Huset for enden af rækken - “renoveringsdagbog”

Som om det nogensinde sker :tihi:

Du er så sej! Ville ønske jeg havde samme gå-på-mod og disciplin med mine projekter. (Her to år senere er det stadig kun halvdelen af mit hegn som har fået træbeskyttelse - og det fik det sidste år :roll_eyes:). Og så ser det bare så godt ud, det du laver! Det bliver en fantastisk have :thumbup:

3 Synes om

Tak :slight_smile: hvor energien kommer fra, det ved jeg faktisk heller ikke :ups:
Ryggen gør ondt og resten af kroppen knirker, men jeg glæder mig bare til at se det hele “som jeg drømmer om” :slight_smile: og det er jo nok derfra, at jeg finder noget energi til at fortsætte :slight_smile:

Jeg glæder mig sådan til at, bare at nyde min have og terrasse og se blomster og dyr trives - store som helt små dyr :slight_smile:

På sigt bliver haven nem, på sigt :ups:
Og lige nu kommer noget af energien nok også af arbejdsfrustrationer (corona-begrænsninger), så jeg har lidt der skal afløb for :hoho:
Så rundt om sommerferien, så går jeg nok død :stuck_out_tongue:

1 Synes om

Næste år har du en hjælper:flojte:

5 Synes om

Hvorfor kan du ikke selv? Er det ryggen eller ekspertisen? For du knokler da helt vildt :rock:

Begge dele :hoho:
Jeg kan til nød lægge de kantfliser! Og de ligger altså ikke super lige :ups:
Og jeg har ikke ryggen til at lægge et større areal, som det bør lægges. Nu har set hvad det kræver oppe ved mine forældre, de har lige lagt 2*15 meter selv, føj et arbejde :open_mouth:

Så selv kommer jeg aldrig til det - især fordi jeg ikke kan magte den nødvendige pladevibrator :slight_smile:

1 Synes om

På et tidspunkt løber jeg jo tør for plads til mine ideer, medmindre jeg vinder i lotto og får råd til at købe grunden ud over marken. Der er faktisk udstykket til, at de kan købes, opdagede jeg. Det er “bare” pengene jeg mangler … :hoho:

Meeeen - tror jeg har nok at rykke i de næste par år :stuck_out_tongue:

Når du er færdig med første omgang, så trænger du sikkert til forandring… Og kan begynde forfra :wink:

2 Synes om

Jeg afviser ingenting på forhånd :hoho:

Hvordan undgår du at kattene hopper op på læhegnene der afskærmer din terrasse og videre op på husets tag?

De har ikke forsøgt endnu …
jeg er ikke blind for, at de kan afprøve det - og derfor skal der en klatrerose op ved den i håb om en væg af tordne vil afholde dem fra at klatre videre op på taget … ellers må der net op :slight_smile:

Men lige nu virker det ikke til, at de udfordrer ret meget. De virker bare glade for at have fået en have :tihi:
Det er flere steder, hvor jeg har forudset at de KAN udfordre indhegningen, men de har ganske enkelt ikke vist interesse for det - endnu :slight_smile:
Som forventede har de tjekket havelågen. Der er et stykke mur ud, som de kan stå på halvvejs oppe, men indtil videre har de konstateret at der er net-indhak og ikke udfordret det yderligere.

Der er feks nogle hjørner, hvor jeg måske havde troet de ville udfordre også, men nej.
De virker slet ikke interesseret i at bryde ud “bare fordi” :slight_smile: 7-9-13 :slight_smile:

Hvis de udfordrer, så har jeg tænkt flere muligheder ift netplaceringer, som rimelig hurtigt kan laves :slight_smile:

1 Synes om

Her er hegnet også kun spiffet op pga Hugo. Ud af de 7 katte, der nu har boet her, er han den eneste med egentlige udbrudsforsøg. Selvom Rhys er super tæt i familie med ham, så har han ingen forsøg på at komme ud. Så det kan sagtens være, at de bare er tilfredse.

Rappe er jo ikke den mest modige kat i verden, og Ralf er… Skal vi kalde det hemmeligt magelig? :hoho:

Jeg vil være mest nervøs med Ninja. Sådan nogen er jo kendt for at kunne springe, klatre og snige sig ud, uden nogen opdager det :wink:

2 Synes om

Ralf - hemmeligt magelig? Han er meget mageligt, i fuld offentlighed :hoho:
Han er en dejlig hankastrat, som de er bedst :smiley:

Xarabi er faktisk blevet en helt anden kat. Det er ubetinget hende, jeg tror vil udfordre hegnet på et tidspunkt, og det skal nok komme :slight_smile: Hun er helt klart på hjemmebane nu, efter vi er flyttet i hus. Hun trives meget meget bedre nu end før i lejligheden.
Hun har endda været udenfor i længere tid, selvom der ikke var mere end 5 graders varme :smiley: :hoho: før vi ser os om, så sætter hun jo vinterpels :hoho:

Ninja - godt nok kan hun hoppe, og på en jagt i vinters, bevidste hun også at hun kan klatre i træer (hun blev træt af at svømme og holdte pause i et oversvømmet træ :hoho: ) …men så højt hverken hopper eller klatrer hun vist :tihi:

1 Synes om

Tror måske Lykke mener “temmelig magelig”? :hoho:

1 Synes om

det håber jeg næsten :tihi:
For han lægger i hvert fald ikke skjul på det - heller selvom han har smidt lidt af det overflødige på sidebenene, så er han stadig dejligt magelig :smiley:

Autocorrect er dum :stuck_out_tongue:

3 Synes om

Baghaven/østsiden stod for tur i dag.
De gamle fliser lå uden om de forfærdelige benved, det jo er røget op.
Nu er de lagt ind til muren og nyt jord og græs er lagt og sået, hvor fliserne før lå :slight_smile:
Fliserne er måske ikke de pæneste, men deres vigtigste funktion er faktisk bare, at der ikke gror for meget græs inde ved husmuren, og så det ikke er de vildeste edderkoppe-bo mere på muren bag en masse planter :ups:
Så i stedet for at købe nye dyre fliser, blev de gamle fejet og genbrugt :slight_smile: det er nu også ret hyggeligt :smiley: to er knækket i hjørnerne og lidt, men det har vel også sin charme :hoho:


Græsset var groet næsten 15 cm ind over fliserne, så de gamle græstørv er lagt ned under det nye jord. Det fylder jo altsammen :tihi:

Som mellemløsning er nogle gratis jordbærplanter fra en kollega placeret i en balje på fliserne. Der får de en masse god sol fra solopgang til 13-14-tiden :slight_smile: Og derefter god varme fra husmuren. Det er små baby-jordbærplanter, så er spændt på om de får bær til sommer :slight_smile:

Der skal jo en gang laves køkkenhave heromme … og når jeg siger “en gang”, så bliver det nok først til næste forår, at jeg får energi og råd til det. Vil gerne have tre rækker af nogle bede med lidt rabarber, to-tre bærbuske og måske noget hvidløg, ramsløg, vårsalat, gulerødder og sådan lidt forskelligt små-sager.
Ikke noget vildt, der kræver en masse, bare noget jeg kan gå og hygge lidt med at nips lidt fra hen over sommeren. Nå ja - og jordbærrene selvfølgelig :smiley:

11 Synes om

Nå - jeg må hellere holde tagsnakken til renoveringstråden …

I weekenden havde jeg gang i en lang stige, da tagrenderne trængte - gevaldigt :s: De var ikke tømt/rengjort i årevis! Skjulte tagrender er også noget møg at rengøre, i guder det tog lang tid! To store fyldte murerspande med snask hev jeg op fra 2*10 meter tagrende :s:
Næste år bliver de gået efter igen og så bliver lagt sådan nogle “net” ned i dem, så der ikke kan lægge sig blade osv i dem.

Men i den forbindelse tog jeg samtidig stigen over til garagetaget … i sidste regnvejr var det nemlig IGEN vådt i taget på den forkerte side :frowning: tømren så det selv - han kom og tjekkede og konstaterede at så måtte der skulle lægges nyt på over det hele … pris: 14.000 :s:
Da jeg var deroppe i weekenden kiggede jeg lidt på det - min mavefornemmelse var lidt off på det.
Fik jo ikke lige taget et billede af det, men rundt om det nye ovenlysvindue er der lagt nyt tagpap i 1-1½ meter ud. Det bliver vådt i en omkreds af 30-50 cm rundt om vinduet, men ikke inde ved vinduet, som er knastørt. Det er altså vådt under det nye tagpap! :thinking:
Det er jo før kigget på at to andre tømrer, som har rost det tag og det der er lavet, i tørvejr, hvor vi stadig troede alt var godt.

Nå - mandag morgen ringede jeg til ny tømrer … Jeg vil have friske øjne på af en tømrer, som ikke har noget “i klemme”.
Han kom i morges kiggede på taget og konstaterede at nattens og morgenens regn har givet fugtigt tag på den forkerte side - i en ring af 20-30-50 cm fra vinduet, men ikke de 20-30 cm inde ved vinduet.
Han kiggede på taget - det var lavet rigtig pænt synes han og fattede ikke hvor vandet skulle komme ind! For lige der hvor det er vådt, står der vand på taget, men der er ingen samlinger! Det er spritnyt tagpap, som vand jo ikke skulle kunne sive igennem … Han er lige så undrende som jeg, tidligere tømrer og tagmand …
Der kommer jo vand ind - det kan vi se, mærke og måle. Tagpladen er fugtig! Men han er enig med mig og forsikringens fagmand, at det gamle tag fejler INTET og vi løser det næppe ikke ved at lægge nyt tag over det hele …
Han har sat nogle streger oppe på taget rundt om vandpytten, sat streger inde ift, hvor tagpladen er fugtig, taget fugtmålinger af tagpladen forskellige steder, lægter og ovenlysvinduets træ-kasse.
Enten sidst på denne uge eller i næste kigger de op i tørvejr og skruer vinduet af igen, kigger ind under om der er en utæt samling, ser om der er andet at se som synder og samler det hele igen, varmer op og forhåbentligt får det tæt denne gang. Noget billigere end 14.000,-, men billigt bliver det jo nok ikke …
Hans bedste bud er nemlig, at der må være en “ikke synlig” utæthed, hvor vindue og tagpap mødes et sted.
tagpladen har endnu ikke taget skade ud over en misfarvning, men han er meget enig i, at utætheden skal findes inden det bliver rigtig vinter - det holder ikke til at stå og blive vådt igen og igen på den måde et helt efterår og vinter mere, så går pladen simpelthen til.

7 Synes om

… nå jeg skulle faktisk lige til at ringe efter tømren i går, da han selv ringede.
De kom her til morgen med deres bedste tagmand.
Han kiggede bare lige på det i ti minutter her til morgen og var 99% sikker på hvor problemet var. Det var “bare lige” en halv dag med at skrue tagvinduet af, lave nye overgang med noget tagpap hele vejen rundt og så skruetagvindue på igen.
Der kan formentligt komme vand ind i den nuværende samling, det er det eneste sted der kan være et svagt led.

Så det ville han få lavet og så må vi jo se næste gang det regner igen :slight_smile:

… og så fik de også set årets første omgang is på tagene. Her i Birkeparken er der betydeligt koldere end resten af byen - og ja, der lå is på taget efter en kold kold nat!
Hvilket jo også er årsagen til at få lavet det tag, så det kn blive tørt og isoleret! :slight_smile: så hunden kan få det lunt og tørt igen.

8 Synes om

Så er der lavet nye overgange til vinduet …
så må vi se om det virker, der skulle gerne komme vand i næste uge - er det forkert at glæde sig til regnvejr? :ups: :hoho:

Uploading: 5212F77E-D647-4BD8-B512-E8C8F37F9E1F.jpeg…

11 Synes om