Huskat - Katterace?

Hejsa alle.
Lå her den anden morgen i sengen og snoozede lidt, da Mimi kom for at blive nusset, hvilket fik mig til at tænke på følgende.

En huskat må da også stamme fra en eller anden katterace? Er der nogen der ved noget om det?

Just wondering :wink:

Huskat eller ej - så har jeg verdens bedste katte :wink:

Tror at vil alle har Verdens bedste kat /katte :love2: uanset race og huskat er også en race :ok:

Hehe du har helt ret ;-D… Der er jo en grund til, at man er så glad for de små bavianer :wink:

uden at vide det, vil jeg da gætte på at huskatten er den mest oprindelig kat der findes :slight_smile: og racekatte er opstået ved selektiv avl ud fra denne.

Hæ, det er faktisk helt omvendt…
Man kan nemlig sige, at alle racers udgangspunkt er hver sin egns huskatte :slight_smile:
Dvs…
Bor man i fx Thailand, så ville huskattene - de der fritlevende på gaden og hos bondemanden - faktisk i høj grad være maskede, enten som siameser eller burmeseren…
Bor man i Norge er en stor del af huskattene langhårede og ligner den norske skovkat…
I egnen omkring Ankara i Tyrkiet findes katte, der minder om hhv Angora og Van…
I Arkaengelsk i Rusland render der mange blå katte rundt - renavlet kaldes de russian blue…
Japansk Bobtail findes stadig på gaden i japanske byer og tages ind som foundationkatte i racen… det samme gælder for Koratkattene, der skal kunne dokumentere deres afstamning fra Thailand (og da allerhelst også fra Koratplateauet)
Perserkatten nedstammer formentlig fra de der tyrkiske huskatte - især angora…
British shorthair er den engelske huskat, der nu er renavlet… det samme gælder Manx, der, som navnet antyder, kommer fra Isle of Man… og Europeen er den danske huskat…
Sokoken stammer fra Sokokeskoven i Afrika…

Osv osv osv…

Der er selvfølgelig også “designerracerne”…
Som fx ragdoll, Bengal, colourpointperser (der oprindeligt er en blanding af siam og perser), bombay, tonkaneser, osv osv osv…

  • Og alle de “lokale” huskatte-typer nedstammer fra katte, der blev domesticeret i Mellemøsten for omkring 8.000 år siden.

De igen nedstammede fra vilde katte - formentlig Felis silvestris. :slight_smile:

Edit: Ham, der er billede af, kunne godt ligne en ganske almindelig stribemis.

Den danske/europæiske huskat eller den europæiske korthårede tamkat er en af verdens ældste katteracer, det eneste der adskíller den fra andre racer er, at der ikke drives kontrolleret og registreret avl på dem.
Det tætteste du kommer på det er Européen, hvor standarden for racen også skal svare til den gennemsnitlige europæiske huskat, fordi européen var tænkt som en naturrace ligesom eks. MCO og NFO…og standarden for huskatten er som følger:

En mellemstor kat med en middel til stor krop. Bredt og kraftigt bryst, kraftige ben af middel længde og med runde poter. Lidt rundet hoved hvor længden skal være større end bredden, dog skal kinderne være tydeligt markerede.
Kraftig hage, runde øjne, en smule skråtstillede og må ikke sidde for tæt sammen. mellemstore ører med let afrundede spidser. Kort, tæt pels.
Alle farvekombinationer undtagen masketegning.

[QUOTE=FinnFrode;654231]- Og alle de “lokale” huskatte-typer nedstammer fra katte, der blev domesticeret i Mellemøsten for omkring 8.000 år siden.

De igen nedstammede fra vilde katte - formentlig Felis silvestris. :slight_smile:

Edit: Ham, der er billede af, kunne godt ligne en ganske almindelig stribemis.[/QUOTE]

Ikke helt rigtigt…
Man mener faktisk at Felis Silvestris kun har spillet en ganske lille rolle i opkomsten af den domesticerede kat…
Man hælder derimod til at Felis Silvestris Lybica så at sige er forfaderen til den domesticerede kat. Det passer også langt bedre mht teorien om at katten blev domesticeret i de store agerbrugskulturer, der opstod i omrødet omkring floderne Eufra og Tigris :slight_smile:
Man diskuterer i øvrigt, så vidt jeg ved, fortsat om genet for langhår er en naturligt opstået mutation i den domestiserede kat, eller om det kan være blevet introduceret i en population af katte via hybridparringer med Pallas Kat.

Takker for det spændende læsning… Altid en fornøjelse at få afklaret nogle af sine refleksioner ;-).

[QUOTE=Ann K;654598]Ikke helt rigtigt…
Man mener faktisk at Felis Silvestris kun har spillet en ganske lille rolle i opkomsten af den domesticerede kat…
Man hælder derimod til at Felis Silvestris Lybica så at sige er forfaderen til den domesticerede kat. […][/QUOTE]

Du har ganske ret. Det er naturligvis underarten Lybica. :dokdok:

[QUOTE=Felis;654580][
Kraftig hage, runde øjne, en smule skråtstillede og må ikke sidde for tæt sammen. mellemstore ører med let afrundede spidser. Kort, tæt pels.
Alle farvekombinationer undtagen masketegning. [/QUOTE]

Hvor har du den påståede standard der fra? :slight_smile:

Du glemte at citere halvdelen af standarden…men øøøhh…“Påståede”…det lyder sgu som du antyder det bare er noget jeg har fundet på :-((((

Det kan jeg faktisk ikke huske…jeg har den bare gemt som et tekstdokument, så enten har jeg fundet det og sakset fra nettet eller det er skrevet efter en bog.
men hvis jeg render på det igen skal jeg lægge det ind…

[QUOTE=Felis;657310]Du glemte at citere halvdelen af standarden…men øøøhh…“Påståede”…det lyder sgu som du antyder det bare er noget jeg har fundet på :-((((

Det kan jeg faktisk ikke huske…jeg har den bare gemt som et tekstdokument, så enten har jeg fundet det og sakset fra nettet eller det er skrevet efter en bog.
men hvis jeg render på det igen skal jeg lægge det ind…[/QUOTE]

Beklager, kan godt se at jeg fik sakset forkert…
Jamen ja, når jeg ikke kender kilde, så ved jeg det jo ikke…
For den standard du nævner, er f.eks. ikke den samme standard som den jeg holder mig til, nemlig FIFés, så derfor undrede jeg mig over hvor du havde den fra… Og hvem der mon havde skrevet den…

Eva - jeg er HELT sikkert blind, men er der ikke et direkte link til Fifes standard for huskatte?
jeg synes ellers, at jeg har ledt, men jeg er ikke så heldig med det…

Pia - Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener? :slight_smile: Men her er linket til standarden i hvert fald
http://www1.fifeweb.org/dnld/std/HCL-HCS.pdf

[QUOTE=Eife;657421]Pia - Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener? :slight_smile: Men her er linket til standarden i hvert fald
http://www1.fifeweb.org/dnld/std/HCL-HCS.pdf[/QUOTE]
Det var præcis den jeg mente :tihi:

Pia - Super :smiley: