Hvad betegner du som en defekt?

Hvad betegner du egentlig som en defekt hos katte?

Er det hvis den ser anderledes ud i knoglestrukturen end en “almindelig” kat?

Og er der nogen defekter du bedre kan acceptere end andre?

Det kommer an på i hvilken sammenhæng, og om det er potentielt livstruende eller til gene for katten.

Taler du om racer, der er baseret på defekter? eller enkelte killinger med defekter?

[quote=dkkorat;410840]Det kommer an på i hvilken sammenhæng, og om det er potentielt livstruende eller til gene for katten.

Taler du om racer, der er baseret på defekter? eller enkelte killinger med defekter?[/quote]

Begge dele faktisk, dog ikke livstruende defekter.

Jeg ved at der er flere der syntes at en poly er defekt. Men hva så med en med stump hale?? Er det ok fordi at den skal være sådan el. hvad gør udslaget?

Principielt bryder jeg mig ikke om avl på defekter - hverken polyer, stumpede haler, foldede ører eller andet.

For mig er og bliver det en defekt kat - og defekter synes jeg man bør lade blive ved de enkelte individer, hvor det dukker op og ikke noget man bør fremelske.

[quote=Vivi_Fletcher;410852]Principielt bryder jeg mig ikke om avl på defekter - hverken polyer, stumpede haler, foldede ører eller andet.

For mig er og bliver det en defekt kat - og defekter synes jeg man bør lade blive ved de enkelte individer, hvor det dukker op og ikke noget man bør fremelske.[/quote]

Mener du også at halen på en Kurilean bobtail er defekt så?

Det er jo en naturrace der har eksisteret i mange år og halen er ikke noget mennesket har fremavlet.

Jeg sætter grænsen ved generende defekter - fx American Curl, Scottish Fold, Twisties, Munchkin. (For mig er American Curl og Scottish Fold to sider af samme sag - brusken i ørerne vender bare hver sin vej.)
Diverse racer med sammenkrøllede eller manglende haler lever et fint liv.
For mange eller for få tæer - det er nok mere generende med få tæer end for mange… (Mig bekendt er der endnu ingen, der har fundet på at lave en race med for få tæer…)
Ingen pels er en defekt - men kattene lever åbenbart fint uden.

[quote=Prinsessejulie;410858]Mener du også at halen på en Kurilean bobtail er defekt så?

Det er jo en naturrace der har eksisteret i mange år og halen er ikke noget mennesket har fremavlet.[/quote]

Uanset om den er fremavlet eller ej, vil jeg stadig betegne det som en deformitet og dermed en defekt.

Haleløse katte er jo også - i visse områder - opstået spontant og fortsat uden menneskers hjælp. Det gør dem heller ikke mindre defekte i mine øjne.

[quote=dkkorat;410859] (For mig er American Curl og Scottish Fold to sider af samme sag - brusken i ørerne vender bare hver sin vej.)
Diverse racer med sammenkrøllede eller manglende haler lever et fint liv.
.[/quote]

Indtil for et par dage siden var jeg faktisk enig med dig i at det var “den modsatte side af samme sag”, men prøv lige at ser her…http://animal.discovery.com/videos/cats-101-american-curl.html

sålænge det ikke er til gene for katten, kan jeg sagtens leve med evt defekter.
Jeg mener dog ikke at man bevist skal avle på defekte katte, hvis dette betyder at katten får et “dårligere liv” pga defekten

Så fik jeg også set den om Scottish Fold http://animal.discovery.com/videos/cats-101-scottish-fold.html
Jeg må revidere min opfattelse - SF er en større defekt end AC. Men det er begge defekter, som jeg ikke forstår ideen at avle på.

[quote=cæsar;410879]sålænge det ikke er til gene for katten, kan jeg sagtens leve med evt defekter.
Jeg mener dog ikke at man bevist skal avle på defekte katte, hvis dette betyder at katten får et “dårligere liv” pga defekten[/quote]

Men hvem vurderer det og på hvilken måde må det ikke give et dårligere liv?

Klart hvis katten har smerter, men bruger en kat ikke halen? Er det så en gene, når den er helt uden hale - eller halen krøller op?
Er det en gene for katten, hvis den har så mange tæer, at den måske begynder at gå skævt?

Som tidligere nævnt fik katten fra mig der manglede en tå problemer, så stumpen skulle fjernes. Et mindre problem - men et problem jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig kunne opstå

Jeg forsøgte naturligvis at avle mig ud af problemet med de manglende tæer - som er en genetisk fejl.

Har ikke set det problem hverken før eller efter.

[quote=Vivi_Fletcher;410888]
men bruger en kat ikke halen? Er det så en gene, når den er helt uden hale - eller halen krøller op?
?[/quote]

Jo, katte bruger halen som en del af deres kropssprog især når de puster sig op og viser truende størrelse/adfærd over for artsfæller, pisker med halen for at vise agressivitet o.s.v…men halen bruges også som balance/styrestang ved spring o.s.v.

Manxkattene kompenserede for den manglende hale ved at udvikle en anderledes bygget bagkrop end katte med hale, nemlig en højere bagkrop med længere og kraftigere byggede bagben.

M.h.t. kropssproget, så oplevede jeg det dog heller ikke som et problem for den manx jeg havde.
Han var nabolagets ukronede konge trods manglende “signalgiver”

[quote=Vivi_Fletcher;410888]
Klart hvis katten har smerter, men bruger en kat ikke halen? Er det så en gene, når den er helt uden hale - eller halen krøller op?
quote]

Mig bekendt bruger en kat kun halen til balance og til at vise sit humør…
Mine bobtails er mindst lige så gode til balance og vise humør som andre katte, såå…

[quote=Felis;410901]Jo, katte bruger halen som en del af deres kropssprog især når de puster sig op og viser truende størrelse/adfærd over for artsfæller, pisker med halen for at vise agressivitet o.s.v…men halen bruges også som balance/styrestang ved spring o.s.v.

Manxkattene kompenserede for den manglende hale ved at udvikle en anderledes bygget bagkrop end katte med hale, nemlig en højere bagkrop med længere og kraftigere byggede bagben.

M.h.t. kropssproget, så oplevede jeg det dog heller ikke som et problem for den manx jeg havde.
Han var nabolagets ukronede konge trods manglende “signalgiver”[/quote]

Det er det samme med en Kurilean Bobtail :slight_smile:

[quote=Prinsessejulie;410904]
Mig bekendt bruger en kat kun halen til balance og til at vise sit humør…
Mine bobtails er mindst lige så gode til balance og vise humør som andre katte, såå…[/quote]

Sååå hvad?
Du skal da have lov at opdrætte en race, der har defekt hale - den er jo godkendt :slight_smile:

Men personligt er jeg absolut ikke tilhænger af det - og den holdning vedbliver jeg med at have.

Har jo selv en ‘defekt’ kat, Cornish Rex’en, der mangler dækhårene i pelsen: http://animal.discovery.com/videos/cats-101-cornish-rex.html

Jeg synes det virker lidt risikabelt med de defekter, hvor man ikke må krydse to defekte katte, fordi det kan give fertale følger. Det vil jo trods alt ikke være første gang i historien vi hører om ups-kuld. Eller, naturligvis, hvis defekten er til gene for, at katten kan have et godt liv.

Men bortset fra det, så er defekter jo i normal omtale de fejl, man ikke kan forvente, der er ved en kat man køber, og som berettiger til at klage. Det der omtales her er fremavlede mutationer.

De, der overlever i naturen, kan ikke være skudt helt ved siden af. Haleløse katte overlever fint i naturen både i DK, på Kurilierne, i japan og på Man.
Årsagen er isolation (øboere:-)), mulig indavl og deraf defekt, men åbenbart ikke en, der skader kattenes trivsel og evne til at overleve.

Hvordan er det med de hårløse? Er de oprindeligt fra et andet klima end vores?

MVH

[quote=Vivi_Fletcher;410911]Sååå hvad?
Du skal da have lov at opdrætte en race, der har defekt hale - den er jo godkendt :slight_smile:

Men personligt er jeg absolut ikke tilhænger af det - og den holdning vedbliver jeg med at have.[/quote]

Sååå det er ikke en mangel for mig, og heller ikke katten :slight_smile:

Det er skam også helt ok Vivi, har bare svært ved at forstå den…
Hvem afgører om det er en defekt at have kort hale? Kunne det ikke ligeså godt være en defekt at have lang hale??

Ja jeg ved godt at det ikke er sådan, men i princippet…

Er der forskel på hvor meget de forskellige racer bruger deres haler ?

Feks. British shorthair logrer jo med halen som en hund ( er det ikke den eneste race som gør det ? ). Mange opfatter jo en logrende kat, som truende adfærd, det er så ikke gældende for briter …De logrer af glæde. :slight_smile: