Huskat opdræt?

jeg har lige fået den tanke om man overhovedet kan opdrætte huskatte? Det er vel race på sin vis. Det er sådan set bare en tanke, men det kan vel lade sig gøre på en eller anden måde?:? :gruble:

Ja da - det foregår da i tusinder af hjem derude i landet. Om man decideret vil kategorisere det som opdræt er så en helt anden sag…
VH
Susanne

Huskatten er jo som sådan ikke en race, da en racekat (pedigree cat på engelsk) defineres af at den har en stamtavle og en standard :slight_smile:
Men der laves jo masser af huskattekuld om året, nogle med mere bagtanke og omtanke end andre.

Men vil man opdrætte en race som tager udgangspunkt i vores nordiske huskat, så kan man kigge på européen :slight_smile: (og tildels briten, den har bare forandret sig noget mere fra det oprindelige end européen)

Det afhænger jo af, hvad du selv lægger i ordet opdræt.

For mig er opdræt det jeg gør, når jeg gennem generationer foretager en udvælgelse af mine avlskatte - efter mange forskellige kriterier. Bl.a. kigger jeg en del på stamtavlen, for at se hvilke katte, der ligger bag - for det kan sige en hel del om de katte jeg har.

For andre er det at opdrætte at man tager en han og hun af samme race og så får de killinger.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;927896]
For andre er det at opdrætte at man tager en han og hun af samme race og så får de killinger.[/QUOTE]

Og for andre igen behøver det jo faktisk bare at være en han og en hun uanset racen :cool:

Huskatteopdræt findes - tjek dette link: http://www.thunderstone.dk/

Nikie er ikke aktiv mere…

De som vil opdrætte “huskat som racekat”, må gennemgå en godkendelse som alle racekattene har gjort.

Det vil jeg gerne se. ( før jeg tror det )

Ok fandtes:stuck_out_tongue:

Men tilbage til mit spørgsmål - hvordan definerer man opdræt.

Hvordan gør du :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;927934]Men tilbage til mit spørgsmål - hvordan definerer man opdræt.

Hvordan gør du :?[/QUOTE]

Tjah, jeg ser det vel lidt som både at man har en hun og en han og de så får killinger, men at man så osse kigger på hva der ligger bag katten for at få noget der er holdbart i fremtiden.

Det kræver jo, at man har en “stamtavle” så man kender baggrunden på kattene - så skal man starte huskatteopdræt vil det kræve meget store ressourcer, at få en fornuftig opstart.

For hvor mange kender egentlig anerne på sine huskatte :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;928024]Det kræver jo, at man har en “stamtavle” så man kender baggrunden på kattene - så skal man starte huskatteopdræt vil det kræve meget store ressourcer, at få en fornuftig opstart.

For hvor mange kender egentlig anerne på sine huskatte :?[/QUOTE]

Det er der selvfølgelig noget om. Men et eller andet sted skal man jo starte. Det kan jo være at man er nødt til at starte med en europe´ eller en anden racekat og tage den derfra. Alle de racekatte vi har idag må jo stamme et eller andet sted fra :wink:

Jeg tror - og ikke mindst håber inderligt - at du vil få rigtigt svært ved at få lov til at købe en racekat til at opdrætte huskatte med…! Ikke mindst en europe - den har brug for al den hjælp den kan få, men fra seriøs side.
VH
Susanne

Start med at tage nogle genetikkurser.

Så bliver det nemmerere at forstå hvordan det hele fungerer. :slight_smile:

Så længe projektet går på den klassiske danske huskat, som den var før der blev blandet alle mulige racekatte i den, synes jeg det lyder spændende nok, selv om jeg så ikke kan forstå, hvorfor man ikke bare opdrætter Europé. :slight_smile:

Der er jo ikke nogen, der kan forbyde folk selv at føre deres egne hjemmelavede stamtavler over deres huskatte. Men det skal man nok gøre gennem et pænt antal generationer, før man for alvor kan lære noget af det. Og så taler vi altså om en ret stor bestand, hvis det ikke skal ende i den rene indavl…

Hvis du starter med en racekat er det jo ikke længere huskatte, men blandingskatte du opdrætter.

Næh, man starter med huskatte og selekterer gennem generationer. Altså laver sine egne stamtavler og notater, har naturligvis kun indekatte, så man ved hvem der parrer hvem osv.

Så efter 20 generationer, hvor du har kørt nogle forskellige linjer og sat dem sammen, er du ved at have et fornuftigt huskatteopdræt.

Man kan jo så spørge - hvorfor det store arbejde med huskatteopdræt, når der findes så mange skønne huskatte i forvejen?
Det er jo ikke huskatte, der mangler her i landet.

Mht. foundation for en kommende ‘racekatten huskat’: Ja, hvor man finder den kan jeg jo ikke sige. Må jeg foreslå denne kat?

Ovenstående kat er fra Los Angeles (og det er en jyde, som holder katten på billedet). Måske kan man tage derhen og spørge?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;928197]Hvis du starter med en racekat er det jo ikke længere huskatte, men blandingskatte du opdrætter.

Næh, man starter med huskatte og selekterer gennem generationer. Altså laver sine egne stamtavler og notater, har naturligvis kun indekatte, så man ved hvem der parrer hvem osv.

Så efter 20 generationer, hvor du har kørt nogle forskellige linjer og sat dem sammen, er du ved at have et fornuftigt huskatteopdræt.

Man kan jo så spørge - hvorfor det store arbejde med huskatteopdræt, når der findes så mange skønne huskatte i forvejen?
Det er jo ikke huskatte, der mangler her i landet.[/QUOTE]

Tusind tak for dine indput. Jeg er blevet en del klogere. :slight_smile:
Sheer nævnte noget om genetikkurser, så det tror jeg at jeg vil starte med i første omgang.
Tjah, hvorfor egentlig? Måske fordi jeg gerne vil være med til at bevare den danske huskat som den er og fordi jeg gerne vil gøre bare noget for at højne kattens status. Plus at kattene osse vil få et bedre liv som kælekatte, når de er færdige som avlskatte. Dem af dem som bliver brugt til avl.

[QUOTE=Susanne W;928138]Jeg tror - og ikke mindst håber inderligt - at du vil få rigtigt svært ved at få lov til at købe en racekat til at opdrætte huskatte med…! Ikke mindst en europe - den har brug for al den hjælp den kan få, men fra seriøs side.
VH
Susanne[/QUOTE]

Det var osse kun en tanke. Meget af det her er mest spekulationer og en søgen på mere viden. Som kun bliver større af at folk som dig giver af den I nu har. Mange tak :smiley: Den er værdsat tro mig :slight_smile: