg man skal være meget varsom med…og når katten er 10+ så er det en senior kitty der har brug for ekstra omsorg og hensyn
jeg syntes i skal nyde jeres nye hus og bruge tid på at hjælpe jeres kat med at falde godt til nye sted - og så nyde jeres gamle mis - det er noget helt specielt og et privilegium at have en sød og dejlig gammel kat
Tusind tak for dit svar. Ja, vi vil selvfølgelig lade Mr Kitty falde til i huset før vi overvejer noget sådan rigtigt. Han er måske en gammel kat, men han ved det vist ikke selv
Jeg har katte der er vant til hund, så da vi for år tilbage anskaffede en 7 måneder gammel hvalp der aldrig havde set kat før, var vi da lidt skeptiske, men det er gået over al forventning. jeg har før taget katte ind i min flok, også “ældre” katte der ikke var vant til hunde, men nu er min hund jo voksen nu, og han elsker alle katte, men jeg har virkelig ikke haft problemer med det…min vovse er en labradumsomendør blanding. gør jeg selv den tjeneste at få en hvalp der er vokset op med kat, det er mit råd
[quote=Musashi;473225]:høhø: ja, gamle katte kan jo også være ‘aktive seniorer’ - hvad med en løbegård eller at indhegne noget af haven til Mr Kitty ? (super navn i øvrigt)
Så ville han kunne nyde lidt frisk luft også uden at skulle bekymre sig om at holde territorium fra andre katte i området
Tak for det, men jeg tror ikke han ville være tilfreds med det. Han har indtil tidligere i år altid været vant til at kunne gå ud som det passede ham. Så vi skal naturligvis have installeret kattelem efter lidt tid i det nye hus. Det er mest de andre katte, jeg er bekymret for.
[quote=haneben;473226]Jeg har katte der er vant til hund, så da vi for år tilbage anskaffede en 7 måneder gammel hvalp der aldrig havde set kat før, var vi da lidt skeptiske, men det er gået over al forventning. jeg har før taget katte ind i min flok, også “ældre” katte der ikke var vant til hunde, men nu er min hund jo voksen nu, og han elsker alle katte, men jeg har virkelig ikke haft problemer med det…min vovse er en labradumsomendør blanding. gør jeg selv den tjeneste at få en hvalp der er vokset op med kat, det er mit råd[/quote]
Jeg er mest bekymret for om katten vil acceptere hunden, eller helt flytte hjemmefra.
Du skal da overhovedet ikke undskylde, jeg havde jo intet sagt om det, så det kunne du ikke vide Jeg er da ked af hvis jeg lød sur over dit forslag, for det er jeg skam ikke. Det er nogle mægtige fine ting de har på den side, du linkede til. Du tror måske Mr. Kitty kunne finde på at flytte hjemmefra så? Ja det går ikke.
Helt ærligt - jeg har det sådan, at I BESTEMMER! Det er jo aldrig til at vide, hvordan katten reagerer, og det ville jeg altså godt turde komme an på en prøve. Men helt klart ville jeg lade katten falde til først, og så ville jeg - som allerede rådet - få en hvalp, der er vant til katte, så den ikke er FOR nysgerrig.
Ja, vi vil i hvert fald, som også tidligere foreslået, forsøge at få en hvalp, der er vant til katte. Hvis vi altså en dag beslutter os for at forsøge. Men ja, vi skal nok lade kissen falde til først. Han er trods alt lidt forsigtig.
nej, det er ikke til at vide hvordan katten reagere - men en 10 år gammel kat der ikke er vant til hunde - her er sandsynligheden størst for at kat ikke vil trives…
og det er jo fint at du gerne vil lade det komme an på en prøve - det triste er jo at det altid er dyrene der betaler for disse råd…øv jeg har set mange annoncer for ‘kat søger nyt hjem - trives ikke med vores nye hund’
at hvalpen er vant til katte - ja, det kan da måske hjælpe lidt - men hovedsagen er jo at katten ikke er vant til hunde…
det syntes jeg trådstarter PeachesStalin er fint opmærksom på
jeg syntes ikke det er gode råd bare at opfordre til at tage chancen - det er meget lidt sjovt at stå med gammel kat der stresser helt ud og ny hundehvalp der evt. skal leveres tilbage…
jeg har selv i mange år gerne villet have hund - men jeg har haft min gamle kat - og det ville jeg ikke udsætte hende for. jeg fik nye unge katte da hun var 10 år - og kunne jeg gøre det om, ville jeg ikke have fået nye katte
[quote=Musashi;473349]nej, det er ikke til at vide hvordan katten reagere - men en 10 år gammel kat der ikke er vant til hunde - her er sandsynligheden størst for at kat ikke vil trives…
og det er jo fint at du gerne vil lade det komme an på en prøve - det triste er jo at det altid er dyrene der betaler for disse råd…øv jeg har set mange annoncer for ‘kat søger nyt hjem - trives ikke med vores nye hund’
at hvalpen er vant til katte - ja, det kan da måske hjælpe lidt - men hovedsagen er jo at katten ikke er vant til hunde…
det syntes jeg trådstarter PeachesStalin er fint opmærksom på
jeg syntes ikke det er gode råd bare at opfordre til at tage chancen - det er meget lidt sjovt at stå med gammel kat der stresser helt ud og ny hundehvalp der evt. skal leveres tilbage…
jeg har selv i mange år gerne villet have hund - men jeg har haft min gamle kat - og det ville jeg ikke udsætte hende for. jeg fik nye unge katte da hun var 10 år - og kunne jeg gøre det om, ville jeg ikke have fået nye katte
så en hund - mens hun levede - aldrig.[/quote]
Jeg er bange for du har ret Jeg må måske bare vente. Jeg ville i hvert fald ikke kunne leve med, at Mr. Kitty blev ulykkelig. Han har trods alt været min bedste ven i 10½ år.
Det må være op til trådstarter, og vi er åbenbart ikke enige. Hos mig er det MIG der bestemmer hvem, der må bo der. Dyrene er til for min skyld - HVILKET ikke skal misforstås, de behandles med respekt og kærlighed, men med mig som lederen.
Samtidigt er det Mr. Kitty, der bestemmer, om han vil løbe hjemmefra. Jeg kan nok heller ikke så godt forklare ham, at han ikke må blive stresset eller ulykkelig. Jeg kan selvfølgelig bestemme hvem der må bo der, men næppe hvordan andre reagerer på det. Uanset om dyrene så kun eksisterede for min skyld.