Hunkatte søskende, 6 mdr'er gamle, er legeslås normalt eller?

Hej alle kattegale :slight_smile:
Jeg er nu herinde, da jeg efter at ha luret lidt af jeres debatter blev enig med mig selv om at det her var et godt sted at spørge :slight_smile:

Sagen er den at vi har to dejlige hunmissere, som er søstre og som vi nu har haft i tre måneder og vi fik dem da de var 12 uger.

Jeg har læst lidt forskellige ting på nettet, da de legeslåsser en del - og jeg har læst mig frem til at det skulle være meget normalt fordi de er killinger, og at så længe de også lægger tæt sammen, sover sammen og slikker på hinanden osv., så skulle man ikke være bekymret.

Det gør de så også, men jeg bliver alligevel lidt i tvivl. Hvis vi synes det bliver for voldsomt skiller vi dem dog ad, afbryder det, siger nej og markerer at vil ikke ha det. Og nogen gange virker det. Andre gange kun for en stund og når vi så ikke kigger fortsætter de hvor de slap.

EDIT: jeg har nogen gange også bekymret mig lidt fordi jeg har læst at noget af det vigtigste ved at have to katte sammen er deres temperament om man vil, i form af om de er meget vilde eller mere rolige katte. Norma er nemlig ret vild og leger vi med et fangelegetøj tager hun nærmest altid over fordi hun er vildest og ‘giver sig mest’, hvorimod Franny er mere blid og oftest ender med at sidde og kigge mere på, hvis en leg er for vild. Hun er til gengæld med på mindre vilde lege, men Norma optrapper dem ofte bare meget. Bortset fra laser-leg som involverer dem begge ret meget og et af de nyere anskaffede legetøj, hvor vi også oplever vi kan appellere til dem begge lige meget på samme tid.

Jeg synes det er virkelig interessant så forskellig katte er, når man lærer dem at kende og så mange tilgange der er til at ‘opdrage’ dem, så jeg glæder mig til at lære en masse nyt herinde :slight_smile:

Håber nogen kan hjælpe med at give lidt perspektiv :slight_smile:

Mvh. Sanne

Først velkommen :slight_smile:
Det lyder til du har dig nogle sunde og raske missepiger. De er jo kun ‘børn’ endnu og derfor vil jeg ikke være bekymret, og de har sikkert osse den alder hvor ‘dronningen’ skal findes imellem dem. Det er ganske naturlig at der er en der bestemmer, og når først de har fundet ud af hvem, så plejer der at falde ro over gemytterne, og bliv ikke forbavset hvis det er den stille mis, som løber med titlen :-). Du skriver ikke om de er neutraliserede ? Det vil jeg råde dig til at få gjort snarest, de har den alder hvor homonerne begynder at rase, og det kan godt give nogle kampe, som er mere alvorlig end ‘lege’kampe’

Jeg har selv næsten altid haft hunkatte ( lige nu har jeg tre ) og jeg har osse set de kampe om hvem der bestemmer mest i hjemmet. Jeg forsøger altid at lade kattene klare det selv, og blander mig så lidt som muligt, men når jeg har følt at nu bliver det lidt for tit eller voldsom, så har jeg haft godt held af at dømme ‘time out’ det vil sige at placere dem i hver sit rum et par timer, så der kan dampes lidt af, og for det meste bliver de vanvittig glade for at se hinanden igen :slight_smile:

Hej Alice
Ihh mange tak for dit svar og tak for velkomsten :slight_smile: det er simpelthen så rart med lidt sparring med en der har erfaringer at trække på. Ihh jamen det er nemlig det, det virker nemlig som om de skal finde ud af hvem der er ‘dronningen’, og for det meste er legeslåsseriet også noget de selv klarer, og sjældent blander vi os og skiller dem ad, men det er sket. Vi har dog ikke prøvet at skille dem ad i to forskellige rum, så det vil jeg prøve hvis det skulle blive for voldsomt. Mht. neutralisering troede jeg først man skulle gøre det omkring 9-10 måneders alderen, eller i hvert fald når de først var blevet kønsmodne, men det vil vi overveje at få gjort før så.
Jeg er også ret spændt på at se hvem det bliver der bliver ‘dronningen’, om det netop bliver den lidt milde af vores missepiger eller omvendt :slight_smile:

Velkommmen til :heya:

Jeg har aldrig haft en hunkat, så lige om deres opførsel er erfaringen ikke så stor :slight_smile: Men ift til neutralisering, så kan det gøres ned til 12 uger. Det er en god idé at få det gjort inden de bliver kønsmodne af flere årsager. Den helt store er adfærden, for kastrater er generelt mere laid back end fertile :slight_smile:

[QUOTE=Sanna;1230411]Hej Alice
Ihh mange tak for dit svar og tak for velkomsten :slight_smile: det er simpelthen så rart med lidt sparring med en der har erfaringer at trække på. Ihh jamen det er nemlig det, det virker nemlig som om de skal finde ud af hvem der er ‘dronningen’, og for det meste er legeslåsseriet også noget de selv klarer, og sjældent blander vi os og skiller dem ad, men det er sket. Vi har dog ikke prøvet at skille dem ad i to forskellige rum, så det vil jeg prøve hvis det skulle blive for voldsomt. Mht. neutralisering troede jeg først man skulle gøre det omkring 9-10 måneders alderen, eller i hvert fald når de først var blevet kønsmodne, men det vil vi overveje at få gjort før så.
Jeg er også ret spændt på at se hvem det bliver der bliver ‘dronningen’, om det netop bliver den lidt milde af vores missepiger eller omvendt :)[/QUOTE]

Du er altid velkommen til at komme med ALLE dine spørgsmål, og vis endelig billeder af dine missepiger :slight_smile:
Det er snart forår, og det er høj-sæson for løbetider, og i en alder på 6 - 7 måneder er der mange katte som går i deres første løbetid. Jeg selv har neutraliseret de killinger jeg har haft i en alder på ca. 12 uger. Jo yngre de er des hurtigere kommer de over indgrebet.

Det bliver nemlig spændende at se hvem der løber med titlen som dronning. Her hos os, er det den mest stille som har titlen, og hendes ord/hvæs er lov - Bare hun stille sig lidt an, og viser lidt busket hale, så bøjer de to andre nakken uden videre diskussion :slight_smile: