Husk X-factor i aften

[quote=Vivi_Fletcher;326583]Så der var langt flere færinger, der stemte end “danskere”?

Narrrhhh … dén tror jeg altså ikke på.
Min datter på 10 - der absolut ikke har noget tilhørsforhold - stemte på Linda sidste år :-)[/quote]

Jeg stemte nu osse på Linda, og der er sandelig ikke noget Færøsk over mig - det skulle da lige være den hjemmestrikkede trøje som ligger inde på hylden .-)

Nu læser I vist, hvad I selv vil…

Jeg skriver ikke, at det kun er færinge, der stemte på Linda.

Men hvordan ville resultatet mon have set ud, hvis man trak alle de patriotiske stemmer fra Færøerne ud? Vandt hun virkelig med så stor margin?

Ville hun mon overhoved have nået helt til finalen uden dem? :slight_smile:

EDIT:
Nysgerrighed og Google er som altid mine gode venner, så jeg ledte selv lidt…

Linda vandt X Factor 2009 finalen. Linda fik blot to procent flere stemmer end ABC, som fik en flot anden plads.

Så jeg tillader mig at svare ‘NEJ’ til mit eget spørgsmål. :slight_smile:

Jeg synes da langt fra at det er pladekontrakten det handler om, det er da ren underholdning hvilket jeg også synes er helt okay :smiley:

Prøv bare at se på de grupper der stiller op, det er da unge mennesker der mødes i frikvarteret og beslutter sig for at nu vil de være med i X factor.
En del af dem har så erfaring med sang fra kor og den slags men fælles for næstem dem alle er at det er idéen med at komme med i X factor der har gjort dem til et bandt. Ingen X factor helder ingen bandt.

[quote=DaneX;326597]

Ville hun mon overhoved have nået helt til finalen uden dem? :slight_smile:

EDIT:
Nysgerrighed og Google er som altid mine gode venner, så jeg ledte selv lidt…

Så jeg tillader mig at svare ‘NEJ’ til mit eget spørgsmål. :)[/quote]

Hvilke byer kom ABC fra?

Skal der tillægges Færingene at de valgte ud fra hendes nationalitet så bør vi vel kunne tillægge samme motiv til de byer som ABC kommer fra :slight_smile:

Er det ikke også fløjtende ligegyldigt at Linda vandt med hjælp fra færingene?? Hun fik jo ikke kun stemmer fra færinge, men fra en del danskere… Lige en information mere. Der er ca. 48.000 færinge mod 5½ millioner danskere. Hvor meget tror du så lige det rykker, når over en million danskere så X-factor??? Hvis ikke danskerne syntes hun havde X-factor så havde de dælendytme ikke stemt på hende.

[quote=birtheras;326984]Hvilke byer kom ABC fra?

Skal der tillægges Færingene at de valgte ud fra hendes nationalitet så bør vi vel kunne tillægge samme motiv til de byer som ABC kommer fra :)[/quote]

Jeg tror ikke bare, at man kan sammenligne patriotisme for et land og en by på samme måde.
Jo, hvis det er en lille by med et nogle tusinde indbyggere højest måske.

Men ikke i en by på størrelse med Herning, som har omkring de 48.000 indbyggere, som Anne skriver, at Færøerne har.

Det kan jeg simpelthen ikke tro.

Nu var det jo Charlotte, der lagde det op til, at hvis det var teenagertøser, der havde den afgørende stemmefaktor i X Factor, så var det nok ikke Linda, der havde vundet.
Derfor bragte jeg Færøerne ind i billedet, som det jeg så som den afgørende faktor for, at Linda vandt showet. :slight_smile:

HVIS der var en million danskere, der så X Factor… tror du så, at der var en million, der stemte?
Der foreligger ikke nogen tal for det så vidt jeg ved, da DR ville holde stemmeantallet hemmeligt, men jeg tror ikke at mere end højest 10-15% stemte.

Men det bliver vi nok ikke enige om. :slight_smile:

// Martin

Jeg har ingen anelse om, hvor mange der stemte, men jeg tror sgu ikke at alle fra Færøerne greb knoglen og stemte på Linda… Lidt det samme som ikke alle danskere greb knoglen.

Linda vandt men ikke kun pga stemmer fra Færøerne.

Én gang til for Prins Knud :slight_smile: - Jeg har ikke sagt, at det kun er folk på Færøerne, der har stemt på hende. Selvfølgelig er det da ikke det.

Og nej, det er ikke alle på Færøerne, der har stemt til X Factor.
Men X Factor feberen rasede godt på Færøerne af hvad jeg læste i medierne (overskrifterne er svære at undgå at se) og jeg gætter på, at der har været større stemmeprocent på Færøerne end i Danmark. Og det ser jeg bestemt ikke som urealistisk. Igen patriotisme. Ikke mindst efter hvad jeg i min google søgning har kunne se, at Thomas Blachmann åbenbart startede mod Linda, som har skabt stor røre på Færøerne.

Men for statistikkens skyld så lad os antage at samme procentdel af den færøiske befolkning så X Factor som i Danmark, selvom jeg tror, at det er en del højere end det.

Du sagde 1 million seere - det er ca. 20% af den danske befolkning.

20% af 50.000 indbyggere på Færøerne det er 10.000 seere. Jeg tror, der er LANGT flere end 10% af de færøiske seere, der stemte til X Factor.
Jeg tror snildt, at det kunne være halvdelen, hvis ikke mere.

Men lad os tage halvdelen. 5.000 stemmer. Skal vi ikke bare sige 5.000 stemmer på Linda? ABC hentede næppe ret meget deroppe fra. :slight_smile:

100.000 - 150.000 stemmer i alt (baseret på mit gæt på 10-15% af den million TV seere). Det vil sige at de færøiske stemmer udgør ca. 3,3 - 5,0% af stemmerne. Og Linda vandt med 2 procentpoint flere stemmer end ABC.

Med kun 2 procent af stemmerne vandt Linda lige akkurat over ABC
(Kilde: http://www.tvside.dk/nyheder/film/linda-vinder-af-x-factor-2009-1129.html )

Selvfølgelig er der nogle stemmer, Linda havde fået uanset, hvor hun havde boet.
Men havde hun boet i Danmark, så holder jeg stadig fast i, at hun ikke havde vundet X Factor 2009. :slight_smile:

// Martin

Martin, du er nødt til at forholde dig blot lidt til ABC også. De byer de kommer fra har uden tvivl også favoriseret dem, så monstro at den forskel på 2 % ikke udligner sig mere end nok der :slight_smile:

Gad vide hvad resultat ville være hvis deres hjembyer og hendes hjemland ikke måtte stemme?

Tja jeg stemte også selv på Linda. Og med hensyn til Martin, altså vinderen fra X-factor, så udgiver han ikke flere plader før han er færdig uddannet. Ved ikke om det radioindslag kun har været sendt på lokalradio her i det jydske, men der fortalte han at han ville koncentrere sig om at gøre sin skole færdig først.

Denne gang må jeg indrømme at jeg har taget studere brillerne på, og har lagt mærke til hvor meget de fokuserer på den unge kønne knægt. Jeg tror at de på en eller anden måde får præget nogle folk. F.eks Basim han var da så tonedøv, og alligevel gik han videre, fordi der var så stor fokus på hans situation med hans syge far.

At de piger fra Århus har fået lov at komme med fatter jeg ikke en dyt af, for sidst da der kom en genganger, der gik Blachman i protest hvis han skulle have en chance til… :?

Det kommer an på, hvilke byer de kommer fra.
Det har jeg ikke umiddelbart kunne google mig til, så det er ikke noget, jeg vil bruge nogen større tid på. Men hvis nogen ved det så kom på banen. :slight_smile:

Jeg har boet lidt omkring i landet og jeg fornemmer ikke, at der er nogen særlig følelse omkring folk der bor i storbyerne.
F.eks. er der nogen i København, der har stemt på en deltager bare fordi h*n boede i København?

Der er ikke den samme form for sammenhold som i mindre samfund. Folk er nok mere vant til, at der er nogen, der har nået noget større. Men det er også klart, når chancen er lidt større blandt en større befolkningsgruppe end i en lille by som f.eks. Martin kom fra…

…eller Færøerne som måske føler sig lidt overset i det danske kongerige - som en overset lillebror/søster.
“Så nu skal vi vise de danskere…!”

Men måske er det bare mig? :slight_smile:

Stephanie Lykkehøj Gudmundsen, 16 år, gruppens nysgerrige, stædige lillesøster og sprogrevser.

Født den 31. januar 1993 i Hillerød, har to lillesøstre og en storesøster, opvokset i Tulstrup, bor på skift hos sine forældre i Hillerød og Meløse og vil i gymnasiet næste år.

Patricia Namakula Mbabazi, 21 år, gruppens mor, mægler, praktiske gris og skofetichist.

Født den 10. marts 1988 i Hvidovre, dansk mor og ugandisk far, der er død, har en storebror, opvokset og bor i København, har boet hos aflastefamilie, siden hun var to år, blev sidste år student og vil gerne på skuespillerskole.

Marcel Mark Gbekle, 17 år, gruppens lillebror, energibombe og rå, upolerede talent.

Født den 11. marts 1992 i København, dansk-færøsk mor og ghanesisk far, som han aldrig har kendt, har en lillebror, opvokset i København og Stenlille, hvor han har boet hos en plejefamilie i ti år, bor i Stenlille og hos sin mor i København og går i 10. klasse i Sorø

Kasper Ehlers, 25 år, gruppens far, morfar og ikke særlig pædagogiske pædagog.

Født den 31. august 1984 i Herlev, har en ældre og to yngre brødre, opvokset i Horsens og Århus og bor i Århus, hvor han har været pædagogmedhjælper i tre år.

Ikke så svært at finde :wink:

[quote=DaneX;326457]Jeg sad lige og hygge googlede lidt og det tog ikke lang tid at finde et par spændende links…

Vindere af X Factor flopper i Danmark:
http://www.berlingske.dk/kultur/vindere-af-x-factor-flopper-i-danmark

X Factor flop - de kan ikke sælge plader:
http://www.bt.dk/kendte/x-factor-flop

X Factor Linda’s plade flopper:
http://www.billedbladet.dk/Kendte/Nyheder/2009/6/X%20Factor-Lindas%20plade%20flopper.aspx

(Ja hypen omkring den første X Factor er vist ebbet godt ud - eller også er det fordi Linda ikke henvender sig til de købestærke/forældre plagende teenagere, som Martin gjorde.)

EDIT:

Nå ja så skal den kære Henrik Queitsch da også lige med (læs endelig hele artiklen):

Bevares, Linda kan da godt synge, hvis man ved det forstår at kunne ramme de rigtige toner på det rigtige tidspunkt. Hvis man foretrækker at fornemme en eller anden form for personlighed bag trallerierne, er man havnet det forkerte sted.
Som sagt - næsten alle kan lære at synge.[/quote]

Det tog godt nok lidt tid at finde eftersom der åbenbart skal startes en ny X-Factor tråd hver fredag…

Men det lykkedes da… og grunden til at jeg ville finde lige netop dette indlæg er denne nyhed, jeg lige har læst.

Linda droppet af Sony – Ekstra Bladet

Men jeg er ikke just overrasket…

// Martin

P.S. Og hvorfor jeg ikke kan li’ Linda kommer ret tydeligt frem her. Det er fint nok at sk*de på janteloven, meeeen der er grænser…
http://ekstrabladet.tv/flash/article1135913.ece